کشف حیات بیگانه

یخ آتشین؛ راهنمای بشر برای کشف حیات بیگانه

محققان درون ماده‌ای موسوم به یخ آتشین، به‌طور غیر منتظره‌ای حیات میکروبی پیدا کردند. این موضوع، امیدها برای کشف حیات بیگانه در سیارات یخ‌زده را افزایش داده است.

تقریبا هر هفته خبری از کشف نشانه‌های حیات باستانی در مریخ می‌شنویم و ناسا علاوه بر این سیاره، در برخی از اقمار یخی منظومه شمسی نظیر انسلادوس و اروپا هم به‌دنبال نشانه‌های حیات بیگانه می‌گردد. هنوز اما این تلاش‌ها آن‌طور که باید و شاید به‌ثمر ننشسته است.

با گستردگی غیر قابل تصور کیهان، به‌نظر می‌رسد کشف حیات بیگانه اجتناب‌ناپذیر باشد؛ اما آیا این مهم در دوران زندگی ما رقم خواهد خورد؟ اصلا اگر این‌طور شود، حیات فرازمینی چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟

فضا، مکان عجیبی است و چنین محیطی، می‌تواند عامل ایجاد شکل‌های عجیب‌تر حیات نیز باشد. با علم به این موضوع، زیست‌شناسان فضایی تمرکز خود را معطوف محیط‌های خشن زمین کرده‌اند تا بتوانند مکان‌هایی را در فضا که پتانسیل زیست‌پذیری دارند، بهتر بشناسند.

یکی از این محیط‌ها که در مطالعه‌ای تازه کشف شد، ماده‌ای موسوم به یخ آتشین یا آذریخ است. محققان دریافتند که درون این ماده، حباب‌های کوچک هوا وجود دارد و درون این حباب‌ها، حیات میکروسکوپی!

یخ آتشین

یخ آتشین، نام محاوره‌ای هیدرات متان است؛ یک ماده احتراق‌پذیر که با گیر افتادن گاز متان درون شبکه بلوری آبِ جامد، شکل می‌گیرد. این واقعیت که باکتری‌ها قادر به زنده ماندن در چنین محیط نامهربانی هستند، دانشمندان را کمک می‌کند تا درک بهتری از حداقل ملزومات حیات به‌دست آورند.

به گفته‌ی دکتر استفن بودن از دانشگاه آبردین: این یافته‌ها نشان داد که حتی در دماهای نزدیک به انجماد و جاهایی که فشار شدیدی حاکم است و منبع غذایی چندانی وجود ندارد، حیات می‌تواند جریان داشته باشد. این یعنی شاید اقمار و سیارات پوشیده از یخ در لبه‌های منظومه شمسی نیز میزبان شکل‌هایی از حیات میکروبی باشند.

باید دید تلاش‌های بشر برای کشف حیات فرازمینی، سرانجام چه زمانی ثمر خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*