سویه مو

سویه مو ویروس کرونا دارای چه ویژگی‌هایی است؟

یکی از گونه‌های کرونا که جدیدا مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته سویه مو است. اما سویه مو ویروس کرونا دارای چه ویژگی‌هایی است؟

از زمان فراگیری ویروس کرونا تا به امروز همواره گونه‌های تازه و متنوعی از این ویروس در نقاط مختلف جهان یافت شده است. فراگیرترین سویه از کرونا که هم‌اکنون شاهد آن هستیم گونه دلتا است که نخست در کشور هند کشف شد و سپس با سرعت بسیار زیادی تمام کشورهای دنیا را درگیر کرد.

تهدید واکسن های کرونا توسط جهش‌های کووید-19

سویه مو

در حالی گونه دلتا در جهان شیوع پیدا کرد که واکسن کرونا به تعدادی از جمعیت کشورهای جهان اولی اروپایی،‌ آمریکای شمالی و همچنین آسیایی تزریق شده بود و آن‌ها از خطر ابتلا به کرونا ایمن شده بودند؛‌ اما فراگیری گونه دلتا و آلوده شدن افرادی که در برابر کرونا واکسینه شده بودند مشخص ساخت که جهش‌های کووید-19 می‌تواند واکسن‌های کرونا را به صورت جدی تهدید کند؛ اگرچه همچنان بهترین راه برای مقابله با کرونا و کاهش مرگ و میرهای ناشی از آن تزریق واکسن به شمار می‌رود.

به تازگی گونه جدیدی از کرونا با نام مو به لیست گونه‌های مهم سازمان جهانی بهداشت ورود پیدا کرده است. این یعنی سویه مو هم‌اکنون زیر ذره‌بین سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته و این گونه نیز در حال حاضر خطری را متوجه نظام بهداشت و درمان جهانی نکرده است.

اطلاعاتی که تا به امروز در ارتباط با سویه مو به دست آمده است به شرح زیر می‌باشد.

هرآنچه درباره سویه مو کرونا باید بدانید

سویه مو

1- این گونه برای اولین بار در کشور کلمبیا و در 9 ماه پیش یعنی ژانویه کشف شد و گزارش شد.

2- تا به امروز 40 کشور دنیا که از جمله آن‌ها کشورهایی در آمریکای شمالی، آسیا،‌ اروپا و آمریکای جنوبی هستند این گونه را به خود دیده‌اند.

3- این ویروس تا به امروز منجر به آلودگی یک دهم از افراد مبتلا به کرونا شده است.

4- سویه مو از زمان پیدایش تاکنون به سویه غالب تبدیل نشده و همواره پایین‌تر از گونه دلتا قرار داشته است.

5- این سویه هم‌اکنون در مرحله تحلیل و مطالعه توسط سازمان جهانی بهداشت و نظام‌های بهداشتی کشورها قرار دارد و هنوز در ارتباط با شدت انتقال پذیری، کشندگی و بیماری‌زایی آن اطلاعاتی به دست نیامده است.

6- سازمان جهان بهداشت 5 روز قبل این سویه را وارد لیست مورد توجه خود کرد. گونه‌های جدید کرونا به صورت سه پله‌ای رده‌بندی می‌شوند و صعود سویه مو یعنی این گونه از قدرت زیادی برخوردار است و می‌تواند جهان را با تهدید جدی مواجه کند. این در صورتی است که تا به امروز این سویه صعودی نداشته و سازمان جهانی بهداشت در حال مطالعه روی آن است.

7- بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کشورهای درگیر با سویه مو،‌ این گونه قدرت آن را دارد که سیستم ایمنی را دور بزند و از واکسن تأثیر نپذیرد. مثلا 7 بلژیکی که در یکی از خانه سالمندان این کشور سکونت داشتند با وجود واکسیناسیون کامل در برابر کرونا به این ویروس آلوده شده و جان خود را از دست داده‌اند و علاوه بر این تعدادی دیگری از افراد مستقر در این مرکز نیز آلوده به این گونه، البته در حد خفیف‌تر شده‌اند.

با توجه به این موضوع می‌توان دریافت که سویه مو قدرت آن را دارد که جهان را با تهدید جدی مواجه کند. البته در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت در ارتباط با این سویه اظهار نظر کرد، چرا که تاکنون اطلاعات مربوط به آن از جمله قدرت انتقال پذیری، کشندگی و بیماری‌زایی آن مشخص نشده است.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا

سویه مو

8- لازم است که برای جلوگیری از ابتلا به سویه مو تمام دستورالعمل‌های بهداشتی که تا به امروز مورد توجه قرار داشته، کاملا رعایت شوند. مواردی از جمله نظافت شخصی،‌ رعایت اصل تهویه هوا در مکان‌های سربسته، خواب مناسب، تقویت سیستم ایمنی بدن،‌ استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به منظور مقابله با انواع کرونا از جمله سویه مو ضروری هستند. مگر این که متخصصان اعلام کنند این گونه نیازمند اعمال دستورالعمل‌های جدیدی است.

9- سویه مو از زمان شیوع تا به امروز در سایه دلتا باقی مانده و نتوانسته چندان جهان را تهدید کند که این می‌تواند جای امیدواری باشد که در آینده نیز این ویروس توانایی تهدید جدی جهان را ندارد. لازم به ذکر است که از زمان کشف گونه مذکور تا به امروز تنها یک دهم درصد از جمعیت جهان به آن آلوده شده‌اند، این در صورتی است که سویه دلتا که آغاز به کار آن نزدیک به سویه مو بود از هند کشف شد و موفق شد سریعا تمام نقاط جهان را درگیر کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*