اپلیکیشن قاتل باتری

10 اپلیکیشن معروف که قاتل باتری گوشی شما هستند

امروز تعدادی از اپلیکیشن های قاتل باتری گوشی های هوشمند را معرفی می‌کنیم که اگر مشکل شارژدهی باتری دارید، باید فورا آن‌ها را حذف یا محدود کنید.

امروزه باتری گوشی های هوشمند مهم‌ترین عناصر طراحی آن‌ها به شمار می‌روند و از جمله ملاک‌های حائز اهمیت بسیاری افراد در انتخاب گوشی به شمار می‌روند.

در کنار کمپانی‌های گوشی‌ساز که در هر نسل از محصولاتشان در صدد بهینه سازی بیشتر و افزایش عمر باتری هستند، توسعه‌دهندگان نیز متوجه اهمیت بهینه‌سازی نرم افزاری بوده و سعی می‌کنند مصرف انرژی اپلیکیشن‌هایشان را کاهش دهند.

در این میان، برخی اپلیکیشن‌های پرکاربرد فروشگاه گوگل پلی به دلیل دسترسی‌های متعدد به بخش‌های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری گوشی مصرف انرژی بالایی داشته و شارژدهی باتری گوشی‌تان را به‌شدت کاهش خواهند داد.

امروز سعی داریم در گجت نیوز تعدادی از این اپلیکیشن های معروفی که قاتل باتری گوشی هستند را معرفی کرده و به بررسی مختصر آن‌ها بپردازیم.

البته برخی اپلیکیشن‌های معرفی شده در این لیست بسیار مهم و ضروری بوده و قابل حذف نیستند. با این وجود، برخی از آن‌ها قابل جایگزینی با اپلیکیشن‌های دیگری هستند که مصرف انرژی بهینه‌تری دارند.

کدام اپلیکیشن های مطرح قاتل باتری گوشی هستند؟

طبیعتا تعدد اپلیکیشن‌های فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ استور برخی کاربران را دچار سردرگمی کرده و انتخاب اپلیکیشن موردنظرشان را با مشکل روبرو خواهد کرد.

بنابراین بسیاری افراد ترجیح می‌دهند برای هر کار، از مطرح‌ترین اپلیکیشن‌های حاضر در این فروشگاه‌ها استفاده کنند. در این میان اما توجه به مصرف انرژی هریک از این اپلیکیشن‌ها نیز ضروری است؛ چرا که برخی از آن‌ها با مصرف انرژی بیش از حد بالای خود ممکن است باعث خالی شدن سریع باتری گوشی شوند.

اپلیکیشن قاتل باتری

لیست اپلیکیشن‌های شناخته شده‌ای که ممکن است سلامت باتری گوشی شما را تهدید کنند، به شرح زیر است:

  • Fitbit
  • Uber
  • Skype
  • Facebook
  • Airbnb
  • Instagram
  • Tinder
  • Bumble
  • Snapchat
  • WhatsApp

اطلاعات این لیست توسط موسسه تحقیقاتی pCloud پس از بررسی‌های فراوان بر روی عمر باتری گوشی‌های مختلف جمع‌آوری شده است.

علیرغم این که اپلیکیشن‌های لیست شده در بالا، فارغ از پلتفرمشان، عموما برنامه‌های بسیار مفیدی بوده و کاربردهای فراوانی دارند، اما فعالیت اکثر آن‌ها در پس‌زمینه باعث می‌شود که مصرف انرژی آن‌ها بالاتر از حد معمول باشد.

بنابراین در صورتی که از هریک از این اپلیکیشن‌ها استفاده نمی‌کنید، بهتر است با حذف آن‌ها شارژدهی گوشی خود را ارتقا دهید.

پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌های گوشی های هوشمند کدام دسته برنامه‌ها هستند؟

موسسه pCloud علاوه بر این که لیست اپلیکیشن‌های با بیشترین مصرف انرژی را منتشر کرده، اطلاعات مهمی را نیز در خصوص روش انجام تست بر روی مصرف باتری گوشی‌ها منتشر کرده است.

بهینه سازی مصرف انرژی گوشی

این موسسه به‌طور کلی سه فاکتور زیر را در بررسی میزان مصرف انرژی هر اپلیکیشن در نظر می‌گیرد:

  • مصرف انرژی خود برنامه
  • دسترسی برنامه به منابع سیستم و بخش‌هایی مثل دوربین یا مکان‌یابی
  • استفاده یا عدم استفاده از مد تاریک (Dark Mode)

با در نظر گرفتن این فاکتورها، موسسه pCloud دسته اپلیکیشن های زیر را به‌عنوان مهم‌ترین نمونه‌های قاتل عمر باتری معرفی می‌کند:

اپلیکیشن‌های پایش سلامت

اپلیکیشن‌های پایش سلامت بیشترین تاثیر منفی را بر روی شارژدهی باتری گوشی‌های هوشمند دارند.

به گزارش pCloud، یکی از بهترین برنامه‌های این دسته، Fitbit، از میان 16 نوع دسترسی ممکن در سیستم عامل اندروید به 14 آیتم دسترسی دارد. در این میان، دسترسی به سیستم مکان‌یابی، دوربین، میکروفون و اتصال وای فای مهم‌ترین عواملی هستند که باعث خالی شدن شارژ باتری گوشی شما خواهند شد.

بنابراین اگر به‌طور خاص از اپلیکیشن‌های ورزشی و سلامتی استفاده نمی‌کنید، سعی کنید آن‌ها را حذف یا حداقل غیرفعال کنید.

اپلیکیشن‌های اجتماعی

در میان بیست اپلیکیشن پرمصرف گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های اجتماعی و فضای مجازی صاحب شش جایگاه هستند!

این دسته اپلیکیشن‌ها به‌طور متوسط به یازده آیتم مهم گوشی‌ها اعم از تصاویر، وای فای، مکان‌یابی و میکروفون دسترسی دارند.

علاوه بر این، اپلیکیشن‌هایی مثل فیسبوک، اینستاگرام، اسنپ چت، یوتیوب، واتساپ و لینکدین همگی در پس‌زمینه هم فعال بوده و قادرند حتی در صورتی که آن‌ها را اجرا نکنید نیز شارژ باتری گوشی‌تان را مصرف کنند.

اپلیکیشن‌های حوزه مکان‌یابی و مسافرت

دو نمونه از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های حوزه مسافرت، مکان‌یابی و حمل و نقل، Lyft و Uber هستند که به ترتیب 325.1 و 299.6 مگابایت حجم داشته و با اشغال فضای زیاد بر روی حافظه گوشی شما باعث کند شدن و مصرف بیش از حد شارژ باتری آن خواهند شد.

بنابراین در صورتی که ناچار به استفاده از این دسته اپلیکیشن‌ها نیستید، سعی کنید در اولین زمان ممکن آن‌ها را حذف نمایید.

البته بسیاری افراد در سرتاسر دنیا از این دسته اپلیکیشن‌ها به‌صورت روزمره استفاده می‌کنند. بنابراین احتمالا حذف این دسته برنامه‌ها آن‌طور که به نظر می‌رسد ساده نباشد!

چگونه از خالی شدن شارژ باتری گوشی توسط اپلیکیشن‌های پرمصرف جلوگیری کنیم؟

افزایش شارژدهی باتری گوشی

ممکن است گمان کنید تنها راه جلوگیری از استفاده بیش از حد برخی اپلیکیشن‌ها از شارژ باتری، حذف کردن آن‌هاست. اما راه‌های دیگری نیز برای کاهش مصرف باتری وجود دارد.

به عنوان مثال، غیرفعال کردن فعالیت پس‌زمینه برخی از این اپلیکیشن‌ها و قطع کردن دسترسی برخی آن‌ها به آیتم‌های سنگینی مثل مکان‌یابی از جمله اقداماتی است که می‌توان در راستای مقابله با کاهش شارژدهی باتری انجام داد.

اساسا تمامی اپلیکیشن‌ها به‌نوعی در پس‌زمینه فعال هستند و حتی در صورتی که باز نباشند نیز بخشی از منابع سیستم را به خود اختصاص می‌دهند. این امر برای برخی اپلیکیشن‌های اجتماعی و پیام رسان مثل اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ محسوس‌تر است!

اپلیکیشن قاتل باتری

با قطع کردن فعالیت پس‌زمینه این دسته اپلیکیشن‌ها و غیرفعال کردن ارسال نوتیفیکیشن‌های آن‌ها می‌توانید انتظار افزایش چشمگیر عمر باتری گوشی خود را داشته باشید.

در عین حال باید توجه کنید که پس از انجام این کار نوتیفیکیشن‌های هریک از برنامه‌ها تنها در صورتی نمایش داده خواهند شد که برنامه را باز کنید!

به منظور بهینه‌سازی مصرف باتری اپلیکیشن‌های مختلف اندرویدی می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی اندرویدی خود شوید.
  • در بخش تنظیمات، گزینه باتری را انتخاب کنید.
  • در بخش تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) گزینه Optimize Battery Use را انتخاب کنید.
  • برای اپلیکیشن‌هایی که قصد مدیریت مصرف انرژی‌شان را ندارید، گزینه Don’t Optimize را برگزینید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*