فیلم شکست ساسانیان

عربستان یک فیلم پرخرج ضد ایرانی درباره شکست ساسانیان از اعراب می‌سازد

عربستان سعودی با همکاری استودیوها و کارگردان و بازیگران مطرح خارجی در حال ساخت یک فیلم پرهزینه ضد ایرانی درباره شکست ساسانیان از اعراب است.

عربستان سعودی پس از سرمایه‌گذاری در تکنولوژی، ورزش، صنعت گیم و… حالا قصد دارد در فیلمسازی سرمایه‌گذاری کند. در همین راستا شنیده می‌شود عربستانی‌ها در حال ساخت یک فیلم سینمایی پرهزینه با نام «جنگجوی صحرا» (Desert Warrior) هستند و در این راه با استودیوهای مطرح خارجی، کارگردانان و بازیگران بزرگ هالیوودی همکاری می‌کنند. مهم‌تر از همه این‌که این فیلم سینمایی درباره شکست ساسانیان، امپراتوری بزرگ ایران از اعراب ساخته خواهد شد.

بازیگران مطرح خارجی در فیلم شکست ساسانیان از اعراب

در خبری که رسانه‌های خارجی از جمله الجزیره منتشر کرده‌اند، آمده است یک شرکت عربستانی با همکاری دو استودیوی فیلمسازی بین‌المللی یعنی جی بی پیکچرز و ای جی سی استودیوسک،  تولید فیلم جنگجوی صحرا را با بودجه 140 میلیون دلاری آغاز کرده است. این فیلم با چنین هزینه‌ای، بزرگترین پروژه سینمایی عربستان سعودی محسوب می‌شود و گروه رسانه‌ای ام بی سی گروپ که دفتر مرکزی آن در جده قرار دارد، وظیفه تولید آن را بر عهده گرفته است. فیلمبرداری این فیلم در شهرهای صحرایی نیوم و تبوک در شمال عربستان آغاز شده و روپرت وایت (Rupert Wyatt)، کارگردان فیلم‌هایی مثل «فراری از واقعیت»، «قمارباز» و «ظهور سیاره میمون‌ها»، ساخت آن را بر عهده دارد.

فیلم شکست ساسانیان

از جمله بازیگران مطرح و بین‌المللی این فیلم نیز می‌توان به آنتونی مکی، بازیگر آمریکایی فیلم‌هایی مثل 8 مایل، عزیز میلیون دلاری، The Hurt Locker و کاپیتان آمریکا اشاره کرد. غسان مسعود سوریه‌ای نیز نقش رهبر یک قبلیه عرب را بازی می‌کند و عایشه هارت انگلیسی-عربستانی در نقس دختر این رهبر قبلیه و بن کینگزلی، بازیگر مشهور انگلیسی در نقش خسروپرویز ایفای نقش می‌کنند.

این فیلم سینمایی ضد ایرانی که عربستان در حال ساخت آن است، شکست ساسانیان، امپراتوری بزرگ ایران از اعراب را به تصویر می‌کشد. ساسانیان در جنگ ذی‌قار که یک نبرد تاریخی در سال‌های 602 تا 608 پس از میلاد مسیح بود، در شهر حیره (کوفه در عراق امروزی) از اعراب متحد شکست خورده بودند. در آن زمان، خسروپرویز، پادشاه ساسانیان بود و قبایل بکربن‌وائل موفق شدند سپاه او را شکست دهند. پس از این شکست، حاکمان آن زمان حجاز مصمم شدند که به ایران حمله کنند.

تهیه‌کنندگان فیلم جنگجوی صحرا می‌گویند نبرد ذی‌قار جزو برجسته‌ترین حماسه‌های قرن هفتم پس از میلاد مسیح محسوب می‌شود. در آن زمان شبه‌جزیره عربستان از قبایل جداگانه‌ای تشکیل می‌شد که همیشه با هم در حال درگیری بودند و همین باعث می‌شد امپراتوری‌های بزرگ به‌راحتی بر آنها مسلط شوند؛ اما اتحاد آنها در زمان حمله ساسانیان منجر به پیروزی آنها بر سپاه ایران شد.

فیلم شکست ساسانیان

عایشه هارت، بازیگر این فیلم سینمایی نیز می‌گوید خوشبختانه ترکیبی از بازیگران بااستعداد عرب و غیر عرب در این اثر حضور دارند تا بتوانند فیلمی فراموش‌نشدنی را ساخته و فرهنگ و تاریخ غنی عربستان را به تصویر بکشند. جالب اینجاست که همین مدتی پیش، فیلم سینمایی قندهار با بازی جرارد باتلر نیز در شمال غربی عربستان ساخته شد. مدیر استودیوی ام بی سی گروپ می‌گوید فیلم‌های جنگجوی صحرا و قندهار، استراتژی استودیو را به سمت تولید محتوای محلی پیشرو نشان می‌دهد. این استودیو قصد دارد داستان‌های منطقه را روایت کند و بینندگان در سراسر جهان را هدف قرار می‌دهد. وی همچنین به استفاده از میراث غنی منطقه و جایگاه عربستان در نقشه تولیدات پیشرو سینمای جهان تاکید کرد.

عربستانی‌ها در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری هنگفت و هدفمندی در صنایع مختلف انجام دادند؛ در آخرین اخبار تکنولوژی داشتیم که آنها به دنیای تکنولوژی وارد شدند، در ورزش و به‌خصوص فوتبال با خرید باشگاه نیوکسل و همچنین خرید ستاره‌هایی مثل کریس رونالدو و نیمار برای باشگاه‌های خود نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کردند و حتی در بازی‌سازی نیز با خرید سهام نینتندو سرمایه‌گذاری کرده‌اند. حالا ظاهرا آنها می‌خواهند در سینما نیز خودی نشان دهند. طبق آخرین اخبار منتشر شده، عربستان سعودی بودجه 64 میلیارد دلاری به صنایع سرگرمی اختصاص داده و در تلاش است تا به قطب این صنعت در خاورمیانه و حتی یکی از بزرگان جهان تبدیل شود.

این در حالی است که متاسفانه در ایران تاکنون هیچ فیلم سینمایی یا سریال درست و حسابی درباره تاریخ غنی کشورمان یا اساطیر ایرانی ساخته نشده و این موضوع بارها مورد انتقاد مردم قرار گرفته است. نه‌تنها در سینما و تلویزیون، بلکه در سایر حوزه‌ها نیز بی‌توجهی زیادی به تاریخ کشورمان دیده می‌شود و همین موضوع باعث شده کشورهای دیگر به نمایش شکست‌های ایران بپردازند، در آثار خود تاریخ را به‌نفع خود به‌گونه دیگری نشان دهند یا حتی شخصیت‌های مهم ایرانی و آثار بزرگ ایران باستان را به‌نام خود مصادره کنند.