مقایسه بیت کوین با اتریوم

مقایسه بیت کوین با اتریوم ؛ کدام ارز دیجیتال بهتر است؟

در اینجا به مقایسه بیت کوین با اتریوم – Bitcoin vs Ethereum می‌پردازیم، موارد استفاده آن‌ها و ارزش سرمایه‌گذاری‌شان را هم بررسی می‌کنیم.

مدت زمان طولانی است که بیت کوین پادشاه بلامنازع دنیای رمزارزها است. گزارش پیروزی‌ها و شکست‌های بیت کوین معمولاً آمیخته با درک جهان از بلاک چین به عنوان یک دارایی است. اما مثل هر امپراتوری دیگری، همیشه شخصی وجود دارد که تاج و تخت را به چالش بکشد. در سال‌های اخیر، فناوری‌های بلاک چین جدیدتر و سریع‌تری ظهور کرده‌اند که در دسترس کاربران قرار دارند.

ما در این مقاله در مورد جایگاه بیت کوین در دنیای رمزارزهای امروزی خواهیم پرداخت و سپس در مورد نقش مهم‌ترین متحد یا شاید هم رقیب آن، یعنی اتریوم صحبت خواهیم کرد.

مقایسه بیت کوین با اتریوم : داستان دو فناوری

وقتی می‌خواهیم به مقایسه بیت کوین با اتریوم و تفاوت این دو با یکدیگر بپردازیم، مهم است بدانید که آن‌ها شبیه به هم هستند، اما یکی نیستند. بیت کوین و اتریوم هر دو از روش‌های پرداخت سریع و امن نیر به نظیر، روش‌های تأمین و ذخیره دارایی و همچنین تنوع پذیرش از سوی فروشگاه‌های مختلف به عنوان روشی برای خرید محصولات و سرویس‌های مختلف برخوردارند. با این حال این دو ارز دیجیتال برای اهداف کاملاً متفاوتی طراحی شده‌اند.

خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو آن را به شکل یک پول طراحی کرده است، راهی برای پرداخت بابت کالا و خدمات و انجام معاملات بدون واسطه که هم هزینه و هم زمان مورد نیاز را کاهش می‌دهد. در طرفی دیگر اتر، ارز دیجیتال اتریوم است که قدرت‌بخش بسیاری از اپلیکیشن‌های بلاک چین دیگر است.

هر یک از این ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند، برای چه ساخته شده‌اند و امروزه چگونه از آن‌ها استفاده می‌شود؟

بیت کوین

استفاده از بیت کوین به عنوان یک واحد پولی

در سال ۲۰۰۸ یک شخص مرموز به نام ساتوشی ناکاموتو کاغذ سفید بیت کوین را به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی نظیر به نظیر منتشر کرد. تا زمانی که ما در حال نگارش این مطلب هستیم، هنوز هویت ساتوشی نامشخص است. حتی مشخص نیست که این نام مستعار یک شخص است یا در جلوی نام بزرگ‌تری مثل یک گروه سازماندهی شده قرار گرفته است.

مقایسه بیت کوین با اتریوم

بیت کوین که به عنوان یک نرم افزار منبع باز عرضه شد، یک رمزارز اصلی است که از طریق فرآیند استخراج (ماینینگ) به دست می‌آید. استخراج بیت کوین فرآیندی است که توسط حل معادلات پیچیده ریاضی به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید:

آموزش استخراج بیت کوین ؛ چگونه bitcoin ماین کنیم؟

پول نقد دیجیتالی

در اصل بیت کوین مثل یک پول نقد دیجیتالی (ناشناس، امن و سریع) بود. به خاطر همین ویژگی‌ها است که بیت کوین سابقه طولانی و پیچیده‌ای، به خصوص در دارک وب دارد. این رمزارز پیش از آنکه همه‌گیر شود بهترین روش پرداخت برای اقتصاد اینترنتی زیرزمینی بود.

به جز این‌ها خالق ناشناس و پذیرفته نشدن توسط عموم کاربران، همگی باعث شدند Bitcoin در اولین سال‌های حیات خودش با مشکل کسب مشروعیت مواجه باشد. با این حال با گذر زمان توانست تصویری که از خودش در گذشته وجود داشت را پاک کند.

پذیرش عمومی

در نهایت این رمزارز وارد جریان اصلی شد و مورد استقبال گسترده کردم و موسسات در سراسر جهان قرار گرفت. از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری گرفته تا فست فودهای زنجیره‌ای، لوازم خانگی و مشاغل محلی همگی بیت کوین را به عنوان شناخته‌ترین رمزارز امروزی قبول دارند.

مقایسه بیت کوین با اتریوم

Nasdaq در گزارش تازه منتشر شده‌ای، اشاره کرده است که بیش از ۴۶ میلیون آمریکایی صاحب بیت کوین هستند. در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار فروشگاه از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت پشتیبانی می‌کنند. شکی نیست که هر سال به تعداد این کاربران و فروشگاه‌ها نیز افزوده می‌شود.

طلای دیجیتال

بر اساس یک طرح کلی، قرار است تنها تعداد مشخصی بیت کوین استخراج شود. اولین علت این کار ضد تورمی بودن بیت کوین در مقایسه با ارزهای فیات (پول‌های رایج کشورها مثل دلار و ریال) است. تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت و این یعنی میلیون‌ها نفر در جهان نمی‌توانند آن را داشته باشند.

عرضه محدود بیت کوین باعث به وجود آمدن یک پدیده غیرمنتظره نیز شده است. در حالی که اساساً بیت کوین به عنوان یک پول طراحی شده بود، اما بسیاری از کاربران اکنون از BTC (نماد بیت کوین) برای ذخیره دارایی‌های خود استفاده می‌کنند. بیت کوین که مثل یک طلای دیجیتال است، بیش از آنکه به طور روزمره مورد استفاده قرار بگیرد، اکنون به یک وسیله سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

با این حال هنوز هم بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای ارزهای دیجیتال معتقدند که بیت کوین همچنان رو به جلو حرکت خواهد کرد تا بلاک چین هم بتواند نفس بکشد. اما یکی از ستارگان نوظهور دنیای بلاک چین که در حال یادگیری پرواز است، اتریوم نام دارد.

اتریوم

استفاده از اتریوم به عنوان یک شبکه

اتریوم در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک پلتفرم محاسباتی منبع باز که توسط جامعه اداره می‌شود، راه اندازی شد. در حال حاضر اتریوم بزرگ‌ترین و پایدارترین پلتفرم نرم افزاری غیرمتمرکز است. اتریوم با استفاده از «قراردادهای هوشمند» یا “Smart Contracts” به هیچ عنوان اجازه خرابی، کلاه‌برداری یا تداخل شخص سوم را نمی‌دهد و اساساً قدرت اصلی اداره آن در اختیار کاربرانش است.

مقایسه بیت کوین با اتریوم

ماشین مجازی اتریوم (EVM) اطمینان حاصل می‌کنند که این معاملات یا قراردادهای هوشمند از قوانین شبکه پیروی می‌کنند. کاربران برای استفاده از این شبکه، به توکن این شبکه که اتر (Ether) نام دارد، نیاز خواهند داشت. فناوری بلاک چین اتریوم تاریخچه تمام معاملات و قراردادهای هوشمند را در شبکه ذخیره می‌کند.

از بسیاری جهان، اتریوم مسیر نسل بعدی فناوری مبتنی بر بلاک چین را هموار کرده است. معمولاً از اتریوم به عنوان یک کامپیوتر جهانی یاد می‌شود. در زیر شما را با برخی از موارد استفاده این فناوری آشنا می‌کنیم.

برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (Dapps)

برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز که با نام Dapps نیز شناخته می‌شوند، برنامه‌هایی هستند که روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شوند. یک Dapp مثل تمام برنامه‌های دیگری است که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید. با این تفاوت که تعاملات و معاملات شما در بلاک چین اتریوم ثبت می‌شود. از آنجا که یک Dapp روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود، آن از همان مدل توزیع غیرمتمرکز استفاده می‌کند؛ بدین معنا که سانسور یا محدود کردن برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز تقریباً غیرممکن است.

بسیاری از این برنامه‌ها دارای ماهیت مالی هستند، اما بازی‌ها، بازارها و فروشگاه‌های Dapp نیز وجود دارد.

سیستم مالی غیر متمرکز (DeFi)

DeFi یک سیستم مالی است که تبعیضی قائل نمی‌شود و هیچگونه خرابی در سطح سیستم آن وجود ندارد و همچنین یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین کاربردهای شبکه اتریوم است. با استفاده از این سیستم عامل اتریوم به شما اجازه ارسال، دریافت، قرض کردن و به دست آوردن دارایی از هر کجایی در سراسر جهان را می‌دهد.

مقایسه بیت کوین با اتریوم

برای دور زدن سیستم بانکی سنتی، کاربران فقط به یک کیف پول ارز دیجیتال و اینترنت نیاز خواهند داشت. نه تنها این روش به کاربرانی که در مناطق بدون دسترسی به خدمات مالی کمک می‌کند، بلکه باهث کاهش کارمزدهای سنگین معاملات نیز می‌شود.

توکن غیر قابل معاوضه (NFT)

به جز سیستم مالی غیر متمرکز، اتریوم امکان استفاده از توکن غیر قابل معاوضه را هم فراهم می‌کند. این توکن‌ها باعث ایجاد تحولی در مالکیت اینترنت شده‌اند و به سازندگان توکن هنر خود را به نمایش بگذارند و هر زمانی که آن‌ها فروش رفتند، به صورت خودکار حق امتیاز خودشان را دریافت کنند.

به همین دلیل است که خالقین اتریوم می‌توانند از پلتفرم خود در برابر کلاهبرداری‌ها محافظت کرده، خسارت‌های وارد شده را جبران کرده و از توکن‌های خود به عنوان وثیقه برای خدمات مالی استفاده کنند.

روی رمزارز درست سرمایه‌گذاری کند

حالا که به مقایسه بیت کوین با اتریوم پرداختیم، شما با چشمان بازتری می‌توانید در مورد سرمایه‌گذاری خود روی رمزارزها تصمیم بگیرید. با گذشت بیش از یک دهه از عرضه اولین رمزارز، همچنان درها به روی این فناوری باز است. در حالی که بیت کوین و اتریوم در بسیاری از مواقع با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما راه خودشان را پیدا کرده‌اند و مکمل یکدیگر نیز هستند. با این حال فقط یک نفر می‌تواند در جایگاه اول قرار بگیرد. به جز این دو، ارزهای دیجیتال دیگری نیز در حال ظهور هستند که ادعای بهتر بودن دارند.

سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال مثل این است که شما در مورد چگونگی دنیا در آینده رأی خودتان را می‌دهید. وقتی شما BTC یا ETH می‌خرید، نشان می‌دهید که اگر هر مشکلی وجود داشته باشد هم خودتان آن را حل خواهید کرد. در حال حاضر توسعه‌دهندگان فقط به مقدار کمی از آنچه فناوری بلاک چین می‌توان ارائه کند، رسیده‌اند. ما نمی‌توانیم بگوییم که کدام یک از این ارزهای دیجیتال گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری شما هستند. پس چرا روی هر دو آن‌ها سرمایه‌گذاری نکنید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*