ایرادها طراحی گوشی

بزرگترین ایرادها در طراحی گوشی های مدرن

اگر شما هم دیگر با طراحی گوشی های هوشمند مدرن هیجان‌زده نمی‌شوید، دلیل آن ایرادها و نواقص موجود در ساخت آن‌هاست. اما این ایرادهای خسته‌کننده چه هستند؟

گوشی های هوشمند هر روز در حال قدرتمند و کارآمدتر شدن هستند؛ به‌طوری که تقریبا روزی نیست که خبری در خصوص دستیابی به پیشرفت‌هایی چشمگیر در دوربین، عملکرد فنی، پردازنده، نمایشگر و سایر بخش‌های این دستگاه‌ها به گوش نرسد!

البته در مقایسه با این پیشرفت‌های فنی، طراحی گوشی های هوشمند مدت‌هاست که در حال درجا زدن است و گام مثبتی در آن دیده نمی‌شود!

از آن بدتر این که در سال‌های اخیر، خسارت‌های ناشی از آسیب‌های فیزیکی، شکستن پانل پشتی، ترک خوردن صفحه نمایش یا موارد این چنینی افزایش چشمگیری یافته تا بسیاری افراد مدعی رخ دادن عقبگرد در طراحی و دوام گوشی های موبایل شوند!

در ادامه این متن به بررسی برخی از عمده‌ترین ایرادها در طراحی گوشی های هوشمند مدرن می‌پردازیم که سال‌هاست در این صنعت وجود داشته و هنوز برطرف نشده‌اند.

این دسته ایرادات باعث شده‌اند که پیشرفت در بخش طراحی این دستگاه‌ها در مقایسه با سایر بخش‌های آن بسیار کندتر باشد.

مهم‌ترین ایرادها در طراحی گوشی های هوشمند

افزایش بیش از حد اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش گلکسی اس 23 اولترا

صفحه نمایش‌های بزرگتر در گوشی‌های هوشمند طبیعتا باعث ارائه تجربه کاربری بهتر و در اختیار داشتن فضای بیشتر توسط کاربر خواهد شد.

از منظر طراحی، اما صفحه نمایش بزرگتر به معنای سخت‌تر شدن کار کردن یک‌دستی با این گوشی‌ها خواهد شد.

این مساله به‌حدی پررنگ شده که در گوشی‌های غول‌پیکر امروزی، بدون استفاده از تنظیمات نرم افزاری، دسترسی به چهار گوشه صفحه نمایش، خصوصا برای افراد با دست‌های کوچک‌تر، غیرممکن شده است!

از سوی دیگر، تغذیه صفحه نمایش‌های بزرگتر هم نیازمند استفاده از باتری‌های حجیم‌تر است که نه تنها ضخامت دستگاه را افزایش می‌دهند؛ بلکه باعث سنگین‌تر شدن آن نیز می‌شوند.

البته با این که روند کلی طراحی گوشی های مدرن بر پایه استفاده از صفحه نمایش های قدرتمندتر استوار است، اما تمامی کمپانی‌های بزرگ این مسیر را دنبال نکرده‌اند!

به عنوان مثال، اپل دو سال پیش سعی کرد با عرضه نسخه مینی آیفون 13 همچنان بازار محصولات با اندازه کوچک را داغ نگه دارد. با این حال، مشتریان از این گوشی استقبال نکردند تا اپل نسخه مینی را در iPhone 14 با نسخه پلاس جایگزین کند!

به‌طور کلی، کاربران به گوشی‌های کوچکتر علاقه دارند؛ حتی اگر به قیمت سخت‌تر شدن کار کردن با آن تمام شود!

قاب پشتی پلاستیکی لیز

ایرادها طراحی گوشی

یکی دیگر از ایرادها در طراحی گوشی های هوشمند مدرن، لغزنده بودن دستگاه به دلیل استفاده از شیشه در ساخت قاب پشتی آن است.

در این خصوص، در سال‌های اخیر گوشی‌سازان تصمیم گرفته‌اند در محصولات پریمیوم و پرچمدار خود به‌جای استفاده از مواد ارگونومیک‌تری چون پلاستیک یا فلز از قاب آلومینیومی و بدنه شیشه‌ای استفاده کنند تا حس گران‌قیمت بودن بیشتری را به دستگاه‌هایشان ببخشند.

با این وجود، حرکت در این مسیر به جز افزایش دادن قیمت گوشی‌های موبایل، هزینه‌های دیگری هم در پی داشته است! به‌عنوان مثال، قاب شیشه‌ای این گوشی‌ها بسیار لیز هستند و امکان سر خوردن آن‌ها از دست کاربر بسیار زیاد است. به همین دلیل است که تقریبا تمام کاربران گوشی‌های پریمیوم و گرانقیمت از قاب یا بک کاور برای دستگاه خود استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که این مساله برای گوشی‌های اقتصادی و ارزان قیمت که در آن‌ها از موادی چون پلاستیک استفاده شده، کمتر مطرح است.

در این زمینه در سال‌های گذشته اقدامات جذابی انجام شده بود که ضمن ارائه طراحی زیبا و منحصربفرد، استحکام بالایی را نیز برای گوشی‌های موبایل به ارمغان می‌آورد.

به عنوان مثال، پانل پشتی زبر گوشی‌های وان پلاس چند سال قبل که جنس آن‌ها با نام Sandstone هم شناخته می‌شود یا طراحی یکپارچه و فلزی گوشی‌های پرچمدار قدیمی‌تر اچ تی سی از جمله این موارد هستند که البته احتمالا چندان مورد استقبال خریداران قرار نخواهند گرفت!

هزینه بالای تعمیرات

تعمیرات موبایل

شیشه، ماده‌ای گران‌قیمت‌تر از پلاستیک به شمار می‌رود. همچنین شکنندگی شیشه نیز در مقایسه با پلاستیک بسیار بیشتر است. به همین جهت استفاده از این ماده در ساخت قاب پشتی گوشی های مدرن می‌تواند ضمن گران‌تر تمام شدن و لیزتر شدن آن‌ها، آسیب پذیری‌شان در برابر خط و خش و ترک را نیز افزایش دهد.

در این میان همچنین بد نیست بدانید که هزینه تعمیر گوشی‌های مدرن در سال‌های اخیر افزایشی چشمگیر داشته است. به عنوان مثال، تنها تعویض قاب پشتی گوشی آیفون 14 پرو مکس هزینه‌ای بالغ بر 300 دلار را به کاربران تحمیل خواهد کرد.

البته اپل با ارائه سرویس AppleCare+ و سامسونگ با ارائه سرویسی مشابه موفق شده‌اند بخش زیادی از هزینه تعمیرات گوشی‌های خود را کاهش دهند. با این وجود نمی‌توان منکر نقاط منفی فراوان استفاده از شیشه در ساخت گوشی های مدرن شد!

عدم ثبات در طراحی

ایرادها طراحی گوشی

اگر اپل و سامسونگ را فاکتور بگیریم، دیگر کمپانی‌های فعال در بازار گوشی‌های هوشمند هنوز نتوانسته‌اند به زبان طراحی واحدی برای گوشی‌های خود برسند که هم ظاهر جذابی داشته باشد و هم کاربردهای مدنظر را به‌طور کامل ارائه کند.

حتی آیفون‌های اپل و گلکسی‌های سامسونگ نیز به‌طور کامل از این روند در امان نیستند؛ چراکه به‌عنوان مثال، اندازه دوربین این گوشی‌ها در هر نسل در حال افزایش است.

دیگر کمپانی‌ها مثل وان پلاس، شیائومی یا اوپو هنوز نتوانسته‌اند به طراحی استانداردی برای محصولاتشان برسند و در هر نسل، طراحی گوشی‌های خود را تغییر می‌دهند.

در برخی از این گوشی‌ها، کلید قطع کردن صدا در قسمت راست واقع شده؛ در حالی که در مدل بعدی کلید Power به این سمت انتقال یافته و کلید‌های کم و زیاد کردن صدا به سمت دیگر انتقال پیدا می‌کنند.

همچنین ماژول دوربین گوشی های مدرن نیز روز به روز در حال زشت‌تر شدن هستند و از مهم‌ترین ایرادها در طراحی این محصولات به شمار می‌روند.

از بین رفتن خلاقیت و قریحه هنری

رنگ بندی گلکسی ای 34

با وجود این که نوآوری، خلاقیت و پیشرفت هنوز در بخش تکنولوژیک گوشی‌های هوشمند از بین نرفته؛ اما طراحی این محصولات به‌طور کامل رنگ و بوی مرده به خود گرفته است!

اکنون مدت‌هاست که طراحی گوشی‌های جدید سامسونگ یا اپل کسی را هیجان‌زده نمی‌کند؛ چرا که به‌جز تغییر برخی جزئیات، سایر موارد در طراحی این محصولات دقیقا مشابه با مدل قبلی و تا حدی، سایر محصولات بازار است.

از طرف دیگر همچنین اکثر گوشی‌های مدرن نیز تنها در رنگ‌های خنثی مثل سفید، خاکستری یا سیاه به بازار عرضه می‌شوند و دیگر خبری از عرضه گوشی‌های موبایل در رنگ‌های متنوع و شاد نیست.

این طراحی بی‌رمق و رنگ و رو رفته در رابط کاربری گوشی های اندروید و iOS هم قابل مشاهده است. به عنوان مثال، علیرغم این که سیستم عامل‌های iOS و اندروید بسیار سریع و سرراست طراحی شده‌اند، اما سادگی بیش از حد آن‌ها لذتی که نسخه‌های قدیمی این سیستم عامل‌ها با طراحی اسکیومورفیک خود ارائه می‌کردند را به کاربران القا نمی‌کنند.

در این خصوص البته زبان طراحی Material You گوگل کمی موفق‌تر عمل کرده و توانسته قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتر و رنگ‌های شادتری را به گوشی‌های اندرویدی بیاورد.

ارگونومی؛ حلقه گم‌شده طراحی گوشی های هوشمند مدرن

با توجه به علاقه کاربران سرتاسر دنیا به گوشی‌هایی بزرگ‌تر با مشخصات فنی قدرتمندتر، دوربین‌های توانمندتر و باتری‌های حجیم‌تر، کمتر کمپانی گوشی‌ساز در دنیا قادر است بر روی طراحی ارگونومیک محصولاتش تمرکز کند!

بنابراین بهتر است تلاش کنید با همین سبک طراحی کنار بیایید! چرا که بعید به نظر می‌رسد گوشی‌های کوچک‌تر یا رنگبندی شادتر جایی در آینده صنعت گوشی‌های موبایل داشته باشند!

به عنوان مثال با استفاده از قاب‌ها و بک کاورهای در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع ضمن این که مانع آسیب دیدن گوشی خود می‌شوید، می‌توانید از آسیب دیدن بیش از اندازه آن نیز جلوگیری کرده و قابلیت‌های شخصی‌سازی متنوعی به آن اضافه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*