تحریم اپلیکیشن های ایرانی

تحریم اپلیکیشن های ایرانی در اپ استور و گوگل پلی از زبان رئیس سازمان فناوری

در ماه‌های اخیر اپ استور (App Store) و گوگل پلی استور (Google Play) به تحریم اپلیکیشن های ایرانی اقدام کرده‌اند و بسیاری از برنامه‌های کسب‌ و کارهای نوپای ایرانی در این فروشگاه های آنلاین اپلیکیشن حذف شده‌اند. رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مورد توضیح داده است.

مدتی است تحریم‌های آمریکا به حوزه فناوری نیز نفوذ کرده و مانعی جدی برای پیشرف حوزه فناوری ایران شناخته می‌شود. در ماه‌های گذشته شاهد تحریم اپلیکیشن های ایرانی توسط آمریکا بوده‌ایم که به واسطه آن اپ استور و گوگل پلی استور به حذف برنامه‌های کسب و کارهای ایرانی اقدام کردند. علاوه بر اینکه توسعه‌دهندگان نرم افزارهای ایرانی نمی‌توانند محصولات خود را در چنین فروشگاه‌هایی عرضه کنند، دامنه تحریم‌های آمریکا در حوزه فناوری گسترده‌تر بوده و مردم ایران را نیز از بسیاری از خدمات حوزه فناوری منع می‌کند. در ادامه از زبان رئیس سازمان فناوری اطلاعات به بیان جزئیات این ماجرا می‌پردازیم.

تحریم اپلیکیشن های ایرانی

اقدامات قهری و یک‌جانبه آمریکا

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این خصوص اظهار کرد تحریم اپلیکیشن های ایرانی همچون سایر تحریم‌های حوزه فناوری که از سوی آمریکا صورت می‌گیرد به نوعی حقوق اولیه قشر آسیب‌پذیر جامعه همچون مردم را نقض می‌کند. این تحریم‌های یک جانبه به عنوان اقدامات قهری یک‌جانبه (UCM) در دنیا شناخته می‌شود. تحریم‌ها با هدف آسیب رساندن به زیرساخت‌های کشور انجام می‌شود و حقوق مدنی مردم نظیر حق زندگی، سلامتی، صلح و توسعه را زیر پا می‌گذارد و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمامی افراد جامعه را نقض می‌کند.

ناظمی در ادامه عنوان کرد اقدامات قهری و یک‌جانبه آمریکا علاوه بر اینکه مانع ایجاد مبادلات کالایی و ارزی می‌شود، از تبادل اطلاعات و داده‌ها نیز جلوگیری می‌کند. در واقع آمریکا با تحریم‌های خود ایران را از هرگونه صادرات، صادرات مجدد، فروش و عرضه هر نوع کالا، فناوری یا خدمت، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، از کشور آمریکا یا یک فرد آمریکایی در هر نقطه از جهان منع کرده است. به گونه‌ای که آمریکا در سال 2017 آمازون را به علت فروش کالاهای مصرفی 300 دلاری به یک ایرانی مورد بازجویی قرار داده است. همچنین اشخاص آمریکایی نمی‌توانند دسترسی اینترنتی را برای ایرانیان فراهم کنند.

تحریم اپلیکیشن های ایرانی

تحریم اپلیکیشن های ایرانی در اپ استور و گوگل پلی

معاون وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد به دلیل تحریم‌های آمریکا، توسعه‌دهندگان برنامه‌های ایرانی نمی‌توانند محصولات خود را در اپ استور (App Store) و گوگل پلی (Google Play) عرضه کنند و دسترسی ایرانیان به محصولات Adobe AMD ، MATLAB و McAfee نیز منع شده است. از طرفی خدمات بعضی از شرکت‌های مطرح جهان مانند مایکروسافت (Microsoft)، گوگل (Google)، پایگاه داده اوراکل (Oracle) و خدمات امنیتی ESET ممنوع بوده و برخی از سرویس‌های تحت وب آنها نیز آی پی (IP) ایران را مسدود کرده‌اند و حتی برنامه‌های ضروری برای تجهیزات پزشکی نیز از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.

این مقام مسئول در ادامه افزود در ماه‌های گذشته با حذف اپلیکیشن های کاربردی کسب‌وکارهای نوپای ایرانی در اپ استور و گوگل پلی مواجه بوده‌ایم که بدون شک چنین محدودیت‌هایی کسب‌وکارهای نوپای ایرانی را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد و این کسب و کارها قادر به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان نخواهند بود.

تحریم اپلیکیشن های ایرانی

تحریم‌های حوزه فناوری منصفانه نیست

ناظمی در ادامه افزود چنین تحریم‌هایی نه به دولت بلکه به مردم آسیب می‌رساند و آن‌ها را از دسترسی آزاد به اطلاعات باز می‌دارد و مردم در استفاده از دنیای فناوری فرصت‌های یکسانی نسبت به سایر جهان نخواهند داشت. در واقع داشتن فرصت برابر جهت توسعه و استفاده از خدمات اساسی یکی از حقوق اساسی مردم محسوب می‌شود و باید در تخصیص شناسه‌های اینترنتی منحصربه‌فرد (UII) به همه مردم، انصاف رعایت شود و این اقدام بدون تبعیض صورت بگیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین گفت تحریم‌های آمریکا موجب عدم دسترسی آزاد به اینترنت، داده‌ها و اطلاعات می‌شود که این عامل تهدیدی جدی در عملکرد آیکان (ICANN) است. در واقع آیکان، موسسه جهانی اینترنت برای اعداد و نام‌های اختصاص یافته است که مسئولیت پروتکل اینترنتی، تخصیص فضای آدرس، تعیین پروتکل، مدیریت سیستم دامنه‌های کشوری و عمومی و مدیریت سیستم سرور ریشه (Root Server) را بر عهده دارد.

ناظمی در پایان خاطرنشان کرد در نشست‌های آیکان کمیته مشورتی دولتی (GAC) که متشکل از نمایندگان دولت‌ها است، وجود دارد و با هدف مشاوره به هیات‌مدیره آیکان در جنبه‌های سیاست‌گذاری عمومی حاکمیت اینترنت از منافع کشورها دفاع می‌کند.

تحریم اپلیکیشن های ایرانی