شاسی بلند برقی Li Auto L9

شاسی بلند برقی Li Auto L9 یا لی اتو L9؛ SUV چینی با طول 5.2 متر و 5 نمایشگر

شاسی بلند برقی Li Auto L9 – لی اتو L9، یک SUV الکتریکی سایز بزرگ از دیار چین است که با طول 5.2 متر و 5 نمایشگر دیجیتال در کنار نمایشگاهی از امکانات، هر خودرو را شرمنده می‌کند.

شرکت Li Auto به تازگی، اطلاعات جدیدی را از شاسی بلند الکتریکی بزرگ خود منتشر کرده است. این اطلاعات در کنار مشخصات فنی افشا شده و حدس و گمان‌های کارشناسان خودرو، وعده‌ی یکی از بهترین و پر ادعاترین شاسی بلندهای چینی را می‌دهد. پس بدون معطلی به سراغ این SUV EV می‌رویم.

معرفی شاسی بلند برقی Li Auto L9

مشخصات فنی

شاسی بلند برقی Li Auto L9

اگر به طور دقیق بگوییم، این خودرو برقی در سگمنت EREV SUV دسته بندی می‌شود. در همین راستا، یک پیشرانه‌ی چهار سیلندر خطی توربو شارژ 1.5 لیتری در زیر کاپوت آن نصب شده است اما این پیشرانه، فقط قرار است به عنوان ژنراتور باتری‌ها عمل کند و به محورهای محرک شاسی بلند الکتریکی لی اتو L9، هیچ اتصالی نخواهد داشت.

موتورهای الکتریکی و ژنراتور شاسی بلند برقی Li Auto L9

در ادامه به دو موتور الکتریکی در محورهای عقب و جلو به ترتیب با قدرت‌های 130 کیلو وات (تقریبا 175 اسب بخار) و 200 کیلو وات (268 اسب بخار) می‌رسیم که با توجه به عظمت این شاسی بلند برقی، کاملا قابل پیش بینی بودند. این دو موتور الکتریکی در کنار یکدیگر می‌توانند 330 کیلو وات قدرت (443 اسب بخار) را به صورت AWD در اختیار راننده قرار دهند و همچنین در کمتر از 5.3 ثانیه، این غول برقی آهنی را به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسانند.

شاسی بلند برقی Li Auto L9

کمی جلوتر، فاکتور گشتاور را خواهیم داشت که با 620 نیوتن متر گشتاور، یکی از قوی‌ترین شاسی بلندهای چینی را به نمایش می‌گذارد. همچنین در زیر شاسی این خودرو، می‌توانید پکیج باتری‌های 44.5 کیلو وات ساعتی را انتظار داشته باشید. این باتری‌ها به تنهایی و بدون کمک پیشرانه‌ی ژنراتوریِ بنزینی، می‌‌توانند با یک بار شارژ، مسافتی به طول 215 کیلومتر را طی کنند.

طراحی ظاهری و ابعاد

شاسی بلند برقی Li Auto L9

در ابتدای متن، با طول 5.2 متری شاسی بلند برقی Li Auto L9 آشنا شدیم و اکنون وقت آن است که به سراغ دیگر پارامترها برویم. این EV SUV با عرض تقریبا 2 متر (1998 میلی متر)، ارتفاع 1.8 متر و فاصله محوری 3.1 متر، واقعا یکی از عظیم‌ترین شاسی بلندهای برقی چین را به نمایش خواهد گذاشت.

شاسی بلند برقی Li Auto L9

برای درک بهتر این موضوع، به سراغ هونگچی LS7 یا همان کشتی باریِ خیابان‌های چین می‌رویم که با ابعادی برابر با 5695 میلی متر طول، 2095 میلی متر عرض و 1985 میلی متر ارتفاع، در حال حاضر بزرگ‌ترین SUV چینی لقب دارد.

شاسی بلند برقی Li Auto L9

البته چهره‌ی نهایی شاسی بلند برقی Li Auto L9 هنوز مشخص نشده است اما طبق تصاویر رندرها می‌توان گفت که این شاسی بلند برقی هم تقریبا شبیه به دیگر خودروهای شرکت لی اتو خواهد بود. جلوپنجره‌ی یک تکه، رادار لیدار در بالای سقف، سیستم روشنایی خطی در جلو و عقب به همراه رینگ‌های 5 پره‌ی 20 اینچی آیرودینامیکی، تقریبا تمام چیزی هستند که از ظاهر این SUV برقی می‌دانیم.

تکنولوژی و تجهیزات ایمنی

کابین شاسی بلند برقی Li Auto L9

خودرو شما چند نمایشگر دارد؟ در بهترین حالت، احتمالا 4 صفحه نمایش دیجیتال را در خودروهای وارداتی دیده باشید. چینی‌ها قصد دارند تا مرزهای نمایشگرهای خودروهای را بشکنند و با 5 صفحه نمایش دیجیتال، به استقبال شاسی بلند غول پیکر لی اتو L9 بروند.

شاسی بلند برقی Li Auto L9

نمایشگاه محرک شاسی بلند برقی Li Auto L9 با یک نمایشگر دیجیتال 5 اینچی در پشت آمپر، دو نمایشگر دوال اسکرین احتمالا 15 اینچی (مجموعا 30 اینچ) را بر روی داشبود، یک نمایشگر هدآپ دیسپلی و یک نمایشگر تئاتری که از سقف پایین می‌آید و احتمالا بزرگ‌ترین صفحه نمایش این کابین باشد، چیزی را ارائه می‌دهند که تا کنون در خودروهای میان رده، دیده نشده بود.

شاسی بلند برقی Li Auto L9

اما سورپرایزهای چینی‌ها هنوز تمام نشده است! دو پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون 8155 کوالکام با 24 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی و تکنولوژی 5G، یک گوشی هوشمند پرچمدار را در قامت یک شاسی بلند برقی به خیابان‌های چین می‌آورند. در کابین شاسی بلند برقی Li Auto L9 می‌توانید 6 صندلی را پیدا کنید که تمام آن‌ها از نوع صندلی‌های برقی خواهند بود و به امکاناتی مثل مموری و گرم کن مجهز هستند. همچنین تریم اصلی کابین از چرم ناپا سفید تشکیل شده است که این چرم، یکی از گران‌ترین و مرغوب‌ترین چرم‌های جهان محسوب می‌شود.

شاسی بلند برقی Li Auto L9

اگر ردیف سوم را کنار بگذلریم، می‌توان گفت که کابین شاسی بلند بزرگ لی اتو L9، واقعا دست کمی از خودروهای پرچمدار و مجلل نخواهد داشت. صندلی‌های ردیف دوم و سوم، به ماساژور 10 نقطه‌ای و قسمتِ استراحتگاهِ پا مجهز هستند که این امکانات را معمولا در خودروهای چند صد هزار دلاری می‌بینیم. همچنین تمام کمربندهای ایمنی کابین از نوع پیش کشنده‌ی الکتریکی هستند که بالاترین سطح ایمنی را به وجود می‌آورند.

شاسی بلند برقی Li Auto L9

داستان باز هم ادامه پیدا می‌کند! شما می‌توانید به وسیله‌ی درگاه برق 220 ولت AC، برای مثال کنسول نینتندو سوییچ خود را به پورت USB C وسط کنید و تجربه‌ی سفر خانوادگی خود را به سطح هیجان انگیزترین ببرید. همچنین پورت HDMI تایپ C هم اینجاست تا کنسول‌های دیگر را به کابین شاسی بلند برقی Li Auto L9 بیاورد.

سیستم رانندگی خودکار

شاسی بلند برقی Li Auto L9

شاسی بلند برقی Li Auto L9 به لطف سیستم هوشمند AD MAX، یکی از بهترین‌ دستیارهای رانندگی خودکار را اختیار دارد. این سیستم از دو پردزانده‌ی NVIDIA Orin X بهره می‌برد که با 6 دوربین 8 مگاپیکسلی و 5 دوربین 2 مگاپیکسلی، می‌تواند تصاویر 360 درجه را به صورت بلادرنگ، در اختیار راننده قرار دهد و طبق الگریتم‌های خود، پردازش کند. در ابتدای متن هم به رادار لیداری که بر روی سقف خودرو نصب شده است، اشاره کردیم و همچنین به طور قطع، باید منتظر رادار موج میلی متری هم باشیم.

تاریخ رسمی رونمایی و قیمت شاسی بلند برقی Li Auto L9

شاسی بلند برقی Li Auto L9

این شاسی بلند برقی انقلابی قرار است تا هفته بعد یعنی 21 ژوئن به صورت رسمی رونمایی شود. همچنین طبق شایعات شنیده شده، گفته می‌شود که شاسی بلند برقی Li Auto L9 با قیمت 450 هزار یوان یعنی تقریبا 67 هزار دلار به میدان خواهد آمد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*