اثرات مازوت بر آلودگی هوا

اثرات مخرب مازوت و آلودگی هوا بر روی انسان‌ها ؛ از سرطان تا کوتاه شدن عمر!

در ادامه این مطلب به اثرات مخرب مازوت و آلودگی هوا بر روی انسان‌ها؛ از سرطان و کوتاه شدن عمر گرفته تا سایر آسیب‌های جدی آن می‌پردازیم.

همه افراد تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند. حتی افراد سالم نیز ممکن است با قرار گرفتن در معرض هوای آلوده دچار مشکلات تنفسی شوند. در ادامه این مطلب به اثرات مخرب مازوت و آلودگی هوا بر روی انسان‌ها می‌پردازیم؛ از سرطان و کاهش عمر گرفته تا سایر آسیب‌های جدی که باید بیشتر به آن‌ها توجه شود.

بررسی اثرات مخرب مازوت و آلودگی هوا بر روی سلامتی انسان‌ها

خطر واقعی اثرات نامطلوب هوای آلوده بر سلامتی شما به عوامل متعددی از جمله نوع آلاینده، غلظت آن و مدت زمان قرار گرفتن شما در معرض این هوا بستگی دارد.

هوای آلوده

سطح بالای آلودگی هوا می‌تواند به سرعت باعث ایجاد مشکلات در سلامتی افراد شود از جمله تشدید بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی، آسیب دیدن سلول‌های سیستم تنفسی و افزایش فشار به قلب و ریه‌ها که درنتیجه آن، ریه‌ها باید برای تامین اکسیژن بیشتر فعالیت کنند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای آلوده می‌تواند اثراتی دائمی بر سلامتی داشته باشد. تسریع روند پیری ریه‌ها، کاهش عملکرد ریه، ایجاد بیماری‌هایی مانند آسم، برونشیت، آمفیزم، سرطان و درنهایت کوتاه شدن طول عمر از تاثیرات دائمی هوای آلوده هستند.

افرادی که بیشتر در معرض مشکلات جدی ناشی از آلودگی هوا هستند عبارتند از افراد مبتلا به بیماری‌ قلبی، عروق کرونر، نارسایی احتقانی قلب و بیماری‌های ریوی مانند آسم، آمفیزم یا بیماری مزمن انسدادی ریه که به نام COPD نیز شناخته می‌شود.

همچنین زنان باردار، کارگرانی که در فضای باز کار می‌کنند، سالمندان، کودکان زیر ۱۴ سال و ورزشکارانی که در فضای باز ورزش می‌کنند در معرض مشکلات جدی ناشی از آلودگی هوا هستند.

اثرات مازوت ؛ نفت کوره‌ای که آلایندگی هوا را افزایش می‌دهد

مازوت یک نفت کوره سنگین، بی‌کیفیت با بوی بد است که هوا را به شدت آلوده می‌کند. این محصول ارزان قیمت معمولاً در کارخانه‌های صنعتی بزرگ و کشتی‌ها استفاده می‌شود.

در کشورهای غربی، مازوت شکسته شده و به گازوئیل تبدیل می‌شود. استفاده از محصول مضر مازوت در نیروگاه‌های برق به شدت باعث آلودگی هوا می‌شود و اثرات مخربی بر سلامتی افراد دارد.

آلودگی هوا

آلاینده ازون

آلاینده ازون سطح زمین (Ground-level ozone) زمانی تشکیل می‌شود که ترکیبات آلی فرار (VOC) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) در حضور پرتوهای فرابنفش خورشید واکنش نشان دهند. منابع اصلی تولید VOC و NOx، اتوموبیل‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، تجهیزات ساختمانی و تجهیزات کشاورزی هستند.

آلاینده ازون اغلب در ماه‌های تابستانی و در ساعات بعد از ظهر به بالاترین سطح خود می‌رسد. این آلاینده می‌تواند باعث انقباض راه‌های تنفسی افراد شود و سیستم تنفسی را برای تامین اکسیژن مجبور به کار کردن بیشتر کند.

اثرات مازوت بر آلودگی هوا

قرار گرفتن در معرض آلاینده ازون همچنین می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های تنفسی، مانند آمفیزم و برونشیت شود. آلاینده ازون حتی پس از ناپدید شدن علائمی مانند سرفه یا گلودرد نیز می‌تواند باعث آسیب به ریه‌ها و ایجاد آسم شود.

خس خس کردن سینه، درد قفسه سینه، خشکی گلو، سردرد یا حالت تهوع، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، افزایش خستگی و تضعیف عملکرد ورزشی از دیگر اثرات آلاینده ازون هستند.

ذرات معلق PM و دود آتش‌سوزی

ذرات معلق مخلوط پیچیده‌ای است که می‌تواند حاوی دود، فلزات، نیترات‌ها، سولفات‌ها و گرد و غبار باشد. این آلاینده ممکن است به طور مستقیم از دود آتش یا در جو از طریق واکنش‌ گازهایی مانند اکسیدهای نیتروژن تشکیل شود.

مشکلات ریوی

اندازه ذرات معلق به طور مستقیم با میزان مشکلاتی که برای سلامتی ایجاد می‌کنند، مرتبط است. ذرات ریز یا PM2.5 بزرگ‌ترین مشکلات را ایجاد می‌کنند؛ زیرا سیستم طبیعی دفاعی بدن را دور می‌زنند و می‌توانند به اعماق ریه‌ها و حتی جریان خون افراد نفوذ کنند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات معلق می‌تواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی شود از جمله می‌توان به افزایش علائم تنفسی، تحریک پذیری مجاری هوایی، سرفه، تشدید آسم، ایجاد بیماری تنفسی مزمن در کودکان، ایجاد بیماری مزمن انسدادی ریه و برونشیت مزمن اشاره کرد.

سایر اثرات آن شامل ضربان قلب نامنظم، مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی و مرگ ناشی از سرطان ریه است.

ماسک آلودگی هوا

اثرات قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض ذرات معلق، شامل افزایش حساسیت افراد به عفونت‌های تنفسی و بروز حملات قلبی و آریتمی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی است. یکی دیگر از اثرات کوتاه مدت آن، بروز بیماری ریوی در افراد است که درنهایت باعث حملات آسم و برونشیت حاد می‌شود.

حتی اگر افراد سالم در معرض ذرات معلق قرار گیرند، ممکن است علائم موقتی مانند سوزش چشم، سوزش بینی و گلو، سرفه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مگه جون ادما براشون اهمیت داره ، فقط خودشون و بچه هاشون مهم هستن همین

  2. کمر به قتلمون بستن