اولین قاتل سریالی جهان

با لاکوستا آشنا شوید؛ اولین قاتل سریالی جهان که تن یک امپراتوری را می‌لرزاند

امروز می‌خواهیم شما را با لاکوستا از گال آشنا کنیم. زنی مخوف که به‌عنوان اولین قاتل سریالی جهان شناخته می‌شود و در کشتن افراد بیگناه حتی لحظه‌ای تردید نمی‌کرد.

در تاریخ معاصر تمامی جنبه‌های زندگی انسان با جزئیات ثبت شده است. به همین‌خاطر در مورد زندگی افراد عادی اطلاعات داریم و حتی مشهورترین جنایتکاران صد سال اخیر را هم می‌شناسیم. هرچند که وضعیت در مورد تاریخ باستان فرق می‌کند. در متون باستانی تنها از پادشاهان، سرداران مطرح و گاهی هم اندیشمندان مشهور یاد می‌شود. گرچه یک استثنا وجود دارد و آن اولین قاتل سریالی جهان است. کسی که توانسته به‌خاطر بی‌رحمی و سنگدلی خود جایگاهی جاودانه در تاریخ پیدا کند.

جنازه‌های زیادی در اتاق اولین قاتل سریالی جهان انباشته شده بودند

اولین قاتل سریالی جهان

در روم باستان شخصیت‌های برجسته تلاش می‌کردند به جایگاه امپراتور دست یابند. در این مسیر نیز از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند. یکی از راههای رایج برای حذف مخالفان هم استفاده از سم بود. اینجاست که زنی به‌نام لاکوستا از گالیا (فرانسه امروزی) مطرح می‌شود. او در قرن اول میلادی مرگبارترین سموم را می‌ساخت و شهرت بسیار زیادی داشت.

جالب اینجاست که در نوشته‌های تاریخی معمولا پیرامون افراد اختلاف‌ نظر وجود دارد؛ اما همه اتفاق نظر دارند که لاکوستا قادر بود مرگبارترین سموم را برای کشتن افراد آماده کند. در ادامه به زندگی عجیب اولین قاتل سریالی جهان و تولید‌کننده سموم نرون، امپراتور روم می‌پردازیم.

ورود لاکوستا به روم باستان

سموم ساخته شده توسط لاکوستا جان افراد زیادی از دربار امپراتوری روم را گرفتند. البته ابهاماتی در رابطه با وی وجود دارد؛ اما کارشناسان تاریخ و باستان شناسی بر این باور هستند که وی اصالتا به گال تعلق داشته و دانش مربوط به چگونگی ترکیب سموم مختلف را نیز از همانجا آموخته است. اما چطور اولین قاتل سریالی جهان به روم آمد؟

کمپین ژولیوس سزار در گال سبب شده بود که یک میلیون نفر به بردگی گرفته شوند. احتمالا لاکوستا نیز به‌عنوان برده در بازارهای روم فروخته شده بود. او توانسته بود در مدت حضور در روم به‌عنوان شخصی با دانش بالا در مورد گیاهان دارویی معروف شود. چراکه در سال ۵۴ میلادی آگریپا جوان، همسر امپراتور از لاکوستا خواست که برای مسموم کردن و کشتن شوهرش او را کمک کند.

روم باستان

آگریپا جوان با امپراتور کلادیوس ازدواج کرده بود؛ اما از شرایط راضی نبود. او همیشه نقشه کشتن امپراتور را در سر می‌پروراند؛ اما نمی‌دانست که چطور می‌تواند چنین ایده‌ای را عملی کند. تا اینکه شنید شخصی به اتهام ساختن سم متهم شده است؛ اما شواهد و مدارک کافی نیستند. آگریپا دستور آزاد شدن اولین قاتل سریالی جهان را صادر کرد تا از او برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

او به لاکوستا گفت سمی را با ترکیبات بسیار نادر آماده سازد. این سم باید ابتدا سبب زوال عقل امپراتور شده و سپس با تاخیر مرگ او را رقم بزند. بدین‌ترتیب هیچکس به مسئله شک نخواهد کرد. لاکوستا نیز همین‌ کار را کرد و در نهایت خدمتکاران سم را به‌غذای امپراتور اضافه کردند. اثرگذاری سم کمی طول کشید و آگریپا بی‌طاقت بود. به‌ همین‌خاطر بار دیگر او را مسموم کرد.

اینبار به لاکوستا گفته شد که فورا یک پر را به سم آغشته کند. سپس از دکتر مخصوص امپراتور خواسته شد که پر را وارد دهان امپراتور کند تا مثلا با ایجاد حالت تهوع سم پیشین خارج شود. در حالی که سم بیشتری وارد بدن او می‌شد. پس از مرگ کلادیوس نرون فرزند آگریپا از ازدواج اولش به تخت پادشاهی رسید.

استفاده از سموم مختلف در روم باستان

اطلاعات دقیقی از ترکیبات مورد استفاده توسط لاکوستا در دست نیست؛ اما ظاهرا او بیشتر از مواد مرگباری همچون آرسنیک، گیاه بلادون سوسنی و قارچ‌های سمی استفاده می‌کرده است. البته آگریپا جوان تنها عضو خاندان سلطنتی روم نبود که از سم برای کشتن دیگران استفاده می‌کرد. کلادیا لیویا جولیا همسرش دروسوس را که قرار بود امپراتور شود مسموم کرد. نرون نیز برادر ناتنی خود را با سم کشت. کالیگولا حتی یک ظرف بسیار بزرگ را با سم پر کرده بود.

آگریپا و نرون

آگریپا و نرون

وضعیت در دربار روم طوری شده بود که همه نگران مسموم شدن بودند. به همین‌خاطر افرادی را موظف کرده بودند که پیش از آنها غذاها را امتحان کنند. نرون که به‌لطف اولین قاتل سریالی جهان به تخت پادشاهی رسیده بود، بیش از بقیه نگران بود. آنقدر که همیشه یک سم بسیار خطرناک را با خود حمل می‌کرد. در واقع هدف نرون این بود که اگر روزی مسموم شود، مرگی دردناک و تدریجی را تجربه نکند و فوری خودکشی کند.

اوجگیری قدرت لاکوستا در دربار

پس از مرگ کلادیوس دیگر هیچ اطلاعاتی در رابطه با لاکوستا از گال دیده نمی‌شود. تا اینکه امپراتور نرون تصمیم می‌گیرد یکی از رقبای خود را از میان بردارد. اینجاست که مجددا سراغ اولین قاتل سریالی جهان می‌رود. نرون احساس می‌کرد که جایگاه چندان مستحکمی بر تخت امپراتوری ندارد و ممکن است پسر سومین زن کلادیوس، بریتانیکوس جای او را بگیرد.

در نتیجه سراغ لاکوستا رفت تا سمی مرگبار را آماده کند. نرون گفته بود که سم باید درجا باعث مرگ شود و لاکوستا نیز ترکیبی از گیاهان مرگبار را ارائه کرد. گرچه به‌طرز عجیبی سم اثر نکرد. نرون که فوق‌العاده عصبانی شده بود خود شخصا لاکوستا را شلاق زد. سپس به او دستور داد که ترکیبات سمی جدیدتر و قوی‌تری را آماده کند.

اولین قاتل سریالی جهان

لاکوستا سموم جدید خود را روی افراد بیگناه، بردگان و حتی کودکان امتحان می‌کرد. اولین قاتل سریالی جهان فقط می‌خواست سمی فوق‌العاده قدرتمند را آماده کند و برای جان افراد سر سوزنی ارزش قائل نبود. در نهایت یک ترکیب مرگبار آماده شد. هنگام شام خدمتکاران یک نوشیدنی داغ را برای برادر نرون آوردند. فرد پیشمرگ کمی از نوشیدنی خورد و گفت که سمی در آن نیست.

بریتانیکوس که خیالش راحت شده بود به خدمتکاران دستور داد نوشیدنی را خنک کنند. آنها نیز با اضافه کردن آب سمی اینکار را انجام دادند. پس از خوردن تنها یک جرعه، بریتانیکوس نقش بر زمین شد. نرون دستور داد که کسی نزدیک نشود؛ زیرا برادرش دچار حمله صرع شده است. کمی بعد بریتانیکوس جان باخت. این اتفاق باعث شد که وضعیت اولین قاتل سریالی جهان کاملا دگرگون شود.

نرون لاکوستا را به‌عنوان مسموم‌کننده اعظم دربار انتخاب کرد و املاک و خدمتکاران فراوانی در اختیار او گذاشت. همچنین گروهی از افراد را معروف یادگیری هنر مسموم کردن زیر نظر لاکوستا کرد. در این مدت لاکوستا ترکیبات زیادی را آماده کرد و همه را نیز روی افراد بیگناه امتحان می‌کرد تا در زمان استفاده کاملا مطمئن باشند.

لاکوستا در نقش اولین قاتل سریالی جهان

در رابطه با اینکه لاکوستا اولین قاتل سریالی جهان بوده است یا خیر اختلاف نظر وجود دارد. برخی او را زنی فرصت‌طلب تصویر می‌کنند که صرفا سرنوشت خود را با خانواده سلطنتی گره زده است تا از زندان و مرگ رهایی پیدا کند. برخی دیگر نیز او را یک قاتل بی‌رحم می‌دانند.

اولین قاتل سریالی جهان

به‌باور برخی مورخین آگریپا و نرون از او خواسته بودند که برای مسموم کردن افراد ترکیبات سمی را آماده کند. اگر لاکوستا موافقت نمی‌کرد، قطعا جان خود را از دست می‌داد؛ بنابراین چاره‌ای نداشت. این افراد همچنین تاکید می‌کنند که لاکوستا به‌خاطر دستور اکید نرون سم‌های جدید را روی افراد آزمایش می‌کرد.

هرچند که گروهی دیگر معتقد هستند که او قطعا اولین قاتل سریالی جهان است. چراکه لاکوستا حتی به اثرگذاری یک سم راضی نمی‌شد و آنقدر آن را روی افراد مختلف آزمایش می‌کرد تا دوز دقیق را به‌دست آورد. همین نیز باعث شده بود که اتاق او همیشه مملو از اجساد مختلف باشد.

سقوط لاکوستا

نرون به لاکوستا قول داده بود که در هر شرایطی از او محافظت خواهد کرد. هرچند که امپراتور در سال ۶۸ میلادی خودکشی کرد. لاکوستا فرصت کافی برای فرار نداشت و سربازان امپراتور جدید، گالبا او را دستگیر کردند. گالبا گفته بود که این جادوگر حتما باید کشته شود تا دیگر فرصت مسموم کردن افراد را نداشته باشد.

در نتیجه لاکوستا را با غل و زنجیر بستند و در شهر گرداندند. در نهایت نیز او را اعدام کردند. برخی می‌گویند گالبا دستور داد توسط برخی حیوانات خاص که آموزش دیده بودند به لاکوستا تجاوز شود تا بمیرد. برخی دیگر نیز مرگ او را به‌صورت عادی و صرفا با ضربه شمشیر می‌دانند. در هر صورت پس از مرگ نرون اولین قاتل سریالی جهان نیز به پایان مسیر خود رسید.

اولین قاتل سریالی جهان

البته برخی افراد روایت‌های گفته شده در مورد لاکوستا را بزرگنمایی می‌دانند. به‌باور این افراد پس از مرگ نرون بسیاری سعی می‌کردند او را به‌عنوان دشمن روم و شخصی دیوانه معرفی کنند. در نتیجه داستان‌های مربوط به مسموم کردن افراد را چند برابر کردند تا تصویر نرون ضعیف و بد شود. در آن زمان سم به‌عنوان یک سلاح زنانه شناخته می‌شد و یک امپراتور نباید از آن برای کشتن مخالفانش استفاده می‌کرد.

این گروه داستان بی‌رحمی‌های لاکوستا و انباشته شدن همیشگی اجساد در اتاق وی را نیز ساختگی و تلاشی برای ترور شخصیتی نرون می‌دانند.

بیشتر بخوانید:
با حتشپسوت آشنا شوید؛ زنی مرموز که به یکی از بزرگترین فرعون های مصر تبدیل شد راز بدون سر بودن مجسمه های رومی سرانجام کشف شد نگاهی به بزرگترین و بدترین خیانت های تاریخ بشر؛ مواردی که یک جهان را شوکه کردند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*