مصرف سوخت جنگنده اف ۳۵

مصرف سوخت جنگنده اف ۳۵ چند لیتر در هر ثانیه است؟

اف ۳۵ لایتنینگ ۲ – F-35 Lightning II یکی از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده و شاید بی‌رقیب در دنیا باشد؛ اما آیا می‌دانید در هر ثانیه چقدر سوخت مصرف می‌کند؟

به‌عنوان یک جنگنده چند منظوره نسل پنجمی با قابلیت‌های پیشرفته، اف ۳۵ لایتنینگ II سرخط بسیاری از اخبار نظامی را به خود اختصاص داده؛ بنابراین عجیب نیست که درباره مصرف سوخت آن، پرسش ایجاد شود.

این جنگنده به یک انجین Pratt & Whitney F135 مجهز شده که به قدرت و بهره‌وری انرژی بالا معروف است. چنین موتوری هواپیما را قادر می‌سازد به سرعت مافوق صوت برسد و دامنه وسیعی از ماموریت‌ها را اجرا کند.

اف 35

مصرف سوخت جنگنده اف ۳۵ چقدر است؟

هنگام پرواز در حالت Afterburner یا پس‌سوز، مصرف سوخت جنگنده اف 35 به 1.5 تا 2 گالن در هر ثانیه (5.7 تا 7.6 لیتر) می‌رسد. این یعنی در حین درگیری‌های شدید یا مانورهای پرسرعت، F-35 می‌تواند مصرف سوخت سرسام‌آوری داشته باشد.

در حالت پس‌سوز، از یک محفظه احتراق اضافه در موتور جت استفاده می‌شود تا هواپیما به اوج قدرت و سرعت خود برسد. طبیعی است که هزینه آن، مصرف سوخت بیشتر خواهد بود.

اما هنگام یک گشت‌زنی معمولی، میزان مصرف بسیار کمتر است و هواپیما می‌تواند برای مدت طولانی‌تر پرواز کند. سیستم پیشرفته مدیریت موتور اف 35 هم نقش بسزایی در تضمین مصرف بهینه سوخت دارد.

در واقع، حجم سوخت مصرفی F-35 قابل قیاس با سایر جنگنده‌های هم‌اندازه و هم‌رده است؛ ولی فناوری پیشرفته و طراحی ایرودینامیک این هواپیما، بهره‌وری انرژی آن را در قیاس با جنگنده‌های نسل‌های پیشین، بیشتر می‌کند.

فراموش نکنید که اف 35 قابلیت سوخت‌گیری هوایی هم دارد و می‌تواند در حین پرواز، از یک تانکر سوخت‌گیری کند؛ موهبتی که به آن امکان انجام عملیات‌های طولانی، بدون بازگشت به پایگاه را می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*