خودرو چینی Lamari Eama

مقایسه لاماری ایما با رقبای چینی بازار ایران؛ کم آپشن پرادعا

لاماری ایما ، شاسی بلند خوش ساخت اما کم آپشن چینی است که قصد دارد تا در برابر همتایان چینی خود قد علم کند. اما آیا Lamari Eama واقعا ارزش 1.6 میلیارد تومان را دارد؟ آیا گزینه‌های دیگری مانند مانند دیگنیتی پرایم، فردا T5، چری تیگو 7، کی ام سی K7 و فیدلیتی پرایم یا هایما S8 ارزش خرید بالاتری ندارند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

سیل جدیدی از خودروهای وارداتی در راه کشور هستند و محصولات چینی، سهم زیادی را از این موضوع دارند. همین مسئله، شاید دست خریداران خودرو را نسبت به چند سال اخیر، کمی بازتر کند، اما در همین حال، سردرگمی آن‌ها را نیز چند برابر خواهد کرد. پس ما در این مطلب قصد داریم تا شاسی بلند لاماری ایما را در کنار رقیبان خود قرار دهیم و این محصولات را از نظر آپشن، قیمت، کیفیت کابین، امکانات و مشخصات فنی، به نوعی بررسی کنیم.

معرفی شاسی بلند لاماری ایما

در همین ابتدای کار باید گفت که لاماری ایما، یک محصول به روز و مدل 2022 نیست! این خودرو در اصل یک نسخه ایرانیزه از دانگ فنگ تی 5 (T5 EVO) مدل 2020 به حساب می‌آید که توسط شرکت آرین پارس موتور به ایران وارد شده است. برای این که حال و روز صنعت و بازار خودرو ایران را بهتر درک کنید، فقط کافی است بدانید که شرکت آرین موتور در سال‌های نه چندان دور، خودروهای میتسوبیشی را به خیابان‌های تهران هدیه می‌داد!

خودرو چینی Lamari Eama

خودرو چینی Lamari Eama

به هر حال لاماری EAMA اینجاست تا با شاسی بلندهای چینی مانند دیگنیتی پرایم، فردا T5، چری تیگو 7، کی ام سی K7 و حتی فیدلیتی پرایم هم دست و پنجه نرم کند. بر حسب احترام به خودروهای ژاپنی و حتی اروپایی، ترجیح دادیم تا برندهایی مانند تویوتا، هیوندای و کیا را وارد این مقایسه نکنیم و فضای جمع را همینطور چینی نگه داریم!

مقایسه لاماری ایما با شاسی بلندهای چینی

خودرو چینی Lamari Eama

نام خودروابعادقیمت (میلیارد تومان)پیشرانه (4 سیلندر خطی)قدرت (اسب بخار)گشتاور (نیوتن متر)سیستم کلاچمصرف ترکیبی به ازای 100 کیلومتروزن (کیلوگرم)تعداد ایربگ
لاماری ایما4565×1860×16901.6901.5 لیتری توربوشارژ 4A95TD1952857 سرعته دوال کلاچ خیس6.715606
دیگنیتی پرایم4685×1865×16451.5101.5 لیتری توربوشارژ SFG15T148220اتوماتیک CVT با مود اسپرت و اسنو7.315706
فردا T54460×1820×17201.2501.5 لیتری توربوشارژ 4J15T156230اتوماتیک 6 سرعته معمولی7.415806
فونیکس تیگو 7 پرو4500×1842×17461.4701.5 لیتری توربوشارژ SQRE4T15C157230اتوماتیک CVT8.414306 (در تریم اکسلنت)
کی ام سی K74776×1900×17601.6101.5 لیتری توربوشارژ TGDi171251اتوماتیک 6 سرعته دو کلاچه8.617354
فیدلیتی پرایم4735×1900×17101.4001.5 لیتری توربوشارژ 4T15C155230اتوماتیک 6 سرعته دو کلاچه8.115754
هایما 8S ایران خودرو4565×1850×168215.2 هزار دلار (هم قیمت لاماری)1.6 لیتری توربوشارژ GA16-YF TGDI192293اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه7.215704

اگر در خرید خودرو فقط به دنبال چهره مدرن و به اصطلاح اروپایی هستید، باید به نوعی لاماری ایما، کی ام سی K7 و دیگنیتی پرایم را جزو معدود شاسی بلندهای خوش چهره در بازار ایران دانست. طراحی بدنه و خصوصا جلو پنجره در سایر گزینه‌های این لیست، تقریبا در بین سال‌های 2010 تا 2015 گیر کرده است و اصلا با محصولات مدرن، میانه‌ای ندارد. فرم چراغ‌های دوگانه و کشیده در کنار نوار‌های LED DRL در قسمت‌هایی مانند لبه کاپوت و جلو پنجره، دقیقا همان اِلمان‌هایی است که در لاماری ایما و KMC K7 به چشم می‌آید.

لاماری Eama در مقابل KMC K7

لاماری ایما (پایین) KMC K7 (بالا)

زمانی که به داخل کابین این خودروها می‌رویم، باز هم لاماری EAMA از چهره مدرن‌تری برخوردار است. دریچه‌های هوای گرد در کنار نمایشگر دوال 10.25 اینچی اما با فرم یک تکه و اهرم دنده الکترونیکی با جنس آلومینیوم و کریستالی و کنسول وسط با تریم پیانویی در کابین لاماری ایما، حس و حال پرچمدار بودن را به شما القا می‌کند اما با تمام این موارد باز هم در بدو ورود به کابین این شاسی بلند، رایحه چینی بودن به صورت شما برخورد می‌کند و از یک محصول با کیفیت و در حد و اندازه اروپایی‌ها یا حتی آسیایی‌ها، اصلا خبری نیست!

شاسی بلند لاماری ایما

شاسی بلند لاماری ایما

کابین دیگنیتی پرایم و KMC K7 و فیدلیتی پرایم از نظر طراحی، تقریبا در یک سطح قرار دارند و شاید بتوان گفت که فونیکس تیگو 7 پرو، یک سر و گردن از این سه خودرو بالاتر به نظر می‌رسد؛ اما باید اشاره کنیم که KMC K7 از فرمان D کات بی‌بهره است. متاسفانه هرچند که اتاق فردا موتور T5 میزبان نمایشگر عمودی است و دکمه‌های کنسول هم به سبک پیکاپ‌های آمریکایی تزئین شده‌اند اما در لیست ما، کابین فردا موتور T5 از نظر استایل و طراحی در پایین‌ترین سطح قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی لاماری ایما و ضعف اصلی این خودرو

شاسی بلند لاماری ایما

اگر محصول جدید هایما را فاکتور بگریم، باید گفت که پیشرانه لاماری ایما در برابر سایر رقبای خود (در این لیست)، بیشترین قدرت را تولید می‌کند. این موتور 4 سیلندر خطی توربو شارژ با تکنولوژی GDI و ظرفیت 1.5 لیتری خود می‌تواند تقریبا 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه تر، با چرخ‌های جلویی درگیر کند. به لطف این اعداد و حضور گیربکس دوال کلاچ، شتاب 0-100 لاماری EAMA به 9.5 ثانیه می‌رسد و حداکثر سرعت آن هم به 240 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. طبق گفته‌های سایت سازنده اگر از بنزین مرغوب استفاده کنید، نه تنها دقیقا همین اعداد را خواهید دید، بلکه مصرف سوخت شما هم در حالت ترکیبی به 6.6 لیتر خواهد رسید اما با توجه به کیفیت بنزین ایران، باید توقعات خود را از لاماری ایما کمی پایین‌تر بیاوریم.

خودرو چینی Lamari Eama

در ادامه به امکانات رفاهی و تجهیزات لاماری ایما می‌رسیم که شاید عامل برهم زدن توازن در لیست ما به حساب بیایند. لاماری هرچند که از کابین زیبا و موتور قدرتمندی بهره‌مند است اما زمانی که به بحث آپشن می‌رسد، واقعا در حد و اندازه یک خودرو چینی با قیمت 1.3 میلیارد تومان هم عمل نمی‌کند! آپشن‌ها و امکانات لاماری ایما به موارد زیر ختم می‌شوند:

  • 6 کیسه هوا
  • سنسور مانیتورینگ فشار باد لاستیک‌ها
  • کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی
  • سیستم کنترل کشش و پایداری
  • کول باکس
  • سیستم تهویه هوای اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوا
  • سقف پاناروما
  • کروز کنترل
  • سنسور نور
  • حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت به همراه فرمان سه حالته
  • دوربین و سنسور پارک (دنده عقب)
  • نمایشگر دوال 10.25 اینچی با فرم یکپارچه
  • ترمز پارک برقی به همراه اتو هلد
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید یا همان کی لس
  • درگاه برق 12 و 5 ولت DC به همراه پورت شارژ USB
  • سیستم صوتی با 6 اسپیکر
  • پاور ویندوز به همراه سیستم برخورد شیشه و سانروف با مانع

خودرو چینی Lamari Eama

متاسفانه هرچند که قیمت لاماری ایما در بازه 1.6 تا 1.7 میلیارد تومان قرار دارد اما آپشن‌ها و امکانات مهمی مثل دستیار پارک، رادار تابلو خوان، نور بالا اتوماتیک، سنسور باران، رادار نقطه کور، یا حتی دوربین‌های 360 درجه و دوربین دید در شب‌ را نمی‌توانید در شاسی بلند لاماری ایما پیدا کنید. همچنین صندوق عقب هم فاقد جک برقی است و صندلی سرنشین جلویی را هم باید به کمک دست تنظیم کنید. مموری‌های صندلی را نیز به کل فراموش کند و اصلا چرا یک ماشین 1.68 میلیارد تومانی باید به مموری صندلی مجهز باشد؟

شاسی بلند لاماری ایما

همچنین باید اشاره کنیم که گیربکس لاماری ایما فاقد حالت تیپ ترونیک است که همین موضوع با توجه به عادت و اخلاق رانندگی ایرانی‌ها با خودروهای اتوماتیک، یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های لاماری ایما به حساب می‌آید. البته فراموش نکنید که گیربکس این خودرو از نوع DCT است و نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک رایج در ایران مانند CVT و AL4، هوش و عملکرد فوق العاده بالاتری را نشان می‌دهد و اصلا حس گیج بودن را منتقل نمی‌کند. هرچند که هزینه نگه داری گیربکس دو کلاچه هم به مراتب بیشتر است و با ترافیک‌ خیابان‌های ایران، اصلا میانه خوبی ندارد!

جدا از تمام این موارد، تجهیزاتی مانند رادار تعویض لاین یا سیستم هشدار تصادف از جلو و عقب هم در لیست امکانات لاماری ایما به چشم نمی‌آیند. این در حالی است که فردا T5 با قیمت 1.2 میلیارد تومان، تمام این آپشن‌ها را دارد و حتی می‌توانید گرم کن فرمان را هم برای آن سفارش دهید. البته فراموش نکنید که فقدان این موارد، چندان به ایمنی لاماری EAMA ضربه نزده است و نتایج تست تصادف لاماری ایما در موسسه‌های چینی، کاملا امیدوار کننده هستند.

جمع بندی در خصوص آپشن‌ها، قیمت و مشخصات فنی لاماری ایما در برابر رقیبان

شاسی بلند لاماری ایما

در انتهای کار باید گفت که اگر شیفته چهره و موتور قوی هستید، باید به سراغ لاماری ایما بروید؛ اما اگر جشنواره‌ای از آپشن‌ها و امکانات را ترجیح می‌دهید و به اصطلاح «آدم آپشن بازی» هستید، باید چینی‌های دیگر لیست را در گوشه ذهن خود نگه دارید.

شاسی بلند لاماری ایما

لاماری ایما با قیمت 1.6 میلیارد تومان در کنار موتور 1.5 لیتری توربو شارژ با 195 اسب بخار و 285 نیوتن متر گشتاور، یکی از بهترین گزینه‌های بازار برای خرید یک ماشین چینی و صفر کیلومتر است که در کنار مصرف پایین سوخت 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر (در بهترین حالت) و شتاب راضی کننده، می‌تواند سواری مناسبی را در اختیار شما قرار دهد.

شاسی بلند لاماری ایما

هرچند که به احتمال زیاد پیشرانه لاماری ایما با بنزین ایران، سازگار نباشد و بهترین حالت خود در شتاب و مصرف سوخت را به خریداران نشان ندهد. همچنین کمبود آپشن و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هم یکی دیگر از ایرادات اساسی در لاماری EAMA به حساب می‌آید که با توجه به قیمت 1.68 میلیارد تومانی آن، واقعا کار خریداران را سخت می‌کند.

شاسی بلند لاماری ایما

به نظر شما شایسته‌ترین رقیب لاماری ایما در بازار خودرو ایران کدام است؟ آیا KMC K7 می‌تواند گوی رقابت در فاکتور زیبایی را از لاماری ایما بدزدد؟ آیا شرکت‌های تازه وارد در عرضه ماشین‌های چینی مثل آرین پارس موتور با محصولاتی مثل لاماری EAMA در برابر کهنه کارهایی مثل مدیران خودرو با چری تیگو 7 پرو، شانسی برای رقابت خواهند داشت؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خایما ۸ اس از همه اینا بهتره پول تون را الکی دور نریزین