بدترین جنگنده‌های تاریخ

اینها بدترین جنگنده‌های تاریخ هستند

ججت‌های جنگنده بسیاری به دلیل ضعف در سیستم موتوری و ساختار ظاهری از رده خارج شدند. در ادامه به معرفی بدترین جنگنده‌های تاریخ خواهیم پرداخت.

هواپیماهای جنگنده که با سرعت بالایشان برتری هوایی و سرعتی نسبت به هواپیماهای نظامی دارند، برای اولین بار در جنگ کره توسط ایالات متحده آمریکا استفاده شدند.

بدترین جنگنده‌های تاریخ کدام‌اند؟

بدترین جنگنده‌های تاریخ

جت‌های جنگنده از حدود 100 سال پیش تا به الان تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. برخی از این جنگنده‌ها همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند اما برخی دیگر به دلیل شکست‎‌ در عملیات‌های نظامی، دیگر استفاده نمی‌شوند.

پس از تکامل طراحی این جنگنده‌‌ها از زمان جنگ جهانی اول، حال از جنگنده‌هایی همچون مافوق صوت، فوق مانور پذیر و رادار گریز برای نبردهای هوایی توسط ارتش‌های نظامی استفاده می‌شود.

علل مختلفی برای موفقیت یا شکست یک جنگنده در عملیات نظامی وجود دارد از جمله آن‌ها می‌توان به مهارت خلبانان، درستی تاکتیک اصول جنگی و همچنین عملکرد جنگنده در برابر نبرد هوایی اشاره کرد.

استفاه از حت‌های جنگنده به عنوان یک سلاح نظامی برای شرکت در جنگ و یا حتی ساختار نیروی نظامی هر کشوری، ضروری است. در ادامه به معرفی بدترین جنگنده‌های تاریخ می‌پردازیم.

 یاکولف یاک-38

 یاکولف یاک-38

یاکولف یاک 38 به عنوان اولین جنگنده عمود پرواز نیروی هوادریایی شوروی سابق به شمار می‌رود. این جنگنده به طور کلی بر روی ناو هواپیمابر کیف به انجام ماموریت‌هایش می‌پرداخت.

هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی برای رقابت با ابر قدرت‎‌های دنیا دستور جنگ را صادر کرد، بریتانیای کبیر با هریر GR.1  به مقابله با شوروی پرداخت.

شوروی نیز در پاسخ به انگلستان از یاکولف یاک-38 خود رونمایی کرد. این جنگنده از قابلیت برخاستن و فرود عمودی بهره می‌برد. اما به دلیل طراحی موتور رانش عقب و توربوفن بالابر برای این هواپیمای جنگنده، کنترل را برای خلبان سخت می‌کرد.

یاک-38 به دلیل خرابی فن‌هایش که عملکرد این جنگنده را کاهش می‌داد، همزمان با سقوط اتحاد جماهیر شوروی، از بین رفت و دیگر نمونه‌‌ای از آن تولید نشد.

این جت که دارای برد عملیاتی 320 کلیومتری بود، دیگر تولید نشد اما رقیب انگلیسی آن هریر GR.1  همچنان درحال خدمت به ارتش بریتانیای کبیر است.

 میگ-23

میگ-23

میکویان-گورویچ میگ-23، به عنوان هواپیمای جنگنده مجهز به بال متحرک شناخته‌ می‌شود. این جنگنده به عنوان نسل سوم جنگنده‌های روسی نیز به شمار می‌رود.

میگ-23 اولین جنگنده اتحاد جماهیر شوروی است که از رادار نگاه به پایین یا همان شلیک به پایین و همچنین موشک‌های هوا به هوا با برد فراتر از میدان دید بهره می‌برد.

این هواپیما که یکی از بدترین جنگنده‌های تاریخ بوده به دلیل هندلینگ و پایداری ضعیف آن که موتورش اغلب اوقات بیش از حد داغ می‌شد، در نبردهای هوایی شکست‌های مختلفی را بار آورد.

شوروی هزینه‌های بسیاری را برای تعمیر و نگهداری میگ-23 صرف کرد و در تصمیمی این جت جنگنده در عراق و سوریه مستقر شد و پس از برخورد با اف-14 و اف-15 دچار آسیب و ارتش روسیه میگ-21 را جایگزین آن کردند.

 کانویر F-102 Delta Dagger

کانویر F-102 Delta Dagger

کانویر اف-۱۰۲ دلتا دگر، اولین هواپیمای جنگنده مافوق صوت آمریکا بود که توسط شرکت کانویر طراحی و تولید شد. هدف اصلی ارتش آمریکا از تولید این جنگنده، مقابله با حملات احتمالی بمب افکن‌های شوروی بود.

جنگنده کانویر دارای بال دلتا بود. بال دلتا نوعی از بال‌های هواگردها است که به شکل مثلث یا حرف دلتا در ریاضیات در می‌آید که می‌تواند امکان پرواز در هر شرایط جوی را برای جنگنده ایجاد کند.

پس از رونمایی از این جنگنده در سال 1956، مشکلات مختلفی در طول نبردهای هوایی برای آن پیش آمد. F-102 که نوعی هواپیمای پرسرعت بود، نتوانست در نبردهای هوایی به سرعت 1 ماخ برسد.

دلیل این شکست، عدم مقابله بدنه با امواج فراصوتی بود. پس از طراحی مجدد جت F-102، رتبه ایمنی آن در برابر نبردها کاهش پیدا کرد به طوری که از 1000 فروند نزدیک به 259 فروند جت F-102 از بین رفتند و 70 خلبان نیز کشته شدند.

 هاینکل هائی 162

هاینکل هائی 162

هاینل هائی، هواگرد جنگنده تک موتوره از شرکت هاینکال آلمان بود که ارتش آلمان از آن در اواخر جنگ جهانی دوم استفاده کردند. این جت جنگنده لقب‌های دیگری همچون سالاماندر و فولکس ییگر نیز دارد.

ارتش نازی که در پایان جنگ جهانی تلاش‌های بسیاری برای تولید جت‌های جنگنده کردند، بالاخرهه توانستند با تولید هاینکل هائی 162 به مبارزه بپردازند.

نازی‌های سعی داشتند تا این جنگنده را طوری تولید کنند که هم ارزان‎‌تر باشد و هم توسط نیروی کار نیمه ماهر قابل استفاده باشد. دلیل این اقدام ارتش نازی، فروپاشی اقتصادی آلمان بود.

هائی 162 که نمونه اقتصادی جت‌های جنگنده است با چوب ساخته شد. پس ماه‌ها تلاش، بالاخره هائی به نبرد هوایی فرستاده شد و عملکرد بسیار ضعیفی را از خود نشان داد.

پس از فروپاشی آلمان نازی در سال 1945 به رهبری آلدوف هیتلر، 30 نمونه هاینکل هائی 162 از بین رفتند و دیگر ارتش آلمان از این جنگنده چوبی، هواگردی تولید نکرد.

 ووت اف 7 یو کاتلس

بدترین جنگنده‌های تاریخ

ووت اف 7 یو کاتلس، هواپیمای جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود که توسط شرکت ووت تولید و در سال 1948 میلادی از آن رونمایی شد.

این هواپیما به لحاظ ظاهری از دیگر جت‌های جنگنده متمایز بود. طراحی غیر معمول این جت، سرعت و توانایی‌های بالایی را به آن می‌داد اما این نسخه همچون دیگر هواپیماهای جنگنده جنگ جهانی دارای مشکلاتی بود.

ضعف اصلی Vought F7U Cutlass، موتور آن بود که باعث شد لقب کاتلس بی‌رحم را به آن بدهند. به دلیل ایمنی پایین این جت، خلبانان از آن استفاده‌ای نکردند و بعد از 11 سال دیگر نمونه‌ای از آن تولید و بکار گرفته نشد.

پیشینه خبر:
با سامانه پدافندی ارتفاع پایین ۹ دی ایران آشنا شوید تماشا کنید: سقوط ترسناک جنگنده روسی از زاویه دید خلبان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*