آیفون 16 پرو گلکسی اس 24 اولترا

مقایسه آیفون 16 پرو با گلکسی اس 24 اولترا؛ پرچمدار آتی اپل دربرابر بهترین گوشی سامسونگ

در فاصله باقیمانده تا رونمایی آیفون 16 پرو – iPhone 16 Pro اپل، امروز به مقایسه این گوشی با گلکسی اس 24 اولترا سامسونگ می‌پردازیم. کدام گوشی پرچمدار محصول بهتری است؟

در سال‌های اخیر اپل توجه فراوانی به مدل‌های Pro آیفون خود داشته و به‌طور دائمی در صدد ایجاد تمایز میان مدل‌های پرو و استاندارد گوشی‌های پرچمدار خود بوده است. بر اساس شایعات موجود، این روند قرار است در خانواده آیفون 16 هم ادامه پیدا کند؛ به‌طوری که iPhone 16 Pro احتمالا با بهبودهایی قابل توجه در بخش‌های مختلف، خصوصا دوربین روانه بازار خواهد شد.

اما آیا این پیشرفت‌های آیفون 16 پرو برای شکست دادن گلکسی اس 24 اولترا؛ هیولای همه‌چیز تمام بازار گوشی‌های اندرویدی کافی خواهد بود؟ در ادامه با بخش گوشی های موبایل گجت نیوز همراه باشید تا با مقایسه مشخصات این دو گوشی پرچمدار سرشناس به بررسی همین مساله بپردازیم.

البته هنوز برای اظهار نظر قطعی در خصوص مشخصات فنی آیفون 16 پرو کمی زود است. اما بر اساس شایعاتی که توسط منابع موثق منتشر شده، پیشرفت‌هایی نظیر بهره‌مندی از دوربین تله فوتو نظیر مشابه آیفون 15 پرو مکس، تراشه قدرتمندتر، صفحه نمایش بزرگتر و ظرفیت بیشتر باتری از جمله مواردی هستند که باید در پرچمدار جدید اپل انتظارشان را کشید.

پرچمداران اپل و سامسونگ

از سوی دیگر، گلکسی S24 اولترا نیز مشخصا یکی از بهترین گوشی های پرچمدار حال حاضر بازار است که با ارائه صفحه نمایش غول‌پیکر بسیار باکیفیت، دوربین‌های کم‌نظیر و تراشه بسیار قدرتمندی که شانه به شانه چیپست‌های پرچمدار کنونی اپل عملکردی خیره‌کننده ارائه می‌دهد، یکی از واضح‌ترین گزینه‌ها برای افرادی‌ست که به دنبال بهترین گوشی بازار می‌گردند!

البته آن‌طور که در مقایسه اولیه آیفون 16 پرو مکس و گلکسی اس 24 اولترا اشاره کردیم، پرچمدار بزرگتر اپل رقیب مناسب‌تری برای S24 Ultra است. با این وجود مشخصات احتمالی آیفون 16 پرو نیز می‌تواند حاکی از توانمندی این گوشی برای ارائه برترین قابلیت‌های S24 اولترا با قیمتی مناسب‌تر باشد که ارزش خریدی چند برابر به آن می‌بخشد.

مقایسه مشخصات فنی آیفون 16 پرو با گلکسی اس 24 اولترا

پیش از آن که به مقایسه مفصل دو گوشی پرچمدار اپل و سامسونگ بپردازیم در جدول زیر نگاهی اجمالی خواهیم داشت به گزیده مشخصات فنی هریک از این دو گوشی.

گوشیآیفون 16 پروگلکسی اس 24 اولترا
شروع قیمت1000 دلار1300 دلار
اندازه صفحه نمایش6.3 اینچی6.8 اینچی
دوربین‌های پشت
  • 48 مگاپیکسلی اصلی
  • 48 مگاپیکسلی فوق عریض
  • 12 مگاپیکسلی تله فوتو (بزرگنمایی 5X)
  • 200 مگاپیکسلی اصلی
  • 12 مگاپیکسلی فوق عریض
  • 50 مگاپیکسلی تله فوتو (بزرگنمایی 5X)
  • 10 مگاپیکسلی تله فوتو (بزرگنمایی 3X)
دوربین سلفی12 مگاپیکسلی12 مگاپیکسلی
اندازه باتری5000 میلی آمپر ساعت
سیستم عاملآی او اس 18اندروید 14
رنگ‌بندی
  • خاکستری
  • صورتی
  • نقره‌ای
  • مشکی
  • مشکی تیتانیومی
  • خاکستری تیتانیومی
  • بنفش تیتانیومی
  • زرد تیتانیومی

طراحی و صفحه نمایش iPhone 16 Pro در برابر Galaxy S24 Ultra

اپل سال گذشته تغییرات مهمی در طراحی آیفون 15 پرو رقم زد. این کمپانی پس از مدت‌ها درگاه USB-C را جایگزین پورت‌های سالخورده و قدیمی لایتنینگ نمود و از بدنه‌ای تیتانیومی در پرچمدار جدیدش بهره برد. این تغییرات احتمالا در آیفون 16 پرو و نسل‌های بعدی آن نیز حضوری گسترده داشته باشند.

آیفون 16 پرو گلکسی اس 24 اولترا

از سوی دیگر، تغییر مهم بعدی در طراحی iPhone 15 Pro کلید جدید اکشن باتن بود که جایگزین سوییچ قطع و وصل کردن زنگ در آیفون‌های جدید شد و سطح جدیدی از کارآیی را برای پرچمداران اپل به ارمغان آورد. این کلید احتمالا در نسل جدید هم همراه پرچمداران کوپرتینویی بوده و حتی توسط یک کلید اختصاصی شاتر نیز همراهی می‌شود که برای ثبت سریع‌تر و راحت‌تر تصاویر کاربرد گسترده‌ای خواهد داشت.

در عین حال، مهم‌ترین تغییر طراحی گلکسی S24 اولترا استفاده از تیتانیوم در ساخت بود که از سری آیفون 15 پرو تقلید شده بود. از سوی دیگر، لبه‌های خمیده‌تر اس 23 اولترا با لبه‌هایی تخت در اس 24 اولترا جایگزین شده بود تا شاهد ظاهری متفاوت‌تر از این پرچمدار باشیم؛ هرچند که هنوز هم تشخیص پرچمدار پریمیوم امسال سامسونگ از مدل سال گذشته بسیار دشوار است!

صفحه نمایش 6.8 اینچی گلکسی اس 24 اولترا سامسونگ البته همچنان کیفیت فوق‌العاده‌ای داشته و احتمالا به‌مراتب بهتر از نمایشگر آیفون 16 پرو خواهد بود. البته شایعات حاکی از آن هستند که اندازه صفحه نمایش پرچمدار حرفه‌ای امسال اپل از 6.1 به 6.3 اینچ افزایش خواهد یافت و این مساله باعث خواهد شد که تفاوت اندازه صفحه نمایش این دو گوشی کمتر احساس شود. با این وجود Galaxy S24 Ultra همچنان بزرگترین و باکیفیت‌ترین صفحه نمایش دنیا را در اختیار داشته و بعید است که اپل امسال هم بتواند به گرد رقیب دیرینه برسد!

صفحه نمایش Galaxy S24 Ultra

برخی اخبار پیشین همچنین از افزایش 20 درصدی میزان روشنایی صفحه نمایش آیفون 16 پرو نسبت به قبل حکایت دارند. به این ترتیب پرچمدار آتی سامسونگ به حداکثر روشنایی 2000 نیتی (2400 نیت تحت تابش مستقیم نور خورشید) خواهد رسید که هرچند فوق‌العاده به نظر می‌رسد، اما همچنان عقب‌تر از بیشینه روشنایی 2600 نیتی گلکسی اس 24 اولتراست.

مقایسه دوربین آیفون 16 پرو با گلکسی اس 24 اولترا

عملکرد دوربین همواره یکی از مهم‌ترین زمینه‌های رقابت پرچمداران سامسونگ و اپل بوده و احتمالا امسال هم همین‌طور خواهد بود. روی کاغذ، برتری سخت افزاری در بخش دوربین با اس 24 اولتراست؛ چراکه حسگر اصلی به کار رفته در این گوشی 200 مگاپیکسلی است؛ درحالیکه آیفون 16 پرو از یک حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی بهره خواهد برد.

آیفون 16 پرو گلکسی اس 24 اولترا

از طرف دیگر، سال گذشته گلکسی اس 23 اولترا با ارائه بزرگنمایی نوری ده برابری با لنز تله فوتو خود عکسبرداری از سوژه‌های دور را با تحول بزرگی روبرو کرد. با این وجود در کمال تعجب در سال 2024 شاهد جایگزینی حسگر 10 مگاپیکسلی 10X تله فوتو با یک نمونه 50 مگاپیکسلی 5X بودیم که بزرگنمایی را به نصف رسانده؛ اما کیفیت عکس‌ها را به‌طور قابل توجهی ارتقا داد.

این مساله می‌تواند در نهایت به نفع اپل تمام شود! اخبار موجود به احتمال استفاده از یک لنز زوم چهارمنشوری در آیفون 16 پرو اشاره دارند که قادر است بزرگنمایی پنج برابری، مشابه گلکسی اس 24 اولترا را برای این گوشی به همراه داشته باشد. این لنز پیش‌تر در آیفون 15 پرو مکس هم به کار گرفته شده و در میان کاربران هم به محبوبیت بسیاری رسیده بود.

البته حتی در این صورت نیز گلکسی S24 اولترا با ارائه بزرگنمایی صد برابری موسوم به «بزرگنمایی فضایی» که یکی از بهترین دستاوردهای دوربین گوشی‌های موبایل در سال 2024 به شمار می‌رود، وضعیت بسیار بهتری در بخش بزرگنمایی خواهد داشت. در این شرایط البته باید دقت کرد که ثبت تصاویر با این سطح بزرگنمایی تنها توسط یک سه‌پایه امکان‌پذیر است؛ چراکه در غیر این‌صورت شاهد لرزش و نویز شدیدی در تصاویر خروجی خواهیم بود.

دوربین Galaxy S24 Ultra

افزوده شدن دوربین تله فوتوی جدید تنها پیشرفت iPhone 16 Pro در بخش دوربین نیست؛ چراکه شایعات مختلف همچنین از ارتقای رزولوشن دوربین فوق عریض این گوشی از 12 به 48 مگاپیکسل خبر داده‌اند. در این صورت تصاویر تله فوتو ثبت‌شده توسط آیفون 16 پرو شفاف‌تر و باکیفیت‌تر از گلکسی اس 24 اولترا خواهد بود.

در این بین، شایعات مربوط به استفاده اپل از یک لایه محافظ برای لنزهای سری iPhone 16 نیز دیگر مساله قابل توجهی است که می‌تواند باعث ارتقای کیفیت کلی تصویر ثبت‌شده توسط دوربین این گوشی شود.

البته بر کسی پوشیده نیست که توانمندی‌های سخت افزاری دوربین گوشی‌های موبایل تنها بخشی از عملکرد آن در عکسبرداری را تشکیل می‌دهند؛ چراکه بخش بزرگی از عملکرد نیز وابسته به قابلیت‌های پردازش تصاویر و ویرایش‌هایی‌ست که روی آن انجام می‌شود. در این زمینه البته اطلاعات چندان زیادی در اختیارمان نیست و باید منتظر عرضه خانواده آیفون 16 به بازار بمانیم!

در گجت نیوز بخوانید:
دوربین آیفون ۱۶ پرو با ۵ تغییر و پیشرفت مهم همراه است

عملکرد فنی iPhone 16 Pro در مقایسه با Galaxy S24 Ultra

پیشرفت‌های اخیر کوالکام در ساخت تراشه‌های پرچمدار اندرویدی باعث شده که بخش عملکرد فنی گوشی‌های پرچمدار که زمانی قلمرو تاخت و تاز آیفون‌های اپل به شمار می‌رفت، اکنون با رقابت نزدیک آیفون با پرچمداران اندرویدی دنبال شود! به‌طور خاص، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 به کار رفته در گلکسی اس 24 اولترا با عملکرد خیره‌کننده فنی خود به‌خوبی توانسته در برابر تراشه‌های سه نانومتری A17 Pro اپل قد علم کند و حتی در برخی تست‌ها امتیازات بالاتری را نیز کسب کند.

آیفون 16 پرو گلکسی اس 24 اولترا

برای مقایسه بد نیست بدانید که S24 Ultra موفق شده در برخی از بنچمارک‌های گرافیکی امتیازی بالاتر از آیفون 15 پرو و تراشه‌های پرادعای A17 این دستگاه‌ها به دست آورد. از سوی دیگر، امتیاز چندهسته‌ای بنچمارک گیک بنچ نیز برای اس 24 اولترا بالاتر از آیفون 15 پرو بوده است؛ هرچند که پرچمدار اپل در رمزگردانی فایل‌های ویدیویی در Adobe Premiere Rush عملکرد بهتری داشته است!

با این وجود انتظار می‌رود تراشه‌های سه نانومتری جدید A18 Pro به کار رفته در آیفون 16 پرو قادر به ارائه عملکردی به‌مراتب بهتر از نسل قبل بوده و به‌راحتی قادر به شکست دادن تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 به کار رفته در پرچمداران سامسونگ باشند. شایعات حاکی از آن هستند که تمامی مد‌ل‌های خانواده آیفون 16 اپل به تراشه‌های A18 مجهز خواهند بود؛ درحالیکه مدل‌های Pro از نمونه‌ای قدرتمندتر از این چیپست بهره خواهند برد.

برای مقایسه رو در روی عملکرد فنی iPhone 16 Pro و Galaxy S24 Ultra باید منتظر عرضه سری آیفون 2024 به بازار شد؛ هرچند که نتایج بنچمارک‌های اولیه آیفون 16 پرو خیره‌کننده و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند!

شارژدهی باتری و سرعت شارژ آیفون 16 پرو در برابر گلکسی اس 24 اولترا

به جز عملکرد فنی قدرتمند، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 به کار رفته در گلکسی اس 24 اولترا در برخی بخش‌های دیگر نیز پیشرفت‌های جالب توجهی برای این گوشی به ارمغان آورده است. به‌طور خاص، این تراشه مدیریت انرژی فوق‌العاده‌ای داشته و در کنار باتری حجیم 5000 میلی آمپر ساعتی باعث شارژدهی بسیار خوب S24 Ultra شده است.

گلکسی اس 24 اولترا در تست عملکرد باتری گوشی های پرچمدار سال 2024 موفق به ثبت شارژدهی 16 ساعت و 45 دقیقه‌ای شده که حدود 6.5 ساعت بالاتر از متوسط شارژدهی یک گوشی هوشمند به شمار می‌رود. این اعداد فوق‌العاده، گلکسی اس 24 اولترا را پس از وان پلاس 12 به‌عنوان دوم پرچمداران با بیشترین شارژدهی باتری در دنیا تبدیل می‌کند.

در عین حال آیفون 16 پرو اپل در این زمینه‌ با محدودیت اندازه روبروست و به خاطر ابعاد کوچکترش در مقایسه با اس 24 اولترا قادر به بهره بردن از یک باتری بزرگ نیست! برای مقایسه بد نیست بدانید که آیفون 15 پرو از یک باتری 3290 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که به‌طور قابل توجهی کوچکتر از نمونه به کار رفته در پرچمدار پریمیوم سامسونگ بود.

اندازه iPhone 16 Pro

البته برخی اخبار از افزایش احتمالی اندازه باتری آیفون 16 پرو نسبت به نسل قبل حکایت دارند که می‌تواند افزایش قطعی شارژدهی را برای این دستگاه به همراه داشته باشد. با این وجود حتی اگر این اتفاق رخ ندهد هم می‌توان انتظار داشت که شارژدی آیفون 16 پرو به‌مراتب بیشتر از آیفون 15 پرو باشد که با شارژدهی 10 ساعت و 53 دقیقه‌ای خود در بنجمارک انجام شده، اندکی بهتر از میانگین عمل کرد!

گلکسی اس 24 اولترا همچنین از شارژ سریع 45 واتی بهره می‌برد که شاید در برابر برخی گوشی‌های اندرویدی چینی حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما بدون شک از شارژ 27 واتی آیفون 15 پرو قدرتمندتر و سریع‌تر است. اپل البته به‌طور رسمی توان شارژ USB-C آیفون‌های خود را 20 وات اعلام کرده؛ اما بررسی‌های انجام شده روی آن حاکی از سرعت اندکی بالاتر شارژ شدن در واقعیت است!

هیچ شایعه و اخبار تا کنون به احتمال افزایش سرعت شارژ در سری آیفون 16 اشاره نکرده؛ اما جایگزینی پورت‌های لایتنینگ با USB-C در این پرچمداران باعث شده که گزینه افزایش سرعت آیفون‌های اپل همیشه روی میز باشد!

مقایسه سیستم عامل و قابلیت‌های نرم افزاری iPhone 16 Pro و Galaxy S4 Ultra

سال‌های 2024 و 2025 را باید سال‌های نبرد هوش مصنوعی در صنعت گوشی‌های موبایل دانست. اوایل امسال، سامسونگ به‌طور گسترده از قابلیت‌های مبتنی بر AI  خانواده گلکسی اس 24 خود رونمایی کرد و رسما نبرد هوش مصنوعی در صنعت گوشی‌های موبایل را کلید زد.

مهم‌ترین قابلیت‌های هوش مصنوعی که پرچمداران سامسونگ به کاربران خود ارائه دادند، ویژگی Circle to Search، دستیار نگارش متون و خلاصه‌سازی صفحات وب و البته ابزارهای گسترده ویرایش متن از طریق هوش مصنوعی مولد بود که شروعی قدرتمند برای استفاده از AI در صنعت گوشی‌های موبایل به شمار می‌رود.

سیستم عامل آی او اس

بر همین اساس فعلا گلکسی S24 اولترا دست بالاتر را در رقابت با تمامی محصولات اپل در اختیار دارد؛ چراکه کمپانی کوپرتینویی تا کنون هیچ اطلاعاتی در خصوص تجهیز آیفون‌هایش به قابلیت‌های متنوع AI را درز نداده است. در عین حال می‌توان انتظار داشت که رویداد WWDC 2024 که زمان اندکی تا برگزاری آن باقی مانده، ورق را به نفع اپل برگرداند! در این رویداد، اپل به‌طور رسمی iOS 18 که آن را بزرگترین بروزرسانی سیستم عامل گوشی‌های خود طی چند سال اخیر خوانده را رونمایی خواهد کرد.

انتظار می‌رود هوش مصنوعی و قابلیت‌های مبتنی بر آن حضور پررنگی در iOS 18 داشته باشند و به‌طور خاص، دستیار هوشمند سیری بتواند با بهره‌گیری از این قابلیت‌ها توانمندی بیشتری به دست آورد و قادر به انجام مسئولیت‌های پیچیده‌تری باشد. با این وجود تا زمانی که اپل به‌طور رسمی در خصوص آی او اس 18 اطلاع‌رسانی نکند، نمی‌توان در خصوص مقایسه قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل و سامسونگ اظهار نظر دقیقی کرد.

قیمت iPhone 16 Pro در برابر Galaxy S24 Ultra

افزایش قیمت 100 دلاری گلکسی اس 24 اولترا نسبت به قبل آن را به یکی از گران‌ترین گوشی‌های پرچمدار حال حاضر دنیا تبدیل کرد. این گوشی اکنون در نسخه پایه 1300 دلار قیمت داشته و از دسترس بسیاری علاقمندان خارج است!

آیفون 16 پرو گلکسی اس 24 اولترا

از سوی دیگر هنوز برای اظهار نظر در خصوص قیمت قطعی آیفون 16 پرو اندکی زود است. با این وجود تقریبا می‌توان مطمئن بود که قیمت آن هرچه که باشد ارزان‌تر از گلکسی اس 24 اولترا خواهد بود. در حال حاضر آیفون 15 پرو قیمتی 1000 دلاری دارد که هرچند به هیچ وجه ارزان نیست؛ اما همچنان 300 دلار ارزان‌قیمت‌تر از پرچمدار سال گذشته سامسونگ به شمار می‌رود!

از طرف دیگر همچنین برخی شایعات نیز به احتمال افزایش ظرفیت مدل پایه آیفون 16 پرو از 128 گیگ به 256 گیگ اشاره دارند که در صورت رخ دادن؛ به‌طور حتم روی قیمت آن تاثیر خواهد داشت. این تاثیر اما هرچقدر هم که باشد، باز هم آیفون 16 پرو قیمتی مناسب‌تر از گلکسی اس 24 اولترا خواهد داشت!

جمع‌بندی؛ آیا پرچمدار آتی قادر به شکست بهترین گوشی سامسونگ خواهد بود؟

همان‌طور که مشاهده فرمودید هنوز ندانسته‌های زیادی در خصوص آیفون 16 پرو وجود دارد که مقایسه آن با گلکسی اس 24 اولترا را اندکی دشوارتر می‌کنند. با این وجود حتی با بررسی اطلاعات کنونی نیز می‌توان توقع داشت نبرد پرچمداران امسال اپل و سامسونگ سنگین‌تر از هر سال باشد!

آیفون 16 پرو گلکسی اس 24 اولترا

گلکسی اس 24 اولترا طبیعتا صفحه نمایش بزرگ‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به آیفون 16 پرو دارد؛ اما پرچمدار اپل قطعا تلاش خواهد کرد که در تمامی زمینه‌های دیگر بر رقیب گردن‌کلفت کره‌ای خود غلبه کند!

در گجت نیوز بخوانید:
۵ گوشی پرچمدار اندرویدی که می‌توانید به جای گلکسی اس ۲۴ اولترا خریداری کنید آیا باید منتظر آیفون ۱۶ اولترا باشیم؟ تمام شایعات و اخبار در مورد آیفون سوپر پریمیوم اپل ۱۰ دلیل برای اینکه جدیدترین مدل آیفون را نخریم!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*