تراشه های کایرین هواوی

بهبود ۲۱۰۰ درصدی عملکرد تراشه های کایرین هواوی در هفت سال اخیر

تراشه های کایرین هواوی در طول هفت سال اخیر نسبت به رقبا پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و از نظر عملکرد بهبود ۲۱۰۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

شرکت های سیلیکون – HiSilicon یکی از زیرمجموعه‌های برند هواوی است که طراحی و ساخت تراشه‌های کایرین را به عهده گرفته است. تراشه‌های سری Kirin در ابتدا حتی توان رقابت و مقایسه با چیپست‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام را نداشتند، اما اکنون با نگاهی به سیر پیشرفت چیپست‌های Kirin متوجه می‌شویم که این تراشه‌ها حتی از پرچمدار کوالکام هم پیشی گرفته‌اند و در بسیاری موارد عملکرد بهتری دارند.

تراشه های کایرین هواوی

شرکت HiSilicon اقدام به تولید محصولات نیمه هادی مختلف برای انواع دستگاه‌های هواوی می‌کند که تراشه های کایرین معروف‌ترین و به نوعی مهم‌ترین این محصولات محسوب می‌شوند. سری چیپست های کایرین ساخته شده توسط های سیلیکون هواوی موفق شده‌اند القابی مانند نخستین چیپست مجهز به مودم یکپارچه 5G یا اولین تراشه ۵ نانومتری مجهز به فناوری 5G را از آن خود کنند. علاوه بر این، تراشه‌های Kirin همواره در بخش پردازش‌های هوش مصنوعی هم بهترین عملکرد را از خود نشان داده‌اند.

گوشی های هواوی که از چیپست های کایرین استفاده می‌کنند عمر باتری بالایی دارند و از حیث مصرف انرژی عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهند. این گوشی‌ها از نظر عملکرد سخت افزاری نیز همیشه جزو قدرتمندترین گوشی های هوشمند موجود در بازار به شمار می‌روند و تجربه جذاب و دلنشینی را برای کاربران به همراه دارند.

سیر تکامل تراشه های کایرین هواوی

تراشه کایرین ۹۱۰ نخستین پردازنده پرچمدار هواوی بود که به دست شرکت HiSilicon طراحی و ساخته شد و گوشی های بالارده هواوی در سال ۲۰۱۴ از آن استفاده کردند. این تراشه ۸ هسته‌ای بر پایه فناوری ساخت یا لیتوگرافی ۲۸ نانومتری ساخته شده و اولین نسل چیپست‌های پرچمدار کایرین هواوی محسوب می‌شود. این چیپست در زمان خود عملکرد متوسطی را ارائه داد، اما با این حال توانست توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

شرکت هواوی در هفت سال اخیر سرمایه‌گذاری چشمگیری را روی بخش R&D یا تحقیق و توسعه انجام داد و موفق شد پیشرفت فوق‌العاده‌ای را در حوزه طراحی تراشه های نیمه هادی تجربه کند. این تراشه ساز چینی تاکنون یازده تراشه پرچمدار را معرفی کرده که از تراشه Kirin 910 با فناوری ۲۸ نانومتری آغاز شد و اکنون به چیپست کایرین ۹۰۰۰ با فناوری ساخت ۵ نانومتری رسیده است.

تراشه های Kirin در آغاز عملکرد پایین‌رده‌تری نسبت به همتای کوالکامی خود داشتند، اما با بهبودهای بسیار و پیشرفت چشمگیر، اکنون توانسته‌اند حتی نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام نیز عملکرد بهتری داشته باشند. یکی از کارشناسان فناوری در شبکه اجتماعی چینی Weibo به تازگی مقایسه کاملی را بین چیپست های Kirin و Snapdragon در بنچمارک مشهور GFXbench انجام داده است که نتایج جالبی را در آن مشاهده می‌کنیم. این مقایسه به خوبی روند پیشرفت تراشه های کایرین در مقابل رقیب کوالکامی را نشان می‌دهد. در ادامه می‌توانید نتایج این مقایسه را مشاهده کنید:

تراشه های کایرین هواوی

سالتراشه هواویتراشه کوالکام
۲۰۱۴Kirin 920 با ۸.۵ فریمSnapdragon 810 با ۲۵ فریم
۲۰۱۵Kirin 935 با ۸.۵ فریم
۲۰۱۵Kirin 950 با ۱۸ فریمSnapdragon 820 با ۴۵ فریم
۲۰۱۶Kirin 960 با ۵۱ فریمSnapdragon 835 با ۶۵ فریم
۲۰۱۷Kirin 970 با ۶۵ فریمSnapdragon 845 با ۸۴ فریم
۲۰۱۸Kirin 980 با ۹۰ فریمSnapdragon 855 با ۱۰۲ فریم
۲۰۱۹Kirin 990 5G با ۱۲۰ فریمSnapdragon 865 با ۱۲۶ فریم
۲۰۲۰Kirin 9000 با ۱۸۵ فریمSnapdragon 888 با ۱۷۵ فریم

در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، هواوی و های سیلیکون هشت تراشه پرچمدار کایرین را معرفی و تولید کردند که چیپست‌های Kirin 935 و Kirin 950 در یک سال رونمایی شدند. چیپست‌های کایرین در طول این ۷ سال بیشتر از ۲۱۰۰ درصد از نظر عملکرد کلی بهبود پیدا کرده‌اند و سرانجام در سال ۲۰۲۰ موفق شدند در مقایسه با چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام عملکرد بهتری داشته باشند. برای درک بهتر این سیر پیشرفت خوب است بدانید که تراشه های سری A اپل در این بازه زمانی تقریبا ۹۰۰ درصد و تراشه های سری اسنپدراگون ۸۰۰ کوالکام تقریبا ۶۰۰ درصد بهبود عملکرد داشته‌اند. به این ترتیب بهبود کارایی تراشه های هواوی به مراتب بهتر از سایر شرکت‌های فعال در این حوزه بوده است.

هواوی همواره تلاش می‌کند با تحقیق و توسعه بیشتر در زمینه تولید چیپست‌های مورد نیاز خودکفا شود و وابستگی بسیار کمتری به کمپانی‌های دیگر داشته باشد. به همین منظور انتظار داریم کارخانه اختصاصی تولید تراشه هواوی تا سال آینده شروع به کار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*