مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶

نسخه تجاری مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶ با قدرت هوش مصنوعی رونمایی شدند

نسخه تجاری دو لپ تاپ مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ – Surface Pro 10 و سرفیس لپ تاپ ۶ – Surface Laptop 6 با قدرت‌گیری از هوش مصنوعی رونمایی شدند.

مایکروسافت با معرفی دو محصول جدید سرفیس، خود را برای «سال کامپیوترهای هوش مصنوعی» آماده می‌کند. این دو محصول تجاری که با نام‌های Surface Pro 10 و Surface Laptop 6 شناخته می‌شوند، اما به طور مستقیم به مصرف‌کنندگان فروخته نخواهند شد.

هر دو این دستگاه‌های سرفیس جدید به آخرین نسل پردازنده‌های Core Ultra اینتل، دکمه جدید Copilot مایکروسافت روی کیبورد و یک واحد پردازش عصبی (NPU) برای تسریع برخی از ویژگی‌های موجود و آینده مبتنی بر هوش مصنوعی در ویندوز 11 مجهز شده‌اند. مایکروسافت این دو دستگاه را «اولین کامپیوترهای هوش مصنوعی سرفیس ساخته شده به طور خاص برای کسب و کارها» می‌نامد.

مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶

از لحاظ ظاهری، طراحی این دو دستگاه جدید سرفیس تغییر چندانی نکرده‌اند. بنابراین، سرفیس پرو ۱۰ تجاری تا حد زیادی شبیه نسخه مبتنی بر پردازنده اینتل سرفیس پرو ۹ به‌نظر می‌رسد. Surface Laptop 6 تجاری یک پورت USB-C Thunderbolt 4 اضافی و یک درگاه کارت هوشمند را اختیاری دارد، اما حاشیه‌های نمایشگر و طراحی کلی آن بسیار شبیه به سرفیس لپ تاپ ۵ است. هر دوی این دستگاه‌ها از تاریخ 9 آوریل برای مشتریان تجاری قابل سفارش خواهند بود.

مایکروسافت به طور معمول در به‌کارگیری تراشه‌های جدید اینتل برای دستگاه‌های سرفیس با تأخیر عمل می‌کند. اما این بار، این شرکت یکی از اولین تولیدکنندگانی است که از پردازنده‌های جدید Core Ultra اینتل استفاده می‌کند.

معرفی لپ تاپ سرفیس پرو ۱۰

در لپ تاپ دو در یک Surface Pro 10 امکان انتخاب بین دو مدل پردازنده Core Ultra 5 135U و Core Ultra 7 165U وجود دارد. همچنین، رم دستگاه نیز از 8 گیگابایت قابل ارتقا تا 64 گیگابایت می‌باشد. مدل پایه با قیمت 1199 دلار، از یک SSD نسل چهارم با ظرفیت 256 گیگابایت بهره می‌برد. سرفیس پرو ۱۰ به دو پورت USB-C Thunderbolt 4 و درگاه Surface Connect مایکروسافت برای شارژ مجهز شده است. مایکروسافت با تراشه‌های جدید اینتل، عمر باتری تا 19 ساعت را برای این دستگاه نوید می‌دهد.

مایکروسافت نمایشگر 13 اینچی سرفیس لپ تاپ جدید را با پوشش ضد انعکاس جدید و روشنایی 33 درصد بیشتر بهبود بخشیده است. با وجود شایعاتی که به اشتباه ادعا می‌کردند مایکروسافت امروز از یک سرفیس پرو جدید با نمایشگر OLED رونمایی خواهد کرد، در حالی که این نسخه تجاری به یک نمایشگر LCD مجهز است.

مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶

وقتی از مایکروسافت در مورد شایعات مربوط به یک سرفیس پرو جدید با نمایشگر OLED سوال کردیم، نانسی گاسکیل، مدیر کل بخش سرفیس، در مصاحبه‌ای گفته است که ما در حال حاضر چنین محصولی را معرفی نمی‌کنیم؛ اما منابع آگاه به برنامه‌های مایکروسافت به ما خبر می‌دهند که این شرکت قصد دارد تا در رویداد سخت‌افزاری و هوش مصنوعی خود که 20 می (۳۱ اردیبهشت) برگزار می‌شود، از نسخه مخصوص مصرف‌کنندگان سرفیس پرو جدید با نمایشگر OLED رونمایی کند.

مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶

اما بحث نمایشگر به‌کنار، سرفیس پرو ۱۰ مایکروسافت از یک دوربین جلویی با بهبودهای چشمگیر بهره می‌برد. این دوربین با میدان دید 114 درجه، امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 1440p را فراهم می‌کند. این دوربین، اولین دوربینی با چنین میدان دید عریض در بازار کامپیوترهای امروزی خواهد بود. همچنین، به‌لطف وجود تراشه NPU، در طول تماس‌های ویدیویی به افکت‌های استودیوی ویندوز، شامل محو کردن پس‌زمینه و قاب‌بندی خودکار، دسترسی خواهید داشت.

مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶

مایکروسافت همچنین یک درگاه NFC در Surface Pro 10 برای تجارت تعبیه کرده است که به کسب و کارها امکان می‌دهد تا به راحتی از ابزارهایی مانند کلیدهای امنیتی NFC یوبیکی برای تایید هویت استفاده کنند. علاوه بر این، مایکروسافت عرضه‌ی نسخه‌ی 5G برای Surface Pro 10 برای تجارت را نیز در نظر دارد.

گاسکیل در این باره توضیح می‌دهد: «این اولین بار است که ما از فناوری 5G با پردازنده‌ی اینتل در سرفیس پرو استفاده می‌کنیم. ما پیش از این مدل‌های Surface Pro 8 LTE و Surface Pro 7 Plus LTE را داشتیم، اما استفاده از 5G را با Surface Pro 9 مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون آغاز کردیم». همانطور که گفته شد، مایکروسافت کیبورد Surface Pro را نیز با چند ویژگی جدید ارتقا داده است:

  • مجموعه‌ی کلیدهای برجسته با فونت بزرگ‌تر: این ویژگی با استفاده از فونت‌های بزرگ‌تر و خواناتر، تایپ کردن را به خصوص در محیط‌های کم‌نور آسان‌تر می‌کند.
  • بک‌لایت بهبودیافته: نورپردازی بهتر کیبورد باعث می‌شود تا کار کردن در محیط‌های تاریک راحت‌تر شود.
  • کلید جدید Copilot: این کلید میانبر جدید، دسترسی سریع به قابلیت‌های هوش مصنوعی مایکروسافت در ویندوز 11 را فراهم می‌سازد.

مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶

معرفی سرفیس لپ تاپ ۶

مایکروسافت می‌گوید Surface Laptop 6 از درون و بیرون بازطراحی شده است. مایکروسافت برای لپ‌تاپ 6، تراشه‌های Core Ultra سری H اینتل را انتخاب کرده است که برای ارائه عملکردی در حد کامپیوترهای دسکتاپی طراحی شده‌اند.

مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۶

کسب و کارها می‌توانند بین پردازنده‌های Core Ultra 5 135H و Core Ultra 7 165H انتخاب کنند. همچنین، رم دستگاه در مدل پایه با قیمت 1199 دلار، 8 گیگابایت است که امکان ارتقا تا 64 گیگابایت را دارد. حافظه داخلی این مدل نیز از 256 گیگابایت SSD نسل چهارم شروع شده و تا 1 ترابایت قابل ارتقا می‌باشد.

مدل 15 اینچی برای اولین بار به دو پورت USB-C Thunderbolt 4، یک USB-A معمولی، یک جک هدفون و درگاه Surface Connect مایکروسافت برای شارژ مجهز خواهد شد. مدل کوچک‌تر 13.5 اینچی تنها دارای یک پورت USB-C Thunderbolt 4 به همراه جک هدفون و درگاه Surface Connect است.

مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۶

مایکروسافت تغییرات عمده‌ای در نمایشگر نسخه تجاری Surface Laptop 6 ایجاد نکرده است، اما یک پوشش ضد انعکاس به آن اضافه کرده است. دوربین جلویی نیز به یک دوربین 1080p ارتقا یافته است، اما برخلاف نسخه تجاری Surface Pro 10، زاویه دید عریضی ندارد. با این حال، در طول تماس‌های ویدیویی به افکت‌های استودیوی ویندوز با قابلیت محو کردن پس‌زمینه و قاب‌بندی خودکار دسترسی خواهید داشت.

مایکروسافت ادعا می‌کند که نسخه تجاری این لپ تاپ جدید به‌لطف پردازنده‌های سری Ultra H، دو برابر سریع‌تر از لپ‌تاپ 5 خواهد بود. همچنین یک درگاه کارت هوشمند اختیاری در بازارهای منتخب و کلید جدید Copilot مایکروسافت برای دسترسی به دستیار هوش مصنوعی Copilot در ویندوز 11 وجود دارد.

مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶

مایکروسافت هر دوی این دستگاه‌ها را به طور انحصاری از طریق کانال‌های فروش خود و توزیع‌کنندگان مجاز به کسب و کارها می‌فروشد؛ بنابراین این دستگاه‌ها برای خرید مستقیم توسط مصرف‌کنندگان از فروشگاه‌هایی مانند Best Buy طراحی نشده‌اند. البته همچنان به صورت فنی امکان خرید آن‌ها از فروشگاه آنلاین تجاری مایکروسافت یا از طریق توزیع‌کنندگان وجود دارد.

به گفته مدیر مایکروسافت، هر دو این دستگاه‌ها «قابل تعمیرترین دستگاه‌های سرفیس مایکروسافت تا به امروز» هستند. مایکروسافت کدهای QR را روی اجزای داخلی هر دو دستگاه قرار داده است و همچنین علائم داخلی روی Surface Pro 10 برای تجارت وجود دارد که شناسایی پیچ و مهره‌ها و انواع پیچ‌گوشتی برای اجزای خاص را آسان‌تر می‌کند.

مایکروسافت هنوز برای صحبت در مورد بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی که قرار است در اواخر امسال به ویندوز اضافه کند آماده نیست؛ اما این دو دستگاه جدید برای استفاده از آن‌ها آماده خواهند بود. مایکروسافت در حال حاضر قصد برگزاری رویداد ویژه‌ای با موضوع «ویندوز و هوش مصنوعی سرفیس» در ۳۱ اردیبهشت را دارد که در آن ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، «چشم‌انداز هوش مصنوعی» این شرکت را برای نرم‌افزار و سخت‌افزار به اشتراک خواهد گذاشت.

مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶

انتظار می‌رود در این رویداد، شاهد معرفی نسخه‌های مخصوص مصرف‌کنندگان Surface Pro 10 و Surface Laptop 6 به‌همراه برخی ویژگی‌های جدید و مهم هوش مصنوعی در ویندوز 11 باشیم که از تراشه‌های NPU بهره می‌برند. تا آن زمان، هر دو مدل تجاری Surface Pro 10 و Surface Laptop 6 با قیمت پایه 1199 دلار فروخته می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*