خودروسازانی که در 2 دهه اخیر از میدان خارج شدند

نگاهی به سرنوشت غم انگیز خودروسازانی که در 2 دهه اخیر از میدان خارج شدند

طی حدود 25 سال اخیر، صنعت خودرو جهان برندهای جدیدی به خود دیده، اما خودروسازانی نیز به موازات ظهور برندهای جدید، از میدان خارج شدند.

در سالیان اخیر و در صنعت خودروسازی جهان، نام‌های بزرگ جدیدی مانند تسلا (یکی از شرکت های ایلان ماسک)، لوسید و ریویان ظاهر شده‌اند؛ اما به موازات حضور برندهای بزرگ جدید در بازار، شرکت‌های قدیمی و بعضا سرشناس بسیاری نیز در حدود 25 سال اخیر به آخر راه خود رسیده و ناگزیر دست از تولید کشیده یا تعطیل شده‌اند. در مطلب پیش رو از اخبار خودرو وبسایت گجت نیوز، قصد داریم نگاهی داشته باشیم بر شماری از معروف‌ترین برندهای خودروسازی که در دو دهه اخیر تعطیل شده‌اند.

خودروسازانی که در 2 دهه اخیر از میدان خارج شدند

خودروسازانی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم فارغ از دلیل شکست هر یک در طول فعالیت خود نقش مهمی در رشد صنعت خودروسازی جهان ایفا کرده و به رسیدن صنعت خودرو به جایگاه امروزی کمک کرده‌اند.

پلیموث و پونتیاک، قربانی استراتژی‌های شرکت مادر خود شدند، الدزمبیل و مرکوری نتوانستند با مقتضیات زمانه سازگار شوند و نام‌هایی چون ساترن و سایون نیز از همان ابتدا به‌عنوان برندهای آزمایشی برای جلب نظر خریداران جدید ایجاد شده بودند. در ادامه این مطلب به معرفی خودروسازانی که در 2 دهه اخیر از میدان خارج شدند می‌پردازیم.

ایگل

ایگل

کرایسلر بعد از خرید شرکت آمریکن موتورز (AMC) و در سال 1988 اقدام به تاسیس برند ایگل کرد. جالب است که کرایسلر این نام را از یکی از محصولات آمریکن موتورز اقتباس کرده بود و در ابتدا نیز با این برند نسبت به عرضه خودروهای AMC مانند پریمر اقدام کرد.

بعدها اما کرایسلر با برند ایگل شروع به عرضه نسخه ری‌بج شده برخی خودروهای میتسوبیشی مانند اکلیپس و میراژ در بازار آمریکا کرد. با وجود این، ایگل به‌دلیل آمار ضعیف فروش در سال 1999 و برای همیشه توسط کرایسلر تعطیل شد.

پلیموث

پلیموث

یکی دیگر از خودروسازانی که در دو دهه اخیر از میدان خارج شدند، پلیموث است. کرایسلر این برند را در سال 1928 و به‌عنوان یک برند پایه راه‌اندازی کرده بود؛ اما بعدها نام پلیموث با خودروهای نمادین و جذابی مانند باراکودا عجین شد.

البته پلیموث در سالیان پایانی فعالیت خود از شکوهی که زمانی داشت فاصله گرفته بود و عملیات احیای آن با رودستر عجیب پراولر نیز ناکام ماند تا نهایتا کرایسلر بعد از ادغام با دایملر در سال 2001 آن را تعطیل کند.

الدزمبیل

الدزمبیل : خودروسازانی که در 2 دهه اخیر از میدان خارج شدند

الدزمبیل یکی از سرشناس‌ترین خودروسازانی است که در دو دهه اخیر از میدان خارج شده‌اند. این برند ابتدا به‌عنوان یک شرکت مستقل در سال 1897 و توسط رانسوم الدز تاسیس شد؛ اما در سال 1908 توسط جنرال موتورز خریداری شد.

بعد از آن الدزمبیل تا حدود یک قرن به‌عنوان یکی از پیشروترین برندهای لوکس جنرال موتورز به فعالیت خود ادامه داد؛ اما نهایتا در سال 2004 به‌دلیل افت فروش، تعطیل شد.

روور

روور

روور در حدود یک قرن از جمله مهم‌ترین خودروسازان بریتانیایی بود؛ اما در دو دهه آخر فعالیت خود با مشکلات زیادی مواجه شد و بین مالکان بسیاری دست‌به‌دست گشت.

ابتدا و در سال 1994، کمپانی آلمانی بی‌ام‌و، گروه روور را خرید؛ اما در سال 2000 آن را به کنسرسیوم بریتانیایی فونیکس فروخت که حاصل آن شکل‌گیری گروه ام جی روور بود.

عملکرد ناموفق ام جی روور و اعلام ورشکستگی آن در سال 2005 سبب شد تا گروه خودروسازی چینی سایک برای خرید آن اقدام کند. سایک اگرچه ام جی را احیا کرد، اما نتوانست حقوق برند روور را به چنگ آورد و در نتیجه، به‌جای روور در سال 2006 برند، رووی را تاسیس کرد که هنوز هم فعال است.

پونتیاک

خودروسازانی که در 2 دهه اخیر از میدان خارج شدند

پونتیاک نیز از جمله مشهورترین خودروسازانی است که در دو دهه اخیر از میدان خارج شدند. این شرکت که فعالیت خود را در سال 1926 آغاز کرده بود، در طول دوره طولانی فعالیت خود، برخی از خاص‌ترین خودروهای افسانه‌ای آمریکایی مانند فایربرد و GTO را عرضه کرد.

با وجود همه موفقیت‌ها، پونتیاک یکی از سه برندی بود که در طرح بازسازی شرکت جنرال موتورز بعد از ورشکستگی سال 2009، برای همیشه تعطیل شد.

مرکوری

خودروسازانی که در 2 دهه اخیر از میدان خارج شدند

فورد با هدف پر کردن شکاف خالی بین برند اقتصادی فورد و برند لوکس لینکلن، در سال 1938 نسبت به تاسیس برند جدیدی به نام مرکوری اقدام کرد.

مرکوری در طول فعالیت چند دهه‌ای خود محصولات مختلفی بر اساس پلتفرم و قطعات مشترک با خودروهای فورد و لینکلن روانه بازار کرد؛ اما افت آمار فروش و کاهش سهم بازار مرکوری برای چندین سال متوالی، نهایتا فورد را ناگزیر به تعطیلی آن کرد.

هامر

هامر

برند هامر در سال 1999 توسط جنرال موتورز و با هدف عرضه شاسی بلند H1 که توسط شرکت AM جنرال ساخته می‌شد تاسیس شد. شاسی‌بلند H1 در واقع نسخه غیر نظامی هاموی بود و موفقیت آن به عرضه مدل‌های H2 و H3 در سال‌های بعد منجر شد.

این برند نهایتا در سال 2010 برای همیشه تعطیل شد. البته بعدها جنرال موتورز نام هامر را برای عرضه پیکاپ‌ها و شاسی بلندهای برقی خود و نه به‌عنوان یک برند مستقل احیا کرد.

ساترن

ساترن

در سال 1982، جنرال موتورز با هدف رقابت با محصولات جمع‌وجور و پرطرفدار ژاپنی، یک برند جدید به نام ساترن با شعار «نوع متفاوتی از شرکت خودروسازی» تاسیس کرد.

ساترن اگرچه در آغازین سال‌های فعالیت خود به‌لطف ریخت‌وپاش جنرال موتورز و عرضه محصولات اختصاصی، نسبتا موفق عمل کرد، ولی نهایتا در اوایل دهه 2000 از عرضه مدل‌های مستقل به عرضه نسخه ری‌بج شده دیگر محصولات جنرال موتورز مانند اوپل رسید و بعد هم با افت محسوس فروش، در اکتبر 2009 تعطیل شد.

سایون

خودروسازانی که در 2 دهه اخیر از میدان خارج شدند

کمپانی تویوتا، برند سایون را با هدف تولید و عرضه خودروهای کوچک و جوان‌پسند تاسیس کرد. اما سایون با وجود سبد محصولاتی متشکل از خودروهایی اقتصادی و کوچک، هرگز نتوانست آن‌طور که تویوتا انتظار داشت در بازار مورد استقبال قرار بگیرد. از سویی بعد از بحران اقتصادی سال 2008، فروش محصولات سایون شدیدا کاهش پیدا کرد و تویوتا ناگزیر در سال 2016 آن را تعطیل کرد.

دوو

دوو، خودروسازانی که در 2 دهه اخیر از میدان خارج شدند

شرکت دوو در زمانه‌ای نه‌چندان دور از عصر ما، یکی از بزرگترین خودروسازان جهان بود؛ ولی مشکلات مالی متعددی که در سال 1999 کل مجموعه دوو را تحت تاثیر قرار داد سبب شد تا کمپانی کره‌ای تصمیم به فروش بخش خودروسازی خود بگیرد.

مشتری بخش خودروسازی دوو، جنرال موتورز بود که پیش از آن و در اوایل دهه 80 میلادی، تجربه کار مشترک با دوو را داشت و در نتیجه، این شرکت را در سال 2002 خریداری کرده و نام آن را به جنرال موتورز کره تغییر داد.

اگرچه تولید خودرو توسط دوو تا سال‌ها بعد از خریداری توسط جنرال موتورز نیز ادامه پیدا کرد، اما این روزها تقریبا 10 سالی از آخرین فعالیت رسمی دوو در صنعت خودرو می‌گذرد و باید گفت این شرکت کره‌ای عملا تعطیل شده است.

ساب

ساب

ساب که در سال 1945 تاسیس شده بود، زمانی یکی از معروف‌ترین خودروسازان سوئدی بود. جنرال موتورز ابتدا در سال 1989 با سرمایه‌گذاری 600 میلیون دلاری، نیمی از سهام ساب را تصاحب کرد و بعدها و در سال 2000 نیز مابقی سهام آن را خرید.

با وجود این، ساب هرگز نتوانست به موفقیتی که انتظار می‌رفت برسد و جنرال موتورز نیز بعد از سال‌ها آمار فروش ضعیف، نهایتا این شرکت را در سال 2009 واگذار کرد. ساب بعد از مدتی دست‌به‌دست شدن بین شرکت هلندی اسپایکر و چند شرکت چینی، در سال 2016 تعطیل شد.

هولدن

هولدن

هولدن، شرکتی استرالیایی بود که در سال 1856 میلادی، کار خود را با تولید زین اسب در این کشور آغاز کرد؛ اما در سال 1908 وارد صنعت خودروسازی شد و در کوتاه زمانی نیز به مشهورترین خودروساز استرالیا بدل گشت.

این برند استرالیایی در سال 1931 به عضویت جنرال موتورز درآمد و در سال‌های بعد از آن با عرضه مجموعه‌ای از سدان‌ها و پیکاپ‌های اسپرت محبوب، توانست موفقیت‌های خوبی ثبت کند.

با وجود این و در قرن بیست و یکم، سهم هولدن از بازار استرالیا کاهش یافت و جنرال موتورز نیز در سال 2017 تصمیم گرفت به تولید خودرو در استرالیا پایان دهد. البته جنرال موتورز عرضه خودروهای وارداتی تحت برند هولدن را همچنان در استرالیا ادامه داد، ولی دوران فعالیت هولدن سرآمده بود و نتیجتا در سال 2020 فعالیت این شرکت به‌کلی متوقف شد.

بورگوارد

خودروسازانی که در 2 دهه اخیر از میدان خارج شدند

بورگوارد پیش از آن‌که در سال 1961 تعطیل شود از جمله مهم‌ترین و بزرگترین خودروسازان آلمانی بود. اما بعد از سال‌ها تعطیلی، خودروساز چینی بایک در سال 2015 تصمیم به احیای بورگوارد گرفت و با نام آن، چند محصول جدید روانه بازار کرد.

با وجود عرضه شماری شاسی بلند مدرن و جذاب، بورگوارد نتوانست به موفقیت در خور توجهی برسد و در نتیجه، این برند نیز در سال 2022 به جمع خودروسازانی که از میدان خارج شدند پیوست.

ویدیو مرتبط
مطلب بیشتر در گجت نیوز:
غرش استون مارتین والکری ۱۲ سیلندر، خیابان‌های آلمان را به لرزه در می‌آورد نسخه نهایی مرسدس بنز AMG One با قدرت 1049 اسب بخار و پیشرانه فرمول یکی معرفی شد + ویدیو نتیجه یک پژوهش: خودروهای برقی برای جان مردم خطرناک‌ترند میتوس پیور اسپید (Mythos PureSpeed) شاهکار فوق لوکس مرسدس بنز معرفی شد خودرو برقی شیائومی – Xiaomi SU7 + ویدیو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*