مقایسه وای فای با اترنت

مقایسه وای فای با اترنت؛ اینترنت را بی سیم استفاده کنیم یا کابلی؟

اینترنت بی‌سیم و کابلی موارد استفاده خودشان را دارند. در اینجا با مقایسه وای فای با اترنت به شما می‌گوییم که بهتر است از کدام استفاده کنید.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، باید بین داشتن اینترنت سیمی یا بی‌سیم برای اینترنت خانگی، گیمینگ آنلاین و سایر فعالیت‌های خود یکی را انتخاب می‌کردید. اما اکنون«وای فای» به‌انتخاب محبوبی بین کاربران تبدیل شده و کمتر کسی از اترنت یا اینترنت سیمی استفاده می‌کند. اما آیا واقعاً اینگونه است؟ آیا دوران اترنت تمام شده است؟ یا آنکه هنوز هم اینترنت‌های کابلی قدیمی جایی در دنیای تکنولوژی امروزی دارند؟

به‌همین بهانه در اینجا به مقایسه وای فای با اترنت خواهیم پرداخت و شما را در انتخاب کمک می‌کنیم.

چه تفاوت‌هایی در مقایسه وای فای با اترنت وجود دارد؟

تا همین چند سال پیش، کاربران بین انتخاب اترنت یا وای فای سردرگم بودند. اترنت سرعت بسیار بالاتری را به‌خاطر اتصال کابلی فراهم می‌کند، در حالی که محدودیت‌های مکانی را به‌وجود میاورد. چرا که کامپیوتر شما حتماً باید نزدیک روتری باشد که کابل قرار است از پشت آن به پشت کیس شما متصل شود.

مقایسه وای فای با اترنت

در آن سمت وای فای سرعت پایین‌تری دارد، اما با استفاده از آن آزادی عمل بسیاری خواهید داشت و می‌توانید از فاصله ۴۵ متری روتر هم از آن استفاده کنید. هات اسپات‌های وای فای می‌توانند در موقعیت‌های مختلفی قرار بگیرند و امکان اتصال طیف وسیعی از دستگاه‌ها از جمله گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها را هم فراهم کنند.

بنابراین مهم انتخاب شماست: سرعت بالاتر یا راحتی بیشتر؟ در نتیجه هر بدون این‌ها فناوری‌های مکملی برای یکدیگر هستند و نباید آن‌ها را با هم مقایسه کرد. اما فراموش نکنیم که Wi-Fi در حال پیشرفت، سریع‌تر شدن و قابل اعتمادتر شدن است که در نهایت باعث از رده خارج شدن Ethernet می‌شود.

سرعت

وای فای وقتی برای نخستین بار در دسترس عموم قرار گرفت، عمدتاً از استاندارد 802.11g استفاده می‌کرد که به‌نام Wi-Fi 3 نیز شناخته می‌شود. این فناوری حداکثر سرعت ۵۴ مگابیت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌کرد. این برای دسترسی به اینترنت روی گوشی‌های موبایل کافی بود، اما نسبت به عملکردی که اترنت ارائه می‌کرد اصلاً قابل مقایسه نبود. اترنت از سرعت ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه و یا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌کند.

مقایسه وای فای با اترنت

آخرین استاندارد وای فای که به Wi-Fi 6 شناخته می‌شود اکنون روی کاغذ سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌کند؛ ولی در عمل نصف این سرعت را دارد. با فرض بر اینکه هم روتر شما و هم دستگاه‌هایتان همگی از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کنند، فراموش نکنید که این مقدار مربوط به پهنای باند اینترنت شما است و سرعت وای فای نیست. این فناوری تأخیر یا پینگ کمتری نسبت به نسخه قبلی فناوری بی‌سیم دارد که آن را برای گیمینگ مناسب‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

وای فای 6 را فراموش کنید، وای فای 7 با 2 برابر سرعت بیشتر در راه است

پایداری

هر سرعتی که اعلام می‌شود، روی کاغذ است. اینترنت ثابت سیمی، اتصال سریع‌تر و پایدارتری را همراه با سرعت ثابتی ارائه می‌کند. این چیزی است که شما می‌توانید هنگام دانلود فایل‌های حجیم یا استریم فیلم‌های 4K متوجه آن شوید.

سیگنال Wi-Fi

اما وای فای در معرض عوامل محیطی متعددی قرار می‌گیرد. امواج رادیویی می‌توانند توسط دیوار و درب مسدود شوند. دستگاه‌های بی‌سیم دیگر نیز با سیگنال خود می‌توانند باعث اختلال شوند. چیزهایی مثل مایکروویو و گوشی‌های بی‌سیم و همینطور روتر همسایه‌هایی که از یک کانال مشابه استفاده می‌کنند، همگی روی عملکرد Wi-Fi اثرگذار است.

البته که استانداردهای جدید، اختلال را کمتر از گذشته می‌کنند، اما هنوز هم این موارد روی عملکرد وای فای مؤثر است. شما حتی وقتی در منزل جابجا می‌شوید هم قدرت سیگنال وای فای در یک اتاق، با دیگر اتاق متفاوت است و همین روی سرعت آن تأثیر می‌گذارد. حتی ممکن است نقاط کوری در منزل شما وجود داشته باشد که هیچ‌جوره سیگنال وای فای در آن‌جا قابل دریافت نیست.

شما می‌توانید با قراردادن روتر خود در موقعیت درستی از منزلتان تا حد زیادی این مشکل را برطرف کنید. اما هرگز نمی‌توانید عملکرد و سرعت مشابهی که با اترنت به‌دست میاید را در وای فای تجربه کنید.

تعداد دستگاه‌های متصل

در حالی که وای فای ۵ و وای فای ۶ حداکثر سرعتی که ارائه می‌کنند کمتر از سرعت اترنت است، اما مدیریت تعداد دستگاه‌های متصل به وای فای از برتری‌های مهم این تکنولوژی است. بهبود عملکرد فناوری‌های جدید باعث شده بتوانید در دستگاه‌های بیشتری اتصال بدون کاهش سرعت را تجربه کنید.

مقایسه وای فای با اترنت

این مورد با اترنت هم امکان‌پذیر است، اما اکثر لپ تاپ‌های امروزی دیگر پورت اترنت را ارائه نمی‌کنند. بنابراین شما فقط می‌توانید آن‌ها را روی کامپیوترهای دسکتاپی و کنسول‌های گیمینگ بیابید.

امنیت

امنیت، یکی از بزرگ‌ترین فاکتورهایی است که در مقایسه وای فای با اترنت اهمیت پیدا می‌کند. داده روی یک شبکه اترنت فقط از طریق دستگاه‌هایی که به‌صورت فیزیکی به شبکه متصل هستند، در دسترس قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها از جمله یک کامپیوتر شخصی در یک انتها و یک روتر در سمتی دیگر، برای محافظت به فایروال احتیاج دارند. ولی خود داده‌ها را هرگز نمی‌توان در شبکه ردیابی کرد.

اما در شبکه وای فای، داده در هوا است. اگر از یک شبکه باز در محیط عمومی استفاده می‌کنید، تمام اطلاعات ارسالی و دریافتی از جمله اطلاعات شخصی شما قابل رهگیری خواهند بود. به‌همین خاطر هم هست که گفته می‌شود هرگز از وای فای‌های عمومی که در کافه‌ها و رستوران‌ها وجود دارد، استفاده نکنید.

اکثر شبکه‌های وای فای امن هستند و داده‌های شما را رمزگذاری می‌کنند. اما قدرت رمزگذاری آن‌ها به روش امنیتی که استفاده می‌کنید، بستگی خواهد داشت. اکثر مودم‌ها طیف وسیعی از حالت‌های امنیتی را ارائه می‌کنند. یکی از ضعیف‌ترین حالت‌های امنیتی که تا حد امکان نباید از آن استفاده کنید، WEP است. WPA3 نیز امن‌ترین حالت امنیتی وای فای است. البته اگر روتر شما از آن پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از WPA2 نیز استفاده کنید.

مقایسه وای فای با اترنت

برای امنیت بیشتر، توصیه می‌کنیم رمزعبور و نام کاربری پیش‌فرض ورود به تنظیمات مودم خود را تغییر دهید. دسترسی به تنظیمات پیش‌فرض کار را برای هکرها آسان‌تر می‌کند.

Ethernet یا Wi-fi؛ کدام را انتخاب کنیم؟

اما اکنون این سوال در ذهن کاربران شکل گرفته که چه زمانی باید از اترنت استفاده کرد؟ اگر سخت افزار مدرنی دارید که سرعت خوب و عملکرد مطمئنی دارد و از استانداردهای جدید Wi-Fi پشتیبانی می‌کند، اینترنت بی‌سیم وای فای گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

اما اگر گیمر حرفه‌ای هستید و می‌خواهید اینترنت بدون لگ را روی کنسول بازی یا کیس کامپیوتر خود داشته باشید، اترنت گزینه منطقی‌تری است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*