رنجروور

کدام خودرو خارجی وفادارترین خریداران را دارد؟

خودروسازان خارجی رقابت سختی بر سر جذب مشتریان وفاردار دارند و جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد یک شرکت بریتانیایی، توانسته بالاترین نرخ مشتریان وفادار را داشته باشد. آمریکایی‌ها هم در این نظرسنجی، عملکرد خوبی داشتند.

در اکثر کشورهای جهان، حق انتخاب‌های زیادی میان شرکت‌های خودروساز دارند و شرکت‌ها برای به دست آوردن مشتریان وفادار، به شدت تلاش می‌کنند. این شرایط در مقایسه با بازار خودرو کشورمان که تنها انتخاب‌های مردم از میان چند خودروساز و مونتاژکار است که اهمیت زیادی به کیفیت محصولاتشان نمی‌دهند متفاوت است. در جدیدترین بررسی‌ها مشخص شده در میان شرکت‌های خارجی تولیدکننده خودرو، رنجروور وفدارترین مشتریان را دارد.

نرخ وفاداری چطور محاسبه می‌شود؟

نرخ وفاداری به معنای درصدی از خریداران است که پس از خرید یک مدل از یک برند، بار دیگر از محصولات یا خدمات آن شرکت استفاده می‌کنند. برای محاسبه نرخ وفاداری خریداران، یک شرکت باید تعداد خریدارانی که در دوره مشخصی از آن‌ها خرید کرده‌اند را بشمارند و سپس تعداد خریدارانی که در همان دوره دوباره از محصولات آن‌ها خرید کرده‌اند را محاسبه کنند. سپس تعداد کسانی که دوباره خرید کردند بر تعداد کل خریداران در دوره مشخص شده تقسیم می‌شود و در نهایت عدد به دست آمده در ۱۰۰ ضرب می‌شود.

رنجروور

رنجروور توانسته در سال‌های اخیر با تولید خودروهایی باکیفیت و لاکچری، به یکی از برندهای قابل اعتماد تبدیل شود و نرخ مشتریان وفادارش را افزایش دهد. بیشتر مشتریان قبلی حالا در صف خرید مدل‌های ریدیزاین شده هستند.

به عنوان مثال، فرض کنید در دوره یک ماهه، ۱۰۰۰ نفر یک مدل خاص از رنجررور را خریداری کرده‌اند و در دوره بعدی، ۴۰۰ نفر از آن‌ها دوباره سراغ خرید مدل جدید از سری خودرویی که دارند رفته‌اند. در این صورت، نرخ وفاداری خریداران یک مدل از این شرکت برابر با (۴۰۰/۱۰۰۰) × ۱۰۰= ۴۰ درصد است. به طور کلی، نرخ وفاداری خریداران یکی از فاکتورهای مهم در بررسی عملکرد فروش خودروسازها است و در بازارهای جهانی خودرو،  این شاخص از اهمیت بالایی برخوردار است.

رنجروور وفادارترین مشتریان را دارد؛ فورد و تسلا در رده‌های بعدی هستند

نسل جدید رنجروور به تازگی معرفی شد و باعث شد بسیاری از مالکان نسل‌های قبلی رنجروور، به سرعت سراغ خرید این مدل بروند. این SUV لاکچری توانست آماری خیره‌کننده را ثبت کند و از تمام شرکت‌های فعال در بازار جهانی پیشی بگیرد.

آن طور که نظرسنجی‌های انجام شده و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند، رنجروور در ماه آوریل نرخ ۴۱.۱ درصدی وفاداری مشتریان را ثبت کند. این میزان نرخ وفاداری باعث شده رنجروور از فورد سری اف نیز پیشی بگیرد که در آمریکا پرطرفدارترین خودرو محسوب می‌شود و توانسته امسال نرخ وفاداری مشتریان ۴۱ درصدی را ثبت کند. در جایگاه سوم نیز تسلا قرار دارد. نماینده این شرکت در این بررسی، مدل Y بوده که دارای نرخ وفاداری مشتریان ۴۰.۰ درصدی است.

رنج روور

حدود نیمی از خریداران رنجروور، برای خرید یک خودروی جدید فقط سراغ مدل‌های جدید این شرکت می‌روند.

هر سه این مدل‌ها از نرخ میانگین وفاداری مشتریان پیشی گرفتند. خوب است بدانید به طور میانگین، تنها ۲۵.۱ درصد مشتریان سراغ خرید مدل جدید خودرویی که داشتند می‌روند و بقیه مشتریان ترجیح می‌دهند گزینه‌های دیگر را امتحان کنند. رنجروور در سال‌های اخیر پیشرفتی فوق‌العاده داشته و توانسته هر سال به طور میانگین نرخ وفاداری مشتریانش را ۹.۵ درصد افزایش دهد. حالا به طور میانگین نرخ وفاداری رنجروور ۳۸.۹ درصد است.

با وجود عملکرد چشم‌گیر رنجروور در سال ۲۰۲۳، این شرکت همچنان فاصله زیادی با تسلا دارد. هر چند عملکرد ایلان ماسک در توییتر کم‌حاشیه نبود اما شرکت او در دنیای خودروسازی، همچنان می‌درخشد. مشتریان این شرکت به طور میانگین نرخ وفاداری ۶۸ درصدی دارند و اکثریت خریداران خودروهای تسلا، برای خرید یک خودروهای جدید سراغ محصولات این برند آمریکایی می‌روند.

عملکرد خوب رنجروور قابل پیشبینی بود

هر چند رنجروور توانسته آماری خیره‌کننده را در این دوره از آمارهای وفاداری مشتریان کسب کند اما این رتبه آن هم برای شرکتی مانند رنجروور، اصلا خبر مهمی نیست. این شرکت مدل‌های کمی تولید می‌کند و به همین دلیل، بسیاری از خریداران این شرکت در صورتی که بخواهند خرید خود از این شرکت را تکرار کنند، گزینه‌های زیادی ندارند. به همین دلیل نرخ وفاداری خریداران رنجروور به شکلی طبیعی بالا می‌روند.

نرخ وفاداری خودرو

به نظر شما در یک بازار آزاد، نرخ وفاداری شرکت‌های خودروساز ایرانی به چه عددی می‌رسید؟

در کنار این موضوع، بهتر است به یاد داشته باشیم خریداران رنجروور معمولا قشر قدرتمند جامعه از نظر مالی هستند و در بسیاری از نقاط جهان این خودرو به یک نشانه از این افراد تبدیل شده است. با توجه به این موارد، به دست آوردن رتبه بیشترین نرخ وفاداری کاربران برای رنجروور اتفاق عجیبی نیست و معمولا بالا بودن این نرخ در میان شرکت‌هایی که خودروهای لاکچری تولید می‌کنند اتفاقی نسبتا معمول است.

به نظر شما اگر بازار خودروی کشورمان هم مانند دیگر کشورهای جهان بود، شرکت‌های ایران خودرو و ساپیا چه نرخ وفاداری را ثبت می‌کردند؟ در بخش نظرات با خانواده بزرگ گجت نیوز همراه شوید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.