پلی استیشن 5 اسلیم معمولی تفاوت

پلی استیشن 5 اسلیم در برابر پلی استیشن 5 معمولی؛ تفاوت در چیست؟

در ادامه قصد داریم به بررسی کامل تفاوت های کنسول پلی استیشن 5 اسلیم (PS5 Slim) با مدل معمولی بپردازیم. آیا تنها تفاوت این دو در ابعاد و وزن است؟

مطابق پیش بینی‌ها، مدتی پیش سونی سرانجام از مدل جدید کنسول پلی استیشن 5 خود موسوم به PS5 Slim رونمایی کرد.‌ این خبر طبیعتا بسیاری گیمرها در سرتاسر دنیا را هیجان‌زده کرد. با این حال بسیاری افراد هم کنکجاوند که بدانند این کنسول جدید قرار است چه تغییرات و پیشرفت‌هایی در مقایسه با نسل قبلی داشته باشد.

در ادامه این متن به مقایسه کامل کنسول پلی استیشن 5 اسلیم با مدل معمولی پرداخته و تفاوت‌های آن‌ها را تشریح خواهیم نمود.

کنسول پلی استیشن 5 و تفاوت‌های کلیدی آن با مدل معمولی

پلی استیشن 5 اسلیم معمولی تفاوت

چند وقت پیش بود که سونی به‌طور رسمی تایید کرد که کنسول PS5 خود را با ظاهری جدید به بازار عرضه خواهد کرد.‌ مدل جدید و بازطراحی شده پلی استیشن 5 ابعاد جمع و جورتری در مقایسه با مدل معمولی داشت و به همین جهت توسط بسیاری کاربران با نام PS5 Slim شناخته شد. علاوه بر این، یک دیسک درایور اختیاری هم در کنار این کنسول تعبیه شده بود که نمای ظاهری جدیدی به آن می‌بخشید.

سونی اعلام کرده که کنسول جدیدش به‌زودی در برخی بازارهای برگزیده جهانی عرضه خواهد شد. این کمپانی ژاپنی همچنین قیمت مدل‌های دیسک خور و دیجیتال آن را هم به‌ترتیب 500 و 450 دلار اعلام کرده است.

طبیعتا اگر قصد خرید کنسول نسل نهمی سونی را داشته باشید، مدل اسلیم گزینه مناسب‌تری در مقایسه با مدل معمولی به شمار خواهد رفت. با این وجود آیا تفاوت‌های مدل اسلیم و معمولی به اندازه‌ای هست که صاحبان کنونی مدل معمولی را مجاب به ارتقای کنسولشان کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

پلی استیشن ۶ سونی؛ همه چیز درباره کنسول مرموز پی اس ۶

مقایسه پلی استیشن 5 اسلیم و معمولی از نظر ابعاد و وزن

مشخصا مهم‌ترین تفاوت کنسول PS5 Slim در مقایسه با مدل معمولی، اندازه و وزن آن است. ابعاد مدل معمولی این کنسول به ترتیب 390 در 260 در 104 میلیمتر در نسخه دیسک خور و 390 در 260 در 92 میلیمتر در نسخه دیجیتالی هستند. این در حالی‌ست که ابعاد مدل دیسک خور پلی استیشن 5 اسلیم به 358 در 216 در 96 میلیمتر رسیده و طول و عرض و ارتفاع مدل دیجیتالی هم 358 در 216 در 80 میلیمتر است.

اگر این ابعاد و اندازه‌ها نتوانسته دید دقیقی در خصوص ابعاد این دو کنسول سونی در اختیارتان قرار دهد، تصاویر زیر قطعا مفید واقع خواهند شد. در این تصاویر، مدل‌های اسلیم و معمولی PS5 در کنار یکدیگر قرار گرفته و ابعاد آن‌ها به‌طور بصری با یکدیگر مقایسه می‌شود. با بررسی این تصاویر می‌توان راحت‌تر متوجه تفاوت اندازه مدل‌های اسلیم و معمولی پلی استیشن 5 شد. این تصاویر توسط وبسایت CompareSizes طراحی شده‌اند.

پلی استیشن 5 اسلیم معمولی تفاوت

سونی همچنین وزن مدل دیسک خور پلی استیشن 5 را هم از 4.5 کیلوگرم در مدل اولیه به 3.2 کیلوگرم در نسخه اسلیم رسانده است. همچنین، وزن نسخه دیجیتال هم از حدود 3.9 کیلوگرم به 2.6 کیلوگرم رسیده که پیشرفت بزرگی برای این نسخه به شمار می‌رود.

دیسک درایو سیار

دیسک درایو PS5 Slim

یکی دیگر از تغییرات مهمی که در نسخه دیجیتال پلی استیشن 5 شاهدش هستیم، دیسک درایو جداشونده است که تنها تفاوت مدل‌های دیجیتال و دیسک خور به شمار می‌رود. این اکسسوری به‌طور جداگانه هم قابل خرید بوده و 80 دلار قیمت دارد. بنابراین گیمرهای علاقمند به PS5 می‌توانند در ابتدا مدل دیجیتالی پلی استیشن 5 اسلیم را خریداری کنند و سپس در صورت تمایل، با خرید جداگانه این دیسک درایو، کنسول خود را به مدل استاندارد تبدیل کنند.

این دیسک درایو البته با مدل قدیمی PS5 سازگار نخواهد بود.

مقایسه مشخصات PS5 قدیمی و جدید

تمرکز سونی در مدل اسلیم از کنسول PS5 تماما روی کاهش ابعاد و وزن دستگاه معطوف بوده است. بنابراین بخش عمده مشخصات فنی مدل‌های اسلیم و استاندارد مشابه یکدیگر هستند. به‌عنوان مثال، هر دو کنسول از یک پردازنده AMD Ryzen Zen 2 استفاده می‌کنند که سرعت کلاک متغیر 3.5 گیگاهرتزی دارد.

کنسول جدید PS5

علاوه بر این، مدل‌های قدیمی و جدید پلی استیشن 5 همچنین از کارت گرافیک‌های AMD Radeon RDNA 2 بهره خواهند برد. با این وجود، کارت گرافیک مدل قدیمی‌تر PS5 از تکنولوژی رهگیری پرتو در سطح سخت افزاری پشتیبانی می‌کرد؛ در حالی که مدل جدید از شتا‌ب گیری رهگیری پرتو (Ray Tracing Acceleration) بهره می‌برد که محاسبات را سریعتر خواهد کرد.

از طرف دیگر تفاوتی بسیار جزیی هم در ترافلاپس دو کنسول وجود دارد؛ به‌طوری که در مدل قدیمی شاهد ارائه توان 10.28 ترافلاپسی هستیم؛ در حالی که مدل جدید توان 10.3 ترافلاپس ارائه می‌کند. ترافلاپس معیاری برای سنجش توان خام دستگاه‌های دارای پردازنده و پردازشگر گرافیکی است.

از سوی دیگر، با این که میزان رم در هر دو نسخه از PS5 ثابت مانده (16 گیگابایت)، مدل اسلیم حافظه داخلی بیشتری خواهد داشت. نسخه اوریجینال حافظه داخلی 825 گیگابایتی داشت که پس از کسر فضای لازم برای نصب سیستم عامل و و سایر نرم افزارهای مورد نیاز به 667.2 گیگ می‌رسید. این در حالی‌ست که PS5 Slim حافظه خام یک ترابایتی خواهد داشت که پس از کسورات اجباری، 842.2 گیگ فضا برای نصب بازی‌ها را در اختیار گیمرها قرار خواهد داد.

به این ترتیب، دیگر مزیت مهم نسخه اسلیم حدود 200 گیگ فضای ذخیره‌سازی اضافی است. البته اگر این فضا هم برایتان کافی نیست، می‌توانید با افزودن حافظه اس اس دی از نوع M.2 فضای ذخیره سازی را افزایش دهید.

تفاوت قیمت مدل اسلیم و معمولی پلی استیشن 5

مدل دیسک خور PS5 Slim قیمتی مشابه با نسخه اوریجینال و برابر با 500 دلار خواهد داشت. با این وجود، قیمت نسخه دیجیتالی PS5 Slim نسبت به قبل 50 دلار افزایش داشته و به 450 دلار رسیده است. البته در صورتی که قصد خرید جداگانه دیسک درایو را هم داشته باشید، باید 80 دلار دیگر هم به قیمت مدل اسلیم اضافه کنید.

استند نگهدارنده

استند PS5

دیگر تفاوت مدل‌های اسلیم و معمولی پلی استیشن 5 هم در استند مخصوص قرار دادن عمودی و افقی این دو کنسول است. مدل جدید PS5 برای قرار گرفتن روی سطوح در حالت افقی هم به یک استند نیاز خواهد داشت که در جعبه محصول ارائه خواهد شد. با این وجود، اگر قصد داشته باشید کنسول خود را به‌صورت عمودی روی سطح قرار دهید، باید استند مخصوص این کار را به‌صورت جداگانه خریداری کنید. قیمت این استند 30 دلار اعلام شده است.

البته باید توجه کنید که استند افقی PS5 Slim با مدل اوریجینال هم سازگار خواهد بود؛ در حالی که استند افقی تنها در مدل اسلیم قابل استفاده است.

جمع‌بندی؛ PS5 Slim جذاب و ارزشمند است

کنسول پلی استیشن 5

همان‌طور که مشاهده فرمودید، کنسول جدید پلی استیشن 5 اسلیم هیچ مزیت خاصی در توان پردازشی یا قابلیت‌های فنی ندارد و سونی استفاده از سخت افزار قدرتمندتر در کنسول خانگی‌اش را برای پلی استیشن 5 پرو نگه داشته است! با این وجود، ابعاد آن در مقایسه با قبل به‌طور محسوسی کاهش یافته است.

از سوی دیگر، دیسک درایور قابل تعویض هم خلاقیت مهندسی جذابی از سوی سونی است که به کمک آن می‌توان به‌راحتی مدل دیجیتال را به دیسک خور تبدیل کرد. علاوه بر این، افزایش میزان حافظه داخلی در مدل جدید نیز قطعا برای گیمرهای این کنسول خوشایند خواهد بود؛ چرا که یکی از بزرگترین مشکلات نسل نهم کنسول‌های خانگی، حافظه داخلی آن‌ها عنوان شده بود.

بر این اساس اگر قصد خرید یک کنسول پلی استیشن 5 را دارید، توصیه می‌کنیم تا عرضه نسخه اسلیم به بازار دست نگه دارید! با این وجود، اگر در حال حاضر مدل کنونی آن را در اختیار دارید، باید در خصوص ارتقای آن اندکی تامل کنید!