دریاچه‌ای از گدازه به صافی شیشه در قمر مشتری

کشف شگفت‌انگیز ناسا: دریاچه‌ای از گدازه به صافی شیشه در قمر مشتری!

کاوشگر جونو ناسا دریاچه‌ای از گدازه را روی یکی از قمرهای مشتری مشاهده کرده است. این دریاچه دارای سطح وسیع ۲۰۰ کیلومتری شیشه‌مانند است!

ناسا از کشف دریاچه‌ای از گدازه روی سطح قمر آیو (Io) سیاره مشتری خبر داد. این دریاچه با استفاده از داده‌های به دست آمده از آخرین گذر نزدیک کاوشگر جونو به دور این قمر آتشفشانی شناسایی شده است. ناسا حتی انیمیشنی هنری از این کشف را منتشر کرده که چگونگی شکل ظاهری احتمالی این دریاچه را به تصویر می‌کشد. این درحالیست که پیش از این نیز ناسا مدعی شده بود که احتمال وجود آب در یکی از قمرهای مشتری وجود دارد و می‌تواند میزبان انسان‌ها باشد.

قمر اروپا مشتری قابل سکونت نیست!

دریاچه مذکور که طول آن حدود ۲۰۴ کیلومتر تخمین زده می‌شود، دارای سطحی درخشان و شیشه‌مانند است. مشاهدات مداوم قمرهای مختلف مشتری با استفاده از کاوشگر جونو، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما قرار داده است. از جمله این یافته‌ها می‌توان به نامناسب بودن قمر اروپا (Europa) برای سکونت اشاره کرد. با این حال، تصاویر خیره‌کننده جونو از Io، نگاهی عمیق به سطح این دنیای آتشفشانی به ما ارائه می‌دهد و تماشای آن به طور قطع حیرت‌انگیز است.

دریاچه‌ای از گدازه به صافی شیشه در قمر مشتری

این تصویر مدل سه‌بعدی شبیه‌سازی شده است

اسکات بولتون، محقق اصلی جونو، در یک کنفرانس خبری در اتحادیه ژئوفیزیک اروپا در وین اعلام کرد: «Io مملو از آتشفشان است و ما توانستیم تعدادی از آن‌ها را در حال فعالیت مشاهده کنیم». بولتون همچنین می‌گوید به نظر می‌رسد دریاچه گدازه که دانشمندان آن را لوکی پاترا نامگذاری کرده‌اند، سطحی صاف به مانند شیشه دارد.

این صافی احتمالا به دلیل سرد شدن سریع گدازه است که باعث می‌شود سطح آن بسیار صاف و شیشه‌ای به نظر برسد و نور خورشید را که به Io می‌رسد، بازتاب دهد. بولتون می‌گوید سطح دریاچه و سایر سطوح آیو شباهت زیادی به شیشه آتشفشانی (ابسیدین) دارد که بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی در زمین شکل می‌گیرد.

البته هدف اصلی جونو از رصد آیو تنها ثبت تصاویر خیره‌کننده از این عوارض زمین‌شناختی تماشایی نیست. ناسا همچنین امیدوار است با ادامه جستجوی حیات فرازمینی در جهان هستی که همچنان بدون شواهد قطعی مبنی بر تنها نبودن حیات روی زمین در حال انجام است، اطلاعات بیشتری در مورد این قمر به دست آورد، از جمله اینکه آیا قمر آیو حاوی آب کافی برای پشتیبانی از حیات فرازمینی است یا خیر.

شما می‌توانید دریاچه گدازه را در یک ویدیوی منتشر شده در یوتیوب مشاهده کنید؛ البته به خاطر داشته باشید که این ویدیو تنها بر اساس داده‌های ارسالی کاوشگر جونو، توسط یک هنرمند ساخته شده و جنبه علمی ندارد.

پیشینه خبر:
زندگی انسان در دیگر سیاره های منظومه شمسی چطور می‌توانست باشد؟ خیره‌کننده‌ترین عکس تلسکوپ هابل از سیاره مشتری جذاب‌ترین رویدادهای فضایی در سال ۲۰۲۳؛ از خورشید گرفتگی هیبریدی تا ابرماه و ماه آبی + تاریخ دقیق