خودروهای وارداتی ایرتویا

ایرتویا با واردات این 4 خودرو تویوتا به میدان بازمی‌گردد + عکس و مشخصات خودروهای وارداتی ایرتویا

شرکت ایرتویا که سابقه طولانی در زمینه واردات خودروهای تویوتا به ایران داشته، اکنون نیز قرار است با ارائه محصولات جدید به این عرصه بازگردد.

طبق اخبار واصله و پس آزادسازی واردات خودروهای تا سقف ۲۰ هزار دلار، اکنون حرف و حدیث واردات برندهای مختلفی از خودرو به گوش می‌رسد و به مرور، انحصار واردات خودروهای چینی از آنها گرفته خواهد شد. حال در اخبار خودرو متوجه شده‌ایم شرکت ایرتویا که در زمینه واردات و خدمات پس از فروش خودروهای ژاپنی تویوتا سابقه زیادی دارد، پس از چند سال وقفه به‌واسطه ممنوعیت واردات، اکنون در حال برنامه‌ریزی واردات ۴ مدل خودرو جدید از تویوتا به بازار ایران است.

در ادامه به معرفی و بررسی اجمالی خودروهای وارداتی ایرتویا خواهیم پرداخت؛ اما این نکته را نیز متذکر می‌شویم که با توجه به نامشخص بودن نوع و نسخه وارداتی این خودروها، صرفا این معرفی برای آشنایی اجمالی با خودروهای مذکور خواهد بود.

معرفی خودروهای وارداتی ایرتویا از برند تویوتا

محصولاتی که ایرتویا قصد واردات آنها را به بازار ایران دارد، از دسته خودروهای جدید این کمپانی بزرگ ژاپنی خواهد بود؛ خودروهایی نظیر تویوتا آیگو ایکس، کرولا کراس، یاریس و یاریس کراس هیبریدی. این محصولات در زمره خودروهای کلاس اقتصادی تویوتا قرار می‌گیرند.

تویوتا کرولا کراس (Corolla Cross)

خودروهای وارداتی ایرتویا

یکی از محصولات جدید از کمپانی مطرح تویوتا که در سگمنت کراس‌اوورهای سایز کوچک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، کرولا کراس است. هدف از طراحی و ساخت این خودرو برای تویوتا اشتراک‌گذاری قابلیت‌های خودروی محبوب RAV4 در یک خودرو با سایز کوچک‌تر و قیمت ارزان‌تر است. این خودرو در دو نسخه با پیشرانه هیبریدی و بنزینی معمولی تولید شده است که در هر دو نسخه مدل‌های تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل (چهار چرخ متحرک) آن نیز عرضه می‌شود.

تویوتا کرولا کراس ایرتویا احتمالا مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتری DOHC تنفس طبیعی به‌همراه یک گیربکس CVT ارتقا یافته خواهد بود که قادر به تولید قدرت ۱۶۹ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتن‌متر است.

تویوتا

در بخش امکانات نیز با توجه به نسخه‌های مختلف ارائه شده در بازار جهانی مشخص نیست که نسخه ایرتویا از چه امکاناتی بهره می‌برد؛ اما پیش‌بینی می‌شود این خودرو از امکانات استانداردی چون کنترل کشش و کنترل پایداری، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن، ۶ عدد کیسه هوا، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروز کنترل تطبیقی، فرمان برقی، نمایشگر کنسول مرکزی به‌همراه دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن صندلی جلو و تنظیم برقی صندلی جلو بهره‌مند باشد.

قیمت خودرو تویوتا کرولا کراس از حدود ۲۳ هزار دلار آغاز می‌شود و تا حدود ۳۹ هزار دلار بسته به سطح آپشن و پیشرانه متغیر است.

خودرو تویوتا آیگو ایکس (AYGO X)

خودروهای وارداتی ایرتویا

این خودرو از نمونه محصولات هاچ‌بک و جمع و جور شهری کمپانی تویوتا است که جایگزین نسخه معمولی Aygo شده است. به‌واسطه طراحی کوچک تویوتا آیگو ایکس، حس یک رانندگی چابک و با هندلینگ بالا در کنار کم‌مصرف بودن از ویژگی‌های مثبتی است که این خودرو ارائه می‌دهد.

در بخش پیشرانه، این خودرو مجهز به یک موتور ۱ لیتری ۳ سیلندر با کد اختصاری 1KR-FE است که قادر خواهد بود حداکثر قدرتی معادل با ۷۲ آب بخار و گشتاور ۹۳ نیوتن‌متر را تولید کند. همچنین این خودرو با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک CVT توسط تویوتا ساخته و عرضه شده است که قادر است به حداکثر سرعت ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

در بخش امکانات رفاهی نیز این خودرو از امکانات خوبی مانند صفحه نمایش لمسی ۹ اینچ، رادار هشدار تصادف، فناوری Toyota Safety Sense، رادار تشخیص عابر، کروز کنترل هوشمند، رادار بین خطوط، فرمان برقی، سیستم ورود بدون کلید و ۴ ایربگ برخوردار است. قیمت تویوتا آیگو ایکس در بازار جهانی از ۱۷.۵ هزار دلار شروع و تا ۲۴ هزار دلار متغیر است.

تویوتا یاریس کراس هیبریدی (Yaris Cross Hybrid)

خودروهای وارداتی ایرتویا

یکی از دیگر خودروهای محبوب کمپانی تویوتا نیز قرار است توسط ایرتویا به ایران بیاید. در واقع این خودرو هیبریدی فروش خوبی را در بازار جهانی تجربه کرده و اکنون زمان آن است تا در بازار ایران هم خود را محک بزند. تویوتا یاریس کراس هیبرید یک SUV سایز کوچک شهری است که رقیب مستقیمی برای خودروهایی همچون پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر تلقی می‌شود.
در بخش مشخصات فنی نیز این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری سه سیلندر بنزینی ۹۲ اسب بخاری، به‌همراه یک موتور الکتریکی است که مجموعا قادر به تولید قدرت ۱۱۵ اسب بخار خواهد بود. گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو از نوع CVT بوده و همچنین شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۱.۲ اعلام شده است. برای نسخه هیبریدی این خودرو ۳ مود موتوری power ،eco و EV قرار داده شده است.

امکانات قرار گرفته شده در این خودرو از سطح معقول و نسبتا خوبی برخوردار است. در بخش کابین، این خودرو مجهز به یک نمایشگر ۹ اینچی با قابلیت پشتیبانی از Apple Car Play و Android Auto بوده و همچنین مجهز به کروز کنترل تطبیقی، شارژر وایرلس، سنسور نور و باران، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب و جلو، سیستم کنترل کشش و پایداری و سنجش فشار باد تایرها است.

قیمت این خودرو بسته به سطح آپشن و پیشرانه از بازه ۲۸ هزار دلار تا ۴۰ هزار دلار در مدل فول متغیر است.

تویوتا یاریس (Yaris)

تویوتا

یکی از خودروهای جمع‌وجور اقتصادی از تویوتا که در بازارهای مختلف دنیا و همچنین ایران در نسل‌های مختلف درخشیده، بدون شک همین تویوتا یاریس است. طراحی نسخه جدید این محصول با نسخه قدیمی موجود در بازار ایران بسیار متفاوت شده‌ است. این خودرو از سال ۲۰۲۳ روی پلتفرم DNG-B تویوتا توسعه یافته است و با محصولات ارزان قیمت تویوتا اشتراکات بسیاری دارد.

پیشرانه احتمالی در نظر گرفته شده برای این خودرو در بازار ایران نسخه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی خواهد بود که قدرتی معادل با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۶ نیوتن‌متر را به‌وسیله گیربکس CVT به چرخ‌ها منتقل خواهد کرد. شتاب صفر تا صد تویوتا یاریس ۱۱ ثانیه است.

از امکانات شاخص این خودرو نیز می‌توان به کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، سنسور پارک عقب، اتوهلد به‌همراه ترمز پارک برقی، صفحه نمایش لمسی کنسول مرکزی، سیستم ورود بدون کلید به‌همراه استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی برقی راننده و آینه‌های جانبی برقی اشاره کرد. حدود بازه قیمتی این خودرو نیز از ۱۹ هزار دلار آغاز می‌شود.

در این مطلب سعی شد تا نگاهی اجمالی به خودروهای وارداتی آینده ایرتویا به بازار ایران داشته باشیم. این خودروها همگی در سگمنت اقتصادی و اکونومی برند تویوتا قرار می‌گیرند؛ اما این‌که با توجه به نوسانات ارزی و سیاست‌های وارداتی در بدو ورود به ایران چه برچسب قیمتی خواهند داشت یک علامت سوال بزرگ برای همه خواهد بود.