هدست ویژن پرو

افتضاح برای اپل؛ خریداران هدست ویژن پرو در حال پس دادن این هدست ها هستند

خریداران هدست های پر سر و صدای ویژن پرو اپل یکی پس از دیگری در حال بازگرداندن این دستگاه و پس گرفتن پول خود هستند. اما دلیل این اتفاق چیست؟

بسیاری از خریداران هدست ویژن پرو اپل در شبکه مجازی اعلام کرده‌اند که قصد دارند آن را به اپل بازگردانند؛ چراکه از تجربه کار با این هدست واقعیت افزوده 3500 دلاری ناامید شده‌اند!

پیش‌تر نقد و بررسی‌های فراوانی روی عملکرد این هدست‌ها و مزایا و معایب آن‌ها انجام شده است. با این وجود نظرات کاربران در خصوص این هدست اطلاعاتی جدید از عملکرد واقعی این دستگاه را در اختیارمان می‌گذارد. بازگرداندن هدست های ویژن پرو از سوی خریداران از دو جنبه برای افرادی که قصد خرید این محصول بسیار گرانقیمت را دارند حائز اهمیت است. نخست آن که بررسی دلایل عدم رضایت کاربران از این دستگاه می‌تواند باعث تجدید نظر در خرید آن شود و دوم این که بازگشت این محصول به اپل به معنای عرضه آن‌ها در فروشگاه محصولا ریفربیش اپل در آینده نزدیک با قیمت‌های پایین‌تر است. البته این، به معنای فروش این هدست‌ها با قیمت بسیار پایین نیست. با این وجود افرادی که به خرید این هدست‌ها علاقمند هستند، می‌توانند با اندکی صبر، نمونه ریفربیش شده آن را با قیمتی بسیار به‌صرفه‌تر خریداری کنند.

هدست ویژن پرو

چرا خریداران هدست ویژن پرو در حال پس دادن آن هستند؟

با بررسی شبکه‌های اجتماعی می‌توان متوجه شد که کاربران دلایل متعددی را برای پس دادن هدست‌های جدید و فاخر اپل برشمرده‌اند. از جمله ایرادات این هدست‌ها می‌توان به خستگی چشم، ایجاد بیماری حرکت (Motion Sickness) و بهینه نبودن پردازش محیطی این دستگاه‌ها اشاره کرد. با این وجود مهم‌ترین دلایل بازگرداندن این هدست‌ها مواردی هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

به پایان رسیدن بازه تست این هدست‌ها

تست هدست اپل

در میان دلایل مختلفی که برای بازگرداندن هدست ویژن پرو وجود دارد، مهم‌ترین مورد به سیاست بازگردانی محصولات اپل برمی‌گردد که کاربران قصد بهره بردن حداکثری از آن را دارند! اپل بازه تست 14 روزه‌ای را در اختیار خریداران تمامی محصولاتش قرار می‌دهد که به واسطه آن کاربران می‌توانند ظرف مدت دو هفته پس از خرید در صورت عدم رضایت، محصول را به اپل برگردانده و تمام پول خود را پس بگیرند! هدست Vision Pro در تاریخ دوم فوریه روانه بازار شد. بنابراین افرادی که جزو نخستین خریداران این محصول بودند، امروز به پایان مهلت تست خود رسیده‌اند!

در گجت نیوز بخوانید:
قارچ توهم زا، پیشنهاد ایلان ماسک به جای خرید هدست اپل ویژن پرو هرآنچه لازم است درباره هدست جدید و انقلابی اپل ویژن پرو بدانید ترسناک‌ترین قابلیت هدست اپل ویژن پرو که شاید به واقعیت تبدیل شود + ویدیو

به این ترتیب اگر کسی احساس کند که تجربه دریافت شده از این گجت جدید ارزش پرداخت 3500 دلار هزینه را ندارد یا سعی کند نسخه‌ای گران‌تر با حافظه بیشتر را خریداری کند، تنها دو هفته برای تصمیم گیری مبنی بر بازگردانی خرید خود به اپل فرصت دارد. همین مساله باعث شده بسیاری افراد تصمیم بگیرند قبل از این که بازه طلایی بازگردانی دستگاه را از دست بدهند، هدست جدیدشان را به اپل بازگردانده و پول خود را پس بگیرند.

راحت نبودن استفاده

هدست ویژن پرو

به جز سیاست‌های بازگردانی اپل که برای تمامی محصولات این کمپانی وجود داشته، بزرگترین مشکلی که متوجه این هدست‌های جدید است، راحتی نه چندان مناسب استفاده عنوان شده است.

زمانی که شما هزینه سرسام آور 3500 دلاری را برای خرید یک هدست پرداخت می‌کنید انتظارات بسیار زیادی از آن خواهید داشت. با این وجود گزارش‌های رسیده از نخستین خریداران این دستگاه یا تست‌کنندگان آن حاکی از راحت نبودن استفاده از آن در درازمدت بوده است! این مساله در صورت استفاده از بندهای مخصوص اپل که گجت را روی سر ثابت نگه می‌دارد، تشدید هم خواهد شد!

در کنار شکایت‌های متعدد مبنی بر سنگین بودن هدست ویژن پرو، بسیاری کاربران هم از خستگی فراوان چشم در اثر استفاده از این هدست‌ها و القای حس‌های ناخوشایندی مثل بیماری حرکت توسط آن‌ها خبر داده‌اند. این مساله البته کم و بیش برای تمام هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده صادق است. با این وجود بار دیگر تاکید می‌شود که هدست اپل با قیمت باورنکردنی 3500 دلار به فروش می‌رسد و انتظارها از آن بسیار بالاتر است. مشکلات این چنینی همچنین باعث شده که بار دیگر عده‌ای در برابر ماهیت کلی این هدست‌ها موضع‌گیری کرده و آن‌ها را محصولاتی نامناسب توصیف کنند.‌

استفاده طولانی مدت از این هدست‌ها نیز باعث تشدید این ماجرا می‌شود. بنابراین تماشای محتوای ویدیویی که یکی از اصلی‌ترین اهداف هدست‌های اپل به شمار می‌رود و نیازمند حدودا دو ساعت نگه داشتن مداوم دستگاه روی سر است، عملا به کاری سخت و بسیار دشوار تبدیل می‌شود که باعث اذیت شدن گردن و چشم کاربران خواهد شد.

نبود اکوسیستم نرم افزاری

اکوسیستم نرم افزاری Vision Pro

دیگر ایراد مهمی که متوجه هدست ویژن پرو اپل بوده و بارها توسط مشتریان به آن اشاره شده، نبود اکوسیستم نرم افزاری مشخص برای این هدست واقعیت افزوده است. البته این هدست در حال حاضر به بیش از 1000 اپلیکیشن جذاب دسترسی دارد؛ اما همان‌طور که اکثر منتقدین هم اشاره کرده‌اند، اکثر این اپلیکیشن‌ها در واقع نمونه‌های پورت شده از تبلت‌های آیپد و سیستم عامل iPadOS هستند.

البته مهندسین اپل انصافا به‌خوبی توانسته‌اند با ایجاد تغییراتی مثبت در این اپلیکیشن‌ها تجربه‌ای بسیار تعاملی‌تر از آیپد را برای هدست ویژن پرو به ارمغان بیاورند. با این وجود زمانی که از یک هدست واقعیت مجازی/افزوده ساخت اپل صحبت می‌کنیم انتظار بازی‌های شگفت‌انگیزی مثل Asgard’s Wrath 2، اپلیکیشن‌های سلامتی بی‌نظیری مثل Supernatural یا تجربه‌های آموزشی فراموش‌نشدنی مثل Out of Scale را داریم و چیزی کمتر از این‌ها نمی‌تواند ما را راضی کند!

واقعیت مجازی اپل

متاسفانه اپل در بخش نرم افزاری از برخی رقبای اصلی عقب افتاده و پاسخ مناسبی به تعدادی از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده پلتفرم‌ها رقیب ندارد! این اتفاق احتمالا نخستین بار است که در تاریخ این کمپانی رخ می‌دهد و متاسفانه برطرف کردن آن هم نیازمند گذر زمان خواهد بود.‌ به این ترتیب خریداران این هدست اپل احتمالا تا مدت‌ها با اپلیکیشن‌های آیپد سر و کار خواهند داشت که صرفا اندکی تعاملی‌تر شده‌اند. بنابراین چرا باید هدست‌های اپل را با قیمتی بسیار بالاتر از آیپد خرید؟

با توجه به وضعیت کنونی پلتفرم واقعیت افزوده اپل به نظر می‌رسد شکوفایی نرم افزاری Vision Pro یکی دو نسل به طول خواهد انجامید. پس نمی‌توان انتظار داشت اپل در مدتی کوتاه با ارائه چند اپلیکیشن انحصاری بزرگ ورق را برگرداند.

آن روی سکه!

هدست ویژن پرو

تمامی هیاهوی شکل‌گرفته پیرامون نواقص و ایرادات هدست‌های واقعیت افزوده اپل تنها یک روی سکه است؛ چرا که از آن سمت بسیاری از خریداران این هدست تصمیم به نگهداری آن خواهند گرفت و حتی فکر بازگرداندن هدست و دریافت هزینه پرداخت‌شده را نیز به ذهنشان راه نخواهند داد.‌ واقعیت اینجاست که بخش عمده‌ای از افرادی که قصد بازگرداندن این هدست‌ها را دارند، از ابتدا هم قصد خرید نداشته و صرفا از فرصت طلایی دو هفته‌ای که در اختیارشان قرار گرفته بود استفاده کردند تا بتوانند پوشیدن Vision Pro و استفاده از آن را تجربه کنند! در عین حال منفی‌بافی و پررنگ کردن خبرهای منفی در خصوص هدست ویژن پرو برای بسیاری افراد اتفاق تازه‌ای نیست؛ چراکه معرفی هر گجت یا تکنولوژی جدید، آن‌ هم از سوی یک غول تکنولوژی مثل اپل قطعا با مقاومت‌ها و گاردهایی روبرو خواهد شد.

همچنین بخوانید:
هدست اپل ویژن پرو با قیمت عجیب و نجومی روانه بازار ایران شد ۶ ویژگی جالب هدست ویژن پرو اپل

بر اساس تخمین‌های موجود، حدود 200 هزار دستگاه هدست‌های Vision Pro اپل در بازه پیش‌فروش فروخته شده‌اند. با این حال تا زمان انتشار گزارش‌های رسمی در خصوص وضعیت کلی فروش و عملکرد تجاری این هدست‌ها نمی‌توان در خصوص درصد افرادی که دستگاه خود را پس داده‌اند اظهار نظر قطعی کرد.

البته برخی شایعات موجود در خصوص هدست اپل به این مساله اشاره دارند که این هدست اساسا قرار بوده دستگاهی برای توسعه‌دهندگان باشد تا آن‌ها را پیش از معرفی عینک اپل (Apple Glasses) با قابلیت‌های واقعیت مجازی/افزوده این کمپانی آشنا کنند. بر همین اساس طبیعی است که مدل‌های اولیه این هدست چندان کاربرپسند نبوده و عملکرد شگفت‌انگیزی نداشته باشد! در همین زمینه حتی بلومبرگ اعلام کرده که گروه سازنده هدست ویژن پرو معتقد است که این هدست‌ها برای رسیدن به پختگی و بلوغ لازم نیازمند گذر چهار نسل خواهند بود!

هدست ویژن پرو

مطمئنا اپل روی فناوری‌های مبتنی بر واقعیت مجازی/افزوده حساب ویژه‌ای باز کرده و آن را آینده دنیای تکنولوژی می‌داند. با این وجود باید دید کوپرتینویی‌ها در نسل‌های بعدی این هدست چه مشکلاتی از آن را رفع خواهند کرد. حداقل انتظار کاربران و علاقمندان اپل کاهش وزن و ابعاد این دستگاه و ارتقای راحتی آن است.