کونیگزگ جمرا

چرا کونیگزگ جمرا سلطان هایپرخودروهای پلاگین هیبریدی جهان است؟

کونیگزگ جمرا – Koenigsegg Gemera جدیدترین هایپرخودروی کمپانی سوئدی کونیگزگ است که عملکردی بی‌رقیب و قابلیت‌هایی تکرارنشدنی را ارائه می‌کند. اما آیا می‌توان این خودرو را سلطان اتومبیل‌های برقی دنیا دانست؟

خودروهای پلاگین هیبریدی ترکیبی از موتورهای درون سوز و الکتریکی به شمار می‌روند که با هدف ترکیب بهترین قابلیت‌های هر دو نوع پیشرانه شکل گرفته‌اند. باتری این دسته خودروها هم از طریق شارژرهای معمولی خودروهای الکتریکی شارژ می‌شوند و هم در حین حرکت از طریق موتور درون‌سوز قابل شارژ شدن خواهند بود. به این ترتیب خودروهای پلاگین هیبریدی با کاهش چشمگیر مصرف بنزین می‌توانند تا حد زیادی در کم کردن آلودگی هوا موثر باشند و در درازمدت از لحاظ اقتصادی هم به نفع مشتریان عمل کنند.

به همین دلایل است که بسیاری افراد با شنیدن نام خودروهای پلاگین هیبریدی ناخوداگاه یاد اتومبیل‌هایی جمع و جور و کم‌مصرف می‌افتند که برای استفاده در شهر یا سفرهای کوتاه مناسبند. با این وجود برخلاف تصور بسیار از ما برخی اتومبیل‌های پلاگین هیبریدی نیز با هدف ارائه حداکثر عملکرد فنی ممکن تولید شده‌اند و قادرند رکوردهای سرعت و شتابگیری قدرتمندترین خودروهای تنفس طبیعی را نیز بشکنند. نمونه‌ای از این دسته اتومبیل‌ها، هایپرخودروی جدید کمپانی سوئدی کونیگزگ، یعنی مدل «جمرا» است که با قیمت 1.7 میلیون دلاری خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در نگاه اول ممکن است جمرا خودروی رام‌تر و خانوادگی‌تری در مقایسه با سایر محصولات برند کونیگزگ به شمار رود. با این وجود، این اتومبیل نیز هیولایی رام‌نشدنی با قدرتی شگفت‌انگیز است که به‌راحتی می‌تواند عنوان سلطان خودروهای پلاگین هیبریدی جهان را از آن خود کند!

در گجت نیوز بخوانید:
قوی ترین خودروهای جهان که بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند
بررسی تاریخچه تولید شرکت خودروسازی کونیگزگ دیوانه کننده‌‌ترین ابرخودرو های جهان که تا ۵ سال دیگر به بازار می‌آیند

امروز قصد داریم در گجت نیوز به معرفی بیشتر هایپرخودروی کونیگزگ جمرا بپردازیم و قابلیت‌های مختلف این هایپرخودرو را بررسی کنیم.

کونیگزگ جمرا؛ هایپرخودروی پلاگین هیبرید بی‌نظیر سوئدی!

نمایش پشت Gemera

طی سال‌های اخیر سوپرخودروهای پلاگین هیبریدی یکی پس از دیگری در حال درخشش در بازار و شکستن حد و مرزهای عملکرد فنی هستند. با این وجود Gemera در میان آن‌ها محصولی منحصربفرد به شمار می‌رود؛ چراکه علاوه بر ارائه قدرتی هم‌تراز با یک هایپرخودروی فوق قدرتمند یا حتی بیشتر از آن، بر خلاف دیگر هایپرخودروها قادر به حمل چهار سرنشین است! کونیگزگ جمرا در حقیقت یک ماجراجویی برای کمپانی سوئدی به شمار می‌رود که سعی کرده عملکرد فنی خیره‌کننده را با کاربری خودروهای سدان ادغام کند!

Gemera یک هایپرخودروی پلاگین هیبرید دو درب است که قدرت موتور آن برای حرکت دادن یک هواپیما کافی‌ست! با این وجود یک خانواده چهارنفری قادرند سوار آن شده و همانند یک سدان از آن استفاده کنند. همین چهارنفره بودن یکی از مزیت‌های منحصربفرد کونیگزگ جمرا به شمار می‌رود که در کنار شتابگیری دیوانه‌کننده و مصرف سوخت در حد و اندازه‌های یک تویوتا پریوس از این هیولای سوئدی یک محصول بی‌رقیب ساخته‌اند.

قدرت شگفت‌انگیز Koenigsegg Gemera

کونیگزگ جمرا

خودروی جمرا با دو گزینه مختلف پیشرانه تحت نام‌های TFG و HV8 به بازار عرضه شده است. مدل TFG از یک موتور سه سیلندر بنزینی توربو دوقلو بهره می‌برد که قدرتی 600 اسب بخاری داشته و گشتاور 600 نیوتن متر تولید می‌کند. در کنار این موتور درون‌سوز یک موتور برقی اختصاصی کونیگزگ تحت نام ماده تاریک (Dark Matter) قرار گرفته که توان تولید قدرت 800 اسب بخاری را داشته و گشتاور 1250 نیوتن متر تولید می‌کند. این دو پیشرانه در کنار یکدیگر قدرتی 1400 اسب بخاری داشته و گشتاوری 1850 نیوتن متری تولید می‌کنند.

البته اگر قدرت 1400 اسب بخاری برایتان کافی نیست، کونیگزگ مدلی دیگر از جمرا را نیز برای‌تان تدارک دیده که با شنیدن مشخصات آن برق از سرتان خواهد پرید! پیشرانه HV8 به کار رفته در این خودروی باورنکردنی از موتور V8 دو توربین به کار رفته در مدل جسکو بهره برده و قدرتی 1500 اسب بخاری و گشتاوری 1500 نیوتن متری تولید می‌کند. از سوی دیگر، ترکیب این موتور با پیشرانه برقی ماده تاریک باعث ارائه قدرت ترکیبی 2300 اسب بخار و گشتاور 2750 نیوتن متر توسط این هیولای رام‌نشدنی خواهد شد!

ارائه قابلیت‌ها و کاربری‌های یک خودروی سدان

کابین Koenigsegg Gemera

معمولا دو کلمه «هایپرخودرو» و «کاربردی» ارتباط خاصی به یکدیگر ندارند؛ چراکه خودرویی با قدرت بالای 2000 اسب بخار هرگز نمی‌تواند کاربردی جز ارضای جنون سرعت و شتاب‌گیری یک راننده دیوانه داشته باشد! با این وجود اوضاع برای کونیگزگ جمرا اندکی متفاوت است؛ چراکه برخی ویژگی‌های منحصربفرد این هایپرخودرو آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای جایگزینی خودروهای سدان تبدیل می‌کنند!

موتور الکتریکی این خودرو پیمایشی تقریبا 63 کیلومتری داشته و باک آن نیز گنجایش 115 لیتر بنزین را دارد! کونیگزگ جمرا همچنین در صورت فعال بودن مد عملکردی هیبرید قادر است هزار کیلومتر را با مصرف تنها 75 لیتر بنزین طی کند. علاوه بر این، کابین این هایپرخودروی فوق‌العاده گران‌قیمت نیز بیشتر شبیه به یک سدان فوق لوکس طراحی شده و بیش از پیش ماهیت دوگانه اسپرت-خانوادگی آن را به رخ می‌کشد. جمرا همچنین روی هر چهار صندلی از قابلیت گرم‌کن استفاده کرده و مجموعه کاملی از سیستم‌های دستیار راننده فعال و غیرفعال را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. علاوه بر این، پشتیبانی کامل این خودرو از Apple Car Play و جالیوانی با قابلیت خنک یا گرم نگه داشتن محتویات آن از دیگر قابلیت‌های لوکس جمرا به شمار می‌روند.

البته صندوق عقب این خودرو تنها فضایی 200 لیتری دارد که در مقایسه با بسیاری سدان‌های مهم بازار کوچک به نظر می‌رسد. با این حال باید در نظر داشت که Koenigsegg Gemera در اصل یک هاپیرخودرو است و همین فضای به‌ظاهر کوچک هم برای آن یک نعمت به شمار می‌رود!

طراحی منحصربفرد Koenigsegg Gemera

کونیگزگ جمرا

در نگاه اول، کونیگزگ جمرا شبیه به یک هایپرخودروی موتور وسط معمولی است! با این وجود اگر اندکی در طراحی این اتومبیل دقیق شوید، متوجه خواهید شد که با درهایی بسیار کشیده در طرفین روبرو هستید که چهار صندلی بودن این خودرو را فریاد می‌زنند. علیرغم این طراحی منحصربفرد بخش جانبی جمرا، ظاهر کلی این خودرو بسیار شبیه به خودروهای پیشین کونیگزگ بوده و ماهیت آن را افشا می‌کند.

دیگر المان فوق‌العاده خاص در طراحی این هایپرخودرو چهار سرنشین کونیگزگ قرار گرفتن خروجی اگزوز در طرفین درپوش شفاف موتور است که نمونه آن در هیچ خودروی دیگر مشاهده نشده است. علاوه بر این، چراغ عقب جمرا نیز طراحی سه‌تایی داشته و رینگ‌های آلومینیومی آن نیز طراحی چشم‌نوازی به آن بخشیده‌اند. در کنار این موارد سایر المان‌های طراحی این خودرو نیز از CCX، نخستین خودروی تولید شده توسط این کمپانی الهام گرفته‌اند.

طراحان Koenigsegg Gemera ادعا کرده‌اند که قصد داشته‌اند از تهاجمی به نظر رسیدن این خودرو جلوگیری کنند و در نتیجه تا جای ممکن لبه‌های تیز در آن را با منحنی‌ها جایگزین نمودند. در عین حال، ماهیت این خودروی 2300 اسب بخاری ایجاب می‌کند که برخی بخش‌های ظاهر آن همچنان تداعی‌کننده شکل یک موشک زمین به زمین باشند که آماده پرتاب است.

گجت‌ها و فناوری‌های به کار رفته در این ابرخودروی سوئدی

گجت های Gemera

جمرا به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک نه سرعته جدیدی مجهز است که Light Speed Tourbillon Transmission (به اختصار LSTT) نامیده شده و بر خلاف گیربکس‌های معمولی امکان تعویض دنده فوق‌العاده سریع بدون افت عملکرد را در اختیار راننده قرار می‌دهد. مکانیزم عملکرد گیربکس‌های معمولی بر پایه پیش‌بینی دنده‌دهی بعدی شما بر اساس سرعت خودرو و دور موتور است. با این وجود LSTT به شما اجازه خواهد داد که بدون اتلاف وقت هر دنده‌ای که مایلید را انتخاب کنید! به عنوان مثال با بهره‌گیری از توانمندی‌های شگفت‌انگیز این جعبه دنده جذاب می‌توانید بدون دردسر از دنده هفت به دنده چهار برگردید یا بالعکس!

بر خلاف سایر موتورهای الکتریکی موجود در صنعت خودروسازی، پیشرانه طراحی‌شده توسط کونیگزگ برای مدل جمرا از ترکیبی از چندین موتور الکتریکی مختلف ساخته شده است. هدف اصلی این موتور شتابگیری خودرو از حالت سکون است؛ درحالیکه پیشرانه بنزینی وظیفه بالاتر بردن سرعت خودرو را بر عهده دارد. خودروساز سوئدی همچنین با استفاده از فولادهای بسیار باکیفیت کلاس هوافضایی توانسته‌اند به دستاورد بزرگی رسیده و بالاترین مقادیر گشتاور و نسبت توان به وزن مشاهده شده در صنعت اتومبیل‌سازی را ارائه کند.

کونیگزگ جمرا همچنین در قسمت جلو از رینگ‌های 21 اینچی بهره برده و در قسمت عقب، رینگ‌هایی 22 اینچی دارد. علاوه بر این، لاستیک‌های فوق‌العاده باکیفیت Pilot Sport 4S میشلین هم در این خودرو به کار رفته که با چسبندگی فوق‌العاه خود به جاده، فرمان‌پذیری ایده‌آلی را برای این خودرو فراهم کرده و آن را به محصولی بسیار عالی برای استفاده روزمره تبدیل می‌کند.

کونیگزگ جمرا؛ نگاهی به آینده

بد نیست بدانید که قیمت مدل پایه خودروی Gemera بدون هیچ‌گونه آپشن یا قابلیت اضافی بیش از یک میلیون دلار است. این هایپرخودرو همچنین در تنها 300 دستگاه روانه بازار شده و حتی برای ثروتمندان نیز به‌سختی قابل دسترسی است. با این وجود بررسی مختصر این خودرو و فناوری‌های به کار رفته در آن می‌تواند دید روشنی از آینده خودروهای پلاگین هیبریدی در دنیا را در اختیارمان قرار دهد؛ چرا که جمرا بدون شک آخرین هایپرخودرو پلاگین هیبریدی با چهار سرنشین در دنیا نخواهد بود و به‌زودی شاهد رونمایی از محصولات متفاوتی در این کلاس عملکردی جدید خواهیم بود.

همچنین بخوانید:
کلکسیون خودروهای افراد مشهور ؛ از لیونل مسی تا مانی خوشبین، کانیه وست و لوئیس همیلتون
بهترین هایپرخودروهای تاریخ؛ از پورشه ۹۱۸ تا کونیگزگ جسکو ۱۱ تکنولوژی خودرویی که مسیر صنعت خودرو را برای همیشه تغییر می‌دهند

با فراگیرتر شدن موتورهای الکتریکی و معرفی پیشرانه های هیبریدی متعدد، شکستن رکوردهای سرعت و شتابگیری یا دستیابی به توان و گشتاوری بیش از تمام اتومبیل‌های پیشین به یک عادت در صنعت خودروسازی تبدیل شده است. در حال حاضر مهم‌ترین رقیب کونیگزگ جمرا یک هایپرخودروی تمام برقی اروپایی دیگر به نام ریماک نورا خواهد بود که کم و بیش در کلاس عملکردی مشابه با این غول سوئدی قرار گرفته و می‌تواند رقابتی نزدیک را در آینده رقم بزند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*