تفاوت هدست های واقعیت مجازی

مقایسه دو هدست واقعیت مجازی حرفه‌ای دنیا: Sony PlayStation VR در مقابل HTC Vive

همانطور که در مطالب پیشین پیرامون بررسی تفاوت هدست های واقعیت مجازی بدان اشاره کردیم، این دستگاه‌ها آمده‌اند تا دنیای مجازی و غیرواقعی را حقیقت بخشیده و تشخیص دنیای واقعی را از دنیا مجازی سخت و مشکل کنند. با استفاده از این گجت‌های پوشیدنی مرزها از میان برداشته شده و می‌توانید به هر مکانی حتی خارج از کره زمین پای بگذارید. البته این تنها به قوه بینایی مربوط نشده و با قرار گرفتن در هر مکانی حس شنوایی (با سیستم صوتی مخصوص) و حس لامسه (با وصل شدن سنسورهایی) نیز درگیر خواهند شد، از همین رو است که به واقع احساس قرار داشتن در آن مکان را می‌کنید.

تفاوت هدست های واقعیت مجازی Sony PlayStation VR و HTC Vive

مدل های زیادی از این دستگاه‌ها در بازار معرفی شده، اما تنها برخی از آن‌ها به محبوبیت زیادی نزد کاربران رسیده است. با بررسی تفاوت هدست های واقعیت مجازی تصمیم داریم تا به شما در انتخاب مدل صحیح و متناسب با نیازتان کمک کنیم. در نظر داشته باشید که تمامی هدست‌های واقعیت مجازی یک کاربرد داشته و فقط در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. از جمله مدل های معروف بازار که امروز کاربران زیادی مشتاق به خرید آن‌ها هستند هدست PlayStation VR ساخت شرکت سونی و همچنین هدست Vive محصول شرکت اچ‌تی‌سی است که در ادامه به مقایسه این دو مدل خواهیم پرداخت.

ساخت

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

در هنگام دست گرفتن هر دوی این دستگاه‌ها، تفاوت هدست های واقعیت مجازی را به حس لامسه (بدون در نظر گرفتن شکل ظاهری) درک نمی‌کنید چون سونی پلی استیشن وی آر (Sony PlayStation VR) و اچ تی سی وایو (HTC Vive) هر دو از پلاستیک ساخته شده‌اند.

ایستگاه پایه (سیستم مبنای کار)

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

بهتر است تا با در نظر گرفتن ایستگاه پایه این دو دستگاه، به مقایسه تعداد کاربرانی که دارای کامپیوترهای گیمینگ قوی هستند با کاربرانی که امروز از PS4 برای بازی استفاده می‌کنند بپردازید تا تفاوت هدست های واقعیت مجازی را در این زمینه دریافت کرده و متوجه شوید که چرا PlayStation VR در وضعیت فروش بهتری در مقایسه با Vive ساخت شرکت اچ‌تی‌سی و همچنین Rift شرکت آکولوس قرار دارد. فراموش نکنید که Vive و همچنین Rift نه تنها خود دستگاه‌هایی به مراتب قدرتمندتر هستند بلکه با بهره بردن از سیستم مبنای کار قدرتمندتر که قابلیت پیشرفت و ارتقاء سخت افزاری نیز دارند (بر خلاف PS4)، تجربه بهتری از واقعیت مجازی به کاربران هدیه خواهند داد.

نرم افزار

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

کامپیوتر شما برای اجرای بازی‌های دارای پشتیبانی از قابلیت‌های هدست واقعیت مجازی و همچنین دیگر استفاده‌های آن نیازمند اجرای سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت است.

قیمت ایستگاه پایه

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

برای تهیه یک PS4 به منظور بهره بری از قابلیت‌های هدست PlayStation VR نیازمند پرداخت 299 دلار هستید حال آنکه جمع کردن یک کامپیوتر گیمینگ در پایینترین سطح خود حداقل 800 دلار برای کاربر تمام خواهد شد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هم اکنون در حدود 40 میلیون دستگاه PS4 در خانه‌های در سراسر دنیا وجود داشته و بسیاری نیاز به تهیه ایستگاه پایه PlayStation VR ندارند، حال آنکه کمتر کاربری در منزل خود یک سیستم گیمینگ قدرتمند برای پشتیبانی سخت افزاری از Vive نگهداری می‌کند.

وایرلس

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

روزی که استفاده از هدست های واقعیت مجازی به حالتی مرسوم دربیاید به طور حتما تمامی مدل‌های آن‌ها را بصورت بدون سیم خواهیم دید، اما هنوز چنین روزی فرا نرسیده و مجبور به تحمل سیمی مزاحم هنگام جابجایی‌های خود حین پوشیدن این گجت هستید.

میدان دید

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

تفاوت هدست های واقعیت مجازی PlayStation VR و Vive از نظر عدد میدان دید بسیار زیاد نبوده و تنها Vive میدان دید بیشتری به اندازه 10 درجه به کاربران ارائه می‌نماید. در نظر داشته باشید که این تفاوت به معنی فقدان یک قابلیت در PlayStation VR نبوده و هیچ مشکلی از این بابت در دستگاه دیده نشده است.

کیفیت نمایش

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

Vive در مقایسه با PlayStation VR شما را به دنیای مجازی نزدیکتری نسبت به دنیای واقعی برده و تصاویر با جزئیات بیشتری را به شما نمایش می‌دهد. دست در دست دادن رزولوشن بالاتر و سیستم مبنای کار به مراتب قدرتمندتر، واقعیت مجازی بسیار با کیفیت تری را به کاربر توسط Vive عرضه خواهد کرد.

نوع نمایش

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

تفاوت هدست های واقعیت مجازی در این مورد تقریبا بی معنی است چون پنل نمایش OLED به عنوان یک استاندارد در این دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

نرخ تجدید

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

PlayStation VR با داشتن حداکثر فرکانس کاری 120 هرتزی نرخ فریمی روانتر و سریعتری را در مقایسه با Vive ارائه می‌نماید. همچون تفاوت هدست های واقعیت مجازی در بخش میدان دید باید گفت که در اینباره ایرادی به دستگاه دارای نرخ پایینتر وارد نمی‌شود.

ردیابی موقعیتی

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

تمامی هدست‌های واقعیت مجازی به این سمت می‌روند که ردیابی موقعیتی را به عنوان یک استاندارد در درون خود جاسازی کنند. هر دوی این دستگاه‌ها جابجایی شما در فضا را ردیابی کرده و نتیجه آن را در تصویری که مشاهده‌ می‌کنید اعمال می‌کنند. بد نیست بدانید که دستگاه‌هایی همچون Gear VR ساخت شرکت سامسوگ تنها قادر به تشخیص چرخش سر کاربر هستند.

نوع ردیابی

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

اصلی‌ترین تفاوت هدست های واقعیت مجازی نام برده در این بخش مشخص می‌شود، بخشی که Vive در آن نمره بسیار بالایی کسب می‌کند. اچ‌تی‌سی با بهره بردن از سیستم ردیابی خود با در نظر گرفتن مقیاس اتاق و زاویه 360 درجه‌ای، در عوض استفاده از سنسورهای برپایه دوربین، از ایستگاه مبنا لایت‌هاوز استفاده می‌کند. در واقع گجت‌های همراه این سیستم که Lighthouse (به معنای فانوس دریایی) نام برده می‌شوند بر گوشه‌هایی از اتاق محل قرار گیری کاربر سوار قرار می‌گیرند تا تشخیص محل قرارگیری هدست و دسته بازی و همچنین دریافت سیگنال و لیزرهای دستگاه را به خوبی انجام دهند. مزیت بهره بری از این سیستم آزادانه حرکت کردن در فضای اطراف بدون هرگونه نگرانی از بابت نتیجه آن در تصویر مشاهده شده در هدست است. البته هنگام جنب و جوش همواره مراقب سیم پشت دستگاه باشید.

کنترل حرکت

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

تفاوت هدست های واقعیت مجازی در این زمینه نیز فاحش بوده و PS Move به دلیل نامرتب و آشفته عمل کردن واقعیت واقعیت مجازی را دچار اشکال می‌کند و در این زمینه حرف زیادی برای گفتن ندارد. از طرف دیگر Vive controllers عملکردی فوق العاده داشته و با دقت بسیار بالایی کار می‌کند.

قیمت کنترل حرکت

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

Vive controllers را در جعبه محصول هنگام خرید خود هدست پیدا خواهید نمود درحالیکه برای تهیه PS Move نیازمند پرداخت 60 دلار بصورت جداگانه هستید.

ردیابی 360 درجه‌ای

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

دوربین پلی‌استیشن این توانایی را دارد تا هم قسمت جلویی و هم قسمت عقبی PlayStation VR را ردیابی کند، پس بدون نیاز به قرار دادن دوربین در پشت دستگاه ردیابی 360 درجه‌ای و در تمام زوایا را فراهم می‌کند. در نظر داشته باشید که این امکان با قرار دادن LEDهای قابل ردیابی در سرتاسر هدست فراهم شده است. با ذکر سیستم ردیابی لایت‌هاوز در قسمت‌های بالاتر مشخصا Vive در این زمینه مشکلی از نظر عملکردی نخواهد داشت.

مرزهای مقیاس اتاق

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

سونی مدعی شده که PlayStation VR از مقیاس اتاق پشتیبانی می‌کند اما، در نظر ما این قابلیت نیازمند مرزهایی قابل مشاهده برای جلوگیری از برخورد با دیوار محیط اطراف واقعی و دیگر اشیاء ناخواسته‌ای است که هنگام حرکت در برابر کاربر قرار می‌گیرند.در نظر داشته باشید Vive با بهره بردن از یک سیستم نگهبان مرزهایی را برای واقعیت مجازی در نظر گرفته و از پدید آمدن مشکلات ذکر شده جلوگیری خواهد نمود.

دوربین داخلی

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

دیگیر تفاوت هدست های واقعیت مجازی مورد بررسی مجهز بودن دستگاه ساخت اچ‌تی‌سی به یک دوربین در قسمت جلویی است که با داشتن قابلیت سوئیچ سریع کاربر را در جریان وضعیت محیط اطراف واقعی قرار می‌دهد. با وجود این امکان باید Vive را شدیدا دوست‌دار کاربر دانست چون با بر سر گذاشتن PlayStation VR احتمال برخورد با اشیاء اطراف به شدت افزایش می‌کند.

گیم‌پد همراه

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

در جعبه هیچکدام از این هدست‌ها دسته بازی دیده نمی‌‎شود اما با خرید PS4 به عنوان ایستگاه مبنای PlayStation VR، صاحب دسته‌های بازی ارجینال خواهید شد.

پشتیبانی عینک

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

افراد عینکی برای استفاده از هر دوی این هدست‌ها هیچ مشکلی نخواهند داشت.

تنظیم لنز

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

از جمله فاکتورهای برتری دهنده این دو هدست در مقایسه با Rift قابلیت تنظیم فاصله چشم با لنزها است تا بدین وسیله بسته به میزان راحتی خود هنگام قرار دادن دستگاه بر روی سر آن‌ها را تنظیم نمایید. این مورد مخصوصا برای افراد عینکی فاکتوری بسیار ارزشمند است.

تنظیم IPD

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

هر دوی این دستگاه‌ها همچنین به شما این امکان را می‌دهند تا فاصله افقی عکس‌ها را برای مچ کردن فاصله بین حدقه‌های چشم افزایش دهید که در علم از این با عنوان فاصله بین دو مردمک چشم یاد می‌کنند. البته نحوه کارکرد این قابلیت در هر دوی دستگاه‌ها متفاوت است. Vive دارای دو پنل نمایشی در داخل خود است بنابر این تنظیم IPD آن به صورت فیزیکی صورت می‌گیرد. اما PlayStation VR با دارا بودن یک پنل نمایشی در درون هدست، به منظور افزایش IPD از نرم افزار استفاده می‌کند.

هدفون داخلی

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

بر خلاف Rift هیچکدام از این دستگاه‌ها دارای هدفون داخلی نیستند.

زمان عرضه

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

PlayStation VR و Vive را هم اکنون می‌توان در قفسه فروشگاه‌ها پیدا نمود.

قیمت هدست

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

تفاوت هدست های واقعیت مجازی در قیمت می‌تواند از جمله مهمترین فاکتورها در هنگام خرید باشد. در نظر داشته باشید که تفاوت قیمتی دو مدل آن هم به میزان 400 دلار نه تنها بخاطر کیفیت و قدرت بیشتر Vive، بلکه بخاطر دارا بودن سیستم ردیابی و کنترل های دستگاه (Vive controllers) در درون جعبه این مدل است و مبلغ جداگانه‌ای برای تهیه کردن آن‌ها پرداخت نخواهید کرد. با فراهم کردن این قطعات برای PlayStation VR قیمت آن به 500 دلار خواهد رسید.

جمع‌بندی هزینه نهایی

تفاوت هدست های واقعیت مجازی

با در نظر گرفتن بالا بودن قیمت خود Vive و همچنین هزینه جمع کردن یک سیستم گیمینگ، محصول اچ‌تی‌سی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد، هرچند همواره برای گرفتن کیفیت بهتر باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*