مزایا و معایب هایما S7 توربو

بررسی مزایا و معایب هایما S7 توربو

یکی از کراس اوورهای جذاب و زیبای چینی کشورمان، هایما اس 7 توربو است. در ادامه به بررسی مزایا و معایب هایما S7 توربو می‌پردازیم.

محبوبیت روزافزون کلاس خودرویی شاسی بلند و کراس اوور در کشورمان باعث شده، شرکت‌های مونتاژکننده ماشین‌های چینی در تلاش برای عرضه اس‌یووی‌های جذاب و زیبا باشند تا رضایت مشتریان داخلی را جلب کنند. ایران خودرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده خودروی ملی، پروژه‌های مونتاژی نیز دارد که یکی از آنها در سال 1394 با نام هایما S7 به بازار آمده است.

مزایا و معایب هایما S7 توربو چیست؟

اگر اخبار خودرو را دنبال کرده باشید می‌دانید که یک سال بعد (در سال 1395) آبی‌پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند هایما اس 7 توربو را وارد بازار کنند که نسخه پیشرانه قوی S7 به‌شمار می‌رود. مدل توربو نه‌تنها موتور قدرتمندتری دارد، بلکه طراحی ظاهری به‌روزتری داشته و زیباتر از نسخه قبلی است. همچنین مثل هزاران خودروی مونتاژی دیگر در کنار مزایای بی‌شمار، معایبی دارد که باید پیش از خرید بدانید.

معرفی اجمالی هایما S7 توربو

نخستین بار در سال 2010 میلادی بود که چینی‌ها از شاسی بلند جدیدی با نام هایما S7 رونمایی کردند. یک سال پس از عرضه موفق این خودرو، فیس لیفت جذابی از آن به بازار آمد تا برخی از ایرادها و نواقص ظاهری هایما اس 7 را برطرف کند. چهره زیباتر این خودرو مورد پسند جوانان قرار گرفت و توانست موفقیت‌های زیادی به‌دست آورد.

با نگاهی به ابعاد و اندازه این شاسی بلند چینی می‌توان دریافت که روی پلتفرم مزدا تریبیوت قرار گرفته و در مقایسه با کراس اوورهای چینی دیگر بازار کشورمان از کابین جادارتری برخوردار شده است. ایران خودرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت خودروسازی ایران، تصمیم گرفت در سال 94 طی یک همکاری استراتژیک با شرکت هایما، این شاسی بلند غول پیکر را روانه بازار داخلی کند.

مزایا و معایب هایما S7 توربو - نمای جلو

نخستین مدل هایما اس 7 نتوانست آن‌طور که باید مورد پسند مشتریان قرار بگیرد؛ چرا که ایراداتی در نمای ظاهری و پیشرانه ضعیف زیر کاپوتش داشت. یک سال بعد از این عرضه نسبتا ناموفق، آبی‌پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند فیس لیفت این خودروی چینی را با پیشرانه توربو به بازار عرضه کنند.

تغییرات زیاد هایما اس 7 توربو در طراحی ظاهری و قوای فنی، نظر مساعد مشتریان را جلب کرد و آمار فروش خوبی برای این ماشین به ثبت رساند. به‌اعتقاد طراحان هایما S7 توربو تمامی تغییراتی که اعمال شده در راستای نوسازی ظاهر و چهره این شاسی بلند بوده است.

مزایای هایما S7 توربو

تمام خودروهای شاسی بلند چینی که در کشورمان حضور دارند، در کنار معایب خاص خود، مزایای بی‌شماری هم دارند که عمدتا به قوای فنی و سطح امکانات رفاهی و ایمنی برمی‌گردد. در ادامه شما را با چندین مزیت کلیدی هایما اس 7 توربو آشنا خواهیم کرد.

1. طراحی ظاهری زیبا و مطلوب

خودروسازان چینی طی سال‌های اخیر موفقیت‌های بزرگی در حوزه طراحی ظاهری محصولات خود به‌دست آورده‌اند؛ اما در میان انبوه شرکت‌های خودروسازی این کشور باز هم مواردی یافت می‌شوند که در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برند. متاسفانه تعداد خودروسازانی که طراحان معروفی ثبت نام کرده‌اند بسیار پایین است و باقی شرکت‌ها مشغول تقلیدهای ناهماهنگ و کپی‌برداری‌های ناشایست از سایر خودروسازان هستند که نتیجه آن تولید محصولاتی عجیب و غریب خواهد بود.

مزایا و معایب هایما S7 توربو - نمای جلو

شرکت هایما سعی کرده در فرآیند توسعه S7 توربو همکاری‌های نزدیک و تنگاتنگی با شرکت مزدا داشته باشد و چهره شاسی بلند خود را زیبا طراحی کند. تمامی قطعات و المان‌های این خودرو با یکدیگر همخوانی دارند و هارمونی در آنها دیده می‌شود. بنابراین زیبایی ظاهری جزو مزایای مهم این خودرو به‌حساب می‌آید.

2. کابین راحت و جادار

جالب است بدانید که هایما یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی فاو به‌شمار می‌رود و تولد آن نتیجه همکاری‌های مشترک فاو و مزدا بوده است. هایما در آغاز کار خود سعی می‌کرد محصولات مزدا را با برند خود در بازار چین عرضه کند و سپس طی یک همکاری با شریک ژاپنی خود موفق شد تبدیل به یک خودروساز مستقل شود.

پلتفرم هایما اس 7 توربو با مزدا تریبیوت مشترک بوده و به همین دلیل از کابین جاداری برخوردار شده است. با این اوصاف شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو در قیاس با رقبایی نظیر چری تیگو 5 و جک اس 5 کابین بزرگ‌تری دارد. در بازار کشور ما که مشتریان کابین جادار را برای مسافرت‌های خانوادگی به همه چیز ترجیح می‌دهند، هایما S7 توربو عالی است.

3. امکانات رفاهی فراوان

همواره گفته‌ایم که خودروهای چینی یک مزیت مشترک و مهم دارند و آن آپشن‌های رفاهی متعدد است. البته خودروسازان چینی در تلاش برای عرضه ماشین‌های فول آپشن هستند؛ منتها خودروسازان ایرانی سعی می‌کنند به‌منظور کاهش قیمت و مقرون‌به‌صرفه شدن خودرو از سر و ته آپشن‌ها بزنند.

مزایا و معایب هایما S7 توربو - نمای کابین

بنابراین در بازار داخلی ما، خودروهای چینی به‌ندرت فول آپشن هستند و برخی از امکانات رفاهی آنها حذف می‌شود. هایما S7 توربو همچنان مزیت مهمی به نام آپشن‌های رفاهی متعدد دارد. برخی از امکانات این شاسی بلند مونتاژی عبارتند از: چهار کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دوربین 360 درجه، سنسور نور و باران و دوربین عقب.

4. پیشرانه قوی در مقایسه با رقبا

وجه اشتراک تمامی خودروهای شاسی بلند چینی که تا به امروز وارد کشور شده‌اند، استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ بوده است. به‌خاطر بهره‌مندی از این موتور، توانایی‌های حرکتی مشابهی را شاهد هستیم. یکی از مزایای مهم هایما اس 7 توربو، قوای فنی قدرتمندی است که پس از فیس لیفت صاحب آن شد.

شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو هم‌اکنون مجهز به یک پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ شده که می‌تواند حداکثر 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. جالب اینجاست که نیروی محرکه از طریق یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

هایما S7 توربو می‌تواند تنها در عرض 10 الی 11 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برسد. در بازاری که کراس اوورهای کند با جعبه دنده‌های سی وی تی محاصره شده‌اند، چنین خودرویی ارزش قابل توجهی دارد.

معایب هایما S7 توربو

پس از معرفی مزایای هایما اس 7 توربو نوبت آن رسیده تا از معایب این شاسی بلند جذاب و زیبا صحبت کنیم که عبارتند از:

مزایا و معایب هایما S7 توربو - نمای پشت

1. ضعیف بودن خدمات پس از فروش

شرکت ایران خودرو نمایندگی‌های بسیاری در سراسر کشور دارد، ولی متاسفانه در کمال ناباوری، خدمات پس از فروش هایما S7 توربو به‌شدت ضعیف است. مالکان این خودرو خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند و از این موضوع ناراضی و شاکی هستند. همچنین مشکل بزرگ آنجاست که نمایندگی‌ها توانایی تعمیر این شاسی بلند مونتاژی را ندارند یا این‌که با کمبود قطعات آن مواجه هستند.

علاوه بر این، چالش بزرگتر آن‌که روز به روز خودروهای چینی جدیدی به بازار می‌آیند و به همین خاطر تولید مدل‌های قبلی از دستور کار خارج می‌شوند. از آنجایی که تولید هایما S7 توربو کم بوده، قطعات یدکی آن هم با کمبود مواجه است. همچنین کمبود تعمیرکارهای ماهر برای رفع مشکلات این خودرو مزید بر علت شده است. افت قیمت شدید محصولات چینی باعث شده تا بازار دست دوم فروشی آنها کم‌رونق باشد.

2. تجربه رانندگی نامطلوب

همزمان با ورود به کابین هایما اس 7 توربو متوجه می‌شویم که ارتفاع آن زیاد بوده و گلگیرها بیش از حد حجیم هستند. متاسفانه این مشکل باعث می‌شود دید راننده با اشکال مواجه شود و محدود بودن تعداد دوربین‌ها و کیفیت پایین آنها کمکی به رفع این چالش نمی‌کند.

سیستم تعلیق این شاسی بلند مونتاژی نرم است و حس خوشایندی به سرنشینان القا می‌کند؛ اما از آنجایی که فاصله خودرو از سطح زمین زیاد است و قدرت پیشرانه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، ممکن است در جاده‌های پرپیچ و خم مجبور شوید برای حفظ تعادل ماشین، احتیاط زیادی کنید.

یکی دیگر از معایب تجربه رانندگی این خودرو، عایق‌بندی غیر اصولی و نادرست است که باعث می‌شود سروصدای زیر کاپوت به داخل کابین نفوذ کند و راننده و سرنشینان را آزار دهد.

مزایا و معایب هایما S7 توربو - نما از رو به رو

3. ضعیف بودن سطح ایمنی

اغلب محصولات باکیفیت چینی توسط موسسه ایمنی سی انکپ مورد بررسی قرار می‌گیرند تا عیار آنها مشخص شود. متاسفانه هایما S7 توربو مورد بررسی قرار نگرفته و نمی‌توان با قطعیت، امتیازی به آن داد. از جمله تجهیزات ایمنی این شاسی بلند می‌توان به چهار کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS+EBD+EBA، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری و کنترل ایستایی در سربالایی اشاره کرد.

با این حال نمی‌توان راجع به مقاومت بدنه و ایمنی سرنشینان چیزی گفت و ادعایی کرد. همچنین باید خاطرنشان کنیم که کیسه هوا یا ایربگ، تنها برای راننده و سرنشین جلو تدارک دیده شده و سرنشینان عقب از این آپشن ایمنی محروم هستند.

4. کیفیت پایین مواد به کار رفته در کابین

با ورود به کابین هایما اس 7 توربو متوجه کیفیت پایین مواد و متریال مورد استفاده خواهید شد. همه چیز از پلاستیک خشک ساخته شده و دو رنگ مشکی و نارنجی صندلی‌ها هم نتوانسته از میزان ناخوشایندی آن بکاهد. طراح داشبورد این شاسی بلند قدیمی و به رنگ مشکی است و ادوات کنترلی که از پلاستیک سفت و خشک ساخته شده‌اند، شما را دلسرد و ناامید می‌کند.

استفاده از پلاستیک خشک در نقاط مختلف کابین باعث می‌شود در طولانی‌مدت، سروصدای زیادی به گوش برسد که برای شاسی بلندی با این قیمت، وجهه خوبی ندارد. با این اوصاف هایما نتوانسته در طراحی کابین، عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد. حسی که از داخل این ماشین خواهید گرفت در حد یک محصول ارزان‌قیمت و اقتصادی خواهد بود.

مزایا و معایب هایما S7 توربو - نمای جانبی

هایما S7 توربو بخریم یا نه؟

همان‌طور که ملاحظه کردید، مزایا و معایب هایما اس 7 توربو را بررسی کردیم و ضعف‌های آن را نشان دادیم. ایران خودرو با عرضه نسخه فیس لیفت این شاسی بلند در سال 95 قصد داشت ضعف‌های نمونه اولیه را برطرف کند که تا حدود زیادی موفق بود؛ تا جایی که توانست آمار فروش خوبی داشته باشد.

با این حال حضور رقبای قدرتمندی نظیر جک S5 و تیگو 5 می‌توانند خطری بالقوه برای هایما اس 7 توربو به‌شمار بروند. عرضه محدود این ماشین و خدمات پس از فروش ضعیف می‌تواند مانع بزرگی برای خرید آن باشد. نظر شما درباره این کراس اوور چینی چیست؟

بیشتر بخوانید:
هاوال H6 2024، وارداتی جدید بازار ایران معرفی شد + عکس و مشخصات جیلی آزکارا در بازار ایران قیمت خورد تاکسی برقی با نصف قیمت واقعی در ایران عرضه می‌شود مشخصات فنی و امکانات نیسان ترا چینی برای عرضه در بازار ایران منتشر شد