سرانجام پروژه خودرو اپل

سرانجام خودرو اپل چه شد؟ افسوس برای رویایی که به حقیقت نپیوست

اپل رویاهای بلندپروازانه‌ای در سر داشت که همگی به باد رفت. ما در مورد پروژه تایتان و تولید خودرو اپل صحبت می‌کنیم که رسماً لغو شده است!

پس از یک دهه تلاش، اپل سرانجام پرونده پروژه خودروی خودران خود را با تعدیل نیروی کار به بایگانی سپرد. آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، «پروژه تایتان»، نام این پروژه بلندپروازانه، از نظر تجاری توجیه‌پذیر نبوده است. به‌نظر می‌رسد رقابت با تسلا و قیمت خودروهای برقی این شرکت، برای اپل چالشی غیرقابل عبور بوده است.

با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی با فروش تعداد محدودی خودرو، اپل می‌توانست تجارت خودروی خود را به یک کسب‌وکار ۵۰ میلیارد دلاری تبدیل کند؛ رقمی معادل مجموع درآمد حاصل از فروش مک‌بوک و آیپد!

مجله Power On:

براساس گزارش‌ها، قیمت خودروهای برقی اپل دست‌کم از ۱۰۰ هزار دلار آغاز می‌شد و طبیعتا امکانات و به‌روزرسانی‌های اضافی نیز با هزینه مجزا همراه بود.

غول دنیای فناوری و صاحب آیفون، علی‌رغم شکست در تولید انبوه خودرو، با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در پروژه‌ی تایتان موفق به کسب دانش و فناوری ارزشمندی شده است که حالا می‌تواند در محصولات آینده خود از آن‌ها بهره ببرد. مارک گورمان، تحلیلگر مطرح حوزه فناوری، در خبرنامه خود به‌نام “Power On” به این نکته اشاره می‌کند که چشم‌انداز خودروی اپل هیجان‌انگیز بود. هرچند این صنعت حاشیه سود کمی دارد، اما فروش تعداد محدودی از این خودروها می‌توانست میلیاردها دلار درآمد برای اپل به ارمغان بیاورد.

سرانجام پروژه خودرو اپل

گورمان در ادامه این گزارش می‌گوید که خودرو اپل به‌عنوان نهایی‌ترین شکل یک دستگاه همراه شناخته می‌شد و درک دلیل هیجان‌انگیز بودن این چشم‌انداز، کار دشواری نیست. صنعت خودرو حاشیه‌ سود پایینی دارد، اما قیمت هر خودرو می‌توانست به ۱۰۰ هزار دلار برسد. حتی اگر اپل تنها بخش کوچکی از تعداد خودروهای فروخته‌شده توسط تسلا را به فروش می‌رساند، می‌توانست به تجارتی ۵۰ میلیارد دلاری (حدودا معادل مجموع درآمد مک‌بوک و آیپد) دست پیدا کند.

با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای درآمد ۵۰ میلیارد دلاری، می‌توان به ضریب بازگشت سرمایه ۵ دست یافت (بدون در نظر گرفتن سود خالص). به هر روی، گرچه چنین اعدادی معمولا برای سایر خودروسازان خبری خوشایند محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد اپل اهداف بلندپروازانه و احتمالا غیرواقعی را در نظر داشته است.

سرانجام پروژه خودرو اپل

اپل برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای صنعت خودرو داشت

با وجود لغو پروژه‌ی تایتان، چشم‌انداز اپل برای آینده کمرنگ نشده است. پیش‌تر گزارش شده بود که مهندسان این شرکت در حال بررسی رباتی همراه هستند که می‌تواند افراد را در خانه دنبال کند و در مجموعه‌ای از کارهای خانه به آن‌ها کمک کند. متأسفانه، احتمالا یک دهه طول خواهد کشید تا اولین نمونه این ربات به تولید انبوه برسد، اما اپل با وجود شکست پروژه خودرو خودران، از تجربه نوآوری‌های جدید دست نمی‌کشد.

پیشینه خبر:
پروژه ساخت خودرو اپل بعد از ۱۰ سال رسماً لغو شد همچون آیفون در صنعت موبایل، اولین خودروی اپل صنعت حمل و نقل را دگرگون می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*