آموزش نصب ویندوز 11

آموزش نصب ویندوز 11؛ راهنمای مهاجرت از ویندوز 10 به 11

در ادامه قصد داریم به آموزش روش های مختلف نصب Windows 11 – ویندوز 11 بپردازیم. این کار در پنج روش مختلف قابل انجام است که باید بسته به شرایط، از هریک از آن‌ها استفاده کنید!

ویندوز 11 مدتی‌ست که به‌طور رسمی منتشر شده و توانسته با بازخوردهای مثبتی هم روبرو شود. این سیستم عامل همچنین تا به امروز چندین آپدیت مختلف دریافت کرده؛ به‌طوری که اکنون برخی بخش‌های این سیستم عامل کاملا با روزهای نخست انتشار این سیستم عامل متفاوت هستند!

Windows 11 رابط کاربری را بهبود بخشیده و مرکز اعلان‌ها را با تغییراتی اساسی روبرو می‌کند. علاوه بر این، بازگشت ابزارک‌ها (ویجت‌ها) و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی نیز از جمله مواردی هستند که نسل جدید سیستم عامل‌های ویندوز را به گزینه‌ای ارزشمند تبدیل می‌کنند.

با این وجود، بسیاری کاربران ویندوز هنوز جدیدترین نسخه از این سیستم عامل را دریافت نکرده‌اند و به هر دلیلی همچنان با ویندوز 10 یا نسخه‌های قبل از آن مانده‌اند.

در صورتی که شما هم جزو این دسته افراد بوده و اکنون تصمیم به ارتقا به جدیدترین نسخه Windows گرفته‌اید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید؛ چرا که در آن قصد داریم روش‌های مختلف نصب ویندوز 11 را معرفی کرده و به‌صورت گام به گام آموزش دهیم.

آموزش روش های مختلف نصب ویندوز 11

سیستم عامل Windows 11

در حال حاضر پنج روش مختلف برای دانلود و نصب سیستم عامل ویندوز 11 وجود دارد که می‌توانید بسته به شرایط خود، هریک را انتخاب کنید.

کاربران ویندوز 10 احتمالا به‌واسطه اعلان‌هایی از انتشار نسخه جدید ویندوز آگاه خواهند شد. نصب ویندوز 11 برای کاربران ویندوز 10 کاملا رایگان است و فرآیند نصب نسخه جدید هم از این طریق بسیار ساده خواهد بود.

در کنار این روش، نصب ویندوز از طریق دستیار هوشمند نصب یا برنامه Insider ویندوز هم روش‌های دیگری است که می‌توانید از طریق آن‌ها ویندوز 11 را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

علاوه بر این، چهارمین روش نصب Windows 11 ابزاری نرم افزاری است که امکان نصب ویندوز از طریق فایل‌های ISO را فراهم می‌کند. همچنین در پنجمین روش هم کاربر می‌تواند با استفاده از محتوایی نرم افزاری، جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت را روی دستگاه‌هایی که به‌طور عادی قادر به پشتیبانی از آن نیستند، نصب و اجرا کند.

در ادامه روش نصب ویندوز 11 به هریک از این پنج روش را آموزش خواهیم داد.

نصب ویندوز 11 از طریق بخش آپدیت (Windows Update)

آپدیت Windows

نخستین روش نصب جدیدترین نسخه از ویندوز، از طریق بخش بروزرسانی این سیستم عامل است. این روش، ساده‌ترین راه برای نصب Windows 11 تلقی می‌شود؛ چرا که خود ویندوز در گام نخست، انتشار آپدیت جدید را به کاربر اطلاع‌رسانی کرده و گام‌های نصب ویندوز را به‌سادگی پیش پای آن‌ها قرار می‌دهد.

نکته مهم و حائز اهمیت در خصوص نصب ویندوز 11 از طریق Windows Update آن است که با این روش، اطلاعات کنونی کاربران به‌طور کامل حفظ شده و خطر پاک شدن اطلاعات آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

روش نصب Windows 11 از طریق Windows Update به‌صورت زیر است:

  • وارد بخش تنظیمات (Settings) شده و سپس Update & Security را برگزینید.‌ از آن‌جا می‌توانید گزینه Check for Updates را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
  • برخی کاربران قادر خواهند بود در صفحه ظاهر شده، اعلان مربوط به انتشار ویندوز 11 را مشاهده کنند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، پس از مشاهده این اعلان با کلیک کردن کلید آبی رنگ Download and Install و تایید مراحل دانلود، فایل نصب این سیستم عامل را روی کامپیوتر خود دریافت کنید.
  • پس از این که دانلود با موفقیت انجام شد، اعلانی مبنی بر ریستارت کردن ویندوز مشاهده خواهد شد. در این صفحه که در پس‌زمینه‌ای آبی رنگ مقابل چشمتان ظاهر می‌شود، گزینه Restart Now را انتخاب کنید. در این شرایط، کامپیوتر شما مراحل نصب را طی کرده و در حین این روند، چندین بار ریستارت خواهد شد. پس از این که نصب به پایان رسید، شما به صفحه دسکتاپ هدایت خواهید شد.

مراحل نصب ویندوز 11 در صورتی که از سیستمی با مشخصات سخت افزاری مناسب استفاده کنید، بسیار ساده خواهد بود.

آموزش نصب ویندوز 11 از طریق دستیار نصب (Installation Assist)

اگر ویندوز 11 را در بخش Windows Updates مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید از دستیار نصب ویندوز برای انجام این کار استفاده کنید. از طریق این دستیار هوشمند می‌توانید به‌صورت دستی، کامپیوتر خود را به جدیدترین نسخه ویندوز ارتقا دهید.

توجه کنید که در این روش هم مثل روش قبل، اطلاعات شما به‌طور کامل حفظ شده و پیش از ارتقاء باید مطمئن شوید که حداقل سیستم سخت افزاری مورد نیاز برای نصب ویندوز را در اختیار دارید.

این بروزرسانی کاملا مطمئن بوده و به داده‌های شما آسیبی نخواهد زد.

آموزش نصب ویندوز 11

روش نصب ویندوز 11 از طریق دستیار نصب ویندوز به‌صورت زیر است:

  • به وبسایت رسمی دانلود ویندوز 11 مراجعه کنید. سپس از قسمت بالا، بخش دستیار (Assistant) را انتخاب کرده و کلید Download Now را بزنید.
  • منتظر دانلود این ابزار بمانید و پس از به اتمام رسیدن، آن را اجرا نمایید. در صورت مشاهده پیام خاصی روی صفحه، کلید Yes را انتخاب کنید.
  • در باکس مشاهده شده، نیاز است که گزینه Accept and Install را انتخاب کنید. فرآیند پس از آن، بسیار راحت و سرراست خواهد بود و به دانلود فایل نصب Windows 11 پس از اطمینان از سلامت فایل‌های دانلود شده اختصاص خواهد یافت.
  • در گام بعدی، اعلانی را در پس زمینه کامپیوتر خود مبنی بر آغاز فرآیند نصب ویندوز 11 دریافت خواهید کرد. بسته به مشخصات سخت افزاری کامپیوتر شما، نصب ویندوز می‌تواند سریع‌تر یا دیرتر انجام شود.
  • پس از این که فرآیند اولیه نصب به پایان رسید، باید کلید Restart Now را فشار داده و از ویندوز خارج شوید. پس از ریستارت شدن مجدد سیستم، فرآیند نصب ویندوز 11 بار دیگر پیگیری خواهد شد. بسته به توان پردازنده دستگاه شما، نصب ویندوز 11 می‌تواند سی دقیقه یا بیشتر به طول بینجامد.
  • در حالی که ویندوز 11 در حال نصب است، شما روی صفحه، عبارت Working on Updates را به همراه یک عدد نوشته شده به‌عنوان درصد پیشرفت مشاهده خواهید کرد. در این شرایط باید صبور باشید و منتظر به اتمام رسیدن نصب بمانید.

نصب ویندوز 11 از طریق برنامه Insider ویندوز

برنامه Insider

در صورتی که روش‌های اشاره شده در بالا برای نصب Windows 11 مناسب نبودند، چاره کار، نصب این سیستم عامل از طریق برنامه Insider Windows است. دقت کنید که این روش، پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و تنها باید در صورتی استفاده شود که سایر روش‌ها موفقیت‌آمیز نباشند.

به کمک برنامه Insider ویندوز می‌توانید نسخه‌های بتا و تست ویندوز را هم روی کامپیوتر خود نصب کنید. این نسخه‌ها بعضا دارای باگ‌های متعددی هستند که می‌توانند به تجربه کاربری شما آسیب بزنند. بنابراین در صورتی که خود را یک کاربر حرفه‌ای ویندوز می‌دانید، از این روش استفاده کنید.

مراحل نصب ویندوز 11 از طریق برنامه اینسایدر به‌صورت زیر است:

  • وارد بخش تنظیمات شده و گزینه Update & Security را انتخاب کنید. در این صفحه، باید کلید Windows Insider Program را انتخاب کنید و فرآیند را به اکانت مایکروسافت خود لینک نمایید.
  • کانال بتا، معمولا باگ‌های کمتری داشته و برای افرادی که مایل به تست کردن جدیدترین نسخه‌های ویندوز هستند، بسیار جذاب است. با این وجود، ارائه آپدیت‌های بتای ویندوز معمولا با تاخیرهایی همراه است. از سوی دیگر، کانال پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان ویندوز، به‌صورت هفتگی آپدیت می‌شود. با این وجود ممکن است نسخه‌های دانلود شده از این طریق دربرگیرنده باگ باشند.
  • کانال مورد نظر خود را انتخاب کرده و گزینه انتخابی را تایید کنید. پس از انجام این کار لازم است که اکانت مایکروسافت خود را وارد کنید. پس از این اتفاق، کامپیوتر شما ریستارت خواهد شد.
  • پس از ریستارت شدن کامپیوتر، بار دیگر وارد بخش تنظیمات شده و گزینه Update & Security را انتخاب کنید. از آن‌جا می‌توانید مجددا ویندوز 11 را مشاهده کرده و پس از طی کردن مراحل دانلود و نصب، روی سیستم خود داشته باشید.

نصب نسخه کامل و جدید ویندوز 11 با استفاده از دیسک یو اس بی قابل بوت

آموزش نصب ویندوز 11

اگر به‌جای ارتقای ویندوز، قصد دارید نسخه‌ای جدید و کامل از Windows 11 را روی سیستم خود نصب کنید، باید از دیسک خارجی و قابلیت تولیدکننده رسانه (Media Creator) ویندوز استفاده کنید.

به کمک این قابلیت می‌توانید یک درایو یو اس بی قابل بوت تهیه کرده و نسخه کامل ویندوز 10 را از ابتدا روی کامپیوتر خود نصب کنید.

استفاده از این روش تمامی داده‌های موجود روی سیستم شما را پاک خواهد کرد. بنابراین مطمئن شوید که پیش از نصب ویندوز از این طریق، از داده‌های خود بکاپ گرفته‌اید.

برای نصب ویندوز 11 از این روش، ابتدا باید وارد صفحه دانلود ویندوز 11 در وبسایت مایکروسافت شوید و گزینه ساخت درایو نصب ویندوز 11 را انتخاب کنید. گام‌های بعدی انجام این کار به‌صورت زیر خواهند بود:

  • در نخستین صفحه ظاهرشده، جزئیات را مطالعه نموده و گزینه Accept را بزنید. سپس مراحل معمول را طی کرده و گزینه Use the recommended options for this PC را برگزیده و پس از کلیک کردن روی دکمه Next، گزینه USB Flash Drive را انتخاب کنید.
  • درایو یو اس بی خود را از لیست ظاهر شده انتخاب کنید و کلید Next را فشار دهید. با انجام این مراحل، دانلود ویندوز 11 آغاز خواهد شد. پس از اتمام دانلود فایل نصب، مرحله تهیه دیسک قابل بوت شروع خواهد شد. بعد از اتمام این فرآیند، اعلان جدیدی در صفحه ظاهر شده و از موفقیت در انجام فرآیند خبر خواهد داد.
  • کامپیوتر خود را ریستارت کرده و آن را از طریق درایو USB بوت کنید.
  • با انجام مراحل بالا، نصب ویندوز 11 آغاز خواهد شد. مراحل معمول نصب را پیگیری کنید و درایوی از هارد که مایل به نصب ویندوز روی آن هستید را انتخاب کنید. دقت کنید که در صفحه مربوط به پارتیشن‌ها همچنین می‌توانید هریک از درایوهای حافظه خود را حذف یا فرمت کنید.
  • بعد از انتخاب درایو مربوطه، بار دیگر مراحل دانلود را پیگیری کنید و اقدامات مربوطه را انجام دهید. ممکن است در طول این فرآیند، سیستم شما چندین بار ریستارت شود.
  • در گام نهایی کار، پیغام خوشامدگویی ویندوز نمایش داده شده و برخی تنظیمات نهایی پیش از راه‌اندازی سیستم به انجام خواهد رسید.
  • در گام بعدی نیز می‌توانید اکانت مایکروسافت خود را راه‌اندازی کرده و سیستم عامل خود را مطابق نظرتان تنظیم نمایید.

آموزش نصب دستی ویندوز 11 از طریق فایل ISO (حتی روی سیستم‌های ناسازگار برای Windows 11)

نرم افزار Rufus

آخرین روش نصب Windows 11، سخت‌ترین راه است. این روش به‌هیچ عنوان رسمی نیست و در آن همه چیز به‌صورت دستی انجام خواهد شد. با این وجود، امکان دستکاری و تنظیم بخش‌های متعدد فرآیند نصب در اختیارتان قرار خواهد داشت و حتی می‌توانید ویندوز را روی سیستمی که فاقد حداقل مشخصات سخت افزاری اعلام شده توسط مایکروسافت است هم نصب کنید.

البته تنها نصب اولیه ویندوز روی سیستم‌های ناسازگار از این طریق امکان‌پذیر است و سایر آپدیت‌های خودکار، برای این کامپیوترها ارائه نخواهند شد.

در ادامه، مراحل نصب ویندوز 11 از طریق یک فایل ISO آموزش داده خواهد شد.

  • به صفحه دانلود Windows 11 در وبسایت مایکروسافت مراجعه کنید و گزینه Download The Disk Image را برگزینید. از لیست ظاهر شده، گزینه multi-edition ISO را انتخاب کنید و سپس روی کلید آبی رنگ Download کلیک نمایید. در گام بعدی، زبان مد نظر خود برای نصب ویندوز را هم انتخاب کنید. البته امکان تعویض زبان در هر لحظه‌ای از فرآیند نصب یا حتی بعد از آن، فراهم خواهد بود.
  • پس از این که دانلود فایل نصب ویندوز به پایان رسید، نوبت به دانلود یک نرم افزار شخص ثالث برای نصب کامل ویندوز می‌رسد. یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار، نرم افزار Rufus است. Rufus ابزاری کامل و بسیار کاربردی است که برای ساخت دیسک‌های قابل بوت کاربرد دارد. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد فایل‌های ISO را دستکاری کرده و امکان شناسایی سیستم‌های ناسازگار با ویندوز 11 را هم در اختیارتان قرار می‌دهد. به کمک این نرم افزار همچنین می‌توانید بدون نیاز به ایمیل رسمی مایکروسافت و با استفاده از هر ایمیل دیگری به نصب این سیستم عامل بپردازید.
  • نرم افزار Rufus را از وبسایت رسمی آن دانلود کنید. سپس آن را اجرا کرده و گزینه Yes را انتخاب کنید. در گام بعدی، در قسمت مربوط به انتخاب دستگاه، یک درایو USB با بیش از 8 گیگ حافظه خالی را به کامپیوتر متصل کرده و آن را انتخاب کنید.
  • در قسمت مربوط به انتخاب بوت، گزینه دیسک یا ISO Image را انتخاب کنید و در پایان، کلید Select را انتخاب نمایید. در گام بعدی، به محلی که فایل ISO در آن ذخیره شده است، آدرس بدهید و کلید Open را کلیک کنید.
  • در صورتی که سیستم شما، حداقل مشخصات سخت افزاری لازم برای نصب ویندوز 11 را در اختیار دارد، گزینه نصب استاندارد ویندوز (Standard Windows Installation) را انتخاب کنید. همچنین در صورتی که مشخصات فنی سیستم شما ضعیف‌تر از مشخصات مورد نیاز مایکروسافت است، با انتخاب گزینه Extended Installation می‌توانید محدودیت‌های مایکروسافت را دور بزنید. سایر تنظیمات Rufus را به همان صورتی که هست، رها کنید و سپس کلید Start را برای ساخت درایو مورد نظر فشار دهید.
  • پس از این که درایو قابل بوت مد نظر شما توسط Rufus تولید شد، می‌توانید مراحل ارائه شده در روش قبل را دنبال کنید تا ویندوز، روی سیستمتان نصب شود.

جمع بندی

نصب Windows 11

همان‌طور که مشاهده کردید، نصب Windows 11 به‌طور کلی کار چندان سختی نیست. روش‌های آموزش داده شده در این متن، امکان نصب ویندوز 11 و یا ارتقا از ویندوز 10 به 11 را به‌طور گام به گام برای شما فراهم می‌کنند. بنابراین می‌توانید با حداقل زحمت ممکن، آخرین نسخه از سیستم عامل‌های مایکروسافت را روی سیستم خود نصب کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*