استیون هاوکینگ موجودات فضایی

چرا استیون هاوکینگ همیشه می‌گفت که موجودات فضایی بشر را نابود می‌کنند؟

بشر به‌شدت مشتاق پیدا کردن و برقراری ارتباط با تمدن های بیگانه است. هرچند یکی از برترین دانشمندان جهان یعنی استیون هاوکینگ بر این باور بود که موجودات فضایی بشر را نابود خواهند کرد.

از زمان آغاز عصر کاوش‌های فضایی در قرن بیستم بشر همیشه در فکر ارتباط با موجودات فضایی بوده است. نگاهی به حجم کتاب‌، فیلم‌ها و سریال‌های منتشر شده در رابطه با موجودات فضایی نیز به‌خوبی میزان اشتیاق ما را نشان می‌دهد. حتی دانشمندان پیام‌هایی را به‌نقاط مشخصی از فضا ارسال کرده‌اند تا بتوانند تمدن های بیگانه را شناسایی کنند. البته در برخی مواقع نیز شاهد ویدیو موجود فضایی هستیم، هرچند بر اساس گزارش‌های رسمی تاکنون هیچ دیداری بین انسان و یک موجود فضایی رخ نداده است.

موجودات فضایی می‌توانند کابوس استیون هاوکینگ را به واقعیت بدل کنند

استیون هاوکینگ موجودات فضایی

سوال مهم اینجاست که پس از اولین ارتباط بین انسان و موجودات فضایی چه اتفاقی رخ خواهد داد. بیایید اول از همه تصور کنیم که موجودات فضایی نیز به‌اندازه انسان یا بیشتر از آن هوشمند باشند. برخی افراد در این زمینه خوشبین هستند. آنها گمان می‌کنند که موجودات فضایی صلح‌طلب خواهند بود و تهدیدی برای بشر محسوب نمی‌شوند. در این حالت ارتباط با موجودات فضایی می‌تواند به تبادل دانش و فناوری منجر شود.

هرچند برخی همچون استیون هاوکینگ بر این باور هستند که موجودات فضایی نابودی بشر را رقم خواهند زد. برای یادآوری باید گفت که هاوکینگ یکی از دانشمندان برتر حوزه اخترفیزیک محسوب می‌شد. وی توانسته بود پدیده تابش هاوکینگ را در مورد سیاه‌چاله‌ها پیش‌بینی کند و در مورد تکینگی، انبساط جهان و گرانش نظرات ارزشمندی داشت. بنابراین وقتی چنین شخصی در مورد خطر بیگانگان هشدار می‌دهد، باید کمی مسئله را جدی گرفت.

استیون هاوکینگ موجودات فضایی

از نظر هاوکینگ با توجه به تعداد فوق‌العاده بالای ستاره‌ها و سیاره‌ها در سطح جهان می‌توان گفت که ما تنها نیستیم. بنابراین مسئله فقط زمان برقراری ارتباط با موجودات فضایی است. از نظر فیزیکدان مطرح سفر بین دو قاره مختلف در سطح زمین با سفر بین دو سامانه خورشیدی تفاوت چندانی ندارد. تنها تفاوت مهم اینجاست که ما می‌توانیم سفر بین قاره‌ای را انجام دهیم؛ اما در انجام سفرهای بین‌ستاره‌ای هنوز ناتوان هستیم.

برای یادآوری باید گفت که زمانی حتی سفر از یک کشور به کشوری دیگر فوق‌العاده سخت محسوب می‌شد. بنابراین گذر زمان می‌تواند شرایط را برای سفر به دیگر سامانه‌های خورشیدی و ارتباط با موجودات فضایی فراهم کند. در این حالت دو اتفاق می‌تواند رخ دهد. اول از همه اینکه موجودات فضایی رویکردی خصمانه داشته باشند و ما را در همان برخورد اول نابود کنند. چنین چیزی سبب می‌شود که پیش‌بینی استیون هاوکینگ در مورد موجودات فضایی به‌واقعیت تبدیل شود.

تمدن بیگانه

هرچند حالت دوم نیز در نهایت به نابودی بشر منجر خواهد شد. برای توضیح بیشتر باز باید به سفرهای بین‌قاره‌ای اشاره کنیم. استیون هاوکینگ بر این باور بود که رفتار موجودات فضایی با ما همچون رفتار اروپایی‌ها با کشورهای دیگر خواهد بود. آیا رفتار متمدنانه و بشردوستانه اروپایی‌ها را هنگام ارتباط با بومیان یک قاره دیگر به‌خاطر دارید؟ بله، ما هم چنین چیزی را ندیده‌ایم.

اروپایی‌ها هر بار گفتند که می‌خواهند دنیایی دیگر را کاوش کرده و یا با افراد گوناگون تجارت کنند. اما در عوض اروپایی‌ها گروهی از مردم محلی را کشتند، زمین‌ها و منابع ارزشمند آنها را به‌تاراج بردند و آنها را برده خود کردند.

به باور استیون هاوکینگ ارتباط با موجودات فضایی نیز دقیقا همین نتیجه را برای ما خواهد داشت. ما نیز همچون سرخ‌پوستانی خواهیم بود که قصد دارند در برابر مهاجمان قرار بگیرند. در این حالت موجودات فضایی منابع زمین را غارت خواهند کرد و اهمیتی هم به انسان‌ها نخواهند داد. هرچند یک احتمال دیگر نیز وجود دارد.

استیون هاوکینگ موجودات فضایی

این احتمال وجود دارد که انسان پس از هزاران سال پیشرفت کاملا توانایی سفر بین‌ستاره‌ای را به‌دست آورد. در این زمان شاید ما با موجوداتی برخورد کنیم که از نظر فناوری در جایگاه پایین‌تری قرار دارند. اینجا ما نقش اروپایی‌ها را خواهیم داشت و موجودات فضایی به‌عنوان بومیان مظلوم خواهند بود. در این صورت آیا پیش‌بینی استیون هاوکینگ از موجودات فضایی اشتباه خواهد بود؟ خیر؛ زیرا چنین شرایطی نمی‌تواند تا ابد پایدار بماند.

احتمال اینکه در جهانی با این عظمت موجودات پیشرفته‌تری وجود داشته باشند، کم نیست. بنابراین روزی خواهد رسید که انسان هنگام برخورد با موجودات فضایی جدید بحرانی بزرگ را تجربه کرده و در نهایت نابود شود. درست است که پیش‌بینی استیون هاوکینگ از موجودات فضایی چندان خوشبینانه نیست؛ اما چندان هم غیرمنطقی به‌نظر نمی‌رسد.

به‌نظر شما آیا ارتباط با موجودات فضایی پیشرفته باعث نابودی بشر خواهد شد؟

بیشتر بخوانید:
چرا تاکنون هیچ نشانه ای از موجودات فضایی پیدا نشده است؟ جستجوی حیات بیگانه در عجیب‌ترین نقاط کیهان دانشمندان نشانه جابجایی موجودات فضایی در کیهان را کشف کردند گزارش‌ های واقعی پنتاگون درباره چیزایی که فقط در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌ایم داستان عجیب ۶۰ کودک که همزمان ادعا می‌کردند با موجودات فضایی ملاقات کرده‌اند