سیارک کوچک

عبور پیش بینی نشده یک سیارک کوچک از فاصله نزدیک زمین، ناسا را غافلگیر کرد

به تازگی یک سیارک کوچک به اندازه یخچال، سرزده به نزدیکی زمین آمد. این سیارک در نور خورشید پنهان شده بود تا دانشمندان نتوانند از آمدنش باخبر شوند.

به طور معمول، ناسا هر سیارکی که پتانسیل نزدیک شدن به زمین را داشته باشد، رصد می‌کند. بیشتر آن‌ها سیارک های کوچک و بی‌خطر هستند؛ اما همواره بیم آن می‌رود که سیارکی بزرگ و ناشناخته در فضا کمین کرده باشد. به تازگی یکی از آن‌ها، ترس کوچکی به دانشمندان داد.

البته ابعاد این سیارک باعث نگرانی دانشمندان نشد، زیرا بزرگ‌تر از یک یخچال نبود؛ بلکه مسیر حرکت آن بود که همه را غافلگیر کرد. این سیارک کوچک با حرکت در مسیر خورشید، خود را از نظرها پنهان کرد؛ طوری که حتی دانشمندان متوجه وجود آن نشدند.

این جرم فضایی از لحاظ نزدیک شدن به سیاره ما، رتبه سوم را در بین سیارک‌ها کسب کرد. در واقع، نزدیک شدن سیارک‌ها تا این اندازه به زمین می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ اما ابعاد کوچک Asteroid 2021 UA1 باعث گذر بی‌خطر آن شد.

به گفته‌ی دانشمندان، این سیارک در فاصله 3000 کیلومتری از فراز قطب جنوب گذشت. چنین فاصله‌ای، خارج از مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی؛ اما پایین‌تر از مدار ماهواره‌های ارتباطی است. البته با قطر 2 متری اگر وارد اتمسفر هم می‌شد، پیش از برخورد به زمین می‌سوخت.

اخترشناس، تونی دان درباره این رویداد می‌گوید:

گذر این Asteroid 2021 UA1 از نزدیکی زمین، بسیار غافلگیرکننده بود؛ چون در روشنایی روز، پشت خورشید پنهان شده بود و تا قبل از نزدیک شدن به زمین، اصلا قابل رویت نبود.

تنها سیارک‌هایی که از این هم به زمین نزدیک‌تر شدند، 2020 QG و 2020 VT4 نام دارند. اولی به فاصله 2900 کیلومتری زمین رسید و دومی فقط چندصد کیلومتر از ما فاصله داشت. البته هر دو آن‌قدر کوچک بودند که آسیبی به سیاره زمین و ساکنانش وارد نکنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*