جیمز وب 45 هزار کهکشان

تلسکوپ جیمز وب در آخرین شاهکار خود، 45 هزار کهکشان را در یک قاب جمع کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب توانسته‌ است در جدیدترین تصویر خود 45 هزار کهکشان را در کنار هم ثبت کند. تصویری رویایی که حتی درک عظمت آن ممکن نیست.

عددی که در تیتر مشاهده مي‌کنید اشتباه نیست و تلسکوپ فضایی جیمز وب توانسته است تصویر جدیدی را به زمین ارسال کند که در آن 45 هزار کهکشان مختلف دیده می‌شوند. این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانید در کهکشان راه شیری حداقل ۱۰۰ میلیارد ستاره وجود دارد و هرکدام تعدادی سیاره را در اطراف خود دارند.

45 هزار کهکشان شکار تلسکوپ فضایی جیمز وب شدند

جیمز وب 45 هزار کهکشان

تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب بخشی از برنامه کاوش عمیق پیشرفته فراکهکشانی یا همان JADES است. این برنامه قرار است ۳۲ روز از سال اول فعالیت جیمز وب را به‌خود اختصاص دهد و در طول این زمان، تلسکوپ ناسا تصویر برخی از قدیمی‌ترین کهکشان های مشاهده‌ شده توسط بشر را ارسال کند.

ناسا ۲۰ سال و ۱۰ میلیارد دلار را صرف توسعه تلسکوپ جیمز وب کرد. این تلسکوپ فوق‌العاده در همان سال اول فعالیت خود دید بشر نسبت به جهان را تا حد زیادی تغییر داده است و البته قرار است تا ۹ سال دیگر هم فعالیت کند. این در حالی است که ناسا می‌توانست بسیار زودتر جیمز وب را آماده و روانه فضا کند؛ اما محدودیت‌های بودجه و نگرانی از واکنش منفی مالیات‌دهندگان آمریکایی سبب شد که آنها فقط بخش کمی از بودجه خود را صرف این پروژه کنند.

تصویری که مشاهده می‌کنید، پس از تمرکز جیمز وب روی بخشی از آسمان که GOODS-South نام دارد، گرفته‌ شده است. بسیاری از کهکشان‌ های درون تصویر فاصله فوق‌العاده زیادی با زمین دارند و نور کمی از آنها دریافت مي‌شود. همین نیز کار را بسیار سخت می‌کند. ناسا در پستی توضیح داد که برنامه JADES تاکنون موفق شده است صدها کهکشان را شناسایی کند که وقتی جهان تنها ۶۰۰ میلیون سال سن داشت، به‌ وجود آمده‌اند.

جیمز وب 45 هزار کهکشان

۶۰۰ میلیون سال در مقیاس نجومی زمانی بسیار کوتاه است و می‌توان گفت که جهان در روزهای ابتدایی خود به‌سر می‌برده‌ است. بشر هنوز نمي‌داند که کهکشان‌ های اولیه چطور شکل گرفته‌اند یا اینکه از چه‌زمانی به محل تولد ستارگان تبدیل شدند. همچنین این سوال پیش می‌آید که چطور برخی از آنها به پایان کار خود رسیدند و دیگر فعالیت چندانی ندارند. برای پاسخ به همه این سوال‌ها به تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب امید داریم.

البته تلسکوپ جیمز وب در تصویر خود از 45 هزار کهکشان مختلف هم اطلاعات جالبی را ثبت کرده است. در بسیاری از این کهکشان ها نشانه‌هایی از شکل‌گیری ستاره‌ها دیده می‌شوند که از فعالیت بسیار بالای آنها در مراحل اولیه شکل‌گیری جهان حکایت دارد. دانشمندان پس از تصویر جدید James Webb حسابی هیجان‌زده شده‌اند.

ناسا نیز تاکید کرد که آنها توانسته‌ بودند تنها تعداد بسیار کمی کهکشان با سرخ‌گرایی ۸ (یعنی زمانی که جهان کمتر از ۶۵۰ میلیون سال سن داشت) پیدا کنند. اما حالا تلسکوپ جیمز وب توانسته تقریبا ۱۰۰۰ کهکشان را با این سرخ‌گرایی پیدا کند. در واقع پیش از تصویر تلسکوپ جیمز وب از 45 هزار کهکشان، کمتر کسی گمان می‌کرد که این تعداد بالا کهکشان در روزهای اولیه شکل‌گیری جهان به‌وجود آمده باشند.

باقیمانده یک ابرنواختر

تصویر جیمز وب از باقیمانده یک ابرنواختر به‌نام ذات‌الکرسی آ

علاوه بر اینها پیشتر دانشمندان ناسا می‌توانستند در بهترین حالت کهکشان‌های اولیه را همچون لکه‌هایی تار ببینند. هرچند که همان لکه‌های تار میزبان میلیون‌ها یا میلیاردها ستاره بودند. حالا خوشبختانه جزئیات بسیار بیشتری از آنها از جمله ساختارشان نمایان شده است و می‌توان گروه‌هایی از ستاره‌ها که چند صد میلیون سال پس از شکل‌گیری جهان متولد شدند را مشاهده کرد.

‌بی‌تردید نگاه کردن به تصویر تلسکوپ جیمز وب از 45 هزار کهکشان که تازه بخش کوچکی از کهکشان های موجود در جهان هستند، هر انسانی را به‌فکر فرو می‌برد. هرکدام از این کهکشان‌ها می‌توانند میزبان تعداد بسیار زیادی جهان منحصر به‌فرد باشند. آیا می‌توانیم در این جهان بزرگ تنها باشیم و خبری از موجودات فضایی پیشرفته نباشد؟ آیا هیچکدام از آنها از زمین بازدید نکرده‌اند و نشانه‌ای از آنها وجود ندارد؟

اخیرا یک افسر اطلاعاتی سابق آمریکا که در برنامه بررسی یوفو پنتاگون حضور داشته، اطلاعات فوق‌العاده جذابی را منتشر کرده است. اگر به‌این موضوع علاقه‌مند هستید می‌توانید نگاهی به مطلب افشاگری بزرگ درباره یوفوها؛ سفینه های فضایی بیگانه واقعی و در اختیار دولت‌ ها هستند، بیندازید.