مقایسه گلکسی اس 9

مقایسه گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس با گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس

در مقایسه گلکسی اس 9 (Samsung Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (+Samsung Galaxy S9) با گوشی های سری گلکسی اس 8، نگاهی جامع و دقیق به تفاوت‌های پرچمداران سامسونگ خواهیم داشت.

همواره سامسونگ یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی بوده و سال 2017، این کمپانی کره‌ای با عرضه گلکسی S8 و +S8 و همین‌طور گلکسی نوت 8، جایگاه خود را بیش از پیش تثبیت کرد. گلکسی S9 و گلکسی +S9 پرچمداران تازه‌نفس این شرکت هستند که چند هفته پیش شاهد معرفی آنها در نمایشگاه MWC 2018 بودیم.

زمانی که شما محصولی موفق داشته باشید، در رابطه با آن بسیار محتاط خواهید بود و پیش از اعمال تغییرات قابل توجه، آن را پالایش کرده و نسخه تکامل‌یافته آن را توسعه می‌دهید. این همان چیزی‌ست که طی سال‌های اخیر در مورد محصولات سری گلکسی S انجام می‌شود: پالایش و تکامل. رویکرد سامسونگ در طراحی، حفظ و بهینه‌سازی بدون از بین بردن چیزهایی است که پیش‌تر به خوبی عمل می‌کردند.

هرچند، در این حوزه که محصولات شرکت‌های مختلف با سرعتی فوق‌العاده در حال تغییر و تکامل هستند، آیا گلکسی اس 9 را می‌توان یک تغییر تلقی کرد؟ آیا دلیل مناسبی برای خرید نسل جدید توسط کاربران سری گلکسی اس 8 وجود دارد؟ پاسخ این سوال در مقایسه گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس با پرچمداران نسل قبلی نهفته است.

مقایسه گلکسی اس 9 با نسل قبل

طراحی

گلکسی اس 9

از چپ به راست: گلکسی اس 9، گلکسی اس 8، گلکسی اس 9 پلاس، گلکسی اس 8 پلاس

گوشی های سری گلکسی S9 شباهت بسیار زیادی به سری گلکسی S8 داشته و این گوشی ها تقریبا یکسان هستند. اگر به خاطر تغییر محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت (این اسکنر حالا زیر دوربین اصلی تعبیه شده است) و دوربین دوگانه در گلکسی اس 9 پلاس نبود، ما نمی‌توانستیم پرچمداران سامسونگ را از یکدیگر تشخیص دهیم.

آیا این چیز بدی است؟ واقعا نه: گلکسی S9 و گلکسی +S9 شیک، باریک و ظریف بوده و نمایشگری بزرگ را در بدنه‌ای کوچک جای داده‌اند. هرچند، آن دسته از افرادی که نسبت به ارتقا گوشی خود مشکوک هستند، تنها با نگاه به شکل ظاهری و بدنه دستگاه، دلیل زیادی برای این کار پیدا نمی‌کنند.

گلکسی اس 9

سامسونگ باز هم روی استفاده از کلید مخصوص بیکسبی پافشاری دارد. این کلید باز هم در محل قبلی، سمت چپ دستگاه و زیر کلیدهای کنترلی صدا تعبیه شده است و شما باز هم قادر به تغییر عملکرد آن نخواهید بود. دستیار دیجیتالی سامسونگ به ویژگی‌ها و برخی تنظیمات عمیق موبایل شما دسترسی دارد، در حالی که سایر دستیارهای مجازی فاقد این توانایی هستند. با این وجود، هنوز باید روی بیکسبی در زمینه تشخیص صدا کار شود. به علاوه، عملکرد آن اصلا به خوبی گوگل اسیستنت یا اپل سیری نیست. پس آیا نیازی به کلید فیزیکی هست؟ وجود این دکمه اختصاصی بیش از یک میان‌بر برای انجام دستورات مختلف، آزاردهنده است.

یک مورد مثبت دیگر، ما در بخش پایینی تمامی این تلفن های هوشمند، جک 3.5 میلی‌متری صدا داریم و البته از این بابت از سامسونگ متشکریم. اگرچه هدفون‌های بی سیم محبوبیت بسیاری میان کاربران دارند، اما واقعا زمان‌هایی است که شما به وجود جک صدا نیاز دارید.

گوشی های سری گلکسی اس 9 همانند نسل قبلی، به لطف استاندارد IP68 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم هستند. آخرین موضوع در مقایسه گلکسی اس 9 از نظر طراحی، لبه‌های تیزتر نسل جدید است؛ موردی که هنگام در دست گرفتن موبایل متوجه آن خواهید شد.

گلکسی اس 9

صفحه نمایش

اگر تنها یک دلیل برای انتخاب پرچمدار سامسونگ به جای محصولات شرکت‌های دیگر وجود داشته باشد، آن نمایشگر سوپر آمولد است چرا که درخشان، واضح و سرزنده بوده و هرچیزی را به حقیقت تبدیل می‌کند. از آنجایی که نمایشگر یکی از بخش‌های ضروری هر تلفن هوشمندی محسوب می‌شود، مطابق با تجربه‌ای که این گوشی ارائه می‌دهد، ما موبایل های سامسونگ را پیشنهاد می‌کنیم.

گلکسی اس 9

اما آیا واقعا بهینه‌سازی خاصی در نمایشگر لبه به لبه “Infinity” گلکسی اس 9 در مقایسه با گلکسی اس 8 وجود دارد؟ در پاسخ، چیزی وجود ندارد که بخواهیم بیان کنیم. وضوح نمایشگر این تلفن های هوشمند، یکسان و برابر 1440×2960 بوده و به صورت پیش‌فرض نیز وضوح صفحه روی +Full HD قرار داده شده است تا مصرف باتری کاهش پیدا کند. کاربران در صورت تمایل قادر به تغییر این وضوح هستند. بازتولید رنگ‌ها نیز تقریبا در این اسمارت فون ها یکسان بوده و شما باز هم حالت بسیار سزرنده “Adaptive” را در کنار حالت “Basic” برای رنگ‌های “sRGB” خواهید داشت.

شدت روشنایی نسل جدید همانند سری گلکسی اس 8، بسیار خوب بوده و کاربران برای مدتی محدود می‌توانند از حالت روشنایی بسیار بالا استفاده کنند.

در پایان، خبری از ناچ یا بریدگی بالای صفحه نیست.

رابط کاربری

مقایسه گلکسی اس 9 با نسل قبلی را با بررسی رابط کاربری ادامه می‌دهیم؛ جایی که سازندگان از “Samsung Experience” در کنار اندروید 8 اوریو استفاده کرده‌اند.

یکی از مواردی که از دیرباز در رابط کاربری سامسونگ قابل مشاهده بود، عملکررد پف‌کرده یا باددار آن است. در واقع ما در رابطه با لکنت و استاتر هنگام مشاهده بخش‌های مختلف صحبت می‌کنیم. اگرچه این مشکل حالا کم‌رنگ‌تر از قبل شده، ولی هنوز به اندازه آیفون X اپل یا گوگل پیکسل روان نیست.

در روی دیگر داستان، کاربران باید در انتظار یک ویژگی مثبت باشند و آن، پشتیبانی از پروژه تربل است. “Treble” چیزی نیست که کاربران در استفاده روزمره موبایل خود متوجه آن شوند، اما سامسونگ هنگام ارائه نسخه‌های جدیدتر اندروید، دیگر مجبور به کار دوباره روی رابط کاربری کاستوم خود نیست. در نتیجه، کاربران زودتر از همیشه می‌توانند به‌روزرسانی‌های نرم افزاری را دریافت کنند.

اگرچه این ویژگی در تئوری عملی است، ولی تنها زمان، نتیجه نهایی را نشان خواهد داد.

در رابط کاربری، هیچ تغییر قابل توجه دیگری را نمی‌توان مشاهده کرد و اپلیکیشن های اصلی تقریبا یکسان هستند.

AR Emoji قابلیت جدید گوشی های سامسونگ است که احتمالا با آن آشنا هستید. برای استفاده از یک “AR Emoji”، شما بعد از ثبت عکس خود با دوربین موبایل، آواتاری را دریافت خواهید کرد که مشابه شما بوده و در صورت تمایل امکان سفارشی کردن آن وجود دارد. این آواتار قادر به انجام کارهای مختلفی همچون حرف زدن یا دنبال کردن ژست‌های شماست و به سادگی می‌توان آن را از طریق پلتفرم‌های مختلف به اشتراک گذاشت. در پیام‌ها نیز شما 20 استیکر مختلف از خود را دریافت خواهید کرد که بسیار سرگرم‌کننده است.

کیفیت آواتار ساخته‌شده چندان بالا نیست و همیشه خوب عمل نمی‌کند. این ویژگی به اندازه‌ای جذاب هست که موجب سرگرمی و خنده شما شود، ولی برای طولانی‌مدت نباید روی آن حساب باز کنید.

گلکسی اس 9 گلکسی اس 9

گلکسی اس 9 گلکسی اس 9

گلکسی اس 9 گلکسی اس 9

همانند گلکسی اس 8، گلکسی اس 9 هم از داک DeX که همراه با نسل قبلی معرفی شده بود، پشتیبانی می‌کند. این داک به شما اجازه می‌دهد تا با اتصال مانیتور به آن، نسخه دسکتاپ اندروید را تجربه کنید. نسل جدید این داک در نمایشگاه MWC 2018 با نام DeX Pad رونمایی شد. طراحی این گجت جدید بر خلاف نسل قبلی، تخت بوده و به شما اجازه می‌دهد با قرار دادن گوشی روی آن، از صفحه نمایش موبایل خود به عنوان ترک‌پد استفاده کنید.

عملکرد و حافظه ذخیره‌سازی

مقایسه گلکسی اس 9

هرساله، گوشی های هوشمند قوی‌تر از قبل می‌شوند و این موضوع در مورد پرچمداران جدید ساموسنگ هم صدق می‌کند. گلکسی S9 و گلکسی +S9 به تراشه‌های جدید اسنپدراگون 845 (یا نسل جدید نسخه اگزینوسی با قدرت پردازشی برابر) تجهیز شده‌اند که توانایی آنها در مقایسه با اسنپدراگون 835 که قدرت‌بخش گلکسی S8 و گلکسی +S8 پلاس است، به مراتب بالاتر خواهد بود.

هر دو نسل از تراشه‌های کوالکام با فناوری ساخت 10 نانومتری تولید شده‌اند، در نتیجه مصرف برق آنها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. اما در بنچمارک‌ها، عملکرد SD845 در حدود 40 درصد بهتر از SD835 است.

اما آیا در دنیای واقعی متوجه این اختلاف می‌شوید؟ Galaxy S9 عملکرد سریع‌تری در مقایسه با Galaxy S8 دارد، ولی هنوز می‌توان فاصله تجربه کاربری با چیزی که ما انتظار داریم را مشاهده کرد.

مقایسه گلکسی اس 9

در مورد حافظه داخلی، تفاوتی میان این تلفن های هوشمند وجود نداشته و کاربران از حداقل 64 گیگابایت حافظه داخلی با پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی برخوردار خواهند شد.

دوربین

مقایسه گلکسی اس 9

اس 8 پلاس (سمت راست) و اس 9 پلاس (سمت چپ)

مهم‌ترین ویژگی گوشی های سری گلکسی S9 را می‌توان دوربین آنها در نظر گرفت. بهتر است ابتدا نگاهی به مشخصات دوربین دو نسل داشته باشیم:

  • گلکسی اس 9: دوربین تکی، دیافراگم متغیر (f/1.5 و f/2.4)، فیلم‌برداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه، ویدیوهای صحنه آهسته (Super Slow Mo) با نرخ 960 فریم بر ثانیه
  • گلکسی اس 9 پلاس: دوربین دوگانه همراه با حالت “Live Focus”، دیافراگم متغیر (f/1.5 و f/2.4)، فیلم‌برداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه، ویدیوهای صحنه آهسته (Super Slow Mo) با نرخ 960 فریم بر ثانیه
  • گلکسی اس 8: دوربین تکی، دیافراگم ثابت f/1.7، فیلم‌برداری 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • گلکسی اس 8 پلاس: دوربین تکی، دیافراگم ثابت f/1.7، فیلم‌برداری 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • گلکسی نوت 8: دوربین دوگانه همراه با حالت “Live Focus”، دیافراگم ثابت f/1.7، فیلم‌برداری 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه

همان‌طور که می‌بینید، مقایسه گلکسی اس 9 از نظر دوربین، تفاوت خاصی را در ویژگی‌های فنی نشان نداده و گوشی های جدید سامسونگ تنها با دیافراگم متغیر تولید شده‌اند. به علاوه، ما برای نخستین بار شاهد استفاده از دوربین دوگانه در گوشی های سری گلکسی S هستیم.

گلکسی اس 9

دیافراگم متغیر، یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی است که سازندگان با اضافه کردن آن، به دنبال بهبود عملکرد دوربین هنگام ثبت تصاویر در تاریکی شب بوده‌اند. دیافراگم به اندازه باز بودن لنز دوربین اشاره دارد. هرچه عدد مربوطه کوچک‌تر باشد، میزان گشودگی نیز بزرگ‌تر خواهد بود. و هر اندازه که نور بیشتری وارد لنز شود، شما می‌توانید تصاویر بهتری را خصوصا در تاریکی شب ثبت کنید. همواره میان سازندگان رقابتی برای استفاده از دیافراگم بزرگ‌تر وجود داشته و همین موضوع باعث شده است سامسونگ از f/1.5 استفاده کند. هرچند، این موضوع هم هزینه خود را داشته و زمانی که کاربران، عکس‌ها را با دیافراگم بزرگ‌تر ثبت می‌کنند، شاهد ثبت تصاویر سافت‌ به خاطر مشخصه‌های فیزیکی چنین لنزهای عریضی هستیم.

سامسونگ با اطلاع از این موضوع، تصمیمی هوشمندانه گرفت و از دیافراگم کوچک‌تر با گشودگی f/2.4 استفاده کرد تا در محیط‌های روشن‌تر، نور کمتری وارد دوربین شود. دستگاه در اغلب موارد به صورت خودکار عمل کرده و دیافراگم بهتر را انتخاب می‌کند، تغییر دستی آن نیز برای کاربران امکان‌پذیر است.

گلکسی اس 9

در رابطه با دوربین باید دو مورد را ذکر کنیم. نخست، تصاویر تنها زمانی با f/1.5 ثبت می‌شوند که شدت روشنایی کمتر از 100 لوکس باشد. در تست‌های انجام‌شده در شب، تنها نیمی از تصاویر با دیافراگم عریض‌تر ثبت شدند و اغلب زمان‌ها، دستگاه به صورت خودکار از f/2.4 استفاده می‌کند. دوم، در ساختار دوربین گلکسی +S9 از یک لنز تله فوتو استفاده شده تا زوم دو مرحله‌ای اپتیکال امکان‌پذیر باشد. به علاوه، دست کاربران برای ثبت تصاویر پرتره بهتر، بازتر بوده و حتی می‌توان از قابلیت “Live Focus” که پس‌زمینه را تار می‌کند نیز برخوردار شد. در نهایت، به واسطه تغییر رابط کاربری حالا می‌توانید تنها با لمس صفحه و کشیدن انگشت خود به چپ و راست، به‌سرعت یکی از حالت‌های عکاسی را انتخاب کنید.

کیفیت عکس

سامسونگ از دوربین پرچمداران خود با عنوان «تجدید نظر شده» یاد می‌کند. اما آیا واقعا این‌گونه است؟

بله و خیر. اگرچه برخی از تغییرات توجه ما را به خود جلب می‌کنند، اما سایرین تاثیر چندانی بر عملکرد کلی دوربین ندارد. از بین رفتن تیز شدن مصنوعی و بیش از حد در عکس‌ها، رنگ‌های متعادل‌تر و گرم‌تر، کنتراست مصنوعی کمتر و حفظ جزئیات بیشتر با از بین بردن نویز، از جمله مواردی هستند که عملکرد کلی دوربین را بهبود می‌بخشند. در برخی موارد، این تغییرات می‌توانند بسیار بزرگ باشند، ولی در موارد دیگر نباید منتظر چیزی قابل توجهی باشید.

مقایسه گلکسی اس 9

عملکرد دوربین در محیط‌های تاریک، بهینه‌تر از قبل شده، اما f/1.5 همیشه هم خوب نیست و برخی مواقع با تصاویری نه‌چندان واضح رو به رو خواهید شد. این همان یکی از مواردی‌ست که تغییرات آن را نمی‌توان قابل توجه در نظر گرفت.

تصاویر پیش رو، معیار خوبی برای مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و اس 8 پلاس از نظر عملکرد دوربین هستند:

تصاویر سلفی

مقایسه گلکسی اس 9

دوربین سلفی گلکسی اس 9 نیز تفاوتی با نسل گذشته نداشته و حالا تنها از حالت پرتره با امکان بلور کردن فضای پس‌زمینه پشتیبانی می‌کند:

ویدیو

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های نسل جدید، توانایی فیلم‌بردای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه است. در واقع گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس، اولین گوشی های اندرویدی با این قابلیت هستند. هرچند، این حالت یک محدودیت دارد و آن، امکان فیلم‌برداری برای تنها 5 دقیقه است. خوشبختانه، نسل جدید برای حالت 4K/60FPS از لرزشگیر اپتکیال نیز استفاده می‌کند تا خروجی کار فوق‌العاده باشد. با این وجود، ضبط ویدیوها در این حالت، دو برابر 4K/30FPS به فضای داخلی نیاز خواهد داشت (600 مگابایت در برابر 300 مگابایت به ازای هر دقیقه).

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید سری گلکسی اس 9، توانایی فیلم‌برداری 720p با نرخ 960 فریم بر ثانیه است. این حالت، 30 بار آهسته‌تر از دنیای واقعی بوده و به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوهای مختلف را با سرعتی بسیار پایین ضبط کنند.

برای این کار، ابتدا باید قسمتی مستطیلی را مشخص کنید تا دوربین به صورت خودکار، فیلم‌برداری صحنه آهسته را آغاز کند. البته انجام این کار به صورت دستی هم امکان‌پذیر است. به علاوه، برای دریافت بهترین نتیجه، به وجود کمی نور هم نیاز خواهد بود. شاید این قابلیتی نباشد که هرروز از آن استفاده کنید، اما می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.

صدا

گلکسی اس 9

در حالی که نسل قبلی با یک اسپیکر و بلندی صدایی ناامیدکننده عرضه شده بودند، در نسل جدید از اسپیکرهای استریو استفاده شده تا این گوشی ها یک سر و گردن بالاتر از دیگر پرچمداران قرار گیرند.

با خرید گلکسی اس 9، شما یک جفت هدفون‌های درون گوشی که توسط AKG تنظیم شده‌اند را نیز دریافت خواهید کرد. وجود دوباره جک 3.5 میلی‌متری صدا هم احتمالا خبر خوبی برای علاقه‌مندان باشد.

مقایسه گلکسی اس 9

طول عمر باتری

مقایسه گلکسی اس 9

طول عمر باتری تفاوتی چندانی با نسل گذشته نداشته و دو گوشی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس باز هم به باتری‌های 3 هزار و 3500 میلی‌آمپر ساعتی تجهیز شده‌اند.

اگرچه این‌بار از تراشه‌های جدیدتر با مصرف کمتر استفاده شده است، اما نباید منتظر تغییری بزرگ باشید.

بنچمارک پیش رو، اطلاعاتی جالبی را فاش می‌کند:

مقایسه گلکسی اس 9

شاید با خود بگویید که اختلاف موجود میان گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 بسیار جزئی است؛ ولی این اختلاف واقعا وجود دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع که هر دو نسل از فناوری “Fast Adaptive Charge” سامسونگ بهره می‌برند، وب‌سایت “PhoneArena” زمان مورد نیاز برای شارژ دستگاه از 0 تا 100 را نیز بررسی کرد که نتیجه تقریبا یکسان بود: این گوشی های هوشمند در حدود 100 دقیقه یا کمی بیشتر زمان نیاز داشتند تا به صورت کامل شارژ شوند.

همانند گذشته باز هم امکان استفاده از سیستم شارژ بی سیم وجود دارد. هرچند، این شارژر باید به صورت جداگانه خریداری شود.

کیفیت تماس صوتی

کیفیت تماس صوتی در سری گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 فوق‌العاده بالاست. با این حال، ما متوجه بهود خاصی در این زمینه نشدیم.

نتیجه‌گیری

گلکسی اس 9

در پایان، باز هم به سوال اول می‌رسیم: آیا دلیلی برای ارتقا و خرید نسل جدید وجود دارد؟ بهتر است ابتدا نگاهی به قیمت‌های فعلی داشته باشیم:

  • گلکسی اس 9: 720 دلار در آمریکا / 850 یورو در اروپا
  • گلکسی اس 8: 600 دلار / 640 یورو
  • گلکسی اس 9 پلاس: 840 دلار / 950 یورو
  • گلکسی اس 8 پلاس: 690 دلار / 740 یورو

ما در مورد اختلاف تقریبا 120 دلاری (یا حتی 210 یورویی برای اروپا) صحبت می‌کنیم. در حالی که این اختلاف چندان زیاد نیست، اما ویژگی‌هایی که دریافت خواهید کرد هم زیاد نیستند.

گلکسی اس 9

دوربین دستگاه از نظر افراد حرفه‌ای، احتمالا با بهینه‌سازی همراه شده است، ولی از دید کاربران عادی با شعار «تجدید نظر شده» فاصله دارد. عملکرد دستگاه روان‌تر از گذشته شده، اما هم‌چنان شاهد استاتر در رابط کاربری Samsung Exprience هستیم. قابلیت جذاب ویدیوهای Super Slow Mo چیزی نیست که بخواهید هرروز از آن استفاده کنید و “AR emoji” نیز در برخی مواقع عملکرد چندان خوبی ندارد.

از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که گلکسی S9 هم‌چنان به عنوان یکی از بهترین تلفن های هوشمند موجود در بازار، از نمایشگری باکیفیت، قدرت پردازشی بالا و ظاهری لوکس و البته محل بهتر حسگر اثر انگشت بهره می‌برد که این موارد می‌توانند آن را از سایر محصولات موجود در بازار متمایز کند.

گلکس اس 8 نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و نمایشگر، طراحی و دوربین آن، تقریبا به خوبی گلکسی S9 است!

با این تفاسیر، خرید کدام گوشی انتخاب بهتری خواهد بود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. فرصت نکردم کامل بخونم
    ولی مطلب مفصلی بود

  2. واقعیت هیچ وقت به گلکسیا خوشبین نبودم

  3. این قابلیت ایموجیش چقد زشته

  4. خدایا بسه دیگه 😭خسته شدیم دیگه

  5. دستتون درد نکنه مقایسه خوبی بود اما نوت 8 هنوزم بهترین گوشی سامیه و منتظر معرفی نوت 9 هستیم

  6. اگه بحث نسخه ی پلاس باشه انتخاب راحت تره چون S9 پلاس دوربین دوگانه داره
    اما تو نسخه ی معمولی با توجه به قیمت بهتر و عمر باتری بهتر S8 برنده ی ماجراست