کتاب استیو جابز شدن

کتاب استیو جابز شدن ؛ تکامل متکبری بی‎پروا و خلق رهبری انقلابی

استیو جابز، موسس کمپانی اپل و یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های تاریخ معاصر، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و تاکنون چندین فیلم و کتاب از زندگی او ساخته و منتشر شده است.در این مطلب به معرفی کتاب استیو جابز شدن پرداخته ایم، بهترین کتاب درباره‎ی استیو جابز از نظر خانواده‎ی جابز و شرکت اپل.

استیو جابز شدنکتاب استیو جابز شدن

تکامل متکبری بی‎پروا و خلق رهبری انقلابی

نوشته‎ی برنت اِشلندر و ریک تتزلی

ترجمه‎ی ایمان حبیبی

انتشارات میلکان، چاپ اول 1395، 24000 تومان

از پرفروش‎های نیویورک‎تایمز در سال‌های 2015 و 2016

 

به گفته‎ی سران اپل کتاب استیو جابز شدن بهترین و دقیق‌ترین کتابی است که پیرامون زندگی جابز منتشر شده است. پیش از این از کتاب نوشته شده توسط والتر ایزاکسون به‌عنوان بهترین کتاب بیوگرافی جابز یاد می‌شد اما تیم کوک  رئیس هیئت‎مدیره‎ی اپل این کتاب را بهترین کتاب درباره‎ی استیو جابز می‎داند و به مردم توصیه کرده اگر می‌خواهند جابز را بشناسند و روند اختراع اپل را بهتر لمس کنند، سراغ این کتابِ تازه بروند.

کتاب استیو جابز شدن از زاویه‎ای شخصی‌تر به جنبه‎ی انسانی استیو جابز که کم‎تر به آن پرداخته شده است نگاه انداخته و مسئولین اپل و خانواده‎ی جابز به‎شدت از محتوای این کتاب راضی هستند.

استیو داولینگ سخنگوی اپل در مصاحبه‌ای با نیویورک‎تایمز به تحسین از این کتاب پرداخته است:

پس از گذشت مدتی طولانی از مرگ استیو جابز، احساس کردیم که باید بیش‎تر درباره‎ی استیوی که می‌شناختیم صحبت کنیم. تصمیم گرفتیم که در کتاب استیو جابز شدن مشارکت داشته باشیم زیرا به‎واسطه‌ی دوستی طولانی که برنت با استیو داشته است دید بسیار ویژه و منحصر‎بفردی را نسبت به زندگی استیو داشته است. این کتاب استیو را بهتر از هر چیز دیگری که تابه‎حال دیده‌ایم ترسیم کرده است و از انتشار این کتاب بسیار خوشحالیم.

مسلما این حرکت اپل به نوعی بی‎اعتنایی به کتاب زندگینامه‎ی رسمی جابز به قلم والتر ایزاکسون است که در سال 2011 منتشر شد. تیم کوک در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کتاب ایزاکسون لطمه‌ای بسیار بزرگ به شخصیت استیوی است که وی می‌شناخته است و افزود که استیوی که در آن کتاب ترسیم شده کسی است که او به هیچ عنوان علاقه‌ای به همکاری با آن‌را نداشته است.

ادی کو مدیر بخش نرم‎افزار اپل نیز در توییتی کوتاه عنوان کرده است که کتاب استیو جابز شدن بهترین تصویری است که از استیو جابز ارائه شده و تنها کتابی است که به‎درستی درباره‎ی شخصیت وی نگارش شده است.

کتاب استیو جابز شدن شامل ناگفته‌هایی است که برای اولین بار درباره استیو جابز از زبان نزدیکان وی نقل‌شده است.این کتاب روایات قانع‌کننده و داستان‌های ناگفته و ناشنیده‌ای از زندگی استیو جابز را آورده است و افرادی که اصلاً فکرش را نمی‌کنید (خانواده‎ی استو جابز، مدیران سابق و فعلی دنیای فناوری در اپل، کمپانی پیکسار و دیزنی، تیم کوک، جانی آیو، ادی کیو، اد کتمول، جان لسه تر،رابرت ایگر و بسیاری دیگر) درباره‎ی رهبر بلامنازعه فناوری در قرن بیست‎ویکم سخن گفته‌اند.

برنت اِشلندر نویسنده‎ی کتاب بیش از 25 سال دوست و رفیق استیو جابز بوده و مصاحبه‌های زیادی با وی داشته است و در این کتاب بسیاری از مطالبی که استیو جابز به‎صورت خارج از ضبط (off the record) در مصاحبه‌های خود گفته را برای اولین بار آورده تا واقعیت‌های زندگی استیو جابز برای همگان روشن شود.

کتاب استیو جابز شدن این پرسش حیاتی را به ذهن می‌آورد که چگونه جوانی بی‌پروا و متکبر و مغرور یکی از مؤثرترین رهبران کسب‌وکار رؤیایی زمان ما شد و درنهایت چگونه زندگی روزانه چند میلیارد نفر را تحت‎تأثیر فناوری‌های ابداعی خود قرار داد؟

با توجه به دسترسی باورنکردنی و منحصربه‌فرد دو نویسنده کتاب، داستانی متفاوت از یک انسان واقعی را می‌خوانیم که با ناکامی‌ها مبارزه بی‌امان کرد و یاد گرفت (و البته یاد داد) که چگونه از شکست‌ها می‌توان حداکثر قوت و نیرو را برای غلبه بر زمان و مکان اخذ کرد.

کتاب استیو جابز شدن

استیو جابز، بیل گیتس و برنت اِشلندر ـ نویسنده‎ی کتاب استیو جابز شدن ـ پس از مصاحبه‎ی تاریخی سال 1991 در حیات خانه‎ی استیو جابز

 از متن کتاب:

«شما تازه­ واردین، درسته؟» این اولین جمله­ ای بود که به من گفت. در بیست‎وپنج سال گذشته، او به خبرنگاران زیادی نـه گفته بود، اما به من روی خوش نشان داده بود. به‌هرحال، این من بودم که حق داشتم سؤال بپرسم و وظیفه‎ی او فقط پاسخ‎دادن به سؤال‎های من بود.

مصاحبه با استیو جابز کار هر کسی نبود. شبِ قبل از مصاحبه، همکارانم در دفتر روزنامه‎ی وال‎ استریت جورنال در سن‎فرانسیسکو به من توصیه کردند که بهتر است در اولین جلسه، جلیقه‎ی ضدگلوله به تن کنم. یکی از آن‌ها به شوخی گفت مصاحبه‎کردن با جابز بیش‎تر شبیه جنگی تن‎به‎تن است تا جلسه‎ی پرسش‎و‎پاسخ. اپریل سال 1986 بود و جابز در آن زمان برای مطبوعات حکم شخصیتی افسانه‌ای داشت. جابز در یکی از مصاحبه­هایش با انتقاد صریح و بی­پرده از خبرنگار روزنامه، از او پرسیده بود: «تو می‎فهمی چی می­گی؟ اصلاً از موضوع بحث‎مون چیزی می­دونی؟»

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*