موبایل ایرانی

وزیر ارتباطات: موبایل ایرانی می‌تواند با گوشی های خارجی رقابت کند

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور اظهار کرد ظرفیت‌های لازم برای تولید موبایل ایرانی وجود دارد و محصولات داخلی می‌توانند با گوشی های خارجی رقابت کنند.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در ارتباط با این که آیا  تولید موبایل ایرانی جایی در برنامه‌های وزارت ارتباطات دارد یا خیر عنوان کرد که هم‌اکنون شاهد واردات سالانه 10 تا 15 میلیون دستگاه تلفن همراه از راه‌های مختلف به کشور هستیم که این میزان از واردات نیازمند 3 تا 5 میلیارد دلار ارز است.

برای تولید موبایل ایرانی از ظرفیت‌های لازم برخوردار هستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد من در حال حاضر مشغول به استفاده از موبایل ایرانی هستم و از امکانات آن نیز رضایت کامل دارم. کشور از توانایی لازم به منظور تولید تلفن همراه برخوردار است، اما به منظور موفقیت در این زمینه لازم است که مردم از این محصولات  استقبال کنند و بازار مناسبی نیز به آن‌ها اختصاص داده شود. البته شاید موبایل ایرانی در آغاز کار چندان کامل نباشد، اما نکته مثبت این است که در داخل کشور و به وسیله جوانان ایرانی تولید می‌شود و از طرفی دیگر نیز ایجاد اشتغال می‌کند و همچنین از نمونه‌های خارجی قیمت پایین‌تری نیز دارد.

زارع پور در ادامه با اشاره به این که به منظور تولید تلفن های همراه به‌روز و مناسب نیازمند همکاری همه جانبه و برنامه‌ریزی منظم هستیم،‌ عنوان کرد ما تمام سعی خود را خواهیم کرد تا بیشتر ظرفیت بازار را به موبایل های داخلی اختصاص دهیم؛‌ اما این کار بدن مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و باید مردم از این محصولات استقبال کنند تا بتوانیم به پیشرفت دست پیدا کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا موبایل ایرانی از توانایی لازم برای رویارویی با نمونه‌های خارجی برخوردار است یا خیر بیان کرد که این توانایی در تلفن های همراه داخلی وجود دارد و حتی سرمایه‌گذاران ایرانی که در حال حاضر مشغول به همکاری با شرکت‌های خارجی هستند، برای ادامه فعالیت خود در کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

عیسی زارع پور در انتها خاطرنشان کرد ظرفیت لازم برای تولید موبایل‌های با کیفیت وجود دارد؛‌ اما برای دست‌یابی به این موضوع باید مردم کمی صبور بود و همکاری حداکثری کنند. در آغاز تولید ممکن است نسبت به نمونه‌های خارجی کمی عقب‌تر باشیم و از برخی قابلیت‌های آن‌ها بی بهره باشیم؛‌ اما با گذشت زمان و در صورت مشارکت مردم تمام موانع از سر راه برداشته خواهند شد و حتی ‌می‌توانیم به بازار کشورهای دیگر نیز ورود پیدا کنیم.