لغو پروژه ساخت خودرو برقی اپل

پروژه ساخت خودرو اپل بعد از 10 سال رسماً لغو شد

اپل به توسعه ماشین برقی خود خاتمه داد. اپل حالا با لغو پروژه خودرو الکتریکی خود، روی پروژه‌ای دیگر متمرکز می‌شود؛ اما جایگزین این خودرو چیست؟

اپل، غول دنیای فناوری حدود 10 سال است که روی یک خودرو تمام برقی تحت پروژه‌ای موسوم به «تایتان» (Titan) کار می‌کند؛ پروژه‌ای که در این مدت فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده و حتی تغییراتی در اهداف آن صورت گرفته است. آخرین اخبار تکنولوژی حکایت از این دارند که پس از گذشت یک دهه از آغاز این پروژه مورد انتظار، کوپرتینویی‌ها تصمیم به لغو آن گرفته‌اند و در حال حاضر پروژه ساخت خودرو اپل از دستور کار این شرکت کنار گذاشته شده است.

لغو پروژه توسعه خودرو برقی اپل

لغو پروژه ساخت خودرو برقی اپل

بلومبرگ اخیراً به نقل از جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیاتی اپل و کوین لینچ، معاون پروژه تایتان به‌عنوان منابع آگاه گزارش کرد که اپل این پروژه را متوقف کرده و بخش عمده تیم 2 هزار نفره آن را به پروژه‌های مربوط به هوش مصنوعی انتقال داده است. این خبرگزاری همچنین اشاره کرد که این شرکت آمریکایی حتی برخی از کارمندانی را که روی این خودرو کار می‌کردند اخراج می‌کند. با وجود این، مشخص نیست که چند نفر از کارمندان مجبور به خروج از این شرکت خواهند شد.

زمزمه‌های توسعه خودرو الکتریکی توسط اپل اولین بار در سال 2014 به گوش رسید. بنا به گزارش‌ها، این شرکت در ابتدا به دنبال توسعه یک خودرو تمام خودران بود که بدون نیاز به راننده کار می‌کرد. با این حال، پس از مدتی گزارش‌های تازه‌ای منتشر شد مبنی بر این‌که اپل در پی چالش‌های فنی به وجود آمده، تصمیم گرفته است خودرویی با قابلیت رانندگی خودکار در سطح محدود بسازد. حتی تصاویری منتسب به اولین خودرو اپل و جزئیات دیگری منتشر شد که حکایت از پیشروی این پروژه داشتند.

لغو پروژه ساخت خودرو برقی اپل

در این بین شایعاتی ضد و نقیض درباره وضعیت خودرو برقی اپل شنیده می‌شد، ولی کماکان باور بر این بود که این پروژه با سرعت کم همچنان پیگیری می‌شود. در آخر در حالی که تصور می‌شد اپل ظرف چند سال آینده بالاخره این خودرو را به مرحله عرضه می‌رساند، به‌تازگی بلومبرگ از توقف توسعه آن پس از گذشت 10 سال و تمرکز روی هوش مصنوعی خبر داد.

به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها هوش مصنوعی را با توجه به اهمیت آن در مقطع کنونی در اولویت قرار داده‌اند. تیم کوک، مدیر عامل اپل حتی مدتی قبل اعلام کرد که در سال جاری میلادی هوش مصنوعی مولد اپل در دسترس قرار می‌گیرد. این اقدام نشان می‌دهد این کمپانی بزرگ حوزه تکنولوژی در تلاش است خود را هرچه زودتر به رقابت با گوگل و سامسونگ که اخیراً به‌طور ویژه روی هوش مصنوعی متمرکز شده‌اند برساند.

لغو پروژه ساخت خودرو برقی اپل

در حالی اپل پروژه ساخت خودرو خود را لغو کرده است که خودرو برقی سونی و هوندا با نام «افیلا» (Afeela) در آینده نزدیک روانه بازار می‌شود. تولید خودرو مذکور در سال 2025 کلید می‌خورد و اوایل سال 2026 تحویل آن به خریداران در آمریکای شمالی شروع می‌شود. خودرو برقی شیائومی هم اواخر سال 2023 رسماً معرفی شد تا اولین دستگاه‌ها از آن اوایل سال 2024 به مشتریان تحویل داده شود. گفتنی است که این خودرو کمی پیش حتی به‌صورت رسمی به بازار اروپا معرفی شد.

همچنین بخوانید:
از خودرو الکتریکی SU7 شیائومی تا آیتو M9 هواوی؛ وقتی غول‌های گوشی سازی، خودروساز می‌شوند هوش مصنوعی اپل سرانجام رونمایی شد؛ یک ویرایشگر تصاویر با فرامین متنی موردانتظارترین محصولات اپل برای سال ۲۰۲۴

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*