پروژه Treble

پروژه Treble گوگل به منظور عرضه سریعتر آپدیت های اندروید معرفی شد

کمپانی گوگل با معرفی و توسعه پروژه Treble امیدوار است آپدیت های اندروید در سریع‌ترین زمان ممکن برای گوشی های هوشمند عرضه شود.

یکی از مشکلات اصلی اندروید که بسیاری از کاربران نیز نسبت به آن شکایت دارند، سرعت بسیار پایین شرکت‌های مختلف در عرضه آپدیت های جدید است. اگرچه دارندگان محصولات سری نکسوس یا پیکسل با چنین مشکلی رو به رو نیستند، اما گوگل با اضافه کردن یک پایگاه ماژولار به نسخه بعدی سیستم عامل محبوب خود یعنی اندروید O تلاش دارد این مشکل را برطرف کند.

در حال حاضر فرآیند عرضه ورژن جدید اندروید برای دستگاه‌های غیر گوگلی، شامل موارد مختلفی همچون اضافه شدن کدهای مخصوص توسط سازندگان چیپست‌ها، ویرایش کدها توسط تولیدکنندگان گوشی های موبایل و دریافت تاییدیه فنی از اپراتورها می‌شود.

پروژه Treble

مراحل انجام کار واقعا پیچیده است و به‌روزرسانی اندروید بعد از توسعه توسط گوگل، چرخه بزرگی را برای رسیدن به دست کاربران طی می‌کند. ولی به لطف پروژه Treble، حالا رابط جدیدی با نام “Vendor Interface” یا به اختصار “VI” به اندروید اضافه خواهد شد که این مشکل را تا حدی برطرف می‌کند. هدف اصل این رابط، جدا کردن “Vendor Implementation” یا کدهای مربوط به تولیدکنندگان تراشه از چارچوب اصلی سیستم عامل اندروید است.

پروژه Treble

این رابط جدید میان Vendor Implementation و چارچوب اندروید قرار خواهد گرفته و توسط پروسه “Vendor Test Suite” یا به اختصار “VTS” تایید خواهد شد؛ درست مشابه “Compatibility Test Suite” که گوگل هنگام آزمایش رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن های مختلف استفاده می‌کند. در نهایت، VTS این اطمینان را به سازندگان می‌دهد که در ورژن‌های بعدی اندروید، امکان استفاده از VI وجود خواهد داشت.

پروژه Treble

پروژه Treble از انجام کارهای اضافی توسط تولیدکنندگان تراشه‌ها جلوگیری می‌کند

اگرچه با توسعه پروژه Treble دیگر نیازی به دستکاری و ویرایش کدهای VI بعد از عرضه هر آپدیت جدید نخواهد بود، اما احتمالا سرعت انتشار به‌روزسانی‌های جدید آنقدرها هم که تصور می‌کنید افزایش پیدا نمی‌کند. هنوز هم برخی از تولیدکنندگان تلفن های همراه، ویژگی‌های اختصاصی خود را به نسخه جدید اندروید اضافه می‌کنند که به واسطه آن کدهای VI نیازمند ویرایش هستند. در واقع پروژه Treble تنها از انجام کارهای اضافی توسط تولیدکنندگان تراشه‌ها جلوگیری می‌کند.

پیش از این، پروژه Treble در نخستین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید O قرار گرفته و تمام دستگاه‌های جدید مبتنی بر نسخه بعدی سیستم عامل گوگل نیز از آن بهره خواهند برد.

به علاوه، گوگل طی تعاملی با تولیدکنندگان تراشه‌ها و گوشی های موبایل، از آنها می‌خواهد برخی تغییرات در کدها که شامل ویژگی‌های خاصی که به شبکه‌ها و کشورهای خاصی محدود می‌شود را به پروژه متن باز اندروید منتقل کنند. در نتیجه، چنین شرکت‌هایی برای عرضه نسخه‌های جدیدتر اندروید، دیگر نیازی به انجام کارهای تکراری قبلی نخواهند داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*