خرید گوشی اندرویدی

مهم‌ترین فاکتورهایی که برای خرید یک گوشی اندرویدی باید در نظر بگیرید

هنگام خرید یک گوشی اندرویدی جدید فاکتورهای مهمی مثل امکانات، پشتیبانی نرم افزاری، مشخصات فنی و غیره وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. در غیر این صورت ممکن است مدل مناسبی را انتخاب نکرده باشید.

در دنیای شلوغ گوشی های هوشمند اندرویدی که مشخصات فنی قدرتمند و جذاب برخی از آن‌ها هرکسی را اغوا می‌کند، توجه به برخی نکات در حین خرید گوشی حائز اهمیت فراوانی است. بنابراین لازم است پیش از آن که اسیر برند و مشخصات فنی و این چنین موارد شوید، به برخی نکات پیرامون محصولات اندرویدی توجه داشته باشید.

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی چندین فاکتور حائز اهمیت در مورد گوشی های اندرویدی بپردازیم که اگر قصد خرید این محصولات را دارید باید حتما مورد توجه قرار دهید.

هنگام خرید یک گوشی اندرویدی باید به چه مسائلی توجه کنیم؟

موارد اشاره شده در زیر از جمله فاکتورهایی هستند که می‌توانند تاثیر فراوانی در عملکرد گوشی اندرویدی شما داشته باشند. بنابراین توصیه می‌کنیم حتی اگر گوشی مد نظر خود را انتخاب کرده‌اید هم مطالعه این موارد را از دست ندهید!

گوشی میانرده

سن تراشه و پردازنده دستگاه

با وجود این که بخش اعظم سنجش عملکرد پردازنده‌ها به قدرت فنی نظیر تعداد هسته‌ها و سرعت آن‌ها برمی‌گردد، اما سن تراشه نیز مساله مهمی است که بسیاری مواقع آن‌طور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. برای درک اهمیت این مساله توجه کنید که به‌طور کلی عملکرد یک گوشی میانرده مدرن بهتر و بهینه‌تر از یک پرچمدار قدیمی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین توجه به بالانس مناسب میان قدرت خام و عمر چیپست می‌تواند باعث ارائه بهترین عملکرد از سوی آن و بهینه‌سازی تجربه کاربری شود. البته این احتمال وجود دارد که تراشه پرچمدار قدیمی‌تر از پردازشگر گرافیکی قدرتمندتری بهره برده و عملکرد بهتری در اجرای بازی‌ها ارائه دهد. با این وجود مزایای انتخاب یک تراشه میانرده جدید به نمونه پرچمدار قدیمی‌تر کاملا می‌چربد.

سرعت رم و حافظه داخلی

علاوه بر سرعت پردازشی خام تراشه یک گوشی موبایل، سرعت رم و حافظه آن نیز فاکتور بسیار مهم دیگری است که نقشی اساسی در عملکرد آن ایفا می‌کند. بر این اساس انتخاب رم‌های LPDDR5 یا LPDDR5X با ظرفیت 8 گیگابایت در کنار حافظه‌های داخلی UFS 3.0 یا UFS 4.0 با حافظه داخلی 128 گیگ می‌تواند منجر به تجربه کاربری بی‌نقص و باکیفیت در گوشی‌های اندرویدی شود.

در گجت نیوز بخوانید:

۱۰ محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی که باید قبل از خرید از آن‌ها مطلع باشید

بنابراین لازم است به این نکته توجه داشته باشید که میزان حافظه بیشتر لزوما به معنای عملکرد سریعتر گوشی نخواهد بود و پیش از خرید محصول مدنظرتان باید به سایر مشخصات آن اعم از سرعت خواندن و نوشتن توجه کنید تا بهینه‌ترین سرعت و عملکرد را تجربه کنید.

مقاومت و استحکام صفحه نمایش

امروزه اکثر پرچمداران و حتی میانرده‌ها از صفحه نمایش‌هایی امولد با رزولوشن حداقل فول اچ دی پلاس و نرخ رفرش 90 هرتز بهره می‌برند که برای استفاده بسیاری افراد کاملا کافی‌ست. با این وجود آنچه نمایشگر پرچمداران و میانرده‌ها را از هم متمایز می‌کند مقاومت آن‌ها در برابر خط و خش و ضربه است.

محافظ صفحه نمایش

در این عرصه، لایه‌های محافظ گوریلا گلس کمپانی کورنینگ مهم‌ترین محصولاتی هستند که تقریبا در تمامی پرچمداران و میانرده‌های بازار به کار رفته‌اند و در طول سال‌های اخیر هم ضمن ارائه عملکرد بسیار خوب، از دستگاه‌های مختلف در برابر خط و خش و ضربه محافظت کرده و دوام آن‌ها را ارتقا داده‌اند. اگر قصد دارید از گوشی خود برای مدتی طولانی استفاده کنید، توجه به دوام صفحه نمایش فاکتوری کلیدی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

حضور شارژر در جعبه محصول

متاسفانه یا خوشبختانه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل یکی پس از دیگری اقدام به حذف شارژر از جعبه محصولاتشان می‌کنند. به همین جهت حضور شارژر در جعبه محصول فاکتوری فوق‌العاده مهم است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد. این مساله به‌طور خاص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که کمپانی گوشی‌ساز وعده ارائه شارژ سریع چند دقیقه‌ای برای محصولش را می‌دهد. در این شرایط حضور شارژر در جعبه گوشی می‌تواند باعث راحتی فوق‌العاده کار با دستگاه شده و ارزش خرید آن را افزایش دهد. بنابراین حضور آداپتور شارژ در جعبه گوشی یکی از فاکتورهای مهمی است که باید در خرید محصول موردنظرتان حتما به آن دقت کنید.

پشتیبانی از شارژ بیسیم

شاید آن‌قدر که مشخصاتی مثل تراشه، رم یا حافظه داخلی برای برخی افراد مهم است، پشتیبانی از شارژ بیسیم اهمیت نداشته باشد. با این وجود، شارژ وایرلس یک ضرورت اساسی در گوشی های موبایل مدرن به شمار می‌رود که بی‌توجهی به آن اصلا جایز نیست!

حضور شارژ بیسیم در گوشی‌های مدرن به تنوع و گستردگی استفاده از آن کمک فراوانی کرده و می‌تواند به شارژ گوشی در شرایط مختلف کمک شایانی کند. دقت کنید که توان متوسط شارژ بیسیم گوشی های موبایل حدود 15 وات است و توازنی قابل قبول میان سرعت شارژ و عملکرد را رقم می‌زند.

اساسا برندهایی که محصولاتشان هم از شارژ سیمی و هم بیسیم پشتیبانی می‌کند با اقبال بیشتری روبرو می‌شوند و در نظر کاربران به کمپانی‌هایی که بیشتر به فکر مشتریانشان هستند، شناخته می‌شوند.

خرید گوشی اندرویدی

لنز تله فوتو

زمانی که بحث دوربین گوشی‌های موبایل مطرح می‌شود، ذهن بسیاری افراد ناخودآگاه سمت تعداد دوربین‌ها و مگاپیکسل آن‌ها جلب می‌شود. با این حال حرفه‌ای‌ترها به نوع دوربین‌ها، حسگر و لنز به کار رفته در هریک از دوربین‌ها توجه بیشتری می‌کنند. امروزه استفاده از دوربین‌های با رزولوشن حداقل 50 مگاپیکسل در گوشی‌های موبایل به یک استاندارد تبدیل شده. بنابراین نمی‌توان عملکرد یک گوشی در ثبت عکس یا ویدیو را صرفا بر اساس مگاپیکسل دوربین آن‌ها سنجید!

بر این اساس، حضور یک لنز تله فوتو در ماژول دوربین یک گوشی موبایل که قادر به بزرگنمایی حداقل پنج برابری بدون افت کیفیت باشد، می‌تواند عامل تاثیرگذاری در کیفیت دوربین به شمار رود. بنابراین حضور یک دوربین تله فوتو قدرتمند در گوشی اندرویدی انتخابی شما بر استفاده از نمونه‌های عریض و فوق عریض ارجحیت دارد. این مساله به‌طور خاص برای افرادی که دنبال گرفتن تصاویر حرفه‌ای‌تر و ثبت جزئیات بیشتر هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اسپیکرهای استریو

اسپیکرهای استریو نیز از جمله مشخصاتی هستند که در تجربه مالتی مدیای ارائه شده توسط یک گوشی اندرویدی تاثیر فراوانی داشته و باید حتما پیش از خرید مورد توجه قرار گیرند. بنابراین اگر دستگاهی که در نظر گرفته‌اید فاقد اسپیکرهای استریو است بهتر است در خرید آن تجدید نظر کنید.

به‌طور کلی صدایی که در عین حجم بالا گوش را آزار ندهد، از ملزومات تماشای ویدیو، انجام بازی یا حتی دیدن کلیپ روی گوشی به شمار می‌رود. بنابراین توجه به این ویژگی ضمن این که تجربه شنیداری ارائه شده توسط گوشی شما را ارتقا می‌دهد، حتی شنیدن موزیک از طریق هدفون را نیز برایتان ساده‌تر خواهد کرد.

کسب استاندارد IP67/IP68

دیگر مساله حائز اهمیت که فراتر از قدرت فنی، تعداد دوربین یا سایر فاکتورهای اولیه مورد توجه هنگام خرید گوشی اندرویدی قرار دارد، محافظت آن در برابر نفوذ گرد و غبار یا رطوبت است. استانداردهای IP مهم‌ترین سنجه‌ای هستند که می‌توان از طریق آن‌ها میزان مقاومت دستگاه در برابر این فاکتورها را سنجید.‌

اسمارتفون تاشو

کسب استاندارد با اعداد بالاتر می‌تواند تضمین‌کننده دوام و مقاومت گوشی موبایل شما در برابر این عوامل خارجی باشد و حتی امکان عکسبرداری زیر آب یا دیگر قابلیت‌های منحصربفرد را نیز به آن‌ها اعطا کند. این استانداردها چیزی فراتر از حربه‌های تبلیغاتی برای فروش گوشی‌ها به شمار می‌روند و نشان‌دهنده تعهد یک گوشی‌ساز به ساخت دستگاه‌هایی مقاوم و باکیفیت خواهند بود. از طریق این استانداردها نگرانی‌های ناشی از خیس شدن، از کار افتادن یا نفوذ گرد و خاک درون دستگاه از بین رفته و تجربه کار با آن به‌طور قابل توجهی ارتقا می‌یابد.

حداقل روشنایی صفحه نمایش

همان‌طور که حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی‌های موبایل به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌ها در مرکز تبلیغات گوشی‌سازان قرار دارد، حداقل روشنایی نیز فاکتور بی‌نهایت مهمی است که علی‌الخصوص هنگام کار با دستگاه در محیط‌های تاریک اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. اگر حداقل میزان روشنایی صفحه نمایش بیش از اندازه زیاد باشد، چشم شما هنگام کار با آن در محیط‌های تاریک فوق‌العاده زودتر از حد خسته خواهد شد و این مساله می‌تواند در درازمدت اثر زیادی در کیفیت کار با آن داشته باشد.

حداقل روشنایی صفحه نمایش البته همانند حداکثر میزان آن توسط گوشی‌سازها چندان تبلیغ نمی‌شود. با این وجود اگر دنبال خرید یک گوشی اندرویدی ایده‌آل برای استفاده کلی هستید، توجه به این جزئیات ریز برایتان اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌یابد.

مشخصات فنی گوشی های اندرویدی مهم هستند؛ اما همه داستان را روایت نمی‌کنند!

به جز موارد اشاره شده در بالا، فاکتورهای دیگری مثل ظرفیت باتری، اندازه صفحه نمایش و مواد مورد استفاده در ساخت هم می‌توانند تجربه کاربری یک گوشی اندرویدی را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین پیش از خرید یک گوشی باید قادر باشید توازنی منطقی میان اندازه صفحه نمایش، طراحی بهینه و جنس المان‌های به کار رفته در ساخت گوشی و موارد دیگر هم توجه کنید تا در استفاده روزمره از دستگاه خود دچار مشکل نشوید. در این خصوص سلیقه شخصی نیز می‌تواند در انتخاب رنگ، جنس و طراحی کلی بدنه دستگاه حائز اهمیت باشد.

دقت کنید که یک گوشی هوشمند چیزی فراتر از صرفا قابلیت‌ها و مشخصات فنی است. بنابراین با وجود این که مشخصات فنی یک گوشی می‌توانند در فیلتر کردن اولیه مشخصات و اطلاعات دستگاه کمک بسیاری به کاربران کنند، اما هرگز نمی‌توانند تصویر تمام‌نمایی از عملکرد گوشی ارائه کنند. عملکرد واقعی یک گوشی بر اساس تجربه کاربری ارائه شده توسط آن و حسی که به کاربر القا می‌کند سنجیده می‌شود و می‌تواند در دو گوشی با مشخصات فنی یکسان کاملا متفاوت باشد!

گلکسی ای 54 سامسونگ

در این زمینه باید توجه کنید که فاکتورهایی مثل توان پردازنده، ظرفیت و سرعت حافظه، مقاومت در برابر آسیب‌های فیزیکی، قابلیت‌های شارژ، دوربین، کیفیت صوتی و حتی کیفیت ساخت همگی اجزای کوچکی هستند که گوشی موبایل را به‌عنوان یک واحد تشکیل می‌دهند. بنابراین وظیفه ما به‌عنوان خریدار آن است که ضمن توجه به تک تک المان‌های تشکیل‌دهنده گوشی‌های موبایل، عملکرد کل واحد به‌عنوان یک مجموعه را هم تحلیل کنیم تا بتوانیم بهترین تجربه کار با گوشی موبایل را رقم بزنیم.

نکات دیگری که شما را در خرید گوشی اندرویدی یاری خواهند کرد

علاوه بر توجه به مشخصات فنی گوشی نکات دیگری هم در خصوص گوشی های اندرویدی وجود دارد که می‌تواند شما را در خرید مطمئن و بدون ریسک یاری کند. در ادامه به‌طور مختصر به این نکات اشاره خواهیم کرد.

به الگوی مصرف خود توجه کنید

حتما در نظر داشته باشید که گوشی موبایل خود را برای چه هدفی خریداری می‌کنید و بیش از همه قصد دارید چه کاری با آن انجام دهید. اگر دنبال یک گوشی برای مصارف روزمره و کاربری عادی می‌گردید لزومی ندارد متحمل هزینه‌ای سنگین برای خرید پرچمداران بازار شوید. به‌طور مشابه اگر تصویربرداری، بازی یا مالتی تسکینگ سنگین برایتان اهمیت دارد، بهتر است یک گوشی متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

بررسی‌های آنلاین را حتما مطالعه کنید

خرید گوشی اندرویدی

کمتر کسی است که بدون مطالعه و جستجو در اینترنت قصد خرید یک گوشی موبایل کند. با این وجود اگر تصمیم دارید خرید موفقی داشته باشید، باید مطالعاتی فراتر از سرتیترهای اصلی گوشی مثل نوع و سرعت پردازنده یا تعداد و مگاپیکسل دوربین‌ها داشته باشید. سعی کنید بررسی‌های انجام شده روی گوشی توسط وبسایت‌های معتبر و بی‌طرف را حتما با دقت بررسی کنید تا متوجه عملکرد واقعی دستگاه شوید.

نکات طلایی محصولات مختلف را شناسایی کنید

بسیاری از گوشی‌های موبایل بازار، خصوصا محصولات میانرده، روی قابلیت خاصی مثل دوربین قدرتمند، تراشه سریع و بهینه یا باتری با ظرفیت بالا متمرکز هستند و اولویت طراحی خود را این نکات خاص قرار داده‌اند. با شناسایی این نقاط قوت خاص می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری در خصوص عملکرد دستگاه داشته باشید.

از محصولات میانرده نترسید!

محصولات میانرده را باید پدیده سال‌های اخیر دنیای گوشی‌های هوشمند دانست که با ارائه عملکردی مطمئن توانسته‌اند با قیمت پایین‌تر پاسخگوی نیاز دسته بزرگی از کاربران نیمه‌حرفه‌ای و حتی حرفه‌ای باشند. این دستگاه‌ها بعضا تراشه‌های بسیار کم‌مصرف و پرقدرتی دارند و شارژدهی باتری ایده‌آلی ارائه می‌کنند. سری گوشی‌های گلکسی A سامسونگ یا ردمی نوت شیائومی نمونه‌هایی از این میانرده‌های قابل اتکا هستند که می‌توانید با خیال راحت خریداری کرده و به کمک آن‌ها نیازهایتان از یک گوشی هوشمند را برآورده کنید.

رابط کاربری در یک گوشی موبایل همه‌چیز است!

با وجود این که مشخصات سخت افزاری تاثیر فراوانی در عملکرد گوشی‌های موبایل دارد، اما طراحی نرم افزاری، اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و رابط کاربری نیز به همان اندازه در ارائه تجربه کاربری تاثیرگذار هستند. در گذشته گوشی‌های موبایل فراوانی بوده‌اند که حتی علیرغم مشخصات فنی نه چندان قدرتمند به‌لطف بهره‌گیری از رابط کاربری سریع و روان تجربه کاربری بسیار عالی ارائه کرده و توانسته‌اند رضایت کاربران را جلب کنند.

به همین جهت ضروری است که هنگام خرید گوشی اندرویدی در کنار مشخصات فنی دستگاه روی کاغذ به روان بودن و پایداری نرم افزاری رابط کاربری هم دقت کنید.

در صورت امکان گوشی را قبل از خرید تست کنید

چند دقیقه در دست گرفتن یک محصول می‌تواند به اندازه ساعت‌ها جستجو در اینترنت و مطالعه نقد و بررسی اطلاعات مختلف در خصوص آن در اختیار کاربر قرار دهد. با بررسی فیزیکی محصول می‌توانید ضمن آگاهی از ابعاد و وزن و کیفیت صفحه نمایش، کاربری عمومی دستگاه را نیز چک کنید تا از خرید آن مطمئن‌تر شوید. علاوه بر این، می‌توانید گوشی را با سلیقه کلی خود نیز مقایسه کنید تا متوجه شوید دستگاه انتخابی شما باب میلتان هست یا خیر!

همچنین بخوانید:

اگر به دنبال خرید یک گوشی اندرویدی جدید هستید، این راهنما را حتما بخوانید

در هنگام بررسی کردن گوشی هرگز از سوال کردن نترسید و هرچه به ذهنتان رسید را از فروشنده بپرسید و اطلاعاتتان را تکمیل کنید.

گوشی‌های دست دوم مطمئن گزینه‌های بسیار خوبی هستند

اگر پول شما برای خرید یک گوشی پرچمدار نو کافی نیست می‌توانید به‌جای خرید یک میانرده یا حتی گوشی اقتصادی، سراغ خرید یک پرچمدار دست دوم تمیز و باکیفیت بروید. البته خرید گوشی کارکرده نیز چالش‌های مخصوص به خود را دارد. با این حال باید توجه کنید که گوشی دست دوم انتخابی شما سالم بوده و در شرایط فیزیکی و نرم افزاری مناسبی قرار داشته باشد.

گلکسی سامسونگ

آپدیت‌های نرم افزاری آینده گوشی اندرویدی مد نظرتان را در نظر داشته باشید

همیشه سعی کنید برندی را انتخاب کنید که پشتیبانی نرم افزاری بهتری از محصولاتش می‌کند. در سال‌های اخیر برخی گوشی‌سازان اندرویدی مثل سامسونگ محصولات میانرده خود را نیز هم‌تراز با پرچمداران با ضمانت چهار، پنج یا حتی شش سال پشتیبانی نرم افزاری روانه بازار می‌کنند. به این ترتیب با خرید این گوشی‌ها می‌توانید عملکرد آن‌ها طی سال‌های آینده را هم بیمه کنید.

به گوشی موبایل خود دید بلندمدت داشته باشید

همیشه سعی کنید گوشی خود را به‌گونه‌ای خریداری کنید که در سال‌های آینده همراه شما باشند. در این صورت دستگاهی را انتخاب خواهید کرد که شاید اندکی گران‌تر باشد؛ اما کیفیت ساخت بسیار بالاتری داشته و پشتیبانی نرم افزاری مناسبی ارائه می‌دهد.

جمع بندی؛ چگونه گوشی اندرویدی بهتر و مناسب‌تری خریداری کنیم؟

با انجام دادن روش‌های ارائه شده در این متن می‌توانید پا را فراتر از تصمیم‌گیری صرفا بر اساس مشخصات فنی یک گوشی موبایل گذاشته و محصولی را انتخاب کنید که از هر نظر برایتان مناسب‌تر باشد. انتخاب یک گوشی موبایل، صرفا خرید یک دستگاه الکترونیکی نیست. بلکه یک گوشی در هر شرایطی همراه شما بوده و قرار است تا مدتی طولانی کنارتان باشد. بنابراین اندکی مطالعه، تحقیق و دقت در این خصوص قطعا ارزشمند خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*