باد کردن لاستیک خودرو

اگر لاستیک خودرو را بیش از اندازه باد کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

باد کردن بیش از اندازه لاستیک خودرو یکی از اشتباهاتی است شاید برای بسیاری از شما پیش آمده باشد. اما این اشتباه چه عواقبی به همراه دارد؟

تعمیر و نگهداری خودرو یکی از مهارت‌هایی است که به دقت بالایی نیاز دارد. چراکه پرهزینه‌ترین و احتمالا خطرناک‌ترین اتفاقات در نتیجه یک بی‌توجهی یا بی‌دقتی ساده رخ می‌دهد. باد کردن لاستیک خودرو نیز می‌تواند در صورت بی‌دقتی خطرآفرین باشد. این سوال بیشتر رانندگان است که اگر تایر ماشین را بیش از اندازه باد کنیم، چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد. در ادامه این مطلب از بخش اخبار خودرو سایت گجت نیوز به این سوال شما پاسخ می‌دهیم.

نتایج باد کردن بیش از اندازه لاستیک ماشین

باد کردن بیش از حد تایر ماشین می‌تواند خطراتی را در پی داشته باشد که حتی باعث آسیب به سرنشینان شود. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

خطرات سایش و پارگی

باد کردن لاستیک خودرو

باد کردن بیش از اندازه لاستیک می‌تواند با تاثیر بر دوام و عمر مفید تایر، احتمال خطر پارگی افزایش دهد. زمانی که هوای درون لاستیک بیش از حد باشد، وزن وسیله نقلیه بر روی مرکز آج قرار گرفته و این توزیع نابرابر فشار منجر به فرسودگی بیشتر تایر از آن قسمت می‌شود. همچنین بیشتر بودن هوای درون لاستیک باعث می‌شود تا چسبندگی تایر به سطح جاده کاهش یافته و احتمال چپ شدن خودرو در پیچ‌‌های تند و یا توقف سریع وجود دارد. به عبارتی چسبندگی بهینه تایر از بین می‌رود.

فرسودگی تایر در کنار باد بیشتر درون آن، احتمال پنچری و انفجار آن نیز افزایش می‌دهد. با فشار بیش از حد درون لاستیک، فشار بر ساختار بیرونی آن نیز بیشتر شده و تایر را در برابر میخ‌ها و سایر اشیاء تیز آسیب‌ پذیر‌تر می‌کند. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است به‌وجود بیاید، در هنگام برف یا باران است. در چنین مواقعی، برای کنترل بهتر خودرو به چسبندگی بیشتر تایر نیاز است. اما با کاهش چسبندگی لاستیک در اثر فشار بیش از حد درون آن کنترل خودرو تقریبا غیرممکن شده که می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. به‌طور کلی آج‌ها طوری طراحی شده‌اند تا با حرکت خودرو، آب را از زیر خود پخش کنند. اما با کاهش سطح تماس تایر با جاده، این پخش کردن آب زیر لاستیک دیگر اثر خود را از دست داده و حرکت‌های دورانی ماشین شروع می‌شود.

هزینه‌ای حتی بیشتر از قیمت یک جفت تایرباد کردن لاستیک خودرو

با بیش از حد باد کردن لاستیک خودرو، توانایی جذب ضربه‌های وارده از جاده کاهش یافته و این باعث آسیب به سیستم تعلیق به خودرو می‌شود. این فشار نامعمول در طول زمان می‌تواند حتی تا سطحی از خرابی یا عیب در این سیستم باعث شود.

هزینه‌ای که باید برای تعمیر و یا تعویض این قطعات پرداخت کنید تنها موردی نیست که در نتیجه یک بی‌دقتی در باد کردن تایر ماشین ایجاد شده است. چراکه باید هزینه‌های افزایش مصرف سوخت را نیز در نظر بگیرید که حتی می‌تواند بر راندمان مصرف سوخت نیز اثرگذار باشد. زمانی‌که باد لاستیک‌ ها در حد بهینه خود نباشد، موتور ماشین برای حرکت دادن خودرو به نیروی بیشتری نیاز خواهد داشت و حتی این مورد نیز در طولانی‌ مدت می‌تواند باعث خرابی در بخش‌هایی از موتور شود.

بنابراین حفظ فشار و باد تایر در حد استاندارد برای داشتن یک رانندگی اصولی و البته کم‌هزینه ضروری است.

راه‌هایی برای جلوگیری از باد بیش از حد لاستیک خودروباد کردن لاستیک خودرو

خوشبختانه راه‌های زیادی هستند که رانندگان می‌توانند برای بررسی میزان باد تایر ماشین خود استفاده کنند. یکی از موثرترین این راهکارها استفاده از فشار سنج لاستیک است که می‌تواند با نتیجه دقیق خود، راننده را از میزان باد خودرو مطلع کند.

توصیه‌ای که اکثر کارشناسان می‌کنند این است که لاستیک‌ها را به‌تدریج باد کرده و مرتبا میزان باد و فشار آن را چک کنید. برای راحتی بیشتر می‌توانید از کمپرسورهایی استفاده کنید که قابلیت تنظیم فشار هوا را دارند. چنین کمپرسورهایی با به طور خودکار با رسیدن به سطح تنظیم شده از کار افتاده و از باد کردن بیش از حد جلوگیری می‌شود.

مشخصات صحیح مربوط به تایر خودرو را هم می‌توان در دفترچه خودرو یا لاستیک یافت و هم به احتمال زیاد روی پلاکاردی نیز بر روی در راننده نیز وجود خواهد داشت.

بنابراین دقت در باد کردن لاستیک خودرو می‌تواند هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ حفظ ایمنی سرنشینان مفید باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
آیا لاستیک خودروهای مدل پایین قابل استفاده و ایمن است؟ بهترین برندهای سازنده لاستیک خودرو در جهان مزایا و معایب گاز نیتروژن برای باد کردن لاستیک خودرو این تکنولوژی جدید شما را از شر بزرگترین دردسر لاستیک خودروها نجات می‌دهد تایرهایی که نه پنچر می‌شوند نه به هوا نیاز دارند؛ نسل جدید لاستیک خودرو به زودی در بازار راهنمای خرید بهترین لاستیک برای خودرو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*