فراری F8XX منصوری

فراری F8XX منصوری و F8 اسپایدر کیوانی؛ ایتالیایی‌ها، زیر تیغ تیونرهای ایرانی + ویدیو

فراری F8XX منصوری و F8 اسپایدر کیوانی، دو مورد از بهترین خودروهای سوپر اسپرت ایتالیایی هستند که به لطف بهبود های اعمال شده توسط کوروش منصوری و بابک کیوانی، چهره‌ی دیگری را گرفته‌اند.

اکثر شما با بهترین تیونر ایرانی تبار ساکن آلمان یعنی کوروش منصوری، آشنایی دارید اما فرانکفورت آلمان در سال‌های گذشته علاوه بر کوروش منصوری، میزبان یکی دیگر از طراحان خودروهای اسپرت هم بوده است.

فراری F8XX منصوری و F8 اسپایدر کیوانی- کوروش منصوری در کنار بابک کیوان

کوروش منصوری در کنار بابک کیوان

بابک کیوانی! او در ابتدای کار، فعالیت حرفه‌ای خود را در کنار کوروش منصوری آغاز کرد اما پس از مدت کوتاهی از کارگاه منصوری جدا شد و ترجیح داد تا به تنهایی کار کند. البته امروز قصد نداریم که بیوگرافی این دو تیونر را مرور کنیم. پس بدون معطلی به سراغ جدیدترین هیولاهای ایتالیایی منصوری و کیوانی می‌رویم اما قبل از هر چیز با ما همراه شوید تا به نسل قبلی F8XX منصوری نگاهی داشته باشیم و بهبودهای این نسخه نسبت به مدل قبلی را بهتر درک کنیم.

فراری F8XX منصوری؛ سوپر اسپرت کوپه با ظاهری فضایی

قبل از پرداختن به بحث های فنی و بهبودهای اعمال شده، باید بگوییم که هم F8XX منصوری و هم F8 Spider کیوانی، بر اساس سوپر اسپرت کوپه‌ی فراری F8 Spider طراحی شده‌اند. البته این موضوع از نام گذاری آن‌ها هم واضح بود. به هر حال اگر بخواهیم تا تغییرات این نسخه نسبت به مدل اصلی را در سه عبارت خلاصه کنیم، باید فقط به عبارت‌های فیبر کربن، قطعات آیرودینامیکی و بهبودهای مربوط به پیشرانه اشاره کنیم. فراری F8XX منصوری

دیفیوزر ریسینگ عقب، قاب آیرودینامیکی رینگ‌ها، ساید اسکیرت‌های کناری، اند پلیت‌های سپر عقب (end plate)، اسپویلر دو تکه عقبی، دستگیره‌های درب، هواکش گلگیر عقب، آینه‌های بغل، فریم هواکش کاپوت، دیفیوزر 6 کاناله‌ی جلویی، لیپ سپر جلو و هواکش‌های گلگیرهای جلویی، همه و همه از فیبر کربن تقویت شده ساخته شده‌اند.

 

 

 

 

در سپر عقب، با یک چراغ جدید طرف هستیم که دقیقا در وسط اگزوز های تمام استیل فعال چهار کاناله قرار گرفته است و به گفته سازنده، فراری F8XX منصوری را به خودروهای فرمول یک فراری شبیه می‌کند.

فراری F8XX منصوری

دیفیوزر سپر عقب هم از نوع ریسینگ است و حرکت جریان هوا از زیر شاسی را به شکل فوق العاده‌ای سریع‌‎تر می‌کند تا داون فورس بیشتر و هندلینگ بهتری را در اختیار راننده قرار دهد. از اسپویلر دو تکه و عملکرد آیرودینامیکی و داون فورس تولیدیِ آن به سرعت عبور می‌کنیم زیرا چهره‌ی این قطعه، بیانگر همه چیز خواهد بود.

فراری F8XX منصوری

مشتری‌های منصوری، واقعا خاص پسند هستند پس طبیعی است که رنگ بدنه‌ی فراری F8XX منصوری، اصلا عامه پسند نباشد. این رنگ سبز عجیب به صورت اختصاصی در کارگاه منصوری تولید شده و در کنار رگه‌هایی از رنگ زرد، چهره‌ی F8 را خاص‌تر از همیشه می‌کند. البته خریداران می‌توانند طرح‌های نوشته‌ها و رنگ‌های زرد را به دلخواه خود تغییر دهند.

فراری F8XX منصوری

در وسط شاسی این هیولای اسپرت ایتالیایی هم خبرهای خوبی به گوش می‌رسد. در این قسمت با یک پیشرانه‌ی 8 سیلندر خورجینی تویین توربو شارژ 3.9 لیتری طرف هستیم که می‌‌تواند 880 اسب بخار قدرت و 980 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این اعداد در F8 Spider معمولی، فقط به 710 اسب بخار و 770 نیوتن متر محدود شده بودند.

فراری F8 اسپایدر کیوانی؛ ساده اما وحشی و با قدرت 850 اسب بخار

فراری F8 اسپایدر کیوانی

در سمت دیگر، شاهکار یک ایرانی دیگر را داریم که بر خلاف منصوری ترجیح می‌دهد تا چهره‌ی کلاسیک‌تری را از این خودرو ایتالیایی بیرون بکشد. F8 Spider کیوانی با نام “HP850” معرفی شده است که احتمالا تا اینجای کار، دلیل این نامگذاری را حدس زده باشید.

فراری F8 اسپایدر کیوانی

در این پروژه هم دوباره به همان V8 TT طرف هستیم که می‌تواند 850 اسب بخار قدرت را در دور موتور 7800rpm، به راننده هدیه دهد. همچنین حداکثر گشتاور فراری F8 اسپایدر کیوانی فقط در دور موتور 3300rpm تولید می‌شود و برابر 922 نیوتن متر است. به علاوه خریدار این زیبای ایتالیایی می‌تواند در کمتر از 2.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و حداکثر سرعت آن هم به 351 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

اما اجازه دهید تا کمی هم در مورد ظاهر فراری F8 اسپایدر کیوانی صحبت کنیم. تفاوت‌های این پروژه با دستپخت منصوری، کاملا واضح است شاید همین موضوع باعث شده تا این دو تیونر توانمند، در یک اقلیم نگنجند! البته در این نسخه هم دوباره با قطعات فیبر کربن رو به رو هستیم که بیشتر در آینه‌های بغل، ساید اسکیرت‌های کناری، دیفیوزر عقب و جلو و اسپویلر عقب دیده می‌شوند. دیفیوزر عقبی و لیپ و دیفیوزر سپر جلو نسبت به فراری F8XX منصوری، کاملا متفاوت هستند و به نظر می‌رسد که در فاکتور ایجاد داون فورس و آیرودینامیک بودن، این فراری F8XX منصوری است که برنده رقابت خواهد بود.

فراری F8 اسپایدر کیوانی

شاید فقط رینگ‌های 22 اینچی فراری F8 اسپایدر کیوانی با ظاهر 5 پره و سفید خود، عامل برتری کیوانی باشند اما در مورد طراحی کابین چطور؟ در این قسمت با یک داشبورد فول فیبر کربن طرف هستیم که حتی پدال‌های پشت فرمان آن هم از جنس فیبر کربن هستند. حتی دستگیره‌ درب‌ها، کنسول وسطی و دکمه‌های فیزیکی هم به استفاده از فیبر کربن ساخته شده‌اند.

کمی جلوتر به کفی‌های اختصاصی کیوانی می‌رسیم که فقط برای این پروژه خواهند بود و تریم صندلی‌ها هم از چرم آبی رنگ است. اما گل سر سبد اتاق فراری F8 اسپایدر کیوانی، به سقف کهکشانی آن می‌رسد که شاید برای یک خودرو اسپرت کوپه، کمی زیادی باشد.

به هر حال با تمام توصیف‌های بالا، باز هم نمی‌توان هیچ کدام از آن‌ها را نسبت به یک دیگر برتر دانست. البته فراری F8XX منصوری در فاکتورهای قدرتی، کاملا دست بالا را دارد اما زمانی که به طراحی ظاهری و رنگ می‌رسیم، باید قبول کنیم که F8 اسپایدر کیوانی واقعا عامه پسندتر عمل می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*