بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین

بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین در هفته جاری

بهای BitCoin در حال افزایش و آینده آن در هاله‌ای از ابهام است. در ادامه به بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین در هفته جاری می‌پردازیم.

بازار ارزهای دیجیتال به رهبری بیت کوین توانسته روند صعودی و رو به رشد خود را حفظ کند و کام سرمایه‌گذاران اغلب آلت کوین‌ها و حتی میم کوین‌ها را شیرین کند. هم‌اکنون که در حال نگارش این مطلب هستیم، بهای BitCoin رکورد 72 هزار دلاری را شکسته و کمی بالاتر از این سطح در حال معامله است.

بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین

طی روزهای گذشته و همزمان با افزایش احساسات مثبت بازار راجع به چگونگی مدیریت سرمایه در رویداد هاوینگ بیت کوین صحبت کردیم و برخی از دلایل رشد قیمتی این رمزارز را برشمردیم. در حال حاضر شاهد جهش غیرمنتظره ارز دیجیتال شماره یک مارکت بوده‌ایم و سرمایه‌گذاران برای تعیین روند غالب در آینده با یکدیگر مبارزه می‌کنند.

هم‌اکنون از یک سو در برخی از سطوح کلیدی شاهد افزایش فشار فروش هستیم و از طرف دیگر ای تی اف‌ها یا صندوق‌های قابل معامله در بورس مشغول خرید حجم بزرگی از بیت کوین هستند و سوالی که مطرح می‌شود این است: در آینده نزدیک کدام یک از این دو گروه پیروز خواهند شد و روند قیمت را کدام‌یک به دست خواهند گرفت؟

برخی از بازیگران بازار رمزارزها از مدت‌ها پیش نسبت به تأثیر گسترده و مثبت خرید بیت کوین توسط ای تی اف‌ها آگاه بودند و معامله‌گران بلندمدتی هم دوباره مشغول بررسی و ارزیابی این موضوع هستند که قیمت طی سال‌های آتی تا کجا ادامه خواهد یافت؟

برخی از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که بازار گاوی فعلی می‌تواند زودتر از آنچه انتظارش را می‌کشیم، جهش قیمتی قابل توجهی پیدا کند. با این اوصاف قیمت بیت کوین بر سر یک دو راهی قرار دارد و به‌نظر می‌رسد استخراج کنندگان این ارز دیجیتال پیش از آغاز هاوینگ 2024 سود خود را برداشت خواهند کرد.

هشدار سرمایه‌گذاری و رفع مسئولیت
سرمایه‌گذاری اصولی نیاز به تحقیق و مطالعه دارد و نباید به صرف تحلیل‌های شخصی دیگران و توصیه‌های خرید و فروش، معامله کرد. هدف رسانه گجت نیوز از انتشار مقالات ارز دیجیتال، افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران بوده و محتوای تمامی مطالب به منزله توصیه به خرید یا فروش نیست و مسئولیتی برای آن متصور نخواهد بود.

رکورد جدید قیمت هفتگی بیت کوین

بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین

نمودار یک ساعته قیمت بیت کوین

تا تاریخ 20 اسفند 1402 بیت کوین روند کلاسیک نوسانات خود را حفظ کرده بود و هنوز تا اوج خود فاصله زیادی داشت تا این‌که بهای این ارز دیجیتال به سطح تاریخی 69 هزار دلاری رسید و برای مدتی کوتاه درگیر عبور از مقاومت شد و به سطح 67 هزار دلار نزدیک شد.

بعد از آن سرمایه‌گذاران خرد و کلان مجددا تلاش خود را برای عبور از این محدوده دشوار و سخت کردند و همزمان با آغاز معاملات در بازار آسیا در 21 اسفند ماه، رکوردهای جدیدی شکسته شد. به‌گفته یکی از تحلیل‌گران معروف بیت کوین، قیمت در محدوده 70 هزار دلاری نوسان می‌کرد؛ زیرا سفارشات خرید اسپات که بخش بزرگی از سفارشات این رمزارز را تشکیل می‌دهند، وجود نداشتند.

بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین

به‌اعتقاد اسکیو که یکی از معامله‌گران معروف بازار است، BitCoin برای این‌که بتواند روند صعودی و سبز خود را حفظ کند می‌بایست در محدوده 63.500 تا 65.500 دلار در نوسان باشد. همچنین مارتون که یکی از تحلیل‌گران فعال بازار است می‌گوید که در حال حاضر شاهد فعالیت کوین‌هایی هستیم که برای یک دهه و بیشتر غیر فعال بودند.

خبری از کاهش نرخ بهره نیست، اما از گزارش تورم چرا

قرار است به‌زودی گزارش تورم بهمن ماه ایالات متحده آمریکا منتشر شود و این خبر تأثیرگذاری برای بازار ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آید. اگر 22 اسفندماه این گزارش انتشار یابد، دارایی‌های پرریسک برای مدتی کوتاه با نوسان مواجه خواهند شد. با این حال واکنش پادشاه ارزهای دیجیتال نسبت به نرخ تورم می‌تواند متفاوت باشد.

سیاست‌های کاهش نرخ بهره می‌تواند تأثیر مثبتی روی بازارهای مختلف داشته باشد، اما به‌نظر می‌رسد برخی از مقامات فدرال رزرو نظیر جروم پاول، خواهان تحقق این مسئله نیستند. کمتر از یک هفته دیگر نشست فدرال رزرو برگزار خواهد شد و گزارش‌های شاخص قیمت مصرف کننده و سایر داده‌ها می‌تواند مرجع تصمیم‌گیری‌های این نهاد قرار بگیرند.

بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین

پیش بینی نرخ احتمالی بهره در اسفند

برخی از ابزارهای پیش‌بینی کننده بازار نظیر FedWatch Tool تخمین زده‌اند که بازار انتظار ندارد نرخ بهره به‌میزان شگفت‌انگیزی کاهش یابد؛ شانس وقوع این اتفاق تا 3 درصد پیش‌بینی شده است. همچنین در هفته پیش رو قرار است شاخص قیمت تولیدکننده و نرخ مطالبات بی‌کاری منتشر شوند که برای اقتصاد از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

فشار خرید ای تی اف‌ها برای بیت کوین

یکی از مهم‌ترین اخباری که می‌تواند در هفته جاری باعث تغییر دادن اوضاع باشد، خرید مجدد صندوق‌های قابل معامله در بورس است. پس از پذیرش این صندوق‌ها که هم‌اکنون به عدد 9 رسیده‌اند، بازار توجه زیادی به آنها نشان داده و می‌توانند روند قیمت بیت کوین را تعیین و هدایت کنند. تحلیل‌گران و کارشناسان دنیای کریپتو بر این باورند که این مسئله به‌طور مستمر ادامه می‌یابد.

اگر حجم خرید و تقاضای ای تی اف‌ها کاهش یابد، روند صعودی کنونی دچار اختلال خواهد شد و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار مارکت خواهد بود. کتی وود به‌عنوان مدیرعامل آرک اینوست خاطرنشان کرده که تارگت اصلی بیت کوین یک میلیون دلار است و این هدف در 2030 محقق خواهد شد.

بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین

نمودار حجم خالص ورود بیت کوین به ای تی اف ها

کتی وود معتقد است که هنوز هیچ‌یک از پلتفرم‌های BTC این کوین را تأیید نکرده‌اند و پرایس اکشنی که می‌بینیم برای پیش از این اتفاق مهم است. رشد اصلی همچنان آغاز نشده و آن‌طور که ما خبر داریم، غول‌های صنعت مالی در حال آماده شدن برای رسیدن بیت کوین به هدف‌های بالاتر هستند.

پیرو انتشار همین خبر، شرکت مدیریت دارایی بیت وایز برای سرمایه‌گذاری در آینده گروه‌بندی کرده و برخی از غول‌های کارگزاری، مشاوران نهادی و شرکت‌های صنعت مالی بزرگ را در گروه خود جای داده است. مدیر ارشد سرمایه‌گذاری بیت وایز گفته است:

بر اساس روندهای کنونی، گمان می‌کنم که در سه ماهه دوم سال 2024 شاهد ورود اولین جریان‌های قابل توجه سرمایه از سوی این سه گروه باشیم و عقیده دارم که روند ورود سرمایه در طول سال تسریع خواهد شد؛ چرا که پذیرش محصولات جدید برای این سرمایه‌گذاران راحت‌تر می‌شود.

همزمانی اوج شاخص پوئل و فروش گسترده ماینرها

در اخبار قبلی به تفصیل راجع به رویداد هاوینگ بیت کوین صحبت کردیم و حالا در یک اتفاق جالب توجه، هاوینگ به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است. این موضوع باعث شده تا ماینرها از سایر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار بیشتر شگفت‌زده شوند. می‌دانیم که پاداش استخراج‌کنندگان پس از آغاز هاوینگ به‌میزان 3.125 بیت کوین کاهش می‌یابد و شاید به‌همین خاطر است که در حال فروش ذخایر خود هستند.

بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین

نمودار حجم خروجی از کیف پول ماینرهای بیت کوین

بر اساس داده‌های منتشر شده، ماینرها در تاریخ 17 اسفند ماه 1402 روز پرفروشی داشته و حدود 75.9 میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند. به‌اعتقاد پلتفرم معاملاتی Decen Trader، درآمد استخراج‌کنندگان پس از افزایش قیمت بیت کوین به سرعت افزایش یافته است.

به‌اعتقاد این پلتفرم، اگر نگاهی به شاخص پوئل بیندازیم، می‌بینیم که به بالاترین سطح خود در شش سال اخیر رسیده است و از این شاخص برای تعیین کف و سقف‌های بزرگ استفاده می‌شود؛ شاخص پوئل حاصل تقسیم ارزش بیت کوین‌های منتشر شده در روز بر میانگین متحرک 365 روزه ارزش بیت کوین‌های منتشر شده در روز است. در حال حاضر ضریب پوئل به مثبت 2.4 رسیده که در سطح بالایی به‌لحاظ تاریخی قرار دارد.

بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین

نمودار درآمد روزانه ماینرها

مقاومت برای فروش افزایش یافته!

بررسی 5 عامل تأثیرگذار بر روند قیمتی بیت کوین

حجم بیت کوین های منتقل شده توسط سرمایه گذاران بلندمدت در سود

خواه ناخواه بازار ارزهای دیجیتال هم‌اکنون به‌دنبال کشف قیمت برای پادشاه رمزارزها است؛ در حالی که معامله‌گران باتجربه و آب‌دیده می‌دانند که باید کوین‌های خود را در کیف پول‌هایشان نگه دارند. بر اساس آمارهایی که از سال 2021 موجود است، می‌دانیم که سرمایه‌گذاران بلندمدت حجم زیادی از بیت کوین خود را حفظ کرده و انتقال نداده‌اند.

با این اوصاف اگرچه فشار فروش در برخی از سطوح کلیدی روانشناختی زیاد شده، اما سرمایه‌گذاران به فکر فروش نیفتاده و در برابر این امر مقاومت می‌کنند. نظر شما راجع به آینده روند بیت کوین چیست؟

بیشتر بخوانید:
قیمت بیت کوین رکورد ۷۲ هزار دلار را شکست ارزهای دیجیتالی که در هفته نباید خرید چگونه در زمان هاوینگ بیت کوین معاملات خود را مدیریت کنیم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*