کیا سراتو

مقایسه کیا سراتو وارداتی با سراتو مونتاژ داخلی سایپا؛‌ کدام‌یک بهتر است؟

کیا سراتو (Kia Cerato) خودروی محبوبی است که مدل وارداتی آن را اطلس خودرو و مدل مونتاژی آن را سایپا در بازار ایران عرضه می‌کند. اما میان مدل وارداتی و مونتاژ داخلی آن تفاوت‌هایی وجود دارد و به همین خاطر قصد داریم این دو مدل را با هم مقایسه کنیم.

شرکت خودروسازی کیاموتور از سال 2003 خودرو کیا سراتو را در دو نسخه سدان و کوپه در بازار عرضه کرده است که البته مدل کوپه آن از سال 2016 دیگر تولید نمی‌شود. شرکت کیاموتورز حتی برای علاقه‌مندان نسخه هاچ بک آن را نیز به بازار عرضه می‌کند که این مدل در بازار ایران وجود ندارد. این شرکت کره‌ای تاکنون سه نسل از این خودرو را در بازارهای جهانی به فروش رسانده است. شرکت اطلس خودرو، نماینده رسمی محصولات کیاموتورز در ایران، جدیدترین نسل این خودرو را به بازار عرضه می‌کند. همچنین نسل دوم این خودرو توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ می‌شود. علاقه‌مندان به این سدان کره‌ای می‌توانند سراتو را در دو مدل دستی و اتوماتیک خریداری کنند.

گروه خودروسازی سایپا، به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ ایران نسل دوم کیا سراتو را در داخل کشور مونتاژ و به بازار عرضه می‌کند. البته این خودرو در حال حاضر در نسل چهارم به بازار عرضه می‌شود و مونتاژ نسل دوم آن کمی عجیب به نظر می‌رسد. به هر حال برخی از مشتریان علاقه‌مندند تا این سدان کره‌ای را بخرند، اما انتخاب میان کیا سراتو وارداتی و سراتو مونتاژی کمی برای خریداران مشکل است و به همین دلیل در ادامه این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

کیا سراتو

مقایسه کیا سراتو وارداتی و مونتاژی

شاید در نگاه اول میان کیا سراتو وارداتی و مونتاژی تفاوت خاصی را مشاهده نکنید، اما با کمی دقت تغییرات این دو مدل به چشم می‌آیند. شرکت سایپا برخی از امکانات کیا سراتو مونتاژی را حذف کرده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خروجی اگزوز اشاره کرد. این خروجی اگزوز از یک سری استیل برخوردار بود که نمای پشت خودرو را جذاب‌تر می‌کرد و حالا یکی از معایب کیا سراتو مونتاژی محسوب می‌شود. شرکت سایپا چراغ ترمز‌های عقب را نیز حذف کرده است. از این رو می‌توان گفت کیا سراتو مونتاژی از ظاهر استانداردی بهره نمی‌برد و چنین تغییراتی باعث شده که مشتریان از کیا سراتو مونتاژی استقبال نکنند و به سمت خرید سراتو وارداتی روی بیاورند.

کیا سراتو

سراتوهای وارداتی به امکانات معمولی یا استاندارد و متریال قابل قبول مجهز هستند که از این حیث سایپا امکانات به‌روزتری را به مشتریان ارائه می‌دهد، اما کیفیت متریال سایپا ضعیف‌تر است. مدل مونتاژی از ظاهر داخلی شیک و جذابی بهره می‌برد که نگاه مشتریان را به خود جذب می‌کند، اما به دلیل حذف برخی از امکانات، مدل‌های وارداتی همچنان گزینه اول مشتریان محسوب می‌شوند. شرکت سایپا علاوه بر حذف خروجی اگزوز و چراغ ترمز‌های عقب، 8 کیسه هوای این خودرو را حذف کرده و به همین دلیل از ایمنی این خودرو نسبت به مدل وارداتی کاسته شده است. مدل وارداتی 10 کیسه هوای ایمنی دارد و امنیت سرنشینان را حفظ می‌کند، اما مدل مونتاژی فقط با 2 کیسه هوا عرضه می‌شود.

کیا سراتو

همچنین شرکت سایپا امکاناتی چون گرم‌کن، آینه فوتوکرومیک و دکمه جمع کردن آینه‌ها را نیز از مدل مونتاژی حذف کرده است. گفتنی است دکمه جمع‌کردن آینه‌ها در سراتوهای وارداتی روی دستگیره در سمت راننده قرار دارد و مشتریان سایپا برای سفارش این آپشن در مدل مونتاژی باید حدود 1 میلیون تومان بیشتر بپردازند. کیا سراتو مونتاژی شرکت سایپا از یک صفحه نمایشگر باکیفیت بهره می‌برد و کار با آن نیز بسیار راحت است. کیفیت صدا هم در مدل مونتاژی به دلیل برخورداری از بلندگوهای فابریک در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

کیا سراتو

سایپا سیستم کنترل پایداری را نیز از مدل مونتاژی حذف کرده است. خوشبختانه هر دو مدل این خودرو از لحاظ عایق‌بندی‌ صدا در وضعیت مطلوبی قرار دارند و صدای موتور در داخل اتاق خیلی کم شنیده می‌شود. هر دو مدل این خودرو به موتور 154 اسب بخاری مجهز هستند. همچنین در مدل‌های مونتاژی ترمز دیسکی از محور عقب حذف شده و به جای آن از ترمزهای متداول کاسه‌ای استفاده می‌شود. به همین دلیل در مدل مونتاژی زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهد طول خط ترمز بلندتری را مشاهده خواهید کرد. به طور کلی با حذف سیستم کنترل پایداری و جایگزینی سیستم ترمز، امنیت و آرامش سرنشینان سراتو مونتاژی کاهش پیدا کرده است.

کیا سراتو

نتیجه

با بررسی‌های انجام شده متوجه می‌شویم که کیا سراتو وارداتی از لحاظ کیفیت متریال، ایمنی و آرامش سرنشینان نسبت به مدل مونتاژی در وضعیت بهتری قرار دارد. البته با توجه به بازار خرید، مدل مونتاژی این خودرو برای خانواده‌های کم‌جمعیت انتخاب اول محسوب می‌شود. شاید به دلیل صفر بودن مدل مونتاژی خریداران به آن اهمیت بیشتری می‌دهند. به طور کلی کیا سراتو وارداتی با کارکرد پایین، ایمنی و امکانات بیشتری را برای سرنشینان به همراه دارد.

در حال حاضر شرکت سایپا خودروی سراتو 1600 آپشنال دنده دستی را با قیمت 176 میلیون تومان و سراتو 2000 آپشنال اتوماتیک را با قیمت 196 میلیون تومان عرضه می‌کند. شرکت اطلس خودرو نیز مدل وارداتی سراتو فول 2017 را با قیمت 214 میلیون و 700 هزار تومان و سراتو فول 2018 را با قیمت 219 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رساند. البته قیمت مدل‌های وارداتی سراتو در بازار آزاد به 330 میلیون برای مدل 2017 و 360 میلیون برای مدل 2018 می‌رسد. گفتنی است که شرکت سایپا نسل دوم سراتو که در سال‌های 2009 تا 2013 تولید می‌شد را مونتاژ و عرضه می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. من ک میگم جفتش مفت نمی ارزه

  2. حمایت از تولید داخلی😂✌

  3. اوّلاً: بهتر نه، بهترتر!
    ثانیاً: آب که از سر گذشت، چه یه وجب، چه صد وجب! جفتش گرونه