آیفون 16 پرو 13 پرو

آیفون 13 پرو در برابر 16 پرو؛ آیا باید حسرت چیزی را بخوریم یا نه؟

اگر آیفون 13 پرو در اختیار دارید و در ارتقای آن به آیفون 16 پرو – iPhone 16 Pro مردد هستید تا انتها همراه ما باشید. آیا پرچمدار 2024 اپل ارزش ارتقا دارد؟

مطابق انتظار هفته گذشته اپل از سری پرچمداران خانواده آیفون 16 خود رونمایی کرد. این گوشی‌ها مثل همیشه با قابلیت‌های متعدد نرم افزاری و سخت افزاری معرفی شده و جدیدترین و بهترین دستاوردهای کمپانی کوپرتینویی را به کاربران ارائه خواهند کرد. با این وجود آیا پیشرفت‌های این گوشی به‌حدی هستند که هزینه گزاف ارتقا از آیفون 13 به آیفون 16 را به جان بخریم؟ در ادامه به‌طور خاص به مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 13 پرو، پرچمدار سه سال پیش اپل می‌پردازیم و قابلیت‌های این دو گوشی جذاب را مقایسه می‌کنیم.

پاسخ به این سوال که آیا سری آیفون 16 پرو گزینه مناسبی برای کاربران آیفون 13 پرو به شمار می‌رود یا خیر بیش از هرچیز به انتظار شما از گوشی موبایل و کاربری آن بستگی دارد. با فرض این که آیفون 13 پرو کنونی شما کاملا سالم باشد، تفاوتش با مدل 16 پرو بیش از هرچیز در توانمندی بالاتر سخت افزاری نهفته است. به این ترتیب مدل 2024 از حافظه بسیار بیشتر، تراشه به‌مراتب سریع‌تر، باتری بزرگتر و دوربین فوق‌العاده باکیفیت‌تری بهره می‌برد. علاوه بر این، هوش مصنوعی Apple Intelligence نیز دیگر برگ برنده بزرگ iPhone 16 Pro در برابر مدل iPhone 13 Pro است.

آیفون 16 پرو 13 پرو

اما آیا این پیشرفت‌ها برای کنار گذاشتن مدل سه سال پیش و خرید مدل جدید کافی هستند؟

مقایسه مشخصات فنی آیفون 16 پرو در برابر آیفون 13 پرو

پیش از این که مزیت‌های هریک از دو پرچمدار اپل نسبت به دیگری را به‌تفصیل توضیح دهیم بد نیست مشخصات فنی این دو را به‌طور مختصر با یکدیگر مقایسه کنیم.

گوشیآیفون 13 پروآیفون 16 پرو
نمایشگر6.1 اینچ6.3 اینچ
روشناییحداکثر 1200 نیتحداکثر 2000 نیت
رنگ‌بندی
  • سبز
  • نقره‌ای
  • طلایی
  • نوک مدادی
  • آبی
  • کرم قهوه‌ای تیتانیومی
  • تیتانیومی طبیعی
  • سفید تیتانیوم
  • مشکی تیتانیومی
پردازندهA15 Bionic با پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ایA18 Pro با پردازنده گرافیکی 6 هسته‌ای
حافظه داخلی
  • 128 گیگ
  • 256 گیگ
  • 512 گیگ
  • یک ترابایت
  • 128 گیگ
  • 256 گیگ
  • 512 گیگ
  • یک ترابایت
باتریحداکثر 22 ساعت پخش ویدیوحداکثر 27 ساعت پخش ویدیو
دوربین
  • 12 مگاپیکسلی اصلی
  • 12 مگاپیسلی تله فوتو
  • 12 مگاپیکسلی فوق عریض
  • 12 مگاپیکسلی سلفی
  • 48 مگاپیکسلی اصلی
  • 48 مگاپیکسلی فوق عریض
  • 12 مگاپیکسلی تله فوتو
  • 12 مگاپیکسلی سلفی
وزن204 گرم199 گرم
شروع قیمت650 دلار1000 دلار

مهم‌ترین دلایل ارتقا از آیفون 13 پرو به آیفون 16 پرو

در ادامه به ارائه سه دلیل برای ارتقا از iPhone 13 Pro به iPhone 16 Pro خواهیم پرداخت. در صورتی که هریک از این موارد در خصوص شما صدق می‌کند، آیفون‌های 2024 می‌توانند ارتقاهایی منطقی از سری آیفون 13 باشند.

اگر دنبال دوربین بهتری هستید

ماژول دوربین آیفون 16 پرو اپل به‌طور قابل توجهی باکیفیت‌تر از آیفون 13 پرو است. دوربین اصلی Fusion Camera به کار رفته در این گوشی با رزولوشن 48 مگاپیکسلی خود تصاویر فوق‌العاده باکیفیتی گرفته و بزرگنمایی 5 برابری چهار منشوری و بزرگنمایی 25 برابری دیجیتال قادر به ثبت تصاویر زوم فوق‌العاده باکیفیت است.

در خانواده آیفون 16 همچنین شاهد اضافه شدن کلید فیزیکی کنترل دوربین هستیم که بدون شک علاقمندان به عکسبرداری و فیلمبرداری با آیفون عاشقش خواهند شد. این کلید عملکردی هم‌تراز با دوربین‌های حرفه‌ای دارد؛ به‌طوری که فشردن آهسته آن روی سوژه بزرگنمایی می‌کند؛ درحالیکه فشردن بیشتر آن عکس را ثبت کرده و پایین نگه داشتن آن باعث ضبط ویدیو خواهد شد.

دوربین iPhond 16 Pro

البته نباید منکر توانمندی فوق‌العاده آیفون 13 پرو در ثبت تصاویر و ضبط ویدیو شد؛ اما پس از گذشت سه سال نمی‌توان انتظار داشت که iPhone 13 Pro قادر به رقابت با آیفون 16 پرو یا سایر پرچمداران سال 2024 بازار باشد. به همین دلیل اگر قصد عکسبرداری حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای با گوشی موبایل خود را دارید، آیفون 16 پرو گزینه‌ای بسیار بهتر از 13 پرو خواهد بود.

اگر هوش مصنوعی برای‌تان اهمیت زیادی دارد

از زمان معرفی هوش مصنوعی مولد Apple Intelligence توسط اپل مانورهای تبلیغاتی فراوانی روی آن داده شده است. این قابلیت‌های هوش مصنوعی قرار است به‌زودی امکانات متعددی را در اختیار کاربران مختلف آیفون‌های اپل (آیفون 15 پرو به بالا) قرار دهد. بنابراین اگر شما هم مایلید از این قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی بهره ببرید یا از دستیار هوشمند اپل، سیری، زیاد استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم آیفون 13 پرو خود را با آیفون 16 پرو عوض کنید.

آیفون 16 پرو 13 پرو

سیری در آیفون‌های جدید قادر به خواندن و درک محتوای روی صفحه نمایش را داشته و قادر است راحت‌تر با کاربر تعامل کند. این دستیار هوشمند همچنین به لطف پشتیبانی از ژست‌های حرکتی اکنون واقعا هوشمندتر از قبل شده و قادر است هم فرامین صوتی را به‌راحتی از کاربر دریافت کند و هم فرامین متنی را.

علاوه بر این اپل همچنین تا پایان سال هوش مصنوعی Visual Intelligence را نیز به‌عنوان پاسخی برای گوگل لنز به کاربران خود ارائه کرده و چت بات Chat-GPT را نیز با سیستم عامل iOS ادغام خواهد کرد.

در گجت نیوز بخوانید:
آیا قابلیت های هوش مصنوعی آیفون ۱۶ آنقدر با ارزش هستند که یک گوشی جدید بخرید؟

اگر دنبال عملکرد فنی بهتر از آیفون خود هستید

تراشه A18 پرو به کار رفته در آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس قدرتمندترین چیپست‌های اپل از نظر توان سخت افزاری و عملکرد بهینه هستند و هرچه در تاریخ آیفون‌ها به عقب برگردید اختلاف دستگاه با مدل‌های پیشین افزایش می‌یابد. برای مثال، تراشه A18 Pro حدودا 30 درصد قدرتمندتر از چیپست به کار رفته در نسل پیشین خود بوده و با وجود آنکه کوچکتر و سبک‌تر است، توانمندی بسیار بیشتری دارد.

گیمینگ iPhone 16

از سوی دیگر، آیفون 13 پرو که تولید آن اکنون کنار گذاشته شده است، رفته‌رفته در حال مسن‌تر شدن است و این مساله به‌زودی در عملکرد فنی و پشتیبانی نرم افزاری آن نمایان خواهد شد. این درحالی‌ست که اپل جدیدترین و بهترین سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود را در اختیار کاربران آیفون‌های جدیدش قرار داده و تا سال‌ها به پشتیبانی از آن خواهد پرداخت.

اپل همچنین مدت‌هاست که دنبال تبدیل کردن آیفون‌های خود به دستگاه‌های بازی بوده و سعی دارد آن‌ها را به‌عنوان کنسول‌های گیمینگ قدرتمند به علاقمندان معرفی کند. در همین راستا آیفون 16 پرو ضمن بهره‌مندی از فناوری رهگیری پرتو، نرخ فریم بهتری هم داشته و با ارائه سیستم دفع حرارت بهتر عملکرد قدرتمندتری را نیز در ارائه بازی‌های موبایل ارائه خواهد کرد. به همین جهت اگر به انجام بازی روی گوشی‌های موبایل خود علاقمند هستید، آیفون 16 پرو گزینه فوق‌العاده مناسب‌تری برای شماست.

چرا ارتقا از iPhone 13 Pro به iPhone 16 Pro توجیه ندارد؟

بر خلاف مواردی که در بالا اشاره شدند، آیفون 13 پرو در سال 2024 هم همچنان می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای برخی افراد باشد. اگر شما جزو هریک از سه دسته زیر هستید توصیه می‌کنیم به‌جای آیفون 16 پرو همچنان از آیفون 13 پرو خود استفاده کنید.

اگر با گوشی خود مشکلی ندارید

با وجود تمامی نکات مثبت خانواده پرچمدار اپل در سال 2024 سری آیفون 13 همچنان پرچمدارانی توانمند به شمار می‌روند. این گوشی که در سال 2021 به بازار عرضه شده همچنان قدرتمند است و در اجرای اپلیکیشن‌ها و حتی بازی‌ها هیچ مشکلی ندارد. بنابراین اگر در کاربری عمومی خود از گوشی آیفون 13 پرو خود راضی هستید می‌توانید بدون هیچ مشکلی همچنان به استفاده از آن ادامه دهید.

آیفون 16 پرو 13 پرو

از سوی دیگر باید دقت کنید که هوش مصنوعی اپل اینتلیجس نیز هنوز به‌طور کامل آماده نشده و بسیاری قابلیت‌های پیشرفته‌تر آن تا پایان سال در اختیارتان قرار نخواهند گرفت. بنابراین شاید تا زمان رسیدن هوش مصنوعی اپل به پختگی کامل همچنان بتوان از گوشی کنونی استفاده کرده و قید خرید 16 پرو را زد.

اگر بودجه محدودی دارید

شروع قیمت آیفون 16 پرو از 1000 دلار است و اگر قصد خرید پرظرفیت‌ترین و بهترین نسخه آن را داشته باشید باید 1500 دلار برای آن پرداخت کنید. این هزینه نه فقط در کشور ما بلکه در هرجای دیگر دنیا نیز هزینه‌ای گزاف به شمار می‌رود. بنابراین در صورتی که پرداخت حداقل 1000 دلار برای خرید یک گوشی برای‌تان سنگین به شمار می‌رود می‌توانید همچنان با آیفون 16 پرو خود سر کنید و پول‌تان را برای خرید نسخه سال آینده ذخیره نمایید.

قیمت iPhone 16

مجددا تاکید می‌کنیم که iPhone 13 Pro برای دستگاهی به‌مراتب ارزان‌تر از iPhone 16 Pro یک گوشی توانمند با تراشه قدرتمند شش هسته‌ای به شمار می‌رود که قادر است در برابر پرچمداران اندرویدی با قیمت چندین برابر خود قد علم کند.

اگر قصد تماس گرفتن و ارسال پیام با گوشی خود را دارید

حتما در جریان هستید که از آیفون 14 به بعد گوشی‌های اپل قادر به دریافت خدمات مخابراتی در کشورمان نیستند. بنابراین سری آیفون 13 اپل آخرین نسل از گوشی‌های این کشور هستند که در کشورمان رجیستر می‌شوند. به همین جهت اگر از آیفون خود به‌عنوان گوشی اصلی‌تان بهره می‌برید و تماس‌های تلفنی و پیام‌های خود را از این طریق ارسال می‌کنید توصیه می‌کنیم هرگز سراغ آیفون 16 پرو نروید.

دقت کنید که شاید در ابتدا به مدت یک ماه یا بیشتر قادر به استفاده کامل از گوشی آیفون 16 خود باشید اما پس از گذشت چند ماه دسترسی شما به خدمات مخابراتی قطع شده و هرگز امکان برقراری تماس یا ارسال پیامک از طریق آن را نخواهید داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
نمایشگر گوشی هزار دلاری آیفون ۱۶، از این گوشی ارزان اندرویدی هم بی‌کیفیت‌تر است! بهترین ویژگی های آیفون ۱۶؛ چرا باید گوشی پرچمدار جدید اپل را خرید؟ آیا اپل آیفون ۱۶ ارزش ارتقا از آیفون ۱۵ را دارد؟ بررسی عملکرد دکمه جدید کنترل دوربین یا Camera Control در آیفون 16

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*