هایپراسکرین مرسدس بنز

هایپراسکرین مرسدس بنز رونمایی شد؛ نمایشگر 56 اینچی که کل داشبورد را می‌پوشاند

هایپراسکرین مرسدس بنز در نمایشگاه CES 2021 رونمایی شد. این نمایشگر عظیم 56 اینچی کل داشبورد خودرو را می‌پوشاند و اولین بار در مرسدس EQS استفاده خواهد شد.

نمایشگرهای بزرگ سیستم اطلاعات و سرگرمی در خودروهای امروزی دیده شده‌اند و حالا نوبت به مرسدس بنز رسیده و این شرکت در نمایشگاه CES 2021 از هایپراسکرین یا صفحه نمایش عظیم 56 اینچی برای خودروهای بعدی خود رونمایی کرده است.

این خودروساز بزرگ آلمانی به تازگی از صفحه نمایش لمسی بزرگ با اندازه 56 اینچی رونمایی کرده است که کل داشبورد را می‌پوشاند. این نمایشگر عظیم در سدان الکتریکی لوکس آینده مرسدس بنز یعنی EQS به کار خواهد رفت. هایپراسکرین، محور اصلی سیستم اطلاعات و سرگرمی MBUX نسل دوم مرسدس بنز است که به دلیل تجربه کاربری کاملا دیجیتالی و با استفاده از کنترل صدا، از دکمه‌های فیزیکی دوری کرده است.

هایپراسکرین مرسدس بنز

هایپراسکرین مرسدس بنز در واقع یک صفحه نمایشگر نیست، بلکه چندین نمایشگر در یک قطعه شیشه منحنی جامد قرار گرفته که سرتاسر داشبورد خودرو را فرا می‌گیرد. بر اساس تصاویر اولیه منتشر شده، به نظر می‌رسد حداقل سه صفحه نمایش در این نمایشگر بزرگ تعبیه شده است؛ یک صفحه مخصوص نمایش آمپرها در پشت ستون فرمان، یک صفحه نمایش مرکزی اطلاعات و سرگرمی و یک صفحه نمایش اضافی که روبه‌روی سرنشین جلو قرار می‌گیرد.

هایپراسکرین مرسدس بنز

هایپراسکرین مرسدس بنز در خودرو EQS

HyperScreen برای اولین بار در خودرو مرسدس بنز EQS استفاده خواهد شد. EQS یک سدان الکتریکی لوکس است که بنا بر اعلام مرسدس از اواخر سال 2021 میلادی تولید می‌شود. این صفحه مجهز به MBUX خواهد بود که مخفف تجربه کاربری مرسدس بنز است. MBUX برای اولین بار در سال 2018 معرفی شد و یکی از توانمندترین سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی است که توسط خودروسازها تولید می‌شود و در حال حاضر در خودروهای بازار موجود است.

هایپراسکرین مرسدس بنز

مرسدس اعلام کرده که این هایپراسکرین شامل مواردی به نام لایه‌های صفر است که در آن کاربر دیگر مجبور نیست هر بار در انواع مختلف دسته‌های منو بچرخد یا دستورات صوتی را ارائه دهد؛ زیرا مهم‌ترین برنامه‌ها همیشه به صورت موقعیتی و متنی در دسترس کاربر و بالای دید راننده هستند. این خودروساز بزرگ آلمانی مثالی برای این قابلیت گفته:

فرض کنید همیشه در عصر روز سه شنبه در هنگام بازگشت به خانه با یک شخص خاص تماس می‌گیرید. این سیستم در آن روز هفته و در آن ساعت مشخص به شما یادآوری می‌کند که تماس تلفنی خود را برقرار کنید. در این زمان یک کارت ویزیت با اطلاعات تماس به شما نشان داده می‌شود و حتی اگر عکسی را ذخیره کرده باشید، عکس آنها نیز به نمایش درمی‌آید. در واقع همه پیشنهادهای MBUX به پروفایل کاربر پیوند داده می‌شوند. اگر شخص دیگری در همین عصر سه شنبه پشت فرمان EQS نشسته باشد و رانندگی کند، این توصیه به او داده نمی‌شود یا بسته به تنظیمات کاربر دیگر، پیشنهاد دیگری به او ارائه خواهد شد.

هایپراسکرین مرسدس بنز

هایپراسکرین شامل 12 محرک عظیم در زیر سطح حساس به لمس نمایشگر برای ارائه هپتیک فیدبک یا بازخورد لمسی می‌شود. گفته شده که دو پوشش قرار گرفته روی صفحه نمایش باعث کاهش بازتاب‌ها و آسان شدن تمیز کردن آن می‌شود. شیشه منحنی هم از سیلیکات آلومینیوم ضد خش تشکیل شده است. دریچه‌های هواوی آنالوگ هم در دو انتهای این شیشه منحنی قرار دارند که ترکیبی جالب از دیجیتالی و فیزیکی را به وجود می‌آورند.

هایپراسکرین مرسدس بنز

هایپراسکرین مرسدس بنز تا اواخر سال 2021 میلادی و زمان عرضه خودرو EQS در خودرو تولید دیگری ظاهر نخواهد شد، اما اولین رونمایی نسخه جدید MBUX را در خودرو کلاس S جدید مشاهده خواهیم کرد که این خودرو نخستین بار در اواخر سال گذشته رونمایی شد. این سیستم اطلاعات و سرگرمی به‌روز شده به رانندگان امکان می‌دهد تنظیمات مختلف مانند تنظیمات صندلی، رنگ روشنایی داخلی، ایستگاه رادیویی مورد علاقه و موارد دیگر را ذخیره کنند. این پروفایل‌های شخصی را می‌توان با استفاده از ویژگی‌های امنیتی جدید فعال یا غیر فعال کرد یا حتی در سایر وسایل نقلیه مرسدس بنز لود کرد. یک حسگر اثر انگشت در صفحه لمسی اصلی و همچنین تشخیص صدا به صورت استاندارد ارائه می‌شود و علاوه بر آن امکان تنظیم پین کد نیز وجود دارد. خریداران می‌توانند مدلی از ماشین را با دوربین‌هایی که امکان تشخیص چهره دارند نیز انتخاب کنند.

صفحه های لمسی بزرگ ؛ خوب یا بد؟

صفحه های لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی با گذشت سال‌ها بزرگتر شده است. برخی از خودروسازان تصور می‌کنند که بزرگتر کردن این صفحه‌ها برابر با بهتر شدن آنهاست. در میان خودروهای تولیدی، صفحه 14.2 اینچی خودرو کادیلاک اسکالید 2021 و صفحه 12 اینچی رم 1500 مدل 2019 قابل توجه است. همچنین شاسی بلند برقی آینده کادیلاک یعنی Lyriq یک صفحه نمایش 33 اینچی خیره‌کننده را ارائه خواهد کرد. صفحه نمایش 15 اینچی تسلا مدل 3 که با قوس‌های داخلی در بالای داشبورد قرار گرفته نیز در میان خودروهای الکتریکی جالب توجه است. حالا به نظر می‌رسد که مرسدس بنز نیز می‌خواهد با هایپراسکرین خود در جایگاهی بالاتر از همه این خودروها قرار بگیرد.

هایپراسکرین مرسدس بنز

البته باید به این نکته هم توجه کرد که این صفحه نمایش عظیم چقدر باعث حواس‌پرتی راننده خواهد شد؟ بدون وجود یک سیستم نظارت بر راننده قوی برای اطمینان از تمرکز رانندگان در جاده، این صفحه‌های بسیار بزرگ می‌توانند باعث ایجاد خطر شوند. یک مطالعه که اخیرا توسط AAA انجام شده نشان می‌دهد بسیاری از سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی دیجیتال که در خودروهای جدید به کار می‌روند، ممکن است به اندازه کافی حواس راننده را پرت کنند و خطر تصادف را به خصوص برای رانندگان مسن‌تر افزایش دهند.

هایپراسکرین مرسدس بنز

مرسدس ابراز امیدواری کرده که ویژگی لایه صفر در HyperScreen باعث کاهش حواس‌پرتی راننده می‌شود، اما باید دید در عمل چگونه است. سجاد خان، عضو هیئت مدیره مرسدس بنز AG در مورد نسل جدید MBUX در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:

هدف ما ارائه یک طرح مفهومی بدون ایجاد حواس پرتی برای راننده و بدون انجام عملیات‌های پیچیده بود. ما صرفا نمی‌خواستیم بزرگ‌ترین صفحه نمایش را در خودرو بسازیم. در عوض ما صفحه نمایش ویژه‌ای را با نسبت اندازه مناسب و عملکردی با حداکثر کاربرپسندی ساخته‌ایم.