گران شدن خودرو

منتظر گران شدن خودرو باشیم یا ارزانی؟

یک کارشناس حوزه خودرو، گران شدن یا ارزان شدن خودروهای داخلی و وارداتی را وابسته به تحولات سیاسی چند وقت اخیر دانست.

ریزش قیمت خودرو در بازار ایران به یک عادت مثبت در یکماه اخیر تبدیل شده و این موضوع نیز ناشی از واردات محدود ماشین‌های سواری، تصویب طرح واردات خودروهای کارکرده و تزریق بیشتر ماشین توسط خودروسازان داخلی و مونتاژی به بازار است. طبق آخرین اخبار خودرو، فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو تحولات و برخوردهای سیاسی چند روز اخیر که ممکن است منجر به درگیری های نظامی نیز شود را یک عامل مهم برای آینده بازار خودرو می‌داند.

تحولات سیاسی، عاملی بر گران شدن قیمت خودرو

گران شدن خودرو

طبق صخبت‌های فیروز نادری، بازار خودرو تحت تاثیر اخبار سیاسی که باعث شده قیمت دلار افزایش پیدا کند قرار گرفته است و قیمت‌ها بالا رفته است. ب همین اساس 50 درصد قیمت‌هایی که اخیرا پایین آمده بود، دوباره برگشته است و خرید و فروش آنچنانی در بازار ماشین‌های سواری وجود ندارد. این موضوع نشان از رکود در بازار و کمبود نقدینگی است. همچنین برخی ماشین‌های ایرانی ارزان قیمت معامله می‌شوند، اما ماشین‌های گران‌قیمت همچنان در شوک و رکود هستند.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه اظهار داشت‌:

وضعیت بازارها به نحوی است که در لبه تیغ هستیم و اگر درگیری و برخوردهای سیاسی رخ ندهد، بازار خودرو ما باید به سمت ارزانی و رکود حرکت کند. انتخاب رئیس‌جمهور شوک خوبی به بازار خودرو داد و قیمت‌ها نزولی شد، اما ترور اخیر اسماعیل هنیه در کشورمان باعث آشوب در بازار شد و حالا هم بازار منتظر پاسخ ایران و شوک‌های سیاسی بعدی است؛ احتمالا بعد از این که نتیجه حرکت سیاسی ایران مشخص شود، بازار کم کم به سمت آرامش حرکت می‌کند.

نادری در ادامه افزود:

رئیس جمهور پزشکیان در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری موافق واردات خودروهای کارکرده بود، اگر این اتفاق بیفتد و واردات خودروهای کارکرده آزاد و اجرایی شود، خیلی اتفاق خوبی در بازار خودرو رخ می‌دهد؛ در واقع زمانی که آیین‌نامه خودروهای کارکرده ابلاغ شد، بازار ریزش شدیدی پیدا کرد، اما کمی بعد بحث تامین ارز از سوی بانک مرکزی مطرح شد و با تعللی که صورت گرفت، روند نزولی بازار ادامه نیافت.

طبق اظهارات وی، واردات خودروهای کارکرده می‌تواند تاثیر بالایی در بازار ماشین‌های سواری بگذارد، باعث رقابت بین شرکت‌های خودرویی شود و قیمت‌ها را سامان دهد. از سویی دیگر وی معتقد است که تقاضای زیادی در بازار ماشین وجود ندارد و ماشین در کشور ما خیلی زیاد شده است که نشان دهنده افزایش عرضه و کاهش تقاضا است. این موضوع به خودی خود می‌تواند عاملی برای کاهش قیمت در صورت آرام شدن جو سیاسی فعلی شود.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
قیمت گواهی اسقاط برای واردات خودروهای کارکرده چقدر است؟ ایران بنزین را لیتری ۳۸ هزار تومان به کشور وارد می‌کند! در برخی مسیر‌ها رانندگی با سرعت کم هم جریمه دارد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*