رانا پلاس سقف شیشه ای یا تارا

رانا پلاس سقف شیشه ای یا تارا ؛ برنده مقایسه کدام است؟

اگر بین رانا پلاس سقف شیشه ای یا تارا دنده ای مردد مانده‌اید، بهتر است با ما همراه باشید تا برنده این مقایسه را معرفی کنیم.

در صنعت خودروسازی ایران و بازار داخلی ما دو کلاس بدنه سدان و کراس اوور جذابیت بیشتری نسبت به بقیه دارند و اغلب مشتریان ترجیح می‌دهند یا سدان بخرند یا کراس اووهای چینی که مدتی است راهی کشور می‌شوند. دو مدل از بهترین سدان‌های شرکت ایران خودرو، رانا پلاس سقف شیشه‌ای و تارا دنده‌ای هستند که به نوعی رقیب یکدیگر به حساب می‌آیند.

رانا پلاس سقف شیشه ای یا تارا؟

رانا پلاس سقف شیشه ای یا تارا

اگر قصد دارید سدان خانوادگی بخرید و سپس بار سفر ببندید یا حتی بتوانید در خیابان‌های شهر به راحتی رانندگی کنید، رانا پلاس پانوراما و تارا دنده‌ای گزینه‌های مناسبی خواهند بود. ایران خودرو تارا محصول جدیدی است که موفق شده مشتریان زیادی جذب کند و البته که رانا پلاس سقف شیشه‌ای هم محبوبیت زیادی دارد.

طراحی ظاهری رانا پلاس سقف شیشه‌ای و تارا

طی سال‌های اخیر ایران خودرو اقدام به تولید فیس لیفت‌های متعددی کرده که هر یک از آنها به تنهایی یک فیس لیفت به شمار نمی‌روند و در سبد محصولات این شرکت به عنوان یک خودروی مستقل به فروش رسیده‌اند. رانا پلاس نسخه تغییر شکل یافته پژو 206 صندوقدار است و تارا دنده‌ای نیز بر روی پلتفرم پژو 301 فرانسه سوار شده است.

تارا

ویژگی‌های جوان‌پسند تارا دنده‌ای در قیاس با رانا پلاس بیشتر است و ظاهر اسپرت‌تری دارد. تنها نکته منفی که می‌توان برای طراحی تارا برشمرد، چراغ‌های نمای عقب است که هارمونی درستی ندارند و جلوه خوبی به بدنه این سدان نبخشیده‌اند. در مواجهه با رانا پلاس سقف شیشه‌ای اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، سادگی است و بس!

در ظاهر کلی این سدان کشیده نشانی از ناهماهنگی به چشم نمی‌خورد و همه چیز گویا سر جایش قرار دارد. در مجموع حدس و گمان ما این است که تارا خودروی مشتری‌پسندتری نسبت به رانا پلاس خواهد بود و بازار داغ‌تری از این منظر خواهد داشت. البته ممکن است مشتریان زیادی رانا پلاس بخواهند که آن هم بر می‌گردد به سلیقه آدم‌ها.

رانا پلاس

با ورود به کابین تارا دنده‌ای و رانا پلاس به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت تارا دنده‌ای بهتر است؛ ولی چنین برتری از باب رقابت است، وگرنه نه تارا دنده‌ای و نه رانا پلاس پانوراما هیچ کدام کابین زیبا و جذابی ندارند و انتخاب میان بد و بدتر است. نقطه قوت کابین تارا دنده‌ای، کیفیت متریالی است که در آن به کار رفته و همین عامل باعث تمایز آن از رانا پلاس خواهد شد.

نقطه قوت دیگر کابین تارا، فضای بزرگی است که در ردیف دوم برای سرنشینان فراهم می‌کند. علاوه بر فضای عقب، رانا پلاس سقف شیشه‌ای در صندوق عقب هم از تارا کم می‌آورد و قافیه را می‌بازد. تارا از این نظر خودرویی است خانوادگی که می‌تواند نیازهای سفر خانوارهای ایرانی را برآورده کند.

تارا

مشخصات فنی تارا و رانا پلاس پانوراما

ایران خودرو برای هر دو سدان خود از یک پیشرانه با مشخصات کاملا یکسان استفاده کرده است. هم رانا پلاس سقف شیشه‌ای و هم تارا دنده‌ای مجهز به پیشرانه TU5 هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوتی که بین این دو خودرو دیده می‌شود، مربوط به بخش‌های الکترونیکی و برقی است.

پیشرانه مذکور می‌تواند حداکثر قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را تولید کند و نیروی محرکه آن برای تارا دنده‌ای از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. همچنین قوای محرکه 113 اسب بخاری رانا پلاس از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به محور جلو منتقل خواهد شد.

رانا پلاس سقف شیشه ای یا تارا

گفته می‌شود شتاب صفر تا صد رانا پلاس پانوراما در قیاس با تارا دنده‌ای کمی بهتر است، اما اگر از ما می‌پرسید عملکرد هر دو سدان ایران خودرو را در یک سطح می‌دانیم. در کل رانندگان نمی‌توانند متوجه این تفاوت‌های نامحسوس و اندک شوند. کنترل و هندلینگ تارا دنده‌ای در رقابت با رانا پلاس بهتر است و به لطف سیستم‌های کنترل کشش و پایداری می‌‌توان سواری خوبی از آن گرفت.

خوشبختانه سواری هر دو محصول آبی‌پوشان در یک اندازه خوب است و نه زیاد خشک محسوب می‌شود و نه بیش از حد نرم. به هر حال خودروی داخلی باید در سیستم تعلیق کمی آزاردهنده باشد، وگرنه دیگر خودروی ملی نیست.

امکانات رفاهی رانا پلاس سقف شیشه‌ای و تارا

رانا پلاس

با نیم نگاهی به آپشن‌ها و امکانات رفاهی رانا پلاس سقف شیشه‌ای و تارا دنده‌ای متوجه برتری‌های تارا ایران خودرو خواهیم شد. تارا مجهز به امکانات بیشتری نظیر سامانه کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی 7 اینچی با سیستم مسیریاب، بلوتوث، یو اس بی، میرورلینک، نشانگر تعویض دنده، دی لایت، صندلی عقب تاشونده و ترمز دیسکی عقب است.

اما رانا پلاس پانوراما نیز یک‌سری امکانات رفاهی دارد که در تارا دنده‌ای پیدا نمی‌شود. از جمله امکانات رفاهی و آپشن‌های رانا پلاس می‌توان به گرم‌کن آینه‌های جانبی و سقف پانورامیک اشاره کرد. همچنین تجهیزاتی که در هر دو سدان مشابه است شامل کروز کنترل، دو کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل ABS و EBD، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، تهویه غیر اتوماتیک و سنسور پارک عقب می‌شود.

رانا پلاس سقف شیشه ای یا تارا

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به مقایسه دو خودروی مناسب و اقتصادی برای مشتریان ایرانی بپردازیم. البته به نسبت سایر محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار، ممکن است رانا پلاس و تارا دنده‌ای کمی گران‌تر باشند، ولی در قیاس با محصولات چینی و خارجی موجود در بازار، قیمت‌ها مقرون به صرفه خواهند بود.

تارا دنده‌ای گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به امکانات بیشتر، هندلینگ پایدارتر، کابین و صندوق جادارتر، طراحی ظاهری به‌روزتر و پرستیژ بیشتر اهمیت خاصی می‌دهند. قیمت تارا دنده‌ای نسبت به رانا پلاس گران‌تر است، ولی امکانات آن بیشتر است. مزایای رانا پلاس پانوراما را نیز می‌توان در گیربکس 6 دنده، راندمان مصرف سوخت بهتر، چابکی بیشتر، لوازم بدنه ارزان‌تر و قیمت مناسب‌تر دانست.