ویروس تالاب (Wetland Virus)

کشف یک ویروس ناشناخته در چین که همه را نگران کرده است

ویروسی تازه در چین کشف شده است که پیش از این ناشناخته بود. این ویروس که با نام تالاب شناخته می‌شود، می‌تواند باعث از کار افتادن اندام‌ها شود.

کنه‌ها باعث شیوع بیش از 25 بیماری انسانی و حیوانی بوده‌اند. برخی از بیماری‌هایی که از طریق کنه‌ها انتقال پیدا کرده‌اند نظیر لایم برای عموم شناخته‌شده‌ترند، ولی نمونه‌ای جدید طی چند سال اخیر کشف شده است که می‌تواند به‌عنوان یک ویروس ناشناخته خطرات زیادی داشته باشد.

ویروس تالاب، بیماری کشنده جدید از چین

کشف ویروس تالاب (Wetland Virus) به سال 2019 برمی‌گردد؛ زمانی که بیماری در محوطه‌ای تالابی در مغولستان داخلی توسط یک کنه گزیده و سپس به بیمارستان منتقل شد. این بیمار علائمی نظیر تب، سردرد و حالت تهوع داشت که منتهی به از کار افتادن تعدادی از اندام‌های او شد. در یک مطالعه موردی جدید، پژوهش‌گران چینی جزئیاتی تازه را درباره این ویروس آشکار کرده‌اند.

پژوهش‌گران برای فهم علت شکل‌گیری بیماری در این بیمار، مواد ژنتیکی استخراج‌شده از نمونه خون او را توالی‌یابی کردند تا ویروسی را که عامل بیماری است پیدا کنند. آن‌ها در این فرایند ویروسی را پیدا کردند که پیش از این ناشناخته بود؛ ویروسی نزدیک به خانواده ویروس‌های قابل انتقال از طریق کنه از جمله تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو که نرخ مرگ و میر آن به 30 درصد می‌رسد. ویروس تالاب از نوع ارتونایروویروس از خانواده نایروویردی است.

در جریان این مطالعه بقیه بیماران منطقه شمال شرقی چین که پس از گذشت یک ماه از گزیده‌شدن توسط کنه دچار تب حاد شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. در پی همین، 17 مورد دیگر ابتلا به ویروس تالاب را شناسایی کردند که از شیوع این ویروس در این منطقه حکایت داشت. آن‌ها در قدم بعدی با انجام بررسی زیست‌محیطی در مقیاسی بزرگ، برای پیدا کردن منشا ویروس تالاب تلاش کردند.

ویروس تالاب (Wetland Virus)

دانشمندان چینی به بررسی کنه‌ها و حیوانات اهلی و وحشی در منطقه مذکور پرداختند؛ چراکه حیوانات نقش مهمی در گسترش عوامل بیماری‌زای ناشی از کنه ایفا می‌کنند. آن‌ها اسب‌ها، گوسفندها و خوک‌هایی آلوده را پیدا کردند که نشان می‌داد حیوانات اهلی هم می‌توانند منشاء گسترش ویروس تالاب شوند.

تا به اینجا ویروس تالاب فقط در شمال شرقی چین رویت شده است. با وجود این، گونه‌ای از کنه که این ویروس را منتقل می‌کند، در اروپا و آسیا هم حضور دارد و شیوع این ویروس در مناطق دیگر محتمل است.

اخیراً شیوع ویروس ماربورگ هم خبرساز شد. ماربورگ ویروسی هم‌خانواده ابولا است و اولین موارد ابتلا به آن که در نهایت فوت شده بودند، در رواندا گزارش شد.

در گجت نیوز بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*