ذرات شناور داخل چشم چرا و چگونه در جلوی دید ما ظاهر می‌شوند؟! + ویدیو

ذرات شناور داخل چشم چرا و چگونه در جلوی دید ما ظاهر می‌شوند؟! + ویدیو

اگر برای شما هم پیش ‌آمده که گاهی اوقات متوجه اشکال لوله‌ای مانند و ذرات شناور داخل چشم خود شده‌اید، بدانید که این پدیده یک امر طبیعی است که دانشمندان آن را موردبررسی قرار داده‌اند!

شاید تا به حال وقتی که به آسمان و یا دور و اطراف خود نگاه کرده‌اید متوجه تعدادی ذره‌ی لوله‌ای شکل در جلوی چشمانتان شده باشید که به محض اینکه می‌خواهید آن‌ها را با دقت بررسی کنید، از جلو چشم محو می‌شوند و کمی بعد مجددا ظاهر می‌شوند. اگر این اتفاق را تجربه کرده‌اید،‌ بدانید که این ذرات شناور داخل چشم در جلوی دید ما و بسیاری از افراد ظاهر می‌شوند و این پدیده به حدی شایع است که دانشمندان به صورت علمی آن را بررسی کرده‌اند.

پیش از هر چیز باید به خود اطمینان خاطر بدهیم که این ذرات غبار مانند، هیچ ربطی به انگل‌ها و یا جانوران کوچک دیگری که در بعضی بیماری‌های خاص، وارد مردمک چشم می‌شوند، ندارد. پدیده موردنظر که با نام فارسی «مگس ‌پران» و یا اسم لاتین “Muscae volitantes” شناخته می‌شود، نوعی خطای دید است که در برخی شرایط خاص و در داخل مردمک چشم به وجود می‌آید.

به صورت دقیق‌تر باید بگوییم که ذرات شناور داخل چشم اشیا فوق‌العاده ریزی هستند که از درون مردمک چشم سایه خود را بر روی شبکیه بینایی ما می‌اندازند؛ شبکیه بخشی از مردمک است که در پشت چشم قرار گرفته و به عنوان یک بافت حساس به نور شناخته می‌شود.

ذرات شناور داخل چشم چرا و چگونه در جلوی دید ما ظاهر می‌شوند؟! + ویدیو

با این حال، اشیا موردبحث از خارج به درون مردمک نیامده‌اند و در کمال تعجب،‌ بخشی از بدن خود ما هستند؛‌ وقتی ذرات بسیار کوچکی مانند بافت‌ها، گلبول‌های قرمز و یا ذرات پروتئینی در قسمت ژله مانند بین عدسی و شبکیه چشم قرار می‌گیرند،‌ پدیده موردنظر رخ می‌دهد.

از آنجایی هم که حرکت این ذرات به مایع داخل مردمک بستگی دارد،‌ دید ما به هر سمتی که متمرکز شود، ذرات هم در آنجا قابل‌مشاهده هستند و حتی اگر چشمان خود را با سرعت به سمت جهت‌های مخالف حرکت دهیم، ذرات شناور داخل چشم با یکدیگر برخورد کرده و یا در گوشه‌های ماده ژله مانند جمع می‌شوند.

البته شاید تجربه کرده باشید که در زمان نگاه کردن به پس‌زمینه‌های یک دستی مانند آسمان و یا صفحه روش و یکرنگ کامپیوتر، این ذرات به صورت واضح‌تر دیده می‌شوند. همچنین، اتفاق دیگری به نام «پدیده انوپتیک زمینه آبی» (Blue field entoptic phenomenon) وجود دارد که دز زمان نگاه کردن به آسمان و یا سوژه‌‌های مشابه، به صورت کرم‌های شبتاب نورانی بسیار ریزی که گاهی اوقات دمی سیاه‌رنگ دارند، دیده می‌شود.

این پدیده مکانیسم متفاوتی از مگس پران دارد و به دلیل حرکت گلبول‌های سفید در داخل مویرگ‌های مردمک چشم به وجود می‌آید.

با این تفاسیر متخصصان توصیه می‌کنند که اگر هرکدام از این دو خطای دید برای شما به صورتی غیرعادی پیش آمد و باعث اختلال در بینایی شد،‌ حتما به پزشک مراجعه کنید و چشمانتان را مورد آزمایش قرار دهید.

در ادامه شما را به دیدن ویدیویی که در مورد دو پدیده انوپتیک زمینه آبی و مگس پران در استودیوی اختصاصی گجت نیوز تهیه شده است،‌ دعوت می‌کنیم:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. سلام.بنده 32 سال دارم و هر دو چشمم آب سیاه داره.به همین منظور پزشک واسم قطره فشار چشم تجویز کرده. (زایلومول.بریمونیدین)از موقه ای که این قطره ها رو استفاده میکنم چند مشکل واسم پیش اومده.مگس پرون تو چشمام زیاد شده و وقتی چشمهام رو میبندم کلی نور ریز جلوی چشمام خاموش روشن میشن.نور های بنفش جلوی چشمام ظاهر میشه.کرمهای شبتاب هم که توضیح دادید جلوی چشمام ظاهر شدن قبلا کوچیک بودن الان بزرگتر شدن.مرکز دیدم هم وقتی پلک میزنم اول یه مقدار حالت نور سفید میاد بعد دیدم کامل میشه.جریان چیه شمار به خدا یکی کمکم کنه.ممنون

  2. یه سری از دوستان اطلاعات غلط میدن
    توخیلی از کشورای دنیا چه با ویترکتومی که الان بسیار راحت و بیخطر شده
    و چه با vitreolysis که لیزری از YAG هستش
    به راحتی انچام میدهند
    تو ایران هم اومده لیزرش ولی یکم زمان میبره تا استفاده شه براش

  3. منم بعضی وقتها تو یک چشمم یک چیز سیاه رنگ دراز میاد رفتم دکتر ولی گفت هیچی نیست البته شبیه به این دو خطا نیست

  4. خیلی ممنون از مطالب خوب و آموزندتون
    من سالها پیش بخاطر این موضوع رفتم چشم پزشکی اما متاسفانه نتونستم حالیشون کنم اینهایی که تو چشمم میبینم چیه
    خلاصه بعد بیست سال این ذرات همچنان حضور دارند و تقریبا با هم کنار اومدیم…
    نمیدونم درمان خاصی داره یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. خیلی جالب بود. عشقید بخدا . چه نکات نابی رو دست میزارید و توضیح میدید.
    دوست دارم

  6. منم سابی یک بار اینا میاد جلو چشم تا یه هفته هم هست با لیزیک هم رفع نمیشه دکتر گفت ته نشین میشه خیلی هم رو مخه
    وقطی نور زیاده به وجود میاد

  7. مقاله خوبی بود خسته نباشید

  8. همیشه فک میکردم چشمام ضعیفه :|||
    باور کنین با خاطر همین من دو بار تا حالا رفتم چشم پزشکی

  9. عجب!!!!!!!!
    آدم سایتو وا میکنه رسما نمیتونه بره بیرون از بس مطلب متنوع ریخته توش مرسی

  10. جالب بود! هرگز فکر نمی کردم مربوط به گلبول سفید باشه!!

  11. فکر میکردم که اون نقطه کوره