زمین تخت گرایان

زمین تخت گرایان چگونه اعتدال بهاری و پاییزی را توجیه می‌کنند؟

هستند افرادی که کروی بودن زمین را یک تئوری توطئه می‌دانند و به تخت بودن آن باور دارند. اما وقوع پدیده‌ اعتدال بهاری یا پاییزی، می‌تواند در تضاد با باور آن‌ها باشد. در ادامه به چگونگی مواجهه زمین تخت گرایان با این دو پدیده خواهیم پرداخت.

هر ساله در آغاز فصل بهار (تقریبا اول فروردین ماه در نیمکره شمالی)، پدیده‌ای موسوم به اعتدال بهاری رخ می‌دهد و با تابیدن خورشید درست از بالای خط استوا، طول روز و شب در کره زمین (یا صفحه زمین به قول زمین تخت گرایان) برابر می‌شود. در آغاز فصل پاییز نیز، خورشید در نقطه اعتدال پاییزی قرار گرفته و شرایطی مشابه با اعتدال بهاری به وجود می‌آورد؛ با این تفاوت که این‌بار به جای حرکت به سمت شمال، مسیر جنوب آسمان را در پیش می‌گیرد.

اما برای زمین تخت گرایان که دنیا را یک صفحه تخت قلمداد می‌کنند؛ توضیح دادن اعتدال بهاری و پاییزی مساله چالش‌برانگیزی است. چرا که اساسا بدون در نظر گفتن انحراف محوری کره زمین و چرخش آن که باعث دور و نزدیک شدن قطب‌ها به خورشید می‌شود، چه توضیحی برای تغییر فصل‌ها وجود دارد؟ اصلا چگونه طلوع و غروب خورشید ممکن خواهد بود؛ اگر همواره در حال تابش روی تمام سطح صاف زمین باشد؟ یا اگر به قول زمین تخت گرایان، قطب شمال در مرکز زمین قرار دارد؛ وجود جهات مختلف روی قطب‌نما چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

نقشه زمین تخت گرایان

افراد معتقد به تخت بودن زمین در طول سال‌ها و حتی قرن‌های گذشته، پاسخ‌هایی را برای این پرسش‌ها ارائه داده‌اند که در ادامه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. اما در ابتدا باید این هشدار را بدهیم که برای درک توجیهات آن‌ها، باید دانسته‌های علمی خود را درباره کروی بودن زمین و گردش سیارات منظومه شمسی به دور خورشید، کنار بگذارید.

اعتدال بهاری و پاییزی از دیدگاه زمین تخت گرایان

خورشید بسیار کوچک است!

در مقبول‌ترین نقشه‌ی زمین تخت گرایان، قطب شمال در مرکز صفحه زمین قرار دارد و قاره جنوبگان (قطب جنوب) همانند یک دیوار یخی پهناور، دورتادور دنیا را احاطه کرده؛ خط استوا نیز حلقه‌ای را بین این دو شکل داده است.

اعتدال بهاری و پاییزی در زمین تخت

حلقه استوا در زمین تخت

اکثر این افراد اتفاق نظر دارند که هنگام اعتدال بهاری و پاییزی، خورشید دقیقا روی حلقه استوا قرار گرفته و حول آن می‌چرخد. ولی مدل ارائه شده توسط آن‌ها، چرایی برابر بودن طول روز و شب را به خوبی تشریح نمی‌کند.

در حالی که ما خورشید را به عنوان یک گوی عظیم و مملو از گازهای انفجاری در فاصله 150 میلیون کیلومتری از خود می‌شناسیم، زمین تخت گرایان آن را یک جسم نورانی کوچک و شناور در نزدیکی زمین می‌پندارند. اما چقدر کوچک و تا چه اندازه نزدیک؟

«ساموئل بیرلی روبوتام» که یکی از نظریه پردازان قدیمی زمین تخت گرا بود با انتشار کتابی در سال 1881، قطر خورشید را تنها 52 کیلومتر عنوان کرد. او همچنین گفت که بسته به ماه‌های مختلف، خورشید در فاصله 640 الی 1130 کیلومتری بر فراز زمین حرکت می‌کند.

امروزه بسیاری از زمین تخت گرایان فاصله خورشید از ما را 5000 کیلومتر تخمین می‌زنند؛ اما اصل ایده‌ی روبوتام همچنان در بین این جماعت، پرطرفدار باقی مانده است. به اعتقاد آن‌ها:

خورشید در مسیرهای دایره‌ای شکل به دور قطب شمال حرکت می‌کند. وقتی که بالای سر شما باشد، روز و اگر نه شب است. نور آن منطقه محدودی را روشن کرده و همانند یک نورافکن بزرگ بر فراز زمین عمل می‌کند.

آن‌ها می‌گویند همین حرکت دورانی خورشید، تغییر فصول را موجب می‌شود. بر اساس یک نظریه پرطرفدار، خورشید در ماه ژوئن (ابتدای تابستان) به نزدیک‌ترین فاصله از قطب شمال می‌رسد و در شش ماه بعدی، به شکل مارپیچ به دیوار یخی در لبه دنیا نزدیک می‌شود. در ماه دسامبر (ابتدای زمستان)، خورشید مسیر معکوس را در پیش گرفته و با حرکت مارپیچ، بار دیگر به سمت قطب شمال می‌آید. هنگام اعتدال بهاری و پاییزی، حرکت خورشید دقیقا به دور حلقه استوا است و در چنین موقعیتی، نور خود را به نیمی از دنیا می‌تاباند.

اعتدال بهاری و پاییزی

آیا چنین چیزی ممکن است؟

این توضیح اشکالاتی دارد. نخست اینکه اگر خورشید در ارتفاع 5000 کیلومتری از زمین مسطح گردش کند، هرگز غروب نخواهد کرد؛ حتی در جنوبی‌ترین عرض‌های جغرافیایی. به عنوان مثال در جریان اعتدال بهاری، اگر خورشید هنگام حرکت در حلقه استوا درست بالای آمریکای جنوبی قرار گرفته باشد؛ باز هم از دورترین نقطه نسبت به آن یعنی استرالیا، قابل رویت خواهد بود. این موضوع با یک مدل‌سازی ویدیویی هم به تصویر کشیده شده است.

از طرفی آن‌طور که ما می‌دانیم در اعتدال بهاری و پاییزی، خورشید دقیقا از شرق طلوع و دقیقا در غرب غروب می‌کند (در زمان‌های دیگر، مقداری به شمال یا جنوب انحراف دارد). ولی در صورت تخت بودن زمین، این موضوع وقتی می‌تواند واقعیت داشته باشد که نور خورشید به طور همزمان، در صدها زوایه مختلف خم شود؛ زیرا همه شهرها در فاصله یکسانی از خورشید قرار ندارند. برخی مدل‌های کامپیوتری این را نیز به اثبات رسانده‌اند.

تاکنون هیچ‌یک از مدل‌های ارائه شده توسط زمین تخت گرایان، این اشکالات را برطرف نکرده است؛ اما آن‌ها همچنان به باور خود پایبند هستند و ظاهرا این داستان، سر دراز دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. با سلام خدمت همه بزرگواران..

    دوستان هیچوقت سطحی و سرسری قضاوت نکنین..
    اول اینکه نظریه منظومه شمسی و کره زمین چرخان حول خورشید، سرشار از ایرادات علمی و شهودیه که دانشمندان هنوز هم نمیتونن توجیه کنن و در بهترین شرایط با خلق کلمات و اصطلاحات غامض سعی در قبولوندن مدل فرضی خودشون رو دارند..

    و اما در نظریه تخت بودن زمین و ثابت بودنش، حداقل تونستن عدم انحنا در سطح زمین و آبها رو، با آزمایشات دقیق لیزری ثابت کنن، دوما تونستن با ان‌اع آزمایشات نور و سنجش سرعت و رفتار نور در شرایط مختلف و عرضهای مختلف جغرافیاایی زمین، ثابت و بی حرکت بودن زمین رو به اثبات برسونن و چرخش آسمان نسبت به زمین رو ثابت کنن.

    پیشنهاد میکنم کتاب پرونده ۱۱۱ در مورد زمین رو مطالعه بفرمایید که خیلی علمی و بی‌طرف نوشته شده و تعصبی روی فرضیات نداره..
    من فایل pdf اش رو دارم..
    هرکسی مایل بود در خدمتم..
    اینهم شماره بنده ………..

  2. اگه زمین صافه پدیده شب و روزهای چند ماهه رو چطور توضیح میدن بعضی جاها شش ماه روز و شش ماه شبه این حالت فقط با کروی بودن زمین اتفاق میوفته

  3. بدبخت کم آوردی به هری پاترش گیر دادی 😂😂😂

  4. جالبه سرچ کنید سفر به ماه دروغ بود مطالب زیاد داره ولی دلایل منطقیه مثلا پرچم آمریکا تو فیلم سازمان ناسا باد میزنه تند در حالی که ماه خلا هست. و همچنین تعداد سایه ها در چند جهت هست ولی اونجا منبع نور خورشید هست که یک عدد هست در نتیجه سایه باید 1 سایه باشه و همچنین ستاره در آسمان نبود انگار اونجا ستاره نداره نمیگم زمین تخت هست ولی مردم موش آزمایشگاه هستن و فقط هرچی بهشون تو فیلم و مستند و کتاب و روزنامه القا کنن همه باور میکنن بدون تحقیق خود

    • آقا دانیال حرفت کاملا درسته خیلی از مردم چیزایی که توی رسانه ها بهشون القا میشه رو خیلی راحت باور میکنن بدون تحقیق کردن راجبش هم باور میکنن اگر جز این بود که انجمن زمین تخت اصلا طرفداری پیدا نمیکرد, مردم بدون اینکه بفهمن ماهیت این انجمن چیه و ماهیت کشور کثیف و فتنه گری مثل انگلستان که امثال این انجمن و خیلی از انجمن های کذایی دیگه رو به وجود آورده چیه حرفهاشون رو باور میکنن
      راست میگی مردم هرچیزی که توی کتاب و فیلم میبینن رو باور میکنن چون کتاب و فیلم هری پاتر و جادوگری و یوفو بازی و این چرندیات براشون جذابه , نه کتابهایی مثل فیزیک و ریاضی در شاخه های مختلف,
      مردم همیشه مغالطه های قلمبه سلمبه و دست پیش گرفتن ها رو خیلی راحت تر از حقیقت باور میکنن
      آقا دانیال کاملا راست میگی مردم شدن موش آزمایشگاهی, اونم موش آزمایشگاهی استعمارگر و پیری به اسم انگلستان که کارش شست شو دادن مغزی برای منافع تجاریه, یه روز هری پاتر رو درست میکنه ! یه روز یوفو و فرازمینی ها رو درست میکنه ! و یه روز هم انجمن زمین تخت و کی میدونه فردا قراره چه فتنه جدیدی بپا کنه؟؟؟!!! و بازهم دنیا رو با چه مزخرفی بهم بریزه؟؟؟
      آقا دانیال …
      وقتی شما نتونی بفهمی چرا یک پرچم با ضربه دست بر اساس قوانین فیزیک و انتقال ارتعاش شبیه حالتی که انگار باد داره بهش میخوره, تکان میخوره … خیلی راحت توی تله این جزیره ماسونی قرار میگیری
      آقا دانیال …
      وقتی شما نتونی بفهمی که دیافراگم دوربین عکاسی با چشم انسان بسیار متفاوت هست و اگر قرار باشه در نور سنجی جوری عمل کنه که نور آبجکتهای ریزی مثل ستاره ها ثبت بشه اما نور محیط ده ها برابر بیشتر از اون چیزی که باید باشه , نشه شدنی نیست! و با یک مکانیزم ساده عکاسی آشنا نباشی
      خیلی راحت گرفتار دست پیش گرفتن های انجمنی میشی که در دست پیش گرفتن استاده
      آقا دانیال عزیز …
      وقتی شما به فرض به ریاضیات , فیزیک مسلط نباشی نتونی بفهمی چه دلیلی صحیح هست و چه دلیلی مردود و خطای هر دلیل مردود در کجای اون دیده میشه خیلی راحت گرفتار شدی
      و آقا دانیال …
      وقتی حتی به فرض یک سر سوزن با روانشناسی و جامعه شناسی آشنایی نداشته باشی و نتونی بفهمی آزمایشگاه واقعی کجاست و موش های آزمایشگاهی واقعی کیا هستن
      نتیجه کاملا روشنه

  5. به نظر مسخره میاد اما اینکه آدم سعى کنه از یک زاویه دیگه به موضوعات نگاه کنه جالبه و هر چى رو از کودکى به خوردش دادن رو قبول نکنه.

    • زبان مادری رو هم از کودکی به خوردت دادن !!!! پس خوبه قبولش نکنی !!!! انقدر زیبا و دقیق دارن جفنگیات زمین تخت گرا ها رو رد میکنن باز هم یکی مثل تو هست که بیاد و این پرت و پلاها رو بگه و بره ؟؟؟؟ آدم احمق بسیاری از دانسته های انسان تجربی هست, اگر از بچگی یاد نگیره میخواد سر قبرش یاد بگیره ؟؟؟ اگر یچیزی رو از بچگی بهت یاد بدن دلیل بر اشتباه بودنشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از بچگی بهت یاد دادن که سیب میوه هست – مداد برای نوشتن هست – یخچال برای نگهداری غذا هست – اجاق گاز برای پختن غذا هست – توالت برای ر … دن هست , حمام برای شستن بدن هست – پس خوبه چون از بچگی اینا رو به خوردت دادن قبولشون نکنی !!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. میگم با وجود علم این چنینی با این همه دستاورد
    هستندد افرادی که سواد علمی دارن و این چنین میزنن زیر همه چی …
    بترسین از کسی که سواد نداره و بزنه زیره همه چی …
    من که کم کم از ادما نا امید میشم
    یه جور رد دادن
    و دادیم
    که فک نکنم برای ادامه حیات هدفی مونده باشه
    بی فایدس
    اخرش اتیشه

  7. من فکر میکنم گجت نیوز بیشتر معتقده. تا الان نزدیک 15 16 تا مطلب درباره همین احمق ها گذاشته

  8. یعنی با این همه تصویر ماهواره ای اینکه اون که به چشم میبینن و نمی پذیرن جالبه واقعا

  9. بابا هی سوار هواپیما نشدین اینا؟؟؟

  10. پوفففف اینا دیگه نوبرشن