شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس

آیا شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس واقعا اس 24 اولترا سامسونگ را به چالش می‌کشد؟

شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس – Redmi Note 13 Pro Plus میانرده چینی جدیدی است که سودای رقابت با پرچمداران اندرویدی را دارد! اما آیا این اتفاق در عمل رخ می‌دهد؟

یکی از گوشی‌های پر سر و صدای این روزها شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس است که به عقیده بسیاری افراد توانسته با قیمتی بسیار مناسب‌تر از گلکسی اس 24 اولترا عملکردی هم‌تراز با این گوشی را ارائه دهد. اگر نگاهی مختصر به صفحات سایت‌های اینترنتی مختلف یا یوتیوب بیندازید، قطعا تعدد ویدیوهایی که Redmi Note 13 Pro Plus را به محصولی برتر از Galaxy S24 Ultra توصیف کرده‌اند توجهتان را جلب خواهد کرد.

اما آیا در واقعیت، این گوشی میانرده چینی که البته آن‌طور که ادعا می‌شود هم ارزان قیمت نیست قادر است پرچمدار پرادعای 1300 دلاری سامسونگ را تهدید کرده و عملکردی هم‌تراز با آن را ارائه کند؟ امروز سعی داریم در گجت نیوز جوانب مختلف عملکرد شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس را مورد بررسی قرار داده و به بحث و گمان‌ها پیرامون عملکرد فنی آن پایان دهیم.

مشخصات فنی و قابلیت‌های گوشی شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس

آن چه بیش از همه باعث شده میانرده جدید شیائومی محصولی هم‌تراز با پرچمدارانی چون اس 24 اولترا یا حتی آیفون 15 پرو مکس خوانده شود، مشخصات فنی و اشتراکاتی است که میان آن‌ها پیدا می‌شود. به‌طور خلاصه شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس از یک صفحه نمایش 6.67 اینچی، یک دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی و یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تشکیل شده که توانایی شارژ با توان 120 وات را دارد. از طرف دیگر قیمت این گوشی میانرده جذاب هم 570 دلار است که تقریبا نصف محصولات پرچمداری چون گوگل پیکسل 8 پرو یا آیفون 15 پرو به شمار می‌رود.

شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس

این اعداد و ارقام در ظاهر شگفت‌انگیز به شمار رفته و اگر واقع‌بین باشیم از برخی پرچمداران حال حاضر دنیا نیز بالاتر به شمار می‌روند. با این وجود آنچه این اعداد و ارقام به شما نخواهند گفت، عملکرد روزمره دستگاه و تجربه کاربری است که این میانرده در اختیارتان قرار خواهد داد. البته تجربه کاربری این گوشی به هیچ عنوان بد نیست؛ اما همان‌طور که در ادامه مطلب مشاهده خواهید کرد، هنوز فاصله زیادی میان این محصول و پرچمداران سرشناسی چون گلکسی اس 24 اولترا یا پیکسل 8 پرو وجود دارد!

جدول زیر مشخصات فنی این گوشی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

صفحه نمایش
  • 6.67 اینچی با رزولوشن 2712 در 1220 پیکسل
  • پانل 1.5K OLED خمیده
  • نرخ رفرش 120 هرتز
  • حداکثر روشنایی 1800 نیت
ضخامت و وزن
  • ضخامت 9 میلیمتر
  • وزن 203.96 گرم
تراشه
  • مدیاتک دایمنسیتی 7200 اولترا 5G
  • واحد پردازش گرافیکی Mali-G610 MC4
رم و حافظه داخلی
  • 12 یا 16 گیگ رم
  • 256 یا 512 گیگ حافظه داخلی UFS 3.1
سیستم عاملاندروید 13 با MIUI 14
سیم کارتدو سیم
دوربین پشت
  • دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی با حسگر HP3 سامسونگ، لرزشگیر نوری
  • دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی با حسگر IMX355 سونی، f/2.2
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی با حسگر Omnivision OV2B10، دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی16 مگاپیکسلی با حسگر Omnivision OV16A1Q
احراز هویتحسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش
اتصالات
  • 5G SA / NSA
  • Dual 4G VoLTE
  • وای فای 6
  • بلوتوث 5.3
  • جی پی اس و GLONASS
  • USB تایپ C
  • ان اف سی
سایر قابلیت‌ها
  • حسگر مادون قرمز
  • جک 3.5 میلیمتری صوتی
  • اسپیکرهای استریو
  • دالبی اتموس
باتری5120 میلی آمپر ساعت با شارژ سریع 120 واتی

صفحه نمایش میانرده جدید ردمی؛ باکیفیت اما فاقد برخی قابلیت‌های پریمیوم

شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس از یک صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد با رزولوشن 2712 در 1220 پیکسل بهره برده و نرخ نوسازی 120 هرتز را ارائه می‌نماید. این صفحه نمایش همچنین توسط لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس محافظت شده و روشنایی بالا و جزئیات فراوانی ارائه می‌کند. در عین حال ترکیب رنگ صفحه نمایش این گوشی در مقایسه با رنگ‌های گرم آیفون 15 پرو اندکی سرد و بی‌روح به شمار می‌رود. همچنین فعال کردن مد Sunlight در این گوشی هم میزان روشنایی صفحه نمایش را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و باعث ارتقای فوق‌العاده خوانایی زیر نور مستقیم خورشید می‌شود. البته در عین تعجب، مد Sinlight در این گوشی باید به‌طور دستی فعال شود و امکان فعال‌سازی خودکار آن وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، صفحه نمایش این گوشی قابلیت کاهش نرخ رفرش به منظور مصرف بهینه‌تر شارژر را هم نداشته و از این حیث از بسیاری پرچمداران بازار عقب می‌افتد.

صفحه نمایش شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس

علاوه بر این، نبود قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) هم دیگر نکته عجیب در خصوص Redmi Note 13 Pro Plus است که آن را به طرز عجیبی از رقابت با بسیاری پرچمداران و حتی میانرده‌های اندرویدی در بازار عقب می‌اندازد.

در این میان برخی مشکلات عجیب و غریب رابط کاربری در حین آنلاک کردن گوشی نیز باعث می‌شوند که تجربه کار با صفحه نمایش میانرده جدید ردمی تخریب شده و کار کردن با آن در گذر زمان فرسایشی شود. به عنوان مثال، به محض قرار دادن صفحه نمایش گوشی در مقابل صورت کاربر، قابلیت تشخیص چهره دستگاه بیش از حد سریع فعال می‌شود. در نتیجه این اتفاق شناسایی چهره کاربر با مشکل روبرو شده و دستگاه گیج می‌شود! نتیجه این اتفاق کند شدن سیستم عامل خواهد بود که برای یک گوشی که در سال 2024 سودای رقابت با پرچمداران اندرویدی را دارد غیرقابل قبول به شمار می‌رود.

عملکرد قابل قبول، اما نه خیره‌کننده دوربین شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس

گوشی Xiaomi Redmi Note 13 Pro Plus

باید اعتراف کرد که دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی میانرده جدید شیائومی شگفت‌انگیز ظاهر شده؛ به‌طوری که تعبیه آن در یک گوشی با این محدوده قیمت اندکی عجیب به نظر می‌رسد. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین رنگ‌بندی بسیار زنده و خوب، کنتراست مناسب و اکسپوژر فوق‌العاده‌ای داشته و جزئیات را بسیار عالی ثبت می‌کنند. این ثبت جزئیات عالی البته در شرایط نوری بسیار خوب حاصل می‌شود؛ هرچند که تصاویر شب این گوشی نیز کیفیت قابل اتکایی دارند.

اگر قرار بود تنها دوربین اصلی را ملاک سنجش کیفیت ماژول دوربین یک گوشی بدانیم، میانرده جدید شیائومی می‌توانست تنه به تنه بزرگترین پرچمداران دنیا بزند! با این وجود در عمل چنین نیست و سایر دوربین‌های این گوشی با عملکرد ناامیدکننده خود به تجربه کلی عکسبرداری با Redmi Note 13 Pro Plus آسیب بزرگی وارد کرده‌اند. استفاده از دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو مدتی است که در میان گوشی‌سازان منسوخ شده. با این وجود شیائومی همچنین از این دوربین‌های بلااستفاده در میانرده جدیدش بهره برده است. البته رنگ‌بندی و کیفیت کلی دوربین 8 مگاپیکسلی عریض این گوشی تقریبا مطلوب به شمار می‌رود. با این حال با اندکی بزرگتر کردن تصویر به‌طور واضح متوجه افت جزئیات در دوربین این گوشی خواهید شد.

علاوه بر این، حداکثر نرخ ضبط ویدیو در ردمی نوت 13 پرو پلاس هم 4K بوده و کیفیت ویدیوهای ضبط شده آن نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند. روی کاغذ، کیفیت دوربین‌های این گوشی چینی بسیار خوب و امیدوارکننده به نظر می‌رسد. با این وجود عملکرد آن‌ها در واقعیت نشان‌دهنده حقیقتی دیگر است. دقیقا به همین دلیل است که در ابتدای این متن «تجربه کاربری در واقعیت» به‌عنوان بزرگترین ایراد این گوشی برشمرده شد.

دوربین گوشی Xiaomi Redmi Note 13 Pro Plus

به این ترتیب اگر امیدوارید با میانرده جدیدتان عکس‌های باکیفیت و شگفت‌انگیزی بگیرید، برای این کار باید تنها به دوربین اصلی متوسل شوید. این مساله با توجه به ادعاهای زیاد سازندگان این گوشی برای بسیاری افراد غیرقابل قبول است! البته نباید منکر این قضیه شد که دوربین شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس در مقایسه با نسل قبلی خود پیشرفت‌های فراوانی داشته و به‌طور کلی در شمار دوربین‌های خوب بازار قرار می‌گیرد! با این وجود قصد ما در اینجا توانایی رقابت این ماژول دوربین با بزرگانی چون گلکسی S24 اولتراست؛ اتفاقی که در حال حاضر اندکی خنده‌دار به نظر می‌رسد!

شارژ فوق‌العاده سریع؛ برگ برنده قطعی میانرده شیائومی!

شارژ سریع یا بهتر بگوییم «واقعا سریع» قابلیت فوق‌العاده جذابی است و طرفداران فراوانی در سرتاسر دنیا دارد. شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس هم خوشبختانه این قابلیت را به بهترین شکل به کاربرانش ارائه می‌کند! باتری این گوشی برای رسیدن از صفر به صد درصد به تنها 23 دقیقه زمان نیاز دارد که آن را در شمار گوشی‌های با سریعترین شارژ در بازار قرار خواهد داد.

شارژ سریع شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس

البته استفاده از تراشه‌های بهینه‌تر گزینه بهتری برای بسیاری افراد به شمار می‌رود؛ چراکه به‌طور کلی مصرف شارژ دستگاه را پایین‌تر آورده و نیاز به شارژ را کاهش می‌دهد. در حال حاضر برخی گوشی‌های پرچمدار بازار عملکرد فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارند و حتی قادرند تحت استفاده معمولی تا دو روز کامل هم شارژدهی داشته باشند. با این حال Redmi Note 13 Pro Plus با وجود این که به‌طور دقیق چنین وضعیتی ندارد، اما به‌طور کلی مصرف قابل قبولی ارائه می‌کند؛ هرچند که شاید مصرف بالاتر پردازشگر این گوشی در مقایسه با پرچمدارانی چون گلکسی اس 24 اولترا یا وان پلاس 12 با شارژ فوق سریع آن جبران شود!

البته الگوی مصرف شما فاکتوری تعیین‌کننده در انتخاب گوشی است و بسته به وضعیت استفاده شما از گوشی، شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس، مثل هر محصول دیگری، می‌تواند برای‌تان مناسب باشد یا خیر!

وضعیت اسفناک نرم افزاری

گوشی Xiaomi Redmi Note 13 Pro Plus

همه ما فارغ از این که چقدر برای خرید یک گوشی هزینه کنیم مایلیم جدیدترین نسخه از هر سیستم عاملی را روی آن ببینیم! شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس به رابط کاربری MIUI 14 مجهز شده است. ممکن است گمان کنید این رابط کاربری شیائومی روی اندروید 14 قرار گرفته؛ اما متاسفانه چنین نیست و میانرده جدید شیائومی به اندروید 13 مجهز است. این مساله عجیب نه فقط برای یک گوشی که با هیاهوی تبلیغاتی وحشتناک محصولی هم‌تراز با پرچمداران اندرویدی توصیف می‌شود، بلکه برای هر گوشی عرضه شده در سال 2024 غیرقابل قبول است. در حال حاضر برخی میانرده‌ها یا حتی گوشی‌های اقتصادی بازار به جدیدترین نسخه اندروید مجهز شده و حتی چندین سال پشتیبانی نرم افزاری را نیز دریافت می‌کنند!

از سوی دیگر وضعیت آپدیت گوشی‌های میانرده شیائومی هم چندان چنگی به دل نمی زند. بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که Redmi Note 13 Pro Plus همانند برخی پرچمداران چینی چندین سال بروزرسانی‌های مختلف اندروید را دریافت کند. در این زمینه حتی شیائومی هنوز تصمیم خاصی هم برای انتشار رابط کاربری جدیدتر خود، هایپر او اس، روی این گوشی نگرفته است.

در عین حال، بروزرسانی ضعیف بزرگترین مشکل میانرده جدید شیائومی به شمار می‌رود و قادر است تمامی مشکلات دیگر این گوشی را کنار زده و به‌تنهایی به مهم‌ترین دلیل برای دوری از خرید آن تبدیل شود! رابط کاربری این گوشی پر از ایرادات ریز و درشتی است که نمونه آن‌ها هرگز در محصولات سامسونگ یا گوگل مشاهده نمی‌شوند. به‌عنوان مثال، هنگام تنظیم پین کد یا تغییر تنظیمات سیستمی دستگاه، کلید مربوط به رفتن به مراحل بعد دارای یک تایمر است که هر بار باید منتظر اتمام شمارش معکوس آن شوید! همچنین اپلیکیشن‌های مختلف نیز در این گوشی روی هوم اسکرین‌های مختلف باز می‌شوند و سیستم کنترل پیش‌فرض این دستگاه همانند محصولات پنج یا شش سال پیش، کلیدهای ناوبری اندروید است و نه ژست‌های حرکتی! علاوه بر این نوار اعلان‌های این میانرده ردمی هم به دو قسمت عجیب تقسیم شده و در کمال تعجب، کار با یک دست را با آن بسیار سخت کرده است. این گوشی همچنین پر از اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی است که هر بار باز کردن آن‌ها مساوی با تماشای تبلیغات است. بنابراین اگر دنبال یک تجربه راحت و بی‌دردسر از سیستم عامل اندروید هستید توصیه ما به شما این است که مطلقا سراغ شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس نروید!

جمع‌بندی: Redmi Note 13 Pro Plus؛ میانرده‌ای قابل قبول با ادعاهای غیرواقعی!

شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس

اگر ادعاهای غیرواقعی و هیاهوهای تبلیغاتی عجیب پیرامون ردمی نوت 13 پرو پلاس نبود، این گوشی می‌توانست یک میانرده آبرومند باشد که قیمتی مناسب و عملکردی قابل قبول را ارائه می‌کند. با این وجود تلاش واهی آن برای رقابت با پرچمدارانی مثل اس 24 اولترا یا پیکسل 8 پرو باعث شده که حساسیت‌های بسیار زیادی پیرامون آن ایجاد شده و عملکرد آن تحت موشکافی فراوانی قرار بگیرد! این گوشی در واقعیت عملکردی هم‌تراز با هر میانرده دیگر چینی در این کلاس قیمتی داشته و صرفا محصولی آبرومند به شمار می‌رود. به‌طور کلی می‌توان شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس را یک میانرده باکیفیت دانست که مشخصات فنی معقولی داشته؛ اما چالش‌های فراوان را در استفاده روزمره و عادی پیش روی کاربران قرار می‌دهد. بنابراین اگر برای روبرو شدن با این دسته چالش‌ها آماده نیستید، بهتر است قید خرید آن را بزنید.

پیکسل 7a

در عین حال اگر قصد خرید یک میانرده همه‌کاره و توانمند را دارید که واقعا بتواند هم‌تراز یک پرچمدار ظاهر شود، بهتر است سراغ پیکسل 7a بروید. این گوشی قیمتی مشابه با Redmi Note 13 Pro Plus داشته و ضمن ارائه جدیدترین نسخه اندروید با تضمین پشتیبانی نرم افزاری چند ساله روانه بازار شده است. علاوه بر این، صفحه نمایش همیشه روشن و عملکرد فنی بی‌نقص باعث می‌شوند Google Pixel 7a آن میانرده‌ای باشد که پرچمداران باید از آن بترسند!

ناتینگ فون 2

بعلاوه، اگر بتوانید اندکی بیشتر هزینه کنید، ناتینگ فون 2 هم دیگر گوشی جذابی است که به پردازنده‌ای قوی مجهز شده و دوربین قابل قبولی دارد. این گوشی همچنین رابط کاربری سریع، روان و بی‌دردسری داشته و اندروید 14 را نیز به‌طور پیش‌فرض در اختیارتان قرار خواهد داد. همچنین پیکسل 8 نیز تمام ویژگی‌های مثبت مدل 7a را با تراشه فوق‌العاده قدرتمندتر تنسور G3 ادغام کرده و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را ارائه خواهد داد.

در گجت نیوز بخوانید:
دوربین ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، بهتر از پرچمداران سامسونگ!