مصرف ماری جوانا

مصرف ماری جوانا در زمان رانندگی؛ عملی پرخطر یا بی ضرر؟

بیستم آوریل، روز گردهمایی انجمن حمایت از مصرف ماری جوانا است. نتیجه مطالعات محققانی که در تلاش بودند درباره تاثیر و یا عدم تاثیر مصرف ماری جوانا بر روی رانندگی در این روز اطلاعات تازه‌ای به دست بیاورند بسیار جالب است.

طبق بررسی‌های جدید، خطر مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی، در روز بیستم آوریل بیشتر از روزهای عادی است. در این روز هزاران نفر از شهرهای مختلف دنیا در محلی گرد هم آمده و کنار بکدیگر ماری جوانا مصرف می‌کنند! آن‌ها در این گردهمایی تلاش می‌کنند روش‌هایی برای قانونی کردن مصرف ماری جوانا در نقاط بیشتری از دنیا پیدا کنند، همانطور که این اتفاق اکنون در برخی از ایالت‌های آمریکا رخ داده است.

 مصرف ماری جوانا

اگرچه طبق تحقیقات جدید نمی‌توان به طور مستقیم مصرف این ماده پیش از رانندگی را مقصر اصلی دانست، اما یافته‌های جدید، نتایج تحقیقات قبلی را بیشتر تایید می‌کنند؛ رانندگی در زمان نشئگی و وقتی که راننده به خاطر مصرف مواد مخدر و روان گردان از حالت طبیعی خود خارج شده بسیار خطرناک است.

هنوز هیچ مطالعه‌ای تاثیر منفی مصرف ماری جوانا بر رانندگی را کاملا اثبات نکرده است

طبق داده‌ها، فروش انواع شاهدانه و مخصوصا ماده مخدر حشیش و ماری جوانا در روز بیستم آوریل افزایش پیدا می‌کند. وقتی محققان آمار سوانح رانندگی در این روز را با آمار تصادفات رخ داده در دیگر روزهای ماه آوریل مقایسه کردند، نتیجه متفاوتی به دست آمد. در این روز مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی نزدیک به 12 درصد بیشتر بوده است. البته این تحقیقات که نتیجه آن‌ها در ژورنال JAMA Internal Medicine به چاپ رسیده، به طور مستقیم مصرف ماری جوانا پیش از رانندگی را مقصر اصلی اعلام نمی‌کنند، چرا که تست مناسبی برای تشخیص نشئگی با این ماده وجود ندارد. اما محققان شدیدا بر روی آگاه‌سازی جوانان و آشنا کردن آن‌ها با خطرات زیاد رانندگی در زمان نشئگی تاکید دارند.

 مصرف ماری جوانا

طی تعطیلات رسمی همچون چهارم جولای، میزان تصادفات رانندگی افزایش پیدا می‌کند، چرا که رانندگان در این زمان نوشیدنی‌های الکی زیادی مصرف کرده و تعادل ندارند. محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه تورنتو با در نظر گرفتن این موضوع تلاش کردند درباره روز بیستم آوریل که مصادف با روز طرفداری از ماری جوانا در بیشتر نقاط جهان است نیز تحقیق مشابهی انجام بدهند. گفتنی است بر اساس بسیاری از مطالعات پیشین، مصرف ماری جوانا مخصوصا بعد یا قبل از نوشیدن الکل، شدیدا سرعت واکنش نشان دادن را کاهش می‌دهد. رانندگی حین داشتن چنین وضعیتی فوق‌العاده خطرناک است.

تیم تحقیقاتی، آمار مربوط به تصادفات رانندگی مرگبار پدید آمده در سرتاسر آمریکا طی 25 سال اخیر را جمع‌آوری کرد. سال 1992 یک سال بعد از زمانی است که بیستم آوریل تبدیل به روز گردهمایی طرفداران ماری جوانا شد. از آنجایی که فستیوا‌ل‌های قانونی و یا غیر قانونی آن‌ها حدود ساعت چهار و بیست دقیقه ظهر برگزار می‌شود، محققان به بررسی آمار تصادفات رانندگی پدید آمده بین این ساعت تا نیمه‌های شب پرداخته و آمار کسب شده را با همین بازه زمانی در سایر روزهای آوریل مقایسه کردند.

 مصرف ماری جوانا

طبق داده‌های به دست آمده، در روز بیستم آوریل به طور متوسط در هر ساعت 7.1 تصادف رخ می‌دهد، در حالی که این میزان در سایر روزهایی که مصرف ماری جوانا آن‌چنان متداول نیس حدود 6.4 تصادف در هر ساعت است. پس در روز گردهمایی طرفداران این ماده، میزان سوانح رانندگی 12 درصد افزایش پیدا می‌کند.

متاسفانه این مطالعه محدودیت‌های خاص خود را دارد. به عنوان نمونه، از بسیاری از رانندگان تست مصرف ماری جوانا گرفته نشده است. دلیل اصلی آن، عدم وجود آزمایشی قابل اطمینان برای پی بردن به مصرف یا عدم مصرف این ماده است. بعد از استعمال ماری جوانا، آثار آن بین چند روز تا حتی چند هفته بعد از آخرین مصرف در خون باقی می‌ماند، به همین دلیل آزمایش از طریق خون به هیچ عنوان روشی دقیق برای پی بردن به نشئگی با آن نیست. به عبارت دیگر، ممکن است نتیجه آزمایش یک راننده مثبت باشد، در حالی که از آخرین مصرف وی چند روز گذشته و فرد حالت نشئگی ندارد.

 مصرف ماری جوانا

از طرفی دیگر، استفاده از دستگاه‌های تست مصرف ماری جوانا از روی بازدم توسط پلیس‌ها، در حال حاضر آن‌چنان متداول نیست و این روش در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل برای ارائه نتیجه‌ای دقیق، باید داده‌های بیشتری در دسترس محققان قرار بگیرد.

بدون وجود روشی بهتر به منظور تست مصرف ماری جوانا نمی‌توان به طور دقیق گفت کدام تصادفات به طور مستقیم در اثر استفاده از این ماده رخ داده‌اند. متاسفانه از آنجایی که رفته رفته مصرف ماری جوانا در ایالت‌های بیشتری از آمریکا قانونی می‌شود، باید هر چه زودتر تستی سریع برای پی بردن به نشئگی در اثر استعمال آن ارائه شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. به پلیسه فتا میگم چه اراجیفی اینجا میگین

  2. ضرر داره ولی ضررش خوبه خخخ

  3. فرهنگه امریکایی اینه دیگه

  4. مثلا بکشید که چی رو ثابت کنید؟؟ ها بچه اید مگه یا میخواید کلاس بذارید؟؟ هرکی بره سمت دود خیلی احمقه

  5. چ معنی میده تو رانندگی اصلا مصرف شه
    مطمعاا بی خطر نیست

  6. [پس در روز گردهمایی طرفداران این ماده، میزان سوانح رانندگی 12 درصد افزایش پیدا می‌کند.]

    این آمار رو این ها چه طور درآوردن!

    آمار تصادفات تو روزهایی که مسابقه شهرآورد پایتخت انجام میشه هم بالا میره

    می خواستن گردهمایی باشه و آمار تراکم اونجا کمتر بشه!

  7. لطفا اموزش کاشت داشت و برداشت این گیاه جادویی رو اموزش بدید تا مردم بدون تجربه ی عالی این گیاه از دنیا نروند.